{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Homoseksuelles rettigheder? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Vi har om politik i skolen og i den forbindelse ville jeg lige høre jeres holdning til homoseksuelles rettigheder! I forhold til adoption, kunstig befrugtning og kirkelig vielse.

Jeg synes det er et super spændende emne! Og jeg synes også det er sjovt, så forskellige holdninger der er. Dansk Folkeparti og de Konservative mener fx ikke, at de homoseksuelle bør have ovenstående rettigheder, mens fx Enhedslisten og Radikale Venstre mener, at de skal have alle rettighederne!

Hvad synes I? Begrund holdningerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Homoseksuelles rettigheder?
  • #1   17. jan 2014 De skal da have lige så mange rettigheder som alle andre. Alt andet er pjat. Det er utroligt snævert synet, at man kun kan have én bestemt seksuel orientering, der er den "rigtige". Og at man ellers er forkert og klam. Ved ikke, hvad der kan få folk til at tænke sådan om andre mennesker.

  • #2   17. jan 2014 Et menneske skal have de ovennævnte rettigheder. Om du er til det andet køn, samme køn som dig selv eller begge dele. Det er da fuldstændig ligegyldigt om du så er lille fed sort dværg eller høj stæk hvis (modsat selvfølgelig også) lige gyldigt hvem du er, hvordan du ser ud, hvad du spiste til morgenmad, hvilket køn du tænder på, om du står i butik eller er forsker og lige har opdaget kuren mod alle former for kræft. Det er da lige meget.

    jeg syntes alle er lige, ligegyldigt seksualitet. Det er i mit hoved ikke noget man på nogen måde bør dømme på. At dømme på seksualitet er for mig det samme som at dømme på hvad personen har fået till morgenmad. Totalt ligegyldigt. Så JA i mit hoved bør homoseksuelle/biseksuelle have nøjagtig samme rettigheder som en hetroseksuel på ALLE punkter


  • #3   17. jan 2014 de skal ha lov til det hele.. de er mennesker som alle andre..

  • #5   17. jan 2014 Som de andre synes jeg at det er noget pjat at folks seksuelle orientering skulle have nogen som helst indflydelse på deres rettigheder.
    Det eneste jeg under nogle omstændigheder kunne medgive var, at kirken, som enhver anden klub kunne (hvis visse forhold var opfyldt) afvise nogle medlemmer (lige som alle ikke kan blive medlem af Frimurerordenen eller Mensa).
    Det kræver selvfølgelig at kirken løsriver sig 100% fra stat og alle statslige tilskud og fradrag og fungerer som en privat, selvfinansieret klub (inklusiv "uddannelse" af præster). Dermed har kirken ret til selv at bestemme hvem der skal være medlemmer....at jeg så synes det er enormt pinligt, gammeldags og snæversynet at ville forhindre homoseksuelle i at blive medlem af ens klub....tja, det er så min holdning.


  • #6   17. jan 2014 Selvfølgelig skal homoseksuelle have de samme rettigheder som heteroseksuelle.

    Jeg mener helt sikkert at de skal have lov til at adoptere. Et homoseksuelt par kan være ligeså gode og kærlige forældre som et heteroseksuelt par, selvom mor og far er af samme køn. Der er massere heteroseksuelle par der får børn uden at have den fjerneste ide om hvad det vil sige at have et barn, måske skulle man fokusere på dem i stedet for at dømme på forhånd at homoseksuelle ikke er kompetente forældre uden at have set dem i nærheden af børn.

    Kunstig befrugtning for lesbiske er da det samme som kunstig befrugtning for heteroseksuelle kvinder. Man mister jo ikke evnen til at føde børn, bare fordi man er kærester med en anden kvinde.

    Vielse i kirker er for mig også ok, jeg kan dog ikke forstå at man som homoseksuel vil giftes i en kirke, når kristendommen taler stærkt imod homoseksualitet. Det kan ikke forarge mig at se to mænd eller to kvinder blive viet i en kirke, men religionen vil "ikke have dem", så jeg kan ikke forstå at de vil det, men jeg kan sagtens acceptere det.

