{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alaskan husky hvalp ??
  • #1   11. sep 2014 Ved ikke om du kan ringe til din dyrlæge og få vejledning? smiley

  • #4   11. sep 2014 Line Z
    Ikke skræmme sådan.. :o) Ja, spids-hundene er aktive, men så er det heller ikke værre. Man kan sagtens købe en sådan hund som førstegangs hundeejer.
    Man skal bare sørge for at aktivere hunden både fysisk og mentalt. Så får man en rigtig god hund - men sådan er det for alle hunde, både pudler, spidser, gårdhunde og blandinger! Alle skal aktiveres smiley Nogle bare mere end andre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   11. sep 2014 Line: man skulle næsten tro at du var en af de der bitches fra hundegalleri, som farer op over et hundevalg smiley

  • #6   11. sep 2014 Og ja, bag på posen med hundefoderet, står der, hvor meget mad en hvalp på x antal kg. skal have. Man behøver ikke tage højde for racen, men for vægten. Medmindre du selvfølgelig har en meget, meget aktiv hvalp - så skal den muligvis have en smule mere, end det, der står på foderpakken smiley

  • #7   11. sep 2014 Tak for svar, men problemet er, at det var noget foder vi fik med så vi har ikke posen og jeg synes bare vi giver den rimelig meget (giver den hvad sælger sagde vi skulle).. smiley

    Og så har den racermave (indendørs) - mmmmhhhh!!

    Line: Rolig. Jeg har haft hunde før og har stadig en gammel foxterrier også. Du behøver ikke spille bedrevidende før du kender situationen og desuden kan en førstegangsejer vel være lige så god som en erfaren hundeejer.
    Og så vil jeg gerne lige tilføje at alaskan husky og sibirian husky er 2 forskellige racer og alasken husky er ikke så aktivitetskrævende som sibirian og fungerer fint som hyggehund.


  • #8   11. sep 2014 Hmmm.... Mon ikke I bare skal følge sælgers anvisning så? smiley Det ville jeg gøre!

  • #9   11. sep 2014 Hvis den har konstant racermave, og ikke kun lige et par dage, kan det være I skal ud og have fat i skånekost.

    Vores hund har en utroligt sart mave, og der er mange ting, der giver hende dårlig mave i flere dage, selvom hun måske kun har fået lidt af det. Hun voksede op på hvalpe-skånekost og HUSK fordi hun konstant havde dårlig mave. Nu, som voksen, klarer hun sig med en lille smule HUSK en gang om dagen, så længe hun ikke får de ting hendes mave ikke kan tåle. smiley


  • #10   11. sep 2014 Det er super vigtigt at du får givet din hund den rette mængde foder, da denne race ligesom mange andre, har tendens til hofteledsdysplasi/ HD.... Så hvis du mener den får for meget, så tag en snak med din dyrlæge, og sammen kan i få lavet den rette kostplan for din hvalp. Mht dens diarre, så snak også med din dyrlæge om dette. Vores gamle schæfer havde sådan en omgang (og hun lavede ALDRIG noget indenfor), hun havde fået en maveinfektion, og fik noget yoghurtpasta fra dyrlægen, og skulle på skånekost i 10 dage, med kogt ris og kylling, derefter var hendes mave 100% i orden igen smiley

    Mht at Husky racerne ikke er en førstegangs hund, er jeg helt enig... Meeeen har er man født og opvokset med hunde, og taget en aktiv del i hundens liv, og ved hvad man går ind til med den specifikke race, ser jeg det ikke som et problem.
    Min første hund, var en schæfer, og det er absolut heller ikke en førstegangs hund, men jeg er født og opvokset med hunde af forskellige racer, og har siden lille, taget stor del i hundens pasning... Og jeg har kun haft gode og stabile hunde, med gode oplevelser smiley
    Men ja der er mange der ikke sætter sig ind i racerne, og køber dem udelukkende pga udseendet, desværre. Men TS jeg får en fornemmelse at hunde har været en del af dit liv før denne hvalp, så al held og lykke med det bette pus smiley


