{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.529 visninger | Oprettet:

Den nye skolereform.... {{forumTopicSubject}}

Nu har det jo ikke været en hemmelighed at jeg kommer fra Norge. Der har skolen ligget til kl 14-15 og 15.30. Hvor man måske har haft fri kl 13 en af ugens 5 dage.
Nu oplever jeg at rigtig mange brokker sig/klager over den alt for lange skoledag pga. skolereformen. At I ikke har tid til hesten osv.

Så må jeg spørge Jer.
Hvad pokker gør I når I får et fuldtidsarbejde?? Og børn??

Mvh TT der ikke helt forstår hvordan I ikke har tid nok?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den nye skolereform....
  • #1   15. aug 2014 jeg har tiden, men ikke overskuddet til at tage derud efter skole, og ender med at droppe det fordi jeg ikke selv kan finde ud af at tage mig sammen...

    Jeg er udkørt efter an lang skoledag, og med mandag 5 timer i streg uden pause på det sidste af dagen pga. valgfag...

    Og det at jeg generelt er doven af person hjælper det jo heller ikke synderligt..


  • #2   15. aug 2014 Altså jeg har ikke tid fordi jeg for fri 16.30 to gange ugentligt, og resten af dagene halv tre-tre, og når hesten er 1,5 time væk er det noget svært at nå derud, uden at komme hjem ved midnat:(.

    Hvordan jeg har tænkt mig at få tid som voksen?
    Jeg går i skole i længere tid end min mor arbejder, og når jeg bliver voksen og for børn vil jeg nok flytte noget tættere på hesten :-).

    Hilsen Ada


  • #3   15. aug 2014 K - I det mindste indrømmer du at du er doven smiley Det tager jeg hatten af for smiley

  • #4   15. aug 2014 Jeg tror ikke selve problemet ligger i tiden men i omlægningen og personerne det involvere's alder.
    Der skal prioriteres anerledes lige pludseligt og det er uoverskueligt. En prioritering i den alder kan være svært nok i forvejen plus tiden skal udnyttes bedre og det er lige en vane som skal brydes.


  • #5   15. aug 2014 slap af, der er kun gået en uge med den nye skolereform.
    folk skal også lige have lov til at vænne sig til det. :)))))


  • #6   15. aug 2014 Nu skal du huske at tænke på, at vi også har lektier, der skal laves når vi kommer hjem, og dem har lærene i hvertfald ikke skåret ned på, tvært imod! Jeg har ikke noget problem i at nå skole, hest og lektier, men så kan jeg heller ikke nå andet, som at være sammen med veninder og sådan noget, så det bliver i weekenderne. smiley

  • #7   15. aug 2014 Men hvorfor gå i panik før det hele var startet? smiley Der var jo indlæg over det i ferien hvor folk næsten panikkede smiley Sabrine - Ja det er måske lidt uoverskuelig men de er jo ikke dumme! De kan jo lave en time plan over sin fritid og følge den. Man er desværre nødt til at planlægge næsten hver time af sin dag i det samfund vi har i dag hvor vi skal nå så meget. smiley

    Mvh TT


  • #8   15. aug 2014 jeg indrømmer det hellere end at folk tror jeg er en af de der mega friske personer smiley for det er bare ikke mig at være aktiv hele tiden xD

  • #9   15. aug 2014 Altså nu har jeg både lange skole dage og mange lektier. vi har fået en mindst en lektie for hverdag. Jeg er en meget doven person og så har jeg nogle lange dage onsdag og torsdag hvilket gør at jeg er helt død fredag. Plus jeg har ikke rigtig tid til mine venner og min kæreste smiley

  • #10   15. aug 2014 Maja-Louise - Jeg tog en bachelorgrad, arbejdede ved siden af, har familie med to børn og havde min hest i selvpas. Her er også LEKTIER! smiley Så jeg ved hvad du forsøger at sige. Det handler stadig om prioritering. smiley Jeg så aldrig fjernsyn og var ikke med venner i løbet af ugen.

  • #11   15. aug 2014 TT nu tror jeg også det handler om at vi ikke er vandt til det. Jeg kommer direkte fra sommerferie og inden den havde jeg fri 13:45 hver dag smiley

  • #12   15. aug 2014 Jeg vil sige, jeg var imod den før ferien fordi jeg syntes det var synd at der ikke var meget fritid. Men jeg kan også godt se at så slemt er det egentlig heller ikke. Jeg går på gymnasiet og har været vant til den slags tider siden sidste år. Men det er jo 'bare' som at have et fuldtidsarbejde.