    De er mennesker fuldstændig ligesom alle andre og skal ihvertfald ikke have mindre rettigheder, bare fordi de er tiltrukket af deres eget køn, det er da noget svineri at behandle andre mennesker sådan. Man vælger ikke at være homoseksuel, det er man bare, hvis man er det. Lige så vel, som hetero eller bi bare er noget man er. Ingen er bedre end andre pga. seksualitet, det er noget fis.


  • #7   17. jan 2014 Jeg synes de bør have samme rettigheder som alle andre, men mht. kirkelig vielse, så mener jeg at det er op til præsten selv, om han vil vie et homoseksuelt par. Jeg må indrømme, at jeg finder det en smule upassende, at homoseksuelle vies i kirken.

  • #8   17. jan 2014 Ens seksualitet vedkommer ikke andre end en selv, og derfor er der heller ikke nogen der skal bestemme ens rettigheder ud fra ens seksualitet.

  • #9   18. jan 2014 Selvfølgelig skal homoseksuelle have krav på alle de samme rettigheder som hetroseksuelle - både hvad angår vielse, adoption og kunstig befrugtning.

    I modsat fald har vi indrettet et samfund, som favoriserer en bestemt seksualitet, hvilket i mine øjne svarer fuldstændig til at opdele folks rettigheder efter hudfarve, etnicitet eller andre irelevante kriterier. Der er simpelthen ingen gode grunde til, at homoseksuelle ikke skulle være berettigede til at vies på lige fod med alle andre - udover at bibelen siger noget andet. Men hvis vi begynder at acceptere diskriminerende samfundsforhold på baggrund af gamle, religiøse skrifter er der da for alvor noget galt. Hvor adskiller dét sig så fra at tvinge kvinder til at bære tørklæde i det offentlige rum, som Koranen jo dikterer? Religion må aldrig nogensinde udgøre en trussel overfor vores grundlæggende ligestilling i samfundet.

    Ydermere er der ikke skyggen af et solidt argument imod homoseksuelles rettigheder til at få børn. Ens seksualitet har trods alt intet at gøre med evnen til at agere god forælder. Naturligvis vil det i starten opfattes som atypisk at have et homoseksuelt forældrepar, men det er så absolut ikke et argument for, at dette ikke skulle være tilladt. Så snart vi får normaliseret homoseksuelle familier som en accepteret del af vores kultur, vil der ikke længere være nogen, der stiller spørgsmålstegn ved det.

    At et parti som DF direkte modsætter sig lige rettigheder for homoseksuelle (og desuden åbent indrømmer, at de finder seksualiteten unaturlig) er udtryk for en fuldstændig ekstrem kynisme og et menneskesyn, jeg slet ikke kan forholde mig til. Jeg finder det mere end almindelig uhyggeligt, at en sådan holdning rent faktisk kan vinde tilsutning blandt nogle dele af landets befolkning.


  • #10   18. jan 2014 Det eneste jeg ikke synes homoseksuelle bør have rettighed til er kirkelig vielse. Der synes jeg det bør være op til kirken og præsten om de ønsker det. Det skal samtidig siges, at jeg ikke mener kirken på nogen måder bør være indblandet i politik, da der når det kommer til stykket er så få troende i Danmark.
    Homoseksuelle skal have lov til at kunne blive gift, men jeg mener at det er op til kirken at beslutte om det må foregå der.


  • #11   18. jan 2014 Jeg vil måske mene at der kan være konsekvenser ved at have to fædre eller to mødre mht. generel opdragelse, men det kan selvfølgelig være det samme som hvis man mister den ene af sine forældre.
    Men biblen kan ikke ændres pg.a. at vores samfund ændrer sig, så jeg mener folk bør acceptere, at det ikke er alle som kan vies af alle præster i kirken. smiley


  • #12   18. jan 2014 Jeg syntes at hvis en præst ikke vil vie et homoseksuelt par (eller enda ikke vil begrave en homoseksuel) så skal han eller hun ud af posten! Sådan noget bliver jeg så dybt forarget over, da det er noget af det mest latterlige og snæversynede!
    Der er absolt ingen forskel på at være hetro- eller homoseksuel, det burde slet ikke være til debat hvorvidt homoer skal have samme rettigheder som hetroer. Man kunne jo ligeså godt sige at man ikke ville vie folk med for store tæer!