  • #12   11. sep 2014 Jeg har en Alaskan Malamute. Hun er min første egen hund, og det går upåklageligt smiley hun er dyr at fodre på. Bruger omkring 1000 kr om måneden - jeg barfer, så hun får kun råt kød. Hun gider ikke tørfoder smiley min på 2 får omkring 1 kg foder om dagen, men hun er også på fedekur. Med barf siger man 1,5 til 2% af hundens kropsvægt i foder smiley

  • #13   11. sep 2014 Og så vil jeg lige indskyde - nej, Alaskan husky er ikke en hyggehund. Den er mixet af 2 ret krævende racer, så det vil aldrig blive en "klappe-kage-1-gåtur-om-dagen-hund". Den kræver præcis det samme som en ren husky eller mutte, og det er ret meget.

  • #14   11. sep 2014 Hmm ja, så tager AH avler gennem 10 år og prof hundetræner nok fejl smiley
    Alaskan husky forveksles tit med de andre typer og de er ikke ens.


  • #15   11. sep 2014 Line der er så rigtig mange der ender med at gå af med deres schæfer enten til aflivning eller videresalg, fordi de er for stor en mundfuld. De er utrolig kloge, og skal aktiveres både fysisk og psykisk. Og gør man ikke det, så er de så kloge, at de gør hvad der passer dem... smiley Det er den mest fantastiske race i mine øjne... Men vil ALDRIG anbefale den til nogen, der ikke har haft med hunde at gøre før. Det vil i mine øjne være dybt uansvarligt smiley især med den ekstrem stramme hundelov vi har her i landet... jeg ville være rigtig ked af, at se schæferen ende på listen med enten forbud eller observation, fordi uvidende mennesker for dem i deres varetægt! Men tror nu ikke det sker, når det er politiets foretrukne race smiley


  • #16   11. sep 2014 Alaskan Husky er ligesom Siberian Husky og Alaskan Malalute avlet til slædeløb, og er altså en arbejdshund. En arbejdshund vil aldrig blive en kappe-kage hund, lige meget hvordan du vender og drejer det. Det er hunde med et højt aktivitets niveau, og det er en skam, hvis du tror, at du har købt en hyggehund, der kan nøjes med små gåture. Du vil blive svært overrasket smiley

  • #17   11. sep 2014 Har ikke sagt at den kan nøjes med små gåture. Men sorry to say, stoler mere på avler gennem 10 år og prof hundetræner end dig smiley så må vi jo se..

  • #18   11. sep 2014 Alaskan husky og sibirian husky er ikke det samme, det er det mange tager fejl af.. Alaskan husky har 30 % højere hjernekapacitet end andre hunde og de skal derfor mentalt aktiveres mere.. Ikke fysisk.. Blot til info smiley
    Og jo selvf skal de aktiveres lige så meget som andre store hunde, det er ikk det jeg siger..


  • #19   11. sep 2014 Det skal du da også bare være velkommen til. Men måske du skulle google din race lidt - der står alle steder, at det er en arbejdshund. Måske ikke på lige fod med renracede huskyer og mutter, men stadig en arbejdshund. Og arbejdshunde er ikke hvad jeg vil kalde hyggehunde ;-).

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   11. sep 2014 Hvorfor har folk egentligt så travlt med at ts har valgt den hund hun nu har?

    I kan da være totalt ligeglade... Pas jeres eget i stedet. - svar på hendes spørgsmål og hver ligeglad med andet


  • #21   11. sep 2014 Googler du på dansk ja.. Men det er ikke de danske sider man skal læse på ang alaskan husky.. Der bliver de nemlig fejltolket smiley

    Jeg ville egentlig ikke skabe debat om mit valg af hund.. Jeg har skam snakket med avlere og hundetrænere og dyrlæge og læst en masse på nettet, netop for at finde den rigtige hund.. Specielt fordi vi i forvejen har en hidsig foxterrier, så var det vigtigt at finde en den ikke ville æde smiley


  • #22   11. sep 2014 Nu ved jeg intet om foder, og jeg er bare den der irriterende klappe-kage-type, der sidder her og undrer mig over hvor i det her indlæg JGR har skrevet: "Hej, jeg har købt en lille nuttet hygge-hund, som jeg kun agter at gå tur med en gang om dagen". Hun spørger til fodring af kræet, fordi hun har konstateret, at den har racerrøv - hvorhenne kan det tolkes, at hun har købt en forkert hun og foruden er en dum og inhabil hundeejer? smiley :o smiley :o smiley

  • #24   11. sep 2014 Jeg har ikke lige nærlæst alle kommentarerne - men jeg læste, at opdrætter har 10 års erfaring.