    Jeg går i 2.g nu, og synes allerede det er hårdt haha. Men selv i 1.g havde jeg tid til arbejde, venner, næsten 30 kaniner, lektier og hesten. Det handler om prioritering smiley


  • #13   15. aug 2014 Nicholine - Det bliver da ikke anerledes for mig når jeg får et arbejde igen. Så skal jeg også omprioritere og planlægge min tid mere igen. "Fordelen" ved at være arbejdsledig er at man bedre styrer sin tid. og kan lægge den anderledes og dele den op.. Dette går ikke når jeg snart får et arbejde smiley

  • #14   15. aug 2014 Jeg kan også godt nå det, det er ikke det. Men jeg synes bare der er mange lektier. Bare i den første uge har vi fået de her lektier for; tysk aflevering, dansk aflevering (novelle), en roman, læse og analysere en novelle også er der jo diverse andre småting. Så de to timers lektiecafé vi har om ugen er altså langtfra nok! Også selvom jeg ikke har svært ved noget i skolen og ellers nærmest aldrig plejer at have noget for, fordi jeg laver det oppe i skolen!

    Men allerede her efter den første uge i skolen, synes jeg faktisk, at jeg er ved at komme ind i rutinen smiley


  • #16   15. aug 2014 De er ikke dumme nej men nogle af dem som klager er jo helt ned i 12-års alderen, for dem virker skolen nok som mindre vigtig ind fritiden og derved frarøver reformen dem det de godt kan lide. Jeg er helt enig i det sagtens kan lade sig gøre og bare kræver planlægning og prioritering! - men det er nok her forældrene skal træde til og hjælpe da de har erfaring med det og kan råde og vejlede. Samt forældrene skal tage hensyn til deres børns nye skema.

    Jeg skal da ærligt indrømme at dagen i går på gym fra 8-16 drænede det meste af min energi den dag på trods af man sagtens sidste år kunne tage 8-16, lektier & afleveringer plus hesten, men vi skal jo lige tilbage i rutinerne efter ferien. Jeg tror alle lige skal give det lidt tid og så må man holde fast i de ting man vil.

    Ærligtalt hvis man ikke kan finde tiden til hesten så vil man det ikke nok sådan som jeg har set reformen har været praktiseret.


  • #17   15. aug 2014 Jeg var også meget i mod inden skolen - det er nu ikke så slemt. Vi er blevet udvalgt som IT-klasse på vores skole og har fået en computer udleveret til hver og en i vores klasse og parallel klassen. Som vores egen private skole computere.

  • #18   15. aug 2014 Man kan ikke sammenligne det at være en voksen med fuldtidsarbejde og børn og det at være et 13-14 årigt barn. Overblik, prioritering og planlægning af sin tid er noget man lærer og udvikler med alderen.

  • #19   15. aug 2014 Celina - Og tænk hvor heldig du er som ikke skal lave aftensmad, støvsuge, vaske og lægge tøj sammen, smøre madpakker osv osv smiley Nu blev jeg helt træt smiley Jeg skulle virkelig ønske i nogle sammenhænge at jeg var 10-11 år igen smiley

    Mvh TT der nu vil være barn igen smiley


  • #20   15. aug 2014 #14 Maja-Louise
    Det er en svær balance-gang for mig som gymnasieelev lyder det du beskriver som jeres lektier ikke voldsomt men hvis jeg husker tilbage på folkeskole årene så lyder det meget realistisk. Jeg kan se hvis man ikke er vant til det virker det overvældende men det er en vane at komme ind i med hensyn til at virkelig arbejde fokuseret så man udnytter tiden bedst muligt.

    Jeg var nær faldet ned fra stolen da vi fik introduktionen til gymnasiet og fik af vide at vi ihvertfald skulle regne med at afsætte tid til 2 timers skolearbejde uden for skoletiden. Så at der stille og roligt gennem folkeskolen øges lektiemængden tror jeg giver bedre resultater og et mindre chok hvis man går videre i gymnasiet.


