{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Stresset hverdag, hvad ville I gøre? {{forumTopicSubject}}

Åh, har længe overvejet at oprette dette emne, men igen, det tager sin tid at oprette det, så jeg prøver nu her...

Det er sådan, at jeg købte min hest for 3 år siden (14 år) af mine konfirmationspenge og penge som jeg havde fået efter min far døde. Siden har jeg betalt alt selv, medmindre jeg har fået noget til hende... Altså jeg havde allerede der et job i Bageren. Kanon fedt job, virkelig dejlige kollegaer og kunder... og chef!
Med tiden, da jeg var færdig på efterskolen rækkede pengene ikke rigtigt længere... og jeg måtte få job nummer to, det var da jeg var 16. (december 2013) Og i starten synes jeg det faldt naturligt at arbejde næsten alle weekender, så måtte jeg jo takke nej til byture og sådan, og være mindre sammen med venner.

Jeg startede i 1.g på HHX her i august, og jeg må sige, trods jeg har været sygemeldt 1½ måned pga et styrt som kostede mig 4 uger med gips, følger jeg stadig min hverdag er hektisk som en i helvede smiley
Jeg føler ikke jeg er fit for fight til at arbejde, jeg føler ikke jeg har haft ferie i 2 uger + 4 ugers sygemeldelse, dvs jeg har følt mig stresset hele tiden...

Jeg fik i vinters en kanon mulighed for gratis opstalding i en løsdrift ved nogle vi kendte, fordi de ikke skulle bruge deres jord. og fordi jeg får hø og halm gratis af mine bedsteforældre, har jeg jo ikke de store udgifter til andet end foder, smed, udstyr undervisning og dyrlæge... Men alligevel ser min mor det nødvendigt jeg har begge jobs (fakta og bageren), selvom jeg synes det er rigtig hårdt.. Jeg er kun lige begyndt at arbejde igen sidste weekend, og alligevel synes jeg at jeg har hamrende travlt hele tiden.. Jeg har ikke engang lavet lektier sådan rigtigt endnu, fordi jeg ikke har tid..

Min dag ser sådan ca ud..
5.45, Vågner, står op, gør mig klar, pakker taske.
6.15-6.30 fodre hestene.
6.30-7.00 får lidt og spise, børster tænder og gør cyklen klar.
7.00-7.20 cykler til toget
(i tog fra 7.25-7.50)
Skole fra 8-13.20 eller 15.05
Herefter er jeg henholdsvis hjemme 14.00-14.30 eller kl 16.
Hvis jeg skal arbejde skal jeg være på arbejde kl 15 i bageren eller 16 i Fakta.
Cykler på arbejde 14.30
Hvis jeg arbejder (som i går fx)
Arbejde fra 15-18.30
Cykler hjem, er hjemme 19.00
Så hjem og spise lidt, og så om og ride to heste.
Hjem i bad, evt lektier... og så er klokken allerede 22-23 stykker...

Og selv hvis jeg ikke skal arbejde føler jeg bare et kæmpe pres..


Jeg har virkelig lyst til at sige jeg siger op i Fakta d. 1-11, selvom pengene er gode og have, men jeg tror sagtens jeg kan arbejde et sted, og tjene penge nok.. Selvom Fakta er størestedelen af min indkomst, må jeg sige, at jeg kan blive ved Bageren trods jeg er fyldt 18 (2015) og her har jeg været længe, og elsker jobbet... Fakta har virkelig mange gode timer, men jeg er desværre ikke vanvittig glad for min chef, da hun ikke forstår min situation til tider, og folk er elendige til at tage vagter smiley Og hvordan delen siger man til sin mor, at man har det elendigt, og virkelig synes to jobs ved siden af skole, hest og salgshest er alt for meget? smiley

Undskyld hvis det blev total uoverskueligt at læse, I må sige til hvis I ikke forstod..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresset hverdag, hvad ville I gøre?
  • #1   11. sep 2014 Hvad med at skære det ene job fra og den ene hest? Eller finde en part til den ene.
    Man må bare indse, at man ikke kan nå alt og det er dumt at slide sig selv halvt i stykker smiley


  • #2   11. sep 2014 Det er umuligt at finde en part, har forsøgt i 2 år -.- små piger kan desværre ikke styre dem... og den ene hest har jeg netop fået ind, som jeg skal sælge for min bedste veninde, den rider hun selvfølgelig selv nogle gange, og så skiftes de til at have fri dage, men det ikke så hårdt at ride dem, som hvis jeg skal arbejde og nå lektier.. smiley

    Jeg vil rigtig gerne tage det ene job fra, men er bange for min mor ikke forstår smiley


  • #3   11. sep 2014 Så må du nok sætte dig ned og forklare hende tingene som de er. At du føler dig stresset og det ikke er holdbart smiley
    Held og lykke med det i hvert fald smiley


  • #4   11. sep 2014 Min hverdag lignede meget din da jeg arbejde i rema1000, borset fra at de dage jeg arbejde var jeg først hjemme 21.30, der holdte hestene så fri de 2 dage om ugen.
    Da jeg blev 18 begyndte jeg at arbejde på plejehjem og der startede vagterne allerede kl. 15, men jeg var først hjemme kl. 16.30 mere eller mindre hver dag, så der arbejde jeg kun weekender, men det var så til gengæld også næsten hver weekend og det var faktisk ret hårdt aldrig at have fri.