    Så synes jeg da, at du skal kontakte vedkommende, for hun har forhåbentlig styr på hvad der er bedst.

    Og så vil jeg lige informere om, at ingen slædehunde er hyggehunde. De kan som regel godt lide at hygge og slappe af, men de har et større aktivitetsniveau end mange andre hunde. Hvordan AH'ens niveau er ved jeg ikke, men jeg kan garantere, at den ikke er "hyggehund", i den forstand, som ordet normalt bruges. :o)

    Og så held og lykke med din nye hund, slædehunde er nogle af de mest fantastiske hunde! :o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   11. sep 2014 Lykke: hvor er du dumt at hører på!

  • #27   11. sep 2014 hvis din hvalp har løs mave kog kylling tag kød af og kog supper kød stykker og ris lad den leve af det 8 dage og giv den dens hvalpe foder i efter den tid lidt efter lidt
    Min hvalp har lige været igennem samme omgang
    VH
    Annette


  • #28   11. sep 2014 AMT - Bare fordi hun siger sin mening, og faktisk ved hvad hun snakker om?
    Nu ved jeg tilfældigvis at Lykke har meget erfaring, med netop den type hund.

    Hvor meget erfaring har du med dem?


  • #29   11. sep 2014 CTS
    Det er bare ikke i orden, den måde Lykke "siger sin mening" på. Fint at hun har masser erfaring med hunderacen. Så kan hun jo enten dele ud af den herinde eller lade være med at kommentere - for hvorvidt TS bør have netop denne race, handler tråden her slet ikke om.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   11. sep 2014 CTS: jeg har en hel del erfaring med den type hund, både spm træk hund, som familiehund, og som hund der er kommet i de forkerte hjem. Men uanset hendes erfaring, så retfærdiggør det ikke den nederste del af hendes indlæg, st hun ligefrem på forhånd "ved" at ts kommer til st omplacere sin hund...

    Hvis man virkelig har så meget erfaring, så hjælper man istedet for bare at lukke sådan en slags lort ud..

    Men folk elsker jo tydeligvis at lukke lort ud på så ulækre måder smiley


  • #31   11. sep 2014 Alaskan Malamute, er en hund med MEGA højt aktivitets niveau. Efter min mening er det IKKE en førstegangshund !.
    Og én ting er sikkert, hvis man ikke giver mutter ell huskey's den motion de har brug for, så skal den nok gøre opmærksom på det. Og bare at lukke den i løbegård, fungere IKKE.....min 1 årige forcerede et hegn på 2,5 meter i højden, UDEN PROBLEMER.
    Når den lå på gårdspladsen, så gravede den brosten op fordi den kede sig, og det var meget sjovere end at lege med dens legetøj. Og så skal man lige vide, at hanhundene er MEGA dominante (ingen regler uden undtagelser)


  • #32   11. sep 2014 Tak for de gode svar smiley

    Lykke; du er da sød at høre på.. Hunden kommer ikke videre herfra, men det er da dejligt at du dømmer mig uden at kende mig..

    Desuden har jeg jo sat mig ind i racen eftersom jeg både har snakket med opdrætter, hundetrænere og dyrlæge og også læst en masse. Men i kan vel ikke tåle hvis man ikke er enig i jeres mening.

    Jeg spurgte om hjælp til foderet fordi der intet stod på posen og sælger er pt i sverige.. Giver den det jeg fik af vide men det kunne vel ikke skade at høre andres erfaringer om lige netop fodringen.. Men undskyld jeg spurgte da.