  • #21   15. aug 2014 Og der findes nu også børn som hjælper med aftensmad, vasketøj og støvsugning og smører sin egen madpakke.Det gjorde jeg i hvert fald da jeg gik i folkeskolen smiley

  • #22   15. aug 2014 Ida RT - Nok også derfor børn ikke skal lave alle de ting som voksne skal smiley Ansvar og ud delegering af opgaver bør jo ske i samsvar med alder smiley Og hos de under 16 år synes jeg helt klart (som Sabrine også siger) at forældrene må træde til og hjælpe børnene med prioriteringen. smiley

  • #23   15. aug 2014 Forældrene er simpelthen nød til at se at det ikke altid kan lade sig gøre med alle de huslige pligter. Jeg har da mange gange måtte høre for at jeg næsten ikke hjalp til hjemme mod at venner og veninder ofte gjorde det. Det er simpelthen noget mine forældre har valgt at give mig tiden til andet. smiley

    Et eksempel kan være her i foråret da jeg fik min hest hjem efter opstaldning med fuldpas, min mor mugede boksene inden hun tog på arbejde alle hverdagene undtagen en - den lille tjeneste gav mig et overskud når jeg kom hjem på trods af den korte tid det tog, jeg kunne tage direkte ud og ride og bagefter ordne resten af stalden evt. i samarbejde.


  • #24   15. aug 2014 Jeg kan nu ikke se det store hys om det heller. smiley

    Godt nok har jeg ikke hest mere, men jeg ville ikke kunne se noget problem i det. smiley
    Jeg har hele tiden været vant til, at jeg først var ude ved hesten omkring kl 17-19 stykker, fordi træningen skulle lægges efter rideskolens undervisning, og så har det bare været vane siden da, og så passede det jo fint med at jeg kunne nå nogle af mine lektier når jeg kom hjem, tog ud til hesten og lavede de sidste efter det. smiley
    Det er først efter jeg flyttede her til hvor jeg bor nu, at det blev lavet om, da det er delvis selvpasser stald jeg stod i, da der skulle blandes foder inden aften fodring og jeg en dag i ugen skulle lukke heste ind. smiley

    Men ja, det handler om at prioritere og planlægge dagen. smiley
    Og det er ALTID hård at starte i skole efter sommerferien, om så man har fri kl 13 eller kl 16. smiley


  • #26   15. aug 2014 #24
    Hvis min uge(læs siden onsdag) havde været som min skoledag i dag så havde jeg nok ikke kunnet klage ligegyldigt om jeg havde haft ferie eller ej smiley 1 modul fra 10.40 til 11.45 smiley


  • #27   15. aug 2014 #26
    Haha, luksus! smiley


  • #28   15. aug 2014 #27
    Jeg kunne virkelig godt vænne mig til det men tror ikke det bliver tilfældet, ej heller selvom det er 3.g med et C-fag som valgfag smiley
    Man kan ikke andet en elske personaleskovtur som sagde alle elever havde fri senest 11.45 smiley


  • #29   15. aug 2014 Jeg har fri 15.00 hver dag. Jeg er ved hesten omkring klokken 17.00 og hjemme igen omkring 21.00 hvor jeg så selv laver aftensmad og spiser. Jeg laver så meget som muligt i skolen og så har jeg lige 1 time og 40-45 minutter om eftermiddagen til lektier. Det hænger fint sammen. Næh, der er ikke den store tid til at være sammen med vennerne, men jeg har så valgt at priotere hestene højere end vennerne (det gjorde jeg så også før sommerferien). Nu kommer konfirmationsforberedelse til september og spejder næste uge, men jeg har ikke hest mandag, og torsdag kan jeg bare kommer efter præst, så mine dage kommer vidst til at gå op smiley

  • #30   15. aug 2014 Altså nu er jeg i skole fra 15.00 3 dage om ugen og de sidste 2 dage har jeg fri kl. 14.00... Kan nå ud hos hesten selvom jeg også har lektier? Og ride og alt muligt!(: Går dog kun ogs i 6..! smiley smiley

  • #32   15. aug 2014 #28
    Haha, ja det kunne dælme være lækkert. smiley
    Meen, nok også ret formålsløst i den sidste ende. smiley

    Jeg havde ca 45 minutter i "skole" idag, vi skulle i biffen og se den nye Abernes Planet (oprindeligt skulle vi have været på cykel tur, men det blev aflyst pga vejret), men da jeg finder ud af, at vi skulle se den i 3D, måtte jeg jo pænt gå op til vores lærere og fortælle dem, at jeg kan ikke tåle at se 3D (bliver virkelig dårlig af det), så de valgte at give mig tidelig weekend. smiley