    Når alt det pjat nu har noget med gud at gøre, så sagde bibelen: "Du skal elske din næste" ikke: "Du skal elske din næste - medmindre han altså er homoseksuel! i det tilfælde skal du tegne et kors for dit bryst og spærre døren!"
    Og i følge alle de præster og pjat, så skabte gud manden (ja, det dækker også over kvinder) i sit billede, hvorfor ville han have skabt homoseksualitet hvis han syntes det er en synd?
    Tænk lige over hvor meget vold der foregår i guds navn (alle hans navne) Vi har via religion fået gud til at fremstå som en tyran, der dømmer alle til helvede medmindre de passer ind i en bestemt ramme og beder 30 gange om dagen. Religion er en menneskeskabt ting, som ikke har noget med gud at gøre mere, vi bruger bare hans navn til at retfærdigøre vores klamme meninger, bla det at homoseksuelle er urene og syndere.

    Jeg holder mig langt fra alt der hedder religion.


  • #13   18. jan 2014 Alle mennesker er født lige og skal derfor have lige rettigheder. Uanset religion, hudfarve, køn, seksualitet, politiske overbevisning og hvad der ellers er.

    Hvis vi afskærer homoseksuelle diverse ting, så er vi pludselig ikke meget bedre, end dem der diskriminerer pga. fx hudfarve eller religion - og dem har vi jo brugt mange år på at bekæmpe.


  • #14   18. jan 2014 Omkring adoption vil jeg nok sige nej da jeg ikke tror på det kan være "sundt" eller godt for barnet.. tænker mere konsekvenser af psykiske Lidelser m.m. jeg har Ingen undersøgelser læst eller hørt så dette er kun noget jeg tænker...

    Jeg mener en præst skal have lov til at afslå hvis h*n ikke føler for det da kirken i dk er kristen og præster er kristne... så der nogle der er mere gammeldags end andre men de skal have lov til deres tro og dermed også retten til at bestemme om de vil vige dem eller ej.

    Og kunstig befrugtning mener jeg heller ikke af samme grund som adoption. ..

    Og jo vi er alle lige og derfor skal der også være plads til nej da man ellers favoriserer...

    Og religion og hudfarve kan ikke sammenlignes da en muslim aldrig ville blive viget i en kirke. . Og ærligt hvor mange af jer betaler til folkekirken? Dem der ikke betaler kan vel være ligeglade ellers må man sq op til kommunen


  • #15   18. jan 2014 Om med adoption oh befrugtning er jeg fuldstændig ligeglad med forældrene. Min bekymring går til børnene og for s*tan der er mange der burde forbydes at få børn.... det egoistisk når forældrene kun tænker på sig selv og ikke hvilke konsekvenser det kan få for børnene (dette er ikke noget med seksuelle lyster men andre i samfundet)

  • #17   18. jan 2014 Tina A du skriver; "Og jo vi er alle lige og derfor skal der også være plads til nej da man ellers favoriserer... ". Hvis alle er lige, så er det ikke favorisering at tage rettigheder fra een gruppe - det er diskrimination!
    Og hvorfor skulle det dog give "psykiske lidelser" at have to forældre af samme køn!?
    Øv, hvor bliver jeg trist når jeg læser et indlæg som dit, hvor du fuldstændig uden fakta diskriminerer og dømmer en gruppe mennesker smiley


  • #18   18. jan 2014 Selfølgelig skal de det!
    Jeg har selv to mødre, og det er da ikke spor anderledes!
    Hvis jeg skal være ærlig, så har jeg prøvet hvor folk har spurgt "hvordan er det at have to mødre?" Og jeg havde fuldstændig glemt at det ikke er "normalt"


  • #19   18. jan 2014 Vi er alle mennesker og skal derfor ALLE have SAMME rettighedder mere er der bare ikke i det. Kan slet slet ikke se hvordan det skal eller kan diskoteres

  • #20   18. jan 2014 Hvordan i alverden kan det give psykiske lidelser at have to fædre, eller to mødre? Jamen hold da op.. Hvad er der så meget anderledes ved at have en mor og en far, en far og en far, eller mor og en mor? Det barn blive da elsket ligeså højt, muligvis enda højere, da forældrene jo har kæmpet for at få det barn.
    Hvad med enlige forældre? Og børn der kun har en mor eller en far? Er det også psykisk skadende for dem, fordi begge køn ikke er repræsenterede? Burde børnene så fjernes og sættes ind i "en rigtig familie"?
    Jeg syntes det er noget bavl.