  • #33   11. sep 2014 jeg tænker at du skal have fat i noget skønekost til vuffi, det kan du google der er rigtig mange gode råd.
    det lyder som en utrolig spændende hund, og jeg er sikker på at du sagtens kan være en god ejer for den, du tager immervæk et rigtig godt skridt ved at spørge til råds når du er tvivl, at du så støder på nogle der straks ser sit snit til at prøve at gøre sig selv bedre på andre bekostning, må du bare lade glide ud af det andet ører.
    vi har selv her i hjemmet, det folk betegner som en besværlig energirig hund, og selvom vi ikke var så erfarne som hundeejere igen, lykkedes det os at blive nogle gode ejere og motivere vores lille energibundt.
    hun er en blanding af dansk svensk gårdhund og dværgpincher og jack russel, hun er en energirig rottedræber, der allerede nu i sit korte liv har taget flere forskellige liv, heldigvis de rigtige smiley


    profilbillede
  • #34   11. sep 2014 Hvad hedder det foder du fodre med? smiley og hvor gammel er hvalpen?

  • #35   11. sep 2014 Altiv hvalp.. 12 uger smiley

  • #36   11. sep 2014 Hedder foderet altiv/aktiv hvalp? Altså er det mærket? fordi så kender jeg det ikke smiley


  • #37   11. sep 2014 AMT - Så ved du også, at den ikke kan fungere som hyggehund. :o)

    Det Lykke skriver, må jo være skrevet ud fra, at TS giver udtryk for ikke at vide så meget om hunden - ud fra det hun skriver. Ja, det kunne være skrevet anderledes - men meget af det du skriver, kunne fx også være skrevet betydeligt pænere.

    JGR - Det er godt, at du har undersøgt racen, før du anskaffede dig den. Bare du er opmærksom på, at dyrlæge og hundetræner ikke nødvendigvis ved særlig meget om de enkelte racer, og at det ikke altid giver et særlig godt billede at spørge én, fordi man har et subjektivt blik på det. For at få så meget viden som muligt, er man nødt til at spørge flere dyrlæger, flere trænere, flere opdrættere.

    Jeg kender da mange dyrlæger, der ikke ved særlig meget/ikke er opdateret på racer eller adfærd, jeg kender dygtige trænere, der ikke ved meget om de enkelte racer, og jeg kender opdrættere der selv efter mange år med samme race, ikke ved særlig meget om deres egen race.

    Jeg siger ikke, at det er tilfældet for dig, jeg siger bare, at det ikke nødvendigvis er den endegyldige sandhed, du har fået at vide. :o) Hvis man påstår at en slædehund er en hyggehund, får det mig til at tvivle på, hvor meget viden man egentlig har om typen. Ikke at DU har gjort noget forkert, men at du er blevet forkert / delvist forkert informeret.


  • #38   11. sep 2014 Har googlet lidt og fandt dette produktblad - som desværre ikke er ret sigende smiley

    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11862/138/puppy.pdf


  • #39   11. sep 2014 Lykke, jeg har en Karelsk Bjørnehund. En race der er 100% jagt- og brugshund. Da jeg fik hende anede jeg ikke en dyt om hunde, og endnu mindre om racer. Jeg ville bare redde hende fra aflivning.
    Hun var 1 år og 9 mdr. Hun var drægtig og problemhund med 7 tidligere hjem bag sig. Jeg fik at vide at jeg ville få hende aflivet indenfor en måned. Idag har jeg haft hende i 7½ år, og ville ikke bytte hende for noget i verden, trods jeg havde mine kampe med hende det første år.
    At dømme folk på den måde er simpelthen ikke ok. Fair nok at anbefale folk at sætte sig ind i racen - det var hvad der hjalp mig, men at sige at folk opgiver deres dyr fordi de ikke har sat sig ind i den, det er lavt.


    profilbillede
  • NH
    NH Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
    #40   12. sep 2014 Tillykke med din nye hund, en super fantastisk race du har valgt. Har selv haft en mutte, der var sammen med mig over alt og jeg har aldrig gået 10 km om dagen smiley blot stimuleret hjernen og leget med den. Det samme gør min veninde med sin og hun er hunde træner smiley Prøv at drysse en tsk hvedeklid over maden i et par dage og se om det ikke hjælper. Held og lykke med den smiley