  • #33   15. aug 2014 #32
    En time om dagen kommer vi nok ikke så langt med smiley

    Det er så dejligt at skulle i biografen i skoletiden smiley Jeg prøvede at køre på jeg ikke var gammel nok når der var film jeg ikke ville se i skoletiden, det lykkedes faktisk en enkelt gang i 1.g smiley


  • #34   15. aug 2014 #33
    Det tror jeg heller ikke. smiley

    Haha, fedt! xD
    Kunne være jeg skulle prøve det en dag, selvom der nok ikke er så mange der er uegnet for personer på 21 år og under. smiley


  • #35   15. aug 2014 Gid man var barn igen, I har det dejligt nemt smiley jeg har hårdt fysisk arbejde tager hjemmefra kl 5.30 og er hjemme igen kl 16, henter min søn i vuggestue, gør rent, laver aftensmad, bader og putter min søn, og tager derefter ud til mine to heste omkring kl 20. Er hjemme igen kl 21.30/22, går i bad og i seng. Se det kan man kalde en presset hverdag...

  • #36   15. aug 2014 #34
    Narh det var nok nemmere da man var under 16 smiley


  • #37   15. aug 2014 #36
    Haha, ja det tror jeg. smiley


  • #38   15. aug 2014 Mette - Ja sådan var midt liv også... smiley Alt man virkelig vil, det får man til smiley

    Mvh TT


  • #39   15. aug 2014 Jeg kan ikke lade være med at tænke på de børn, der fra starten af skole-tiden (0.-1. klasse) ikke har haft det nemt, og allerede derfra er kørt skoletrætte.

    Jeg har en lillesøster, der allerede i de mindste klasser blev mobbet. Hun gik i så slem en klasse, hvor hun var den eneste der kunne finde ud af at opføre sig ordentligt (vi snakker elever der bogstaveligt talt kastede stole efter lærerne osv). Det gik så vidt, at selv lærerne spurgte, om det ikke var hende der var noget i vejen med, nu når hun ikke opførte sig fuldstændig grotesk. Det er ikke engang en overdrivelse, så slemt gik det faktisk til.
    Hun har været skoletræt siden de helt små klasser, og med mobning oveni, har det været en kamp, selv da det kun var fra 8-13.45. Derudover har hun altid måtte kæmpe for at følge med i det boglige.
    Hvordan i hulen, skal elever som hende klare den nye reform, hvor de er tvunget til at være i den situation op til lidt over 8 timer om dagen?

    Jeg tænker ikke så meget på de børn, der har det som jeg havde det. Jeg elskede at gå i skole. Jeg var ikke populær, og jeg havde ikke uadskillige venner, men jeg var accepteret, jeg kunne snakke med alle, og jeg havde nemt ved de ting vi lavede, og var det meste af tiden langt foran. Allerede i 5. klasse løste jeg dansk opgaver, der var tilregnet 8. og 9. klasse.

    Men tænkt på de børn, der har det som min søster havde det. Der er den nye skolereform ikke noget at byde dem. Mange af dem har alligevel 7-8-9 år tilbage, før de er ude af folkeskolen.
    Jeg er i hvert fald glad for, at hun lige nøjagtig er undsluppet den nye skolereform.


  • #40   15. aug 2014 Tja..hvad kan jeg sige..Det er jo en da en form for besparelser der kommer til at koste samfundet MEGET mere i den anden ende! Og de er så dumme at de tror vi ikke har regnet det ud! Jo flere timer i skole, jo færre SFO timer og færre ansatte at betale! Og børnene skal jo inkluderes! Det går jo bare SÅ godt. Vi lever nemlig i en så fantastisk verden at børnene jo hjælper hinanden og lærer af hinanden! (IRONI FOREKOMMER! ) Nej..stakkels stakkels børn... Jeg har mere end nok arbejde at tage mig til i fremtiden. Bare synd at det er på bekostning af børnene og samfundets fremtid at politikerne skal få hærge som de gør smiley
    Det er jo lige meget med fremtiden så længe tallene ser godt ud på budgettet i den periode de sidder på "tronen". smiley smiley

