{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

Ændring af færdselsloven mht. heste. :-) {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg håber nu I vil være så søde og behjælpelige med at støtte mig.

Jeg er ved at sende en mail til: info@trafikstyrelsen.dk

Hvor jeg kontakter lederne indenfor Center for biler og grøn transport som er Leif Lorenzen og Janni Torp Kjærgaard.
Da det er de der står for lovgivningen omkring trafikken og jeg mener der virkelig bør ses på loven omkring hvorhenne hestene skal være placeret i trafikbilledet og forhåbentlig vis få denne lavet om.
Jeg har skrevet dette i min mail:

Hej Leif og Janni.


Jeg henvender mig til Jer da jeg undrer mig over den meget forældede lovgivning omkring heste i trafikken. Denne lovgivning var måske hensigtsmæssig på et tidspunkt men skaber mange farlige situationer i dagens samfund. Hvis dette ikke sorterer under Jeres området beder jeg Jer om venligst at henvise mig til den korrekte instans. Da I jo arbejder med de biltekniske regler om trafik sikkerhed og ifølge lovgivningen er hesten "en bil" så var der mest naturligt for mig at starte ud med at kontakte Jer.


Det undrer mig rigtigt meget at I/lovgivningen mener at hestene skal gå ude på vejen og ikke må rides på cykelstier eller fortov. Det er jo i så mange flere tilfælde mere sikkert for hest, rytter og billister at ride på fortov/cykelstier. Især på de meget befærdede veje omkring storbyerne. Hvor en hest i trafikken ofte er dømt til en katastrofe. Og der er desværre ikke altid mulighed for hest og rytter at undgå at skulle ride på disse veje.

Nu er jeg selv både rytter og billist og er fuldt ud klar over hvordan hestenes reaktionsmønstre er. Nogle heste er meget trafikvendte og reagerer ikke på noget (dette har jo selvfølgelig hesten blevet trænet op til, ved at færdes i trafikken) imens andre heste kun reagerer på meget larmende motorcykler eller lastebiler der kommer for tæt på. Og nogle heste bliver bange hvis noget pludselig dukker op bagved som f.eks. en stille cykel. Det de færreste heste reagerer negativt på, er mennesker. Derfor forstår jeg ikke at hestene ikke må rides på fortove. Som rytter kender man sin hest bedst og ved hvad som er mest hensigtsmæssig i de forskellige situationer, og så er det rigtigt ærgerlig at man som rytter bliver nødt til at udsætte sig selv, hesten og andre billister i fare fordi man skal følge den forældede lovgivning. Hvis man som rytter får tilladelse til at ride på fortove indebærer dette selvfølgelig at man skal vige for andre gående og cyklister m.m. Dette er en selvfølge.


Jeg håber I vil tage ansvar for færdselssikkerheden, og leve op til Jeres værdier, hvor I siger at I tager ansvar for Jeres opgaveløsning, som jo indebærer reglerne for trafiksikkerhed for biler og grøn transport. (og hesten er jo "en bil" lige nu)


Så jeg håber virkelig I vil gøre en indsats for at ændre lovgivningen på området og skabe større sikkerhed for alle.


Jeg håber I vil være søde at støtte op omkring dette ved at sende en lille mail att. til Leif og Janni hvor I også skriver noget om at loven bør ændres for at øge trafik sikkerheden. Jo flere vi er der gør dem opmærksom på problemet, jo større er chancen for at det lykkedes smiley

Mvh TT der blev inspireret af Cykelsti emnet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring af færdselsloven mht. heste. :-)
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   26. jul 2014 Jeg kan ikke støtte op om det, jeg mener ikke en hest har noget at gøre på fortorvet, måske cykelstien..

    Men en hest er alt for farlig på et fortorvet, og for mange er for bange for heste til at det er optimalt at skulle lade folk ride der..

    Og hvad med heste pære?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   26. jul 2014 Men kan godt følge din ide ud over det smiley syntes bare, som skrevet, at fortorvet er lige så uhensigtsmæssigt..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   26. jul 2014 Og super godt skrevet!

    - undskyld overdreven spam..


  • #4   26. jul 2014 Astrid hvad med hundelorte? De bliver da heller ikke altid samlet op? Eller skulle vi tage et kig på Norge og lære af dem for der skal rytterne side af og fjerne hestepærene når hesten har skidt. Hvis det blev sådan her i Danmark kunne jeg da i hvert fald ikke se noget galt i at hestene går på fortovet.

  • #5   26. jul 2014 Caroline - Nu er jeg selv fra Norge.. Hvordan gør rytterne det sådan praktisk??? smiley Rider rundt med en skovl og bærepose eller hvad?? smiley smiley smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   26. jul 2014 Caroline: en hest og en hund kan ikke sammenlignes syntes jeg.