  • #41   12. sep 2014 En Alaskan Husky (ja eller generelt slædehunde for den sags skyld) kan da godt fungere som førstegangshund, hvis man har tidligere erfaringer eller har sat sig grundigt ind i, hvad den kræver. Kan ikke helt se, hvorfor diskussionen går så meget op i hat og briller. Der er jo forskel på første gang man håndterer hunde og så at vælge en AH som førstegangshund smiley
    Ja, en slædehund kræver utroligt meget, og jeg ville normalt heller ikke anbefale den til førstegangskøbere hvis ikke man har sat sig ind i stoffet, men en schæfer er da heller ikke det første man vil anbefale til en førstegangskøber. Hvis nu folk lod være med at føle sig så forbandet trådt over tæerne og insistere på at kun deres hunde er det rigtige og at andre forslag er helt forkerte, så ville diskussionen måske ikke gå helt så meget op i hat og briller smiley


  • #42   12. sep 2014 En slædehund - også AH - kan sagtens fungere som førstegangshund.
    Problemet er bare, hvis man ikke har sat sig ordentligt ind i racen, og derfor fx forventer, at det er en hyggehund. For det er der ingen slædehunde, der er. :o)


  • Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 7
    #43   12. sep 2014 En Alsakan Husky er ikke en race. Den er kun defineret ud fra dens formål - og som sådan er det nok det, den er bedst til.

    Får den tilgodeset det formål, den avles til, nemlig at være slædehund, og stimuleres på måder, der kan modsvare dette, er den sikkert lige så god en familiehund som f.eks. en ruhåret hønsehund kan være.


  • #45   13. sep 2014 Det er begyndt at blive bedre smiley

  • #48   15. sep 2014 Jeg havde nok valgt at give noget kogt kylling og ris samt en smule af den foder, som du fodre med nu og blande med a38. Nå maven kommer i balance igen, ville jeg personligt kigge efter noget andet hvalpefoder.

    til dem der blander sig i racen. BLAND JER DOG UDEN OM! det er ikke det TS spørg om. I kan ikke dømme et menneske i ikke kender! Ingen hunde er ens men alle hunde har brug for motion



    profilbillede
  • #49   15. sep 2014 Wicki - Men du må gerne blande dig i det andre skriver... eller hvordan?

  • #50   15. sep 2014 nej jeg blander mig sådan set ikke. men TS bliver angrebet af flere at jer pga race valg!

  • #51   16. sep 2014 Læss om god fodring på rigtighed. Dk

  • #52   16. sep 2014 Wicki - Der er ingen diskussion - for jo, du blander dig. :o)
    Hvad skulle det mon ellers være?


  • #53   16. sep 2014 Svare på ts spørgsmål hvilket mange andre ikke har gjort. Derimod dømmer i ts og hendes hundehvalp? Hvorfor?!

  • #54   16. sep 2014 Wicki - Det er den her jeg hentyder til:
    "til dem der blander sig i racen. BLAND JER DOG UDEN OM! det er ikke det TS spørg om. I kan ikke dømme et menneske i ikke kender!"

    Der blander du dig jo i hvad andre skriver. Så er det jeg spørger: Men du må gerne blande dig?

    Jeg dømmer hverken TS eller hendes hundehvalp, så det kan jeg ikke svare på.


  • #55   16. sep 2014 Wicki, for at være helt ærlig er det lidt noget vrøvl du siger - selvfølgelig kan man da godt dømme et menneske uden at kende dem. Det kaldes at stille sig kritisk over for noget. Og man kan jo godt stille sig kritisk over for noget og samtidig holde en god tone, det betyder ikke altid at man dømmer personen negativt smiley

  • #56   17. sep 2014 Jeg kender en der avler de der hunde ved dog ikke om det den ene eller anden race men jo sådan Alaskan kan da sagtens gå som hund.. Kender en selv da har 4 og de er der super søde men stærke... Vi har selv Theo som er en super søde hyrdehund som kun er 6 måneder og kan gi hals og alt det der!(: Held og lykke med din nye hund.. Den lyder som en super sød hund!(; P.s de der alaskan er altså hos dem klappe hund!(Det er Theo der er på billedet!(: )

    profilbillede
  • #57   18. sep 2014 Pernolle -ja, der er hunde der lærer at affinde sig med meget mindre end de burde. Men hvorfor anskaffe sig en fuldblods brugshund, hvis man kun vil have en sofa-hyggehund (det var ikke specifikt henvendt til TS, men mere til dem du omtaler).