    Mvh TT


  • #41   15. aug 2014 Forskellen er jo så bare, at når man får fuldtidsarbejde og børn er man forhåbentlig klar og villig til det. At man i en alder af 13 år skal til at have så lange skoledage synes jeg ikke kan undskyldes med, at "du kan lige så godt vænne dig til det". Hvis man får børn og fuldt familieliv er det formodentlig til den tid, hvor man er klar og moden nok til det - jeg synes børn skal have lov til at være børn så længe de kan, uden at få taget deres fritid fra sig smiley

  • #42   15. aug 2014 Jeg havde de skoledage som 13 årig. Jeg har ikke død af det. Tværtimod smiley

  • #43   16. aug 2014 Mange fra min klasse er i den uge vi har været i skole allerede begyndt at pjække fra omkring halvdelen af timerne fordi de helt enkelt ikke orker det...
    Og det skal lige siges at dette også sker i de andre 8. Klasser på vores skole (ved ikke med andre klassetrin da jeg ikke rigtigt snakker med dem) og dem som vælger det, har aldrig gjort det før... Så her hjælper det ikke rigtigt, dem der gør det får jo så mindre timer end de ville have uden den nye reform... smiley


  • #44   16. aug 2014 Jeg kan godt nå hesten - ihvertfald hvis jeg ikke har for mange lektier for.. Jeg tager cyklen og cykler i godt og vel 2 timer, så er jeg der!
    Jeg har det ikke så godt henne i min klasse, og når man så skal være sammen med dem 2 timer mere, dagligt, kan det godt blive for meget for mig!
    Jeg er ikke den person der bare kan høre på onde ting dagen lang.. Jeg kan ikke finde ud af at koncentrere mig når jeg sidder og laver noget, hvis jeg har fået noget grimt at vide, for så tænker jeg på det istedet for..
    Alle min veninder har jeg stort set kun tid til onsdag, og nogle gange i weekenden, med mindre min mor gerne vil noget med os..
    Og jeg har ikke engang fri såå sent..


  • #46   16. aug 2014 Jeg er fuldstændig enig med dig TT. Jeg kommer så bare fra Holland hvor de starter kl 08:30-09 også er man først hjemme kl 17:30-18 fordi man skal ind til storbyen for at skulle i skole. Også er det meget anderledes end her så jeg magter ikke lige forklarer hvorfor smiley
    Selvom jeg ikke selv har oplevet skolegangen i Holland da jeg er født i Danmark, så føles det som om jeg har prøvet det og at det er en selvfølge at det er kommet i Danmark.


  • #47   16. aug 2014 Jeg sy skole reformen er helt fin så længe at det er en god underivsning som ikke bare er trist og kedelig..

    Jeg har selv i skole fra 8.10 til 15.30 hver dag. undtagen fredag der har jeg fri 11.30 men mine lektier kommer så ud over..

    Jeg har så 1,5 times til skole og 1,5 time hjem igen.. Derud over så arbejder jeg 3 dage om ugen. 2 af dagene er i hverdagen efter skole..

    Så de 2 dage holder hestene fri.

    Men jah så alle de unge mennesker som brokker sig over de ikke kan nå deres hest eller andet.. Drop det =)


    Og der er jo lavet lektie timer i skolen også så hvis man ellers bruger dem fornuftigt så har de unge mennesker jo ikke lektier for hjemme og har derfor hele den sene eftermiddag og aften til det de vil =)


    Men jeg tror det et spørgsmål omkring tilvænding.. Man skal vende sig til det og komme ind i en rytme før det køre =) Også skal undervisningen selvfølgelig være afvekslende og god


  • #48   16. aug 2014 Camilla L vi har ikke lektie timer i skolen:) og så sker der nærmest det samme i alle timerne, så det er ligeud sagt røv kedeligt. Det eneste der er en lille afveksling er fysik/kemi.

  • #49   16. aug 2014 Okey men de fleste almindelige folkeskoler har lavet lektie cafe

  • #50   16. aug 2014 Vi har en lektie cafe men jeg regner den ikke som lektie timer da den ligger når vi har fri:)

  • #51   16. aug 2014 Det da en mulighed for at lave lektier i skole. Rimelige oplagt da man så kan arbejde hurtigt med sine lektier og få dem overstået smiley

Kommentér på:
Den nye skolereform....

Annonce