    Var jeg dig så ville jeg stoppe med den salgshest der, det er vigtigere at du har tid til din egen hest + dig selv, end en andens hest som skal sælges. Kan det kører rundt kun med et job, så ville jeg også sige det ene job op hvis jeg var dig.
    Og så i det hele taget overveje om det er ligenu du skal på HHX, du spilder ikke ret meget hvis du dropper ud nu, og hvis du allerede nu føler du ikke magter det, så er det 3 meget lange år du har foran dig, på det punkt ved jeg virkelig hvad jeg taler om. Måske drop ud, skru ned for dig selv for en tid. og arbejd så lidt ved siden af. Men vigtigst af alt skru ned for tempoet, for det nytter ikke noget at blive ved med at slide dig selv helt ned. Og så evt. start på HHX næste år.


  • #5   11. sep 2014 Nu ved jeg ikke præcis hvor meget du tjener og hvad dine udgifter er, men når du ikke betaler for opstaldning og hø/halm, kunne det godt lyde til at du kan nøjes med ét job.
    Hvis din mor ikke forstår, er det bare ærgerligt tænker jeg. Det er virkelig, virkelig vigtigt at du passer på dig selv! Hvis du bliver ved som du gør nu, kan det hurtigt ende galt, hvis du kører helt ned med stress vil du slet ikke kunne overskue nogle af tingene.

    Held og lykke med det! smiley


  • #6   11. sep 2014 Sig op i fakta eller bageren (der hvor du tjener mindst eller kan få færrest timer og hvor du muligvis bliver sagt op efter du fylder 18), og så får du vel også snart SU?
    Du må jo prøve at forklare mor, at du ikke kan overskue jobbet, selvom du godt kan se, at du kan få brug for pengene smiley


  • #8   11. sep 2014 Du må for Guds skyld ikke give afkald på dit arbejde. Jeg har været det samme sted i snart 5 år (er 18, snart 19 - i SuperBest). Selvom jeg forbander arbejdstiderne og kollegaerne, så arbejder jeg kun hver 3. uge - det giver mig en masse frirum.
    Jeg selv går i 3.g på gymnasiet, og når jeg kommer hjem spiser jeg noget mad og så tager jeg direkte ud til hesten. Har forinden siddet i bus i en time, hvor jeg har slappet af. Når jeg kommer hjem fra hesten omkring aftensmad-tid, så begynder jeg på lektierne. Hvis jeg ingen har for til dagen efter, så kigger jeg frem og laver dem til to dage efter. På den måde er jeg altid foran, så hvis jeg nu skal arbejde en onsdag, og ingen lektier havde for til om tirsdagen, - så havde jeg automatisk lavet dem til onsdagen/torsdagen, alt efter størrelse. smiley
    Jeg har selv brug for et pusterum mellem skolen og lektierne - samtidig så udnytter jeg også de lyse timer på hesten, fremfor bag computerskærmen smiley

    3.g er ikke svært for mig. Jeg har som sagt arbejde, skole og familie. Desuden er jeg politisk aktiv i en lokalforening og på landsbasis, - det finder jeg tid til, fordi jeg planlægger ikke fra dag til dag, men har en kalender, hvor jeg konstant skriver ting ind, hvis jeg finder ud af, at jeg skal det den pågældende dag. smiley

    Evt. prøv med en kalender. Det lyder simpelt og træls, men det har hjulpet mig. Det hjælper også at snakke om det med en, - så indser man hurtigt, at man skal passe på sig selv. Det fik jeg at vide så sent som i dag af en veninde, - jeg har måtte give afkald på en landsstævne med Venstres Ungdom, fordi jeg ikke kan rumme det. Det bliver for meget, når jeg har en 4års der skal rides og trænes op. Man lærer efterhånden sig selv at kende - men mit råd er: skriv ned og planlæg en-to uger af gangen. smiley


  • #9   11. sep 2014 Kathrine - men nu har du jo også kun et job ikke? Jeg kan godt have dobbeltvagter fx fra 7.30-13-30 og så igen fra 15-21, altså i weekenderne, så der ikke tid til noget som helst dér..