    En AH er avlet med ET formål: at lave den ultimative slædehund. Den er mere en type end en race. En siberian husky er jo allerede en aktiv arbejdshund. Vælger man en SH af brugslinier får man i høj grad en brugshund. Vælger man en AH, så får man ENDNU et gear...
    At man (måske) KAN få den til at klare sig som hyggehund uden at den æder hjemmet eller får andre adfærdsproblemer er muligt... det kan man jo ganske ofte med mildere racer som f.eks. labben. Det betyder ikke at det er fair overfor hunden, og jeg er helt uforstående overfor at man overhovedet anskaffer sig en brugshund hvis ikke man vil bruge den,,, hvorfor så ikke vælge en hund med et aktivitetsniveau der matcher ens ønsker?

    Jeg har islandsk fårehund og australian shepherd. Begge mine kan affinde sig med minimal aktivitet. De ødelægger ikke hjemmet, de får ikke alverdens adfærdsproblemer.
    Men islænderen bliver mere gøende (hvad man jo kun opdager hvis man normalt er aktiv med den og derfor ved den normalt ikke gør så meget -det er en gøende race af natur, men kedsomhed gør den endnu mere gøende), og aussien får udprægede stress-tendenser.
    At de ikke trives optimalt med minimal motion, opdager man først den dag man faktisk giver dem den aktivitet de har behov for... så liver de nemlig op og bliver hent anderledes at være sammen med... så gad vide hvor mange af de der hunde der "sagtens kan klare sig som hyggehunde" egentligt går rundt og mistrives?


  • #58   18. sep 2014 Vil lige påpege at jeg aldrig har sagt at min hund kun skal være hygge. I aner ikke om jeg skal køre slædeløb med den eller løbe 1 maraton om dagen.

    Men jeg holder stadig fast i at AH er en fin hyggehund og at den ikke behøver det samme som de andre slædehunde racer.. Men at få folk herinde til at overveje om det måske, MÅSKE kunne være at deres mening ikk var den helt 100 % rigtige, det er lige så svært som at pisse i bukserne uden at blive våd smiley


  • #59   18. sep 2014 JGR -som skrevet var mit indlæg ikke specifikt henvendt til dig, men var mere i forhold til det Pernolle skrev om at hun kendte nogen der kun var hyggehunde.

    Men jeg er ganske uenig med dig i at de er mindre krævende end andre slædehunde. AH er jo netop KUN avlet til ET formål, nemlig at være den ultimative slædehund. Det betyder self ikke at den ikke SAMTIDIG kan være en god familiehund der bor i huset og hygger sig med ejerne... men den er i høj grad en brugshund... Avlsdyrene er jo netop udvalgt udelukkende udfra hvor godt de arbejder.


  • #60   18. sep 2014 Har du haft en AH?
    Eller siger du bare hvad du har hørt fra andre / læst om?
    For det samme gør jeg smiley


  • #61   19. sep 2014 JGR -nej jeg har ikke haft en. Jeg har heller ikke haft labbe, men ved alligevel en del om dem, fordi jeg omgås folk med sådan nogen.
    AH kender jeg fordi der her hvor jeg bor, findes en der har en god stak af dem som bruges aktivt til træk. Yderligere står jeg gerne i forreste række når der et par gange om året afholdes løb i plantagen 50meter fra hvor jeg bor -er er folk ganske villige til at fortælle om deres racer (det er jo ikke AH allesammen).

    På træningspladsen er der osse kommet et par stykker, som dog begge er omplaceret fordi ejerne ikke magtede dem.

    Jeg udtaler mig ikke udfra hvad jeg har læst i en bog, men udfra de eksemplarer jeg kender -og udfra lidt logisk sans. Hvorfor skulle AH adskille sig SÅ markant fra alle andre racer der har en brugslinie?
    Tag Schæfer, labrador, aussie, border collie og hvad du nu ellers kan finde af brugsracer.
    Kigger man på brugslinien i disse racer, så ER der en markant forskel i drift, behov for aktivitet, trænbarhed og en masse andet.
    Dette skyldes jo atr man netop har avlet helt specifikt for at få hunde der dur til det de er lavet til.
    Men du prøver nu at overbevise mig om at en AH er helt anderledes? At selvom "racen" er lavet til træk og avlsdyr udvalgt på baggrund af netop dette, så er de træk ikke slået igennem?


