{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

At være hyggerytter? {{forumTopicSubject}}

Forleden blev jeg i en ret så nedladende tone konstateret at jeg "báre var en hyggerytter".
Og så blev min undren omkring det ord bare større, for hvad indebære det egentligt? At man ikke rider stævner? At man bare tuller rundt i skoven?

Har altid tolket ordet som at man var useriøs og bare tullede rundt i trække torv og grimme..


Hvad tænker i på, når i høre det ord? smiley


Kommentarer på:  At være hyggerytter?
  • #2   17. aug 2014 En der bare hygger sig med sin hest smiley

  • #3   17. aug 2014 Jeg har ikke så meget afaring og ville selv kalde " mig" en hygge rytter.
    Jeg rider mest fordi jeg syntes det er fedt og elsker det samarbejde man kan have med en hest. For mig behøver en hygge rytter ikke være en der ikke er seriøs. Jeg rider ikke så mange stævner og er måske ikke verdens mester men jeg syntes bare det gælder om at have det sjovt mellem hest og rytter.
    Håber det hjalp lidt smiley


  • #4   17. aug 2014 Jeg ser mig selv som "seriøs" hyggerytter. Jeg rider hen imod, at kunne starte et par små stævner, men for mig er det vigtigere at have det godt sammen med min hest, og arbejde i et roligt, fremadgående tempo. Jeg rider også "seriøds" undervisning. Jeg har haft min hest i 2½ år, hvor hun har måtte starte stævner. Jeg købte hende for at starte stævner. Det er blevet til ét (mislykket, alt for mange nerver er ikke godt, til hestens første stævne) dressurstævne, samt 3 springstævner, hvoraf de to er sløjfeklasser - henholdsvis 50 og 60 cm. Og jeg er tilfreds. For selvom vi ikke har været ude at starte så mange stævner, som jeg havde ønsket mig, så hygger jeg mig med min hest. smiley

    Selvom jeg rider undervisning, rider for at blive bedre, og rider for at kunne komme til at starte stævner, så kan jeg også finde på at tulle rundt uden trense, uden sadel, i rebgrime, eller hvad der lige falder mig ind.


  • #5   17. aug 2014 Jeg er "hyggerytter" i den forstand at jeg ikke gider stævner, gerne nedprioritere seriøs træning for at hygge rundt med hesten løs. Jeg er ikke så "seriøs" om min ridning som så mange andre. Det vigtigste er at vi hygger os med hinanden.

  • #8   17. aug 2014 i følge mig er en hyggerytter, et vidt begreb, det er en rytter der hygger, om det så stadig er dressur, spring, skovtur, i grime eller trækketorv. men syntes ikke hyggerytter skal betegnes som et negativt ord.. vi kan ikke alle have samme interesser, og gudske tak og lov for det, ellers ville livet været for kedeligt..
    vi skal alle have lov til at være her, og ride og passe vores heste, på vores måde

    personligt rider jeg efter det mål at jeg gerne vil ud til nogle stævner i dressur og spring næste år..
    min veninde er begyndt og ride akademisk dressur
    og andre veninder rider bare fordi de kan lide sammenvædret med heste, og andre igen, vil gerne ud og starte stævner, og udvikle sig.. og jeg hygger mig lige meget med dem alle sammen


  • #9   17. aug 2014 I min verden er der ikke noget der hedder "useriøs rytter".
    Alle vil noget med deres ridning/omgang med heste og har et mål, om så det hedder OL, eller bare samværet med hesten og nå noget bestemt (f.eks at lære heste at stejle med rytter). smiley

    Jeg har selv flere gange fået af vide, at jeg bare var hygge "rytter" (mest med min gamle hest, som ikke kunne rides), som bare gik og lærte min hest cirkus tricks.
    Og det har altid raget mig en pap and. smiley At disse folk ikke kunne se, at jeg havde en mening med, at rende bag min hest med lange liner, lære hende spanske skridt og versade for hånd, det må være deres, og kun deres, problem. smiley
    Jeg har altid beskrevet mig selv som "seriøs hyggerytter", idet jeg mest går op i at hygge mig med min hest, og lave noget vi begge nyder, men stadig være seriøs i min træning og have et mål.