    Jeg syntes ikke en hest hører til på fortorvet fordi du er så store, og fordi man ikke vil kunne passere hinanden uden at den ene eller anden part skal ud på vejen.

    En hund er et mere "normalt" dyr, og et dur folk bedere kan forholde sig til smiley

    En hundelopper kan du samle op i en pose, det kan du ikke med en hestepærer..


  • #7   26. jul 2014 Astrid - Hvis du læser i mit brev så står der at hesten skal selvfølgelig vige for andre! smiley Kommer der modgående så skal hesten ud på vejen! smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   26. jul 2014 Team tindur: ja, men kan det så ikke også blive farligt? Og hvor meget bør hesten undvig?

    Syntes der er for mange ting at sætte spørgsmålstegn ved..

    Men hvis de nu bare byggede en ekstra vej udelukkende til heste, så ville det være godt smiley


  • #9   26. jul 2014 Er enig i visse af tingene - og dog ikke helt. Der er mange menensker der er bange for heste, og at hestene så skulle færdes på fortovet synes jeg ville virke lidt.. mærkværdigt. Så hellere på cykelstien, hvis man er til hest.
    Men ja, hestene er til bare på kørebanen. Når jeg skal ride ned til skoven, er der mulighed for at ride langs en rimeligt trafikeret vej, med fuldt optrukne striber for begge sider. Rider man der med hest, er man til stor gene for trafikken, for i princippet MÅ de ikke trække udenom, medmindre de lader være med at give hesten den plads den skal have, for ikke at blive enormt bange. De fuldt optrukne striber er på en rimelig lang strækning, pga. manglende overblik, og jeg har flere gange sidder og krummet tæer - for der kunne komme en modkørende, når billisten bag en bliver utålmodig og overhaler ved at trække helt over i den anden vejbane. På den anden side, er det også røv irriterende som billist, at skulle trille bag en hest i de fem minutter det tager at tilbagelægge den afstand, man kan altså komme ganske langt på den tid. I det tilfælde ville det være lækkrt, hvis man som rytter, eller bare trækkende, måtte trække ind i rabatten eller på fortovet. Personligt rider jeg altid i rabatten hvis jeg skal den vej, for det er ikke særligt fedt at have en bil i hælene. Oftest rider vi kun den vej når vi er i selskab med en hestevogn, så principielt skal vi blive åp den vej(Det er ikke muligt at køre andre veje, da de er aflukkede). Som rytter kan man dog vælge at ride igennem et villakvarter for at komme til skoven i stedet. Dog møder jeg ofte der også billister der viser tydelig irritation over en hest på vejbanen. I det tilfælde ville der være dejligt, hvis man havde muligheden for at trække ind på cykelstien - blot for en kort overgang, indtil bilen var passeret.


  • #10   26. jul 2014 Hesten bør (hvis der er en) trække ned på cykelstien eller ud på vejen de få meter man møder modgående. Chancen for at ulykken skal ske lige i de få sekunder er jo MEGET mindre end hvis hesten er Tvunget til at være på vejen. Det er jo skøns spørgsmål og jeg mener at hvis man som rytter kan mestre at ride langs vejen så kan man også formå at se og vide hvornår man skal flytte på sig og vige for andre! smiley Det er jo trods alt rytteren der kender sin hest og ved hvordan den har det med ting og som burde agere efter dette. smiley

  • #11   26. jul 2014 Ville indsætte nogle kommaer der gør det lettere læseligt for modtageren

  • #12   26. jul 2014 Det er bare hvad jeg har fået af vide? Jeg fik nemlig at vide at de har en pose med og vist også en lille skovl til at samle dem op. Og min kusine for eksempel er bamge for hunde og er det selv for den mindste. Hun blev nærmest overfaldet af en hund så der er grunden. Og der kan de da sammenlignes for min veninde er bange for heste på grund af at hun blev sparket af en Shetter. Desuden som TS skriver kan man jo vige for dem der kommer?

  • #13   26. jul 2014 Selvfølgelig støtter jeg op smiley
    - Og især når det min tråd der inspireret dig smiley


  • #14   28. jul 2014 Hej alle sammen smiley

    Jeg vil bare fortælle Jer at jeg har fået mail tilbage fra trafikstyrelsen.

    De skrev at de kunne se dilemmaet og at den er videresendt til Justitsministeriet da det er dem der skal tage stilling til om der skal ske en lovændring smiley

    Mvh TT


  • #15   28. jul 2014 Hihi den dag Snæfaxi er tilredet og trafiksikker og jeg skal ud og besøge min mormor på hesteryg hjælper den nye lov (hvis der kommer en) alligevel ikke! Der er intet fortov derude såeh.... Men det bliver dejligt for andre og også hvis jeg måske liiiiige smutter en tur op i Espe by med Snæfaxi?

