{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Hest panikker når den står bundet? {{forumTopicSubject}}

Hej HG-folk.

Jeg har nu på blot en uge oplevet at min nye hest, panikker fuldstændigt, når hun står bundet. Hun kan stå nok så fint, men så lige pludselig kan hun finde på bare at rykke tilbage, og ødelægge både tov og grime. Hun har pt ødelagt to tove og en grime. Ved ikke, hvad jeg skal gøre.

Desuden har jeg lige et spørgsmål mere: Når jeg rider hende, er det som om hun ikke kan lide når jeg har kontakt til hendes mund. Hun trækker bare hovedet frem og får mig ud af balance. Og hun bliver ved og ved og ved. Sådan gjorde hun ikke da jeg prøvede hende… Kan det være biddet eller sadlen eller…?


Vh Sara


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest panikker når den står bundet?
  • #1   22. okt 2014 Prøv at lade hende stå ubundet, men hav træktov i, og så bind det rundt om halsen. Sådan står min unghest, hun har ikke lært andet..

    Mht bidet så ved jeg det ikke smiley har hun fået tjekket tænder?


  • #2   22. okt 2014 lyder ikke som om den panikker med den måde du beskriver det på. er den ellers rolig når den er kommet ind og efter den er kommet fri??

  • #3   22. okt 2014 Lær den at stå uden snor - det er svært at træne det, når det bare sker lige pludseligt.. smiley

    Har den fået et andet bid, siden du fik den? smiley


  • #4   22. okt 2014 Brug en tynd halmstrik, ikke de blå nylon, ig bind den mellem kæden og grimen... Så ødelægger hund ikke noget og så kan du gøre snoren lidt længere...

  • #5   22. okt 2014
    sara - hvis hesten er væltet og andet på staldgangen som følge af sit stunt, så kan hesten let være blevet slået skæv o.l så det kunne være en god idé og få hesten tjekket - især nu du oplever problemer.

    Der udover, så ville jeg træne noget fra jorden hvor du får lagt pres i grimen og træner hvad hesten så skal - altså fx gå frem eller tage hovedet ned. Så den ved hvad den skal for at komme af med presset.

    Ev.t få den lært at stå uden og være bundet.


  • #6   22. okt 2014 Hun er ikke væltet. Hun har fået nyt bid. Hun har lige fået tjekket tænder ved handelsundersøgelsen! smiley

  • #7   22. okt 2014
    Men når hun har knækket grime og tov, så ville jeg være pænt opmærksom - det giver noget af en belastning af i hestens krop :o)

    Hvis hesten har fået nyt bid, kan det være det samt ridningen.


  • #8   22. okt 2014 Har I erfaringer med herman sprenger bid?

  • #9   22. okt 2014 Hvis den gik godt på det den havde før, så synes jeg du skulle skrive og spørge gamle ejer, hvilket bid den brugte, samt få målt dens mund, så biddet hverken er for stort eller lille smiley

  • #10   22. okt 2014
    Som regel så er det ikke så meget mærket af biddet der har noget og sige. Men om det er to, tre eller udelt. Se evt. hestemund.dk


  • #11   22. okt 2014 Jeg skal også have sadeltjek, så jeg er sikker på at den ikke trykker! smiley

  • #12   22. okt 2014 Jeg har selv en der ka panikke, så snart hun møder modstand, hiver hun til.
    Hvis hun står med en mur bagved, fx vandspiltov, eller solarie, gør hun det ik.
    Der er gået grimer og træktove til der.
    Så skal hun "bindes" bliver det løst og noget der nemt går op, så hun osse er nem at få fat på.
    Hun ka osse stå selv, mens jeg ordner hende.
    Tror ik det er noget jeg ka ændre, så jeg må bare ta hensyn til det.


  • #13   22. okt 2014 Sorte: Tak for svaret. Tror bare jeg må tage hensyn til hende.. Hun er også en meget følsom hest! smiley

  • #14   22. okt 2014 Tror det er det nemmeste.
    Når der ingen modstand er, er der heller ik "panik".
    Min skred 3 gang, under en opfletning, der var hun bundet normalt.
    Nu står hun som regel i et tov, der går op ved det mindste, og hun hun har ik panikket i det, da der ingen modstand er.
    Til dagligt ordner jeg hende i boksen.


  • #15   22. okt 2014 Hvordan er du omkring hesten? Især nu når du skriver hesten er følsom.

    Vi har en pony, som med sin vante rytter tit panikkede og nåede faktisk at gå bagover to gange i ren og skær panik. Vi forstod ikke hvorfor, for når jeg var omkring den, så gjorde den intet. Den stod bomstille, hvor den med vante rytter stod mere uroligt.

    En dag iagttog vi imens hun gjorde den klar, og uden hun vidste det, så når hun gik under tovet den stod bundet i, der lavede hun en voldsom bevægelse op i mod hovedet på ponyen, som meget naturligt rykker tilbage, og når den så møder modstand fra tovene, så gik den i panik.

    Rytter blev gjort opmærksom på det, og efter hun har trænet sig selv - og ikke hesten - så står den nu mere eller mindre bomstille, og hun ved at bliver den urolig, så skal hun tænke på hvordan <b>hun</b> er omkring hesten.


  • #16   23. okt 2014 Havde en pony der smadrede grimer og træktov på stribe hun kunne stå pænt og blive striglet og på et split sekund så kunne hun bare læne sig tilbage i ren panik og smadre alt..

    Vi prøvede mange ting men fandt ud af at en læder halsrem var det der skulle til. Den var nødvendig i måske 6 måneder og derefter brugte vi den aldrig mere smiley


  • #17   23. okt 2014 Min hest kunne heller ikke stå bundet i starten, og er stadig ikke super vild med det, men hun kun godt nu smiley
    Hun skulle bruge god tid på at vænne sig til det nye sted og mig smiley
    Og så kan hun kun stå med front mod døren, da hun panikker, hvis hun ikke kan holde øje med det omkring hende smiley


Kommentér på:
Hest panikker når den står bundet?

Annonce