    For at give et eksempel.
    Min gamle hest var, som skrevet uridelig, og en lidt ældre dulle (over 15).
    Jeg kunne bruge TIMER i stalden med hende og bare hygge om hende, tulle rundt på ridebanen og lege "konges efterfølger", træne "tricks" og bare hygge med hende.
    Men, der blev bestemt også trænet seriøs og der var et mål.
    Eftersom hun ikke kunne rides, måtte jeg bruge longering for at holde hende i form, så hun blev longeret ca 3 gange om ugen, med kondition, balance og muskelopbyggende longering, altså ikke bare tul-rundt-i-en-cirkel-longering.
    I de lange liner, var målet at nå en total kontrolleret samlet galop, diverse sidebevægelser, piaff, passage og nogle øvelser fra den høje skole, som levade.
    Så der var både hygge og seriøs træning hver uge. smiley

    For mig er det, at være hyggerytter hvad man gør det til, om så det er at træne tricks, ride skovtur, eller træne dressur/spring uden at starte stævner, men bare fordi man nyder det, eller starte stævner, fordi man synes det er hyggeligt at være i byen med hesten. smiley


  • #11   17. aug 2014 Jeg har ikke læst de andre kommentarer, men umiddelbart vil jeg betegne mig selv som hyggerytter. I mine øjne er en hyggerytter ikke nødvendigvis useriøs. Ej heller seriøs. Jeg vil mene, at alle kan være hyggeryttere, uanset niveauet man rider på, så længe man rider for hyggens skyld.


  • #12   17. aug 2014 Jeg bliver ofte kaldt en hyggerytter, og jeg synes egentlig ikke der er noget negativt ved det. Jeg kan rigtig godt lide ordet "hygge", fordi det selvfølgelig handler om at hygge sig. Det kan jeg rigtig godt lide. Når man så bliver kaldt en hyggerytter, er det, for mig, en rytter som rigtig godt kan lide at hygge sig med sin hest.

    Jeg ser en hyggerytter, som en der bare tuller rundt med sin hest hvor det nu lige lyster - og som en der bare hygger sig uden at være seriøs mm.
    Jeg synes ordet "hyggerytter" er ret så hyggeligt, og jeg synes det udstråler en eller anden form for charme og kærlighed - men jeg vil så også lige understrege at jeg er et underligt menneske. smiley

    Men det er jo i grunden lidt sjovt at dele hesteverdenen sådan op. Enten er man seriøs, eller også hygger man bare. Det er sort eller hvidt. Bum bum. Det er lidt sørgeligt at man ikke bare kan være hvad man nu lige har lyst til.

    Jeg er da 100% sikker på at seriøse ryttere, også i dén grad hygger med deres heste. Så det er jo et sjovt ord, og en sjov kategori der er lavet af ryttere.


  • #13   17. aug 2014 Jeg ser mig selv som en hyggerytter.
    Jeg modtager jævnligt dressur undervisning og når hesten er klar til det, så ugentlig springundervisning, jeg starter ind i mellem et stævne (2-4 gange om året) og så gerne de jagter der er (3-5 gange om året)
    Jeg elsker at ride rigtig gode lange ture, men tager også min ridning seriøst, men jeg mener (både for min og hestens skyld) at der skal være plads til en masse ture og ikke kun baneridning smiley


  • #14   18. aug 2014 En hygge rytter er for mig en der ikke debutere stævner.

    Dermed er jeg selv en hygge rytter ved samtlige af mine heste. Men hygge rytter p seriøst plan. Og ja det kan man være i min verden, da det ord ikke er nederlagende ment her smiley


  • #15   18. aug 2014 Som en af mine kopper fra Søstrene Grene så godt beskriver;

    Hygge is a feeling you cannot translate ! smiley


  • #16   18. aug 2014 Altså... jeg er også blevet kaldt en hyggerytter i en nedladende tone. Der blev snakket om mig og min søster, og om at min søster var den seriøse rytter og jeg bare var en hyggerytter. Der blev jeg lidt sur, for har ikke noget imod at være hyggerytter, men gider ikke at det skal siges i en nedladende tone smiley

  • #17   18. aug 2014 Hyggerytter er i mine ører, en som springer for sjovt rider dressur for sjovt, men ellers tager en tur ud i det blå. Altså jeg vil kalde mig selv for hyggerytter men jeg har også planer om at ride et par små stævner:-)

  • #18   18. aug 2014 Tænk sig bare at Være hyggerytter. At man ikke behøver at flakke rundt til alverdens stævner for at få roset og være bedre end andre. At man kun tage si
    n hest og nyde nuet og samværet.


  • #19   18. aug 2014
    Det er jeg skam også blevet kaldt ;o) Nogle folk har den opfattelse at hvis du ikke får lavet nogle resultater og der sker fremskridt i dressur og spring promte - så er du en hyggerytter.