  • #16   28. jul 2014 Ja hvis der kommer en... Men der sker INTET hvis man ikke prøver. De ville vende tilbage til mig når det var drøftet smiley

  • #17   28. jul 2014 Jeg kan desværre heller ikle støtte det, heste har intet at gøre på fortovet. Cykelstien er jeg enig i man burde kunne ride på, men fortovet skal altså være til fodgængere.

  • #18   28. jul 2014 Ja det er jo nemlig det. Et opslag som en fra min familie havde delt på Facebook lød nogenlunde sådan her:

    I dag måtte jeg aflive min Islænder på grund af en lastbilchauffør der kørte alt for tæt. Min hest trådte bagud og fik kørt baghoven af og måtte aflives på stedet.
    Og nu det med fodgængere? Hvorfor ikke en sti til "Hovgængere" ved siden af?

    Mener i hvert fald det var sådan. Stakkels lille Ismule! Håber virkelig der sker noget!


  • #20   28. jul 2014 Om det skal foregå på cykelsti eller fortov er mig ligegyldigt... Jeg tænker bare at der er større chance for at hesten bliver bange for en stille cykel bagfra end at møde gående. Og hesten skal selvfølgelig ALTID vige for andre (undtagen knallerter) smiley Det vigtigste for mig og meningen med en lovændring i mine øjne er at man som rytter bør have muligheden til at trække ind på cykelsti/fortov når rytter føler dette er nødvendigt for sikkerheden uden at risikere at få en bøde! smiley

    Mvh TT


  • #21   28. jul 2014 Hov for søren! Det med "Hovgængere" skulle stå nederst i mit indlæg! Det skrev hun nemlig ikke på Facebook!

  • #22   1. aug 2014 Hej igen.

    Jeg har modtaget mail fra justitsministeriet hvor de skriver at de har noteret min bekymring om heste i trafikken.
    Dette er jeg ikke tilfreds med da jeg føler mig lidt fejet til side. Så Jer der vil støtte mig i at vi ryttere burde få færdes cykelsti/fortov hvis vi mener dette er sikrest, uden at vi skal risikere en bøde. Bedes venligst være søde at skrive ind til:

    Færdselskontoret jm@jm.dk

    Mvh TT smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   1. aug 2014 Vil du have de skal ændre loven her og nu? Det er jo ikke boget man vare lige gør?

  • #24   1. aug 2014 Nej selvfølgelig er det ikke noget de "bare" gør! Men jeg synes de burde tage det mere seriøst. Det er trods alt os ryttere der kender de pågældende heste bedst og kan mærke om der er nogle situationer hvor det er tryggest at vi rider på fortov/cykelsti. smiley På den måde de svaret mig på så tror jeg ærlig talt de bare smider mailen i skraldespanden og glemmer alt om at jeg skrev. Hvis vi er flere ryttere der skriver et seriøst brev så bliver de nødt til at tage det mere alvorligt! Jeg gør jo ikke dette for at spilde deres tid men fordi det er bekymrende at vi føler vi ikke kan trække os ind til siden på sikrere grund (læs fortov/cykelsti) i frygt for at få bøder. smiley Det er jo ikke holdbart! smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   1. aug 2014 Altså, har du nogensinde fået en påtale eller bøde for at ride på cykelstien?

    Jeg har flere gange redet på fortorvet og cykelstien, hvor politiet er kørt forbi, endda redet forbi en holdene politibil. De kiggede bare pg smilte..

    Tror den lov er en af de love der bliver overholdt mindst


  • #26   1. aug 2014
    Det har faktisk være oppe og vende. Om end jeg ikke er enig i det kørekort - det vil blot være endnu en besværlig ting for fx Erna på 60 der rider en skovtur 1 gang om måneden på sin trofaste ven gennem 20 år.

    http://navisen.dk/blog/heste-rykker-maske-ind-pa-cykelstierne/


  • #27   1. aug 2014
    Politiet er også selv, så vidt jeg har forstået enige i at det i de fleste tilfælde er mest forsvarligt og være på cykelstien.


  • #28   1. aug 2014 Astrid - jeg har som skrevet ovenfor fået vide af min veninde at en hun kender fik en bøde da hun red på fortovet i en lille by hvor jeg også red meget..

    Nørden smiley - Jeg er glad for at det er flere der tænker på dette selv om der står Helstang bagpå smiley Men jeg synes IKKE at DRF skal tjene penge på dette men hellere trafiketaten e.l. Og ja..måske det skulle være for de der ikke har erhvervet kørekort som Erna på 60år.. Eller Birgit på 30+ med kørekort..Altså de der har kørekort før en hvis dato e.l. smiley

    Mvh TT


  • #29   1. aug 2014
    Har lige selv sendt en lang pladder mail afsted ;o).

    Men nej, DRF skal ikke til at tjene på en ting til. Har lige hørt de til indfører D licens over alt - gak gak hvis det bliver virkelighed.


Kommentér på:
Ændring af færdselsloven mht. heste. :-)

Annonce