  • #21   18. jan 2014 Hvor for skal der være forskel?
    Det er jo kun "sært" at være homoseksuel fordi vi gør det sært.
    Desuden er det bevist et eller andet sted at ingen er fuldstændig hetero.

    Sjovt at stofmisbruger psysisksyge og andre uegnede mennesker de må sku gerne få et barn men er du til dit eget køn? Puha nej det er jo sååå forkert :s


  • #22   18. jan 2014 Camilla T: Jeg tror godt det kan blive besværligt for piger der vokser op med to fædre, eller drenge der vokser op med to kvinder - men det kan selvfølgelig også ske i form af, at man mister den ene af sine forældre.

  • #23   18. jan 2014 Det da ikke mere besværligt end en enlig mor eller far.. Pjat er det..!

  • #24   18. jan 2014 Charlotte Ceejay - Åh ja, Tony Abbott.. Han er godt nok for viderekommende.

  • #25   18. jan 2014 Camilla L: Enig enig, det tror jeg også jeg nævnte

  • #27   18. jan 2014 Jeg siger heller ikke at det giver men det noget jeg tror og da man laver undersøgelser om alt så hvis der kom undersøgelser der viste at ingen skade er sket så ville jeg da også tro på det... jeg tror bare ikke det er sundt. .

    Og ja jeg har mange homo og biseksuelle venner og de er da lige så skønne og dejlige som andre...

    At blive gift i en kirke er en kristen tradition, så lad dog de kristne bestemme om de vil eller ej... det jo ikke ulovligt fordi 1 nægter... samtidig hvis det er så meget kærlighed er kommunen vel også et fint sted at blive gift?


  • #28   18. jan 2014 Og swips nu er der undersøgelser med skilsmisse børn ofte er ulykkelige eller kommer til et krisepunkt tidligt i deres liv men der jo en anden diskussion

  • #29   18. jan 2014 Charlotte - Ja, jeg har selv boet dernede i et halvt år, hvor Julia Gillard var minister. Ikke at hun var fantastisk, men Tony Abbott er da simpelthen for ekstrem. Som du siger, så er hans holdninger til kvinder, homoseksuelle og andre etniske grupper simpelthen for gammeldags. Håber de får ham skiftet ud snart.

  • #32   18. jan 2014 Charlotte tak.. mere jeg ved kun om misbrugs forældre og skilsmisse børn ovs...

  • #33   18. jan 2014 Charlotte - Boede i en forstad til Sydney. Hvor bor du? Det er helt klart min plan at flytte derned engang, når jeg har fået uddannelse og sådan smiley

  • #35   18. jan 2014 Det er desværre snart ved at være 3-4 år siden. Jeg misunder dig lidt smiley

  • #36   18. jan 2014 Jeg er vokset op i en kærlig familie med forældre af forskelligt køn. Jeg har fået kærlighed, kys, kram og omsorg. Har alt i alt haft en fantastisk barndom derhjemme.

    Jeg er blevet psykisk syg alligevel.

    At nægte homoseksuelle de samme rettigheder som heteroseksuelle er da i den grad at favorisere og diskriminere. Vi bruger så meget tid på at fortælle andre at man ikke må udelukke og diskriminere mod etniske mennesker, men af en eller anden grund er det okay at give homoseksuelle den behandling. Synes det er ulækkert. Ingen mennesker skal udelukkes pga. seksualitet eller hudfarve, det er ikke noget man selv vælger, det er noget man er.

    Den eneste grund til at nogle børn kunne blive mobbet med at have homoseksuelle forældre er da, at omverdenen har så skide travlt med at fortælle dem at det er unormalt og forkert.


Kommentér på:
Homoseksuelles rettigheder?

Annonce