    Ligesom man ikke er noget ved musikken hvis man ikke starter minimum LA.

    Det tager jeg ikke så tungt, jeg ved ikke hvad jeg er - jeg rider bare ;o)


  • #20   18. aug 2014 Alle ryttere er vel hygge ryttere i det øjeblik de tager hesten ud på tur istedet for en seriøs dressur time smiley

  • #21   18. aug 2014 Jeg ser mig selv, som seriøs hyggerytter - for ja, jeg hygger altså med min pony og jeg træner rimelig seriøst, dog ikke så ambitiøst.

    Men jo - hyggerytter og hyggepony bliver åbenbart nogle gange set, som noget useriøst lal, hvor det handler om ponyfræs og ikke om træning, holdbarhed, smidighed og dygtighed, men bare om at lalle rundt :o)


  • #22   18. aug 2014 Altså, jeg vil kalde mig selv for hyggerytter. I hvert fald lige nu. Har da også startet stævner, og redet dressur på et rimeligt plan, men jeg finder det sjovere bare at være 'hyggerytter' smiley
    Jeg rider bidløst, med lange tøjler og vi tuller egentlig bare rundt. Jeg har ikke nogen mål med det, udover at det skal være hyggeligt, både for hesten og jeg. Nu ved jeg jo ikke hvad hesten tænker, men jeg tror da ikke at han ligefrem finder det væmmeligt smiley Nu er det også en temmelig gammel hest, så der skal ikke rides noget hårdt og vildt.

    Jeg syntes ikke at man kan tillade sig at tale med en nedladende tone, omkring det. Jeg vil heller ikke sige at man er useriøs, bare fordi at man er hyggerytter.


  • #23   18. aug 2014 en hygge rytter er for mig en der måske ikke er den teknisk dygtigste rytter, men en der har grund principperne iorden, som måske måske ikke rider undervisning, men en som ikke har ambitioner om at ride stævner og den slags, altså en der mest af alt bare rider fordi hun/han syns det er hyggeligt og nyder samværet med hesten.
    en der ikke ser noget galt i at hesten måske lige får 2-3 fridage hvis det kniber med tiden fx. eller det er dårligt vejr.

    Så for mig der selv er stævne rytter, lægger der ikke noget negativt i ordet, men bare at man ikke er typen der har en masse ambitioner om at skulle starte stævner og alt muligt.


  • #25   18. aug 2014 I min optik er jeg "hyggerytter"; det vil sige, at mit mål med min ridning først og fremmest er hyggen og samværet med hestene. Det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke går op i at være så dygtig en rytter som mulig, og i at mine heste er trænede så godt som muligt i forhold til det, de skal bruges til. Jeg er bare ikke til alt det der med stævner osv., men går mere op i selve samværet med hestene, de dejlige ture ud i naturen og heste og hestevelfærd og samspil mellem hest og rytter, end jeg går op i konkurrencer. smiley

    Jeg kan ikke se, hvorfor det at være hyggerytter skulle være mindre "værd" end f.eks. at være stævnerytter. Man kan jo sagtens være seriøs på hyggeplan. smiley


  • #26   18. aug 2014 Jeg må dog sige at jeg føler mig en smule støt over at folk i denne tråd tit skriver noget a la : hyggerytteren går mere op i samværet med sin hest, end dem der træner intenst/seriøst

    smiley :-O smiley

    Jeg ser mig selv som en seriøs dressur rytter, og jeg træner min hest intenst og seriøst og rider stævner. og træner selvfølgelig efter at mit næste ridt gerne skulle være til højere % end det sidste.

    Men.... Jeg nyder og sætter da samspillet og samværet med min hest lige så højt som alle "hyggerytterne" uden det samvær og samspil kan og vil hesten da ikke yde sit bedste for mig på stævnebanen.

    Syns bare at der er en general tone der antyder at seriøse ryttere er lidt ligeglade med deres heste og at hvis de ikke kan vinde stævner på dem så skifter de den bare ud med en anden.

    det er så ikke sådan mit synspunkt er...


  • #28   18. aug 2014 Mette S, jeg ser nu ikke, at nogen siger, at stævneryttere ikke går op i samværet med hesten. Så jeg tror ikke, du behøver at føle dig truffet. smiley

    Hele min pointe er, at det ene ikke udelukker det andet - og det gælder begge veje.


Kommentér på:
At være hyggerytter?

Annonce