  • #10   11. sep 2014 Du bliver nød til at tænke på dig selv og lytte til din krop... Jeg har selv haft rigtig meget stres, og jeg lyttede ikke til min krop før der var gået rigtig lang tid. Det endte med at når jeg bare blev en smule stresset begyndte jeg at hyperventilerer og min krop begyndte at spjætte. Jeg endte med at prioritere hvad der betød mest for mig og droppede det andet. Så der også var tid til at slappe af og ingenting lave. Og det har hjulpet helt ufatteligt meget.

    Så husk at lytte til din krop. smiley


  • #11   11. sep 2014 Tak for jeres mange gode og råd og beskeder, hjernen kører på højtryk smiley

  • #12   11. sep 2014 Jeg kommer til at gyse, over din situation.
    Jeg har én hest, ét job og gik på gym, og halvvejs igennem 2.g måtte jeg droppe ud med stress, fordi jeg var så tidspresset, og havde været det siden siden slutningen af 1.g, at jeg ikke kunne følge med, hvilket gjorde mig endnu mere stresset. Jeg blev fysisk syg af mit stress, som gjorde at jeg fik en masse fravær, som gjorde det endnu sværere at følge med. Derudover blev jeg syg med depression, som følge af mit stress, og det gjorde det helt umuligt for mig at gøre de daglige ting, som skole og hest. Mit arbejde blev passet, de 4-10 timer om ugen. Jeg red én gang om ugen, på en god uge, på trods af, jeg ikke kom i skole.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg fortælle din mor, om andres erfaringer med en så presset hverdag, og hvordan det er endt for dem. For jeg håber virkelig ikke, du får det så slemt, som jeg gjorde. Jeg lider stadig af stress på trods af, at jeg nu kun arbejder deltid, og ikke har skole, og jeg har fået psykologhjælp siden december. Den mindste smule tidspres, så går jeg helt i spåner, og får det fysisk dårligt.

    Så det er hamrende vigtigt, at du passer på dig selv!


  • #13   11. sep 2014 Hvis du godt kan klare dig med det ene job, så synes jeg klart du skal gøre det.
    Ja, det er rart med penge, men du må ikke lade det gå ud over din skole.
    Jeg kan slet ikke forstå, at din mor ikke deler det synspunkt.

    Mine forældre har altid haft den holdning, at jeg måtte have fritidsinteresser, sport, arbejde, venner osv. - men det måtte aldrig gå udover min skole. At jeg så ikke rigtig har lavet lektier, er en anden ting. Men mine forældre har altid gået meget op i, at jeg havde energi til at passe min skole. Hvis de kunne se, at noget af mine aktiviteter i løbet af dagen, tog for meget fokus/energi fra skolen, så har de sagt fra.

    Så jeg synes du skal tage en snak med din mor om, at din skole altså er vigtigere end et fritidsjob, især hvis du kan klare dine udgifter med ét job. Du må fortælle, at du ikke har energi eller tid til din skole, hvis du skal arbejde så meget. Og så synes jeg, at du skal sige op i Fakta, uanset hvad din mor siger. Det er trods alt dig, der skal kæmpe dig igennem det, ikke hende.

    Det er så vigtigt, at passe på sig selv. Der er ingen grund til at gå ned med stress og depression (som jeg også selv gjorde, dog uden at droppe ud), i så tidlig en alder.


  • #14   11. sep 2014 Tak CTS.. Det var nok dén besked jeg havde brug for lige nu < 3

  • #15   11. sep 2014 Snak med din mor. Fortæl hende hvordan du har det, sig det job op, som du er mindst glad for (fakta, fornemmer jeg). Ja, det er skønt med ekstra penge - men penge gør ikke nødvendigvis en glad. Det er så vigtigt, at du tænker på dig selv! Det kan gå så galt, at du ikke længere vil kunne overskue at stå ud af sengen.

    Så ja. Snak med mutti. sig det ene job op. Nyd hestene, som du elsker. Få dit overskud tilbage og bliv "frisk" igen :). Held og lykke!


  • #16   12. sep 2014 Det virker som om du selv er fuldt ud klar over hvad der må gøres - sig det ene job op. Jeg er sikker på at hvis du sætter dig ned, med din mor, og forklarer at det virkelig bare ikke går på den måde - giv de tider du har fundet frem (det viser det bl.a. At du ikke får nok søvn) og få fortalt hvordan du, ligesom så mange andre unge, ikke lige kan rumme det for tiden. Jeg selv har prøvet at køre med fritidskob, 1 times transport til skole, og en ekstrem hård 2.g. Jeg gik ned med depression og havde ikke engang jobbet i mere end en måned. Lyt til din krop. Konsekvenserne hvis man lader være er så meget værre! Man bliver umotiveret og træt konstant. Der er mange der ender med at droppe ud af disse grunde fordi det tager måneder at genopbygge en tabt motivation.