  • #62   19. sep 2014 Man kan vel alle blive enige om, at AH'en skal have meget motion og stimuleres aktivt hver dag, og hvis den får tilstrækkelig med motion kan den sagtens være "hyggehund" ment på den måde, at den putter og "hygger" roligt om aftenen.

    Det kommer helt an på, hvordan man definerer ordet. At sige at AH'en kan bruges som "hyggehund" betyder ikke, at man kan sidestille det med, at den behøver mindre motion. Men den kan fungere som hyggehund samtidig med, at den bliver stimuleret ordentligt og får ordentligt med motion.


  • #63   19. sep 2014 Fünke -og det har jeg vidst osse skrevet i mit første indlæg. At den godt kan være hyggehund SAMTIDIG med at den er brugshund. Det ene udelukker ikke det andet.

    Men TS giver jo udtryk for at det er en hund der er mindre krævende end de øvrige slædehunde, og deri er jeg uenig. Den er jo netop lavet som fuldblods brugshund.


  • #64   19. sep 2014 Det var heller ikke ment specielt til dig, hæftede mig bare lige ved at TS skrev "Men jeg holder stadig fast i at AH er en fin hyggehund og at den ikke behøver det samme som de andre slædehunde racer," og det kunne godt tyde på at hun mente at den bare krævede et par almindelige gåture og så var den hyggehund - men at hun jo netop kun får "hyggehunden" ved at give den mere end et par almindelige gåture smiley Ret mig hvis jeg tager fejl, TS, det var bare lige sådan jeg tolkede dit indlæg

  • #65   20. sep 2014 Nej siger ikke at den kan nøjes med et par hyggeture om dagen.. Siger at den ikke er nær så krævende som andre "slædehunde" efter hvad jeg jar hørt.. Men alle store hunde kræver jo selvf en del motion og nogle mere end andre.. Og hvis jeg skulle tage helt fejl og min nye hund kræver 20 km gåtur om dagen så får den selvf det.. Det finder jeg nok ud af smiley har i hvert fald ikke tænkt mig at opgive den som nogle andre ejere måske har gjort.. Og indtil videre er hun bare rigtig sød og nem smiley og vores ellers så hidsige foxterrier er rigtig glad for hende, så jeg håber i kan være glade på mine vejne frem for at nedgøre mit hundevalg smiley

  • #66   20. sep 2014 JGR -jeg betvivler slet ikke at du er klar over at det er en aktiv hund. Det jeg mener er en forkert opfattelse, er at den skulle være mindre krævende end andre slædehunde. Den er jo lige netop slædehundenes nr 1. Racen/typen er udelukkende lavet fordi man ville have en slædehund der var endnu hurtigere, endnu mere udholdende osv end dem man havde i forvejen.
    Siberian husky er jo efterhånden en gammel race... AH er derimod en ret ny "opfindelse" og blev lavet for at få noget der var ENDNU bedre end huskyen (som jo i forvejen er ganske fremragende til formålet).
    Så hvis ikke det er den ultimative arbejdshund/arbejdsnarkoman, så ved jeg ikke hvad er... smiley

    Og jeg siger ikke at du så helt sikkert vil give op eller at du ikke har tænkt dig at være aktiv med den -faktisk har jeg på intet tidspunkt spekuleret i om du mon er en dårlig hundeejer. Jeg kender dig jo ikke så det aner jeg ikke en hujende fis om smiley
    -jeg kommenterer udelukkende på den opfattelse at AH skulle være mindre krævende


  • #67   20. sep 2014 Er helt klart glad på dine vegne - tillykke med din nye hund! smiley

  • #68   20. sep 2014 Ja den er avlet til at være nr 1.. Det siger jeg ikke imod.. Men den kan OGSÅ sagtens være en "alm familiehund".
    Den er avlet til slædeløb og er hurtig og adræt men den har ikke så stort behov for det som de andre.. Det er forskellen


Kommentér på:
Alaskan husky hvalp ??

Annonce