  • #17   12. sep 2014 blot en lille oplysning... du må ikke tage dobbelt vagt på den måde som du beskriver...

    var du mit barn fik du ikke lov at arbejde så meget, da jeg ville vægte dine skole højere. Uddannelse frem for alt.

    Du må fortælle din veninde at du ikke er i stand til at klare hendes hest, og så må u sige det ene job op eller få færre timer. Du SKAL have fri en gang i mellem til bare at slappe af og være dig, og gøre det som er godt for dig


  • #18   12. sep 2014 Lea - Jeg håber du kunne bruge det, og at du får snakker med din mor. Du må ikke ødelægge dig selv på den måde! :o)

  • #19   12. sep 2014 Du skal passe på dig selv! Men når det er sagt havde jeg fuldtidsjob, to små børn, heste og vagter næsten hver weekend på arbejde nr 2. dette var vagter på 10-14 timer Jeg trænede den ene hest 6x ugentlig, den anden 2-3 dage. Det hele handlede konstant om at prioritere sin tid. Og siden du ikke har andre end dig selv at tænke på så burde det kunne gå hvis du bare lægger din hverdag til rette. smiley Alt man virkelig vil det får man til! :-)

    Mvh TT


  • #20   13. sep 2014 Folk er forskellige, man tackler ting forskelligt. Man kan ikke nødvendigvis overskue de samme ting, og nogle bliver hurtigere stressede eller deprimerede, end andre gør. Man er nødt til at lytte efter hvad man selv har brug for, og så reagere på det. Man kan i realiteten ikke bruge til noget, hvad andre kan holde til og nå på en dag, for måske har man selv en lavere tærskel.

    Jeg er fx særligt sensitiv og introvert, så jeg kan ofte ikke holde til ligeså meget, som andre mennesker kan. Jeg bliver hurtigt overstimuleret, og der skal ikke mange aftaler til, før jeg bliver stresset. Min krop reagerer ved at blive syg og dermed tvinge mig til at holde fri.

    Jeg synes fandme det er sejt, at du har kunnet klare så meget på én gang TT. Thumbs up og hatten af for det! Det mener jeg virkelig! Gid jeg havde samme evne - men det har jeg ikke, for vi er alle forskellige. Jeg har derfor også måtte sande, at det ikke altid passer, at man kan hvad man vil, hvis man bare prioriterer (og andre versioner af samme), for det ved jeg, at jeg ikke kan - uanset hvor gerne jeg vil. Ihvertfald ikke, så det hele bliver gjort ordentligt og 'helt'. :o)


  • #21   13. sep 2014
    Du synes det er for meget, ergo er det for meget - så sig fra og nej tak, det er er ingen skam i. Vi har alle forskellige grænser. Jeg har brug for at sidde ned og lave ingenting, derfor ville jeg slet ikke kunne klare dit skema overhovedet.

    Jeg synes det er rigeligt og stå op kl. seks og have fri kl. 15:15 for så at være ved hesten kvart i fire og afsted fra hest igen vel kl. 6-7 stykker og pga. lang transport er jeg hjemme 7-8.


  • #22   13. sep 2014 Jeg tog snakken med min mor i går, og det endte ud i en træls diskussion, og jeg tror ikke rigtig hun vidste hvor galt det egentlig var. Jeg tudede nærmest med det samme, og jeg sagde jeg følte et kæmpe pres fra hendes side, og hun var helt stille og sagde ikke rigtig noget... Så nu skal jeg bare sige til min chef, at jeg ønsker opsigelsen..

  • #23   13. sep 2014 Super flot gået Lea smiley Det er vigtigt man kender sine egne grænser smiley Man skal nødig ende med at gå ned med stress og få en depression! Man skal bare huske på at hvis man går og tænker: "nøj hvor har jeg travlt, hold da op, alt det jeg skal nå" så bliver man stresset og synes det hele er tungt og svært. Så bliver det en selvopfyldende profeti og så får man stress. Hvis man bare tænker at nu har jeg nået det, nu har jeg nået det. Nøj hvor er jeg dygtig smiley Så bliver det nemmere og føles ikke så tungt smiley

    Mvh TT


  • #24   13. sep 2014 Lea - Godt gået Lea! Og hvor er det dejligt, at din mor forstår det, når du fortæller hende det. Det kunne heller ikke være rigtigt, at hun ville lade dig knokle dig selv i stykker på den måde. :o)

Kommentér på:
Stresset hverdag, hvad ville I gøre?

Annonce