{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kyssesyge
  • #1   28. okt 2014 Du må ikke få pulsen op, dvs. dyrke sport eller gå lange ture smiley

  • #2   28. okt 2014 Pis... Og kan jeg smitte andre? smiley

  • #3   28. okt 2014 Ja det kan du smiley
    Men google er din bedste ven. Du skal nok heller ikke i skole.


  • #4   28. okt 2014 Eeeeej nej... Går i 1. g, har en pony, og går altid lange ture med min veninde for at holde fast i venskabet... FUCK FUCK FUCK smiley smiley smiley

  • #5   28. okt 2014 I skole ville jeg i hvert fald ikke gå, da det kan smitte både gennem luften og via. kropsvæsker (sved, spyt osv.) og så er hele klassen pludselig smittet. Gør dig selv (og alle andre) den tjeneste at blive hjemme de 2-4 uger det tager smiley
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm


  • #6   28. okt 2014 Det er bare ikke konstateret fuldt ud endnu, og det bliver det ikke før på mandag, og har haft det sådan her længe, så hvis det er det, kan jeg nå at smitte mange alligevel. Og har også et arbejde, og bliver fyrret hvis jeg bliver hjemme så længe smiley

  • #7   28. okt 2014 Ingen form for fysik aktivitet! fik jeg af vide af min læge da jeg havde det for et stykke tid siden, også skal man gå lige så stille i gang igen når ens tal er normale smiley

  • #8   28. okt 2014 det smitter ikke via luft det smitter via spyt smiley


  • #9   28. okt 2014 altså du kan smitte helt op til et år før du selv bliver syg, da det er en virus som ligger i dvale i din krop, som så bliver aktiv ved stress eller dårligt immunforsvar smiley

  • #10   28. okt 2014 Det smitter også via. luft Nesha, via. det "vand/væske" der er i luften og som et menneske udånder smiley

  • #11   28. okt 2014 det kan vare op til 3 måneder smiley smiley tre fra min efterskole har nemelig lige fået det smiley og det smitter rigtig nemt. smiley

  • #13   28. okt 2014 Jeg får et problem. Glæder mig til at få svar fra de sidste prøver så jeg ved om jeg er syg. Ellers får jeg et problem... smiley

  • #14   28. okt 2014 Jeg går ud fra, at du har været ved lægen og fået det konstateret. Men det undrer mig, at lægen ikke engang har fortalt dig, at det smitter, det er nemlig ikke under hele sygdomsforløbet du smitter. Det med sport, er meget forskelligt fra person til person, derfor burde din læge også fortælle noget om dette, da det kommer an på hvor hårdt du og din lever er ramt. Derfor ville jeg vælge at snakke med ham/hende om det smiley

  • #15   28. okt 2014 Det smitter kun den periode hvor du har feber, det var i hvert fald det jeg kunne læse mig frem til, da jeg var syg, og det var også hvad min læge fortalte mig smiley

  • #16   28. okt 2014 Min læge er rigtig dum, så han har valgt at tage på ferie eller holde en fridag hver gang jeg har en tid, så har ikke snakket med ham endnu. Men jeg har lige fået taget nogle blodprøver hvor det kan finde bakterien i, men de er stadig ikke sikre, så nu skal jeg have taget nogle nye prøver smiley smiley

  • #17   28. okt 2014 Ikke sikre? Ud fra en blodprøve skulle de meget gerne kunne se det. Men hvis jeg var dig, ville jeg holde mig fra sport, skole og arbejde, indtil du får svar, hvis de skal tage nye prøver, så må du rykke lidt i dem, så du kan få svar hurtigst muligt. Du kan godt være sammen med dine venner, eller tage ud til din hest, de skal bare være opmærksomme på at du eventuelt er syg, og du skal være opmærksom på ikke at få pulsen op. Da jeg fik taget mine prøver, var min feber væk, også kunne jeg godt tage i skole, selvom jeg ikke havde fået svar på mine prøver. Hvis du ikke har feber, vil jeg mene du godt kan tage afsted, uden at dele drikkeflaske med andre eller hoste dem lige i hovedet.

    Hvordan har du det? Og hvilke symptomer har du?


  • #18   28. okt 2014 Min datter fik det i påsken sidste år. Hun døjer stadig efter at have haft det. Det krævede 3 gange til, lægen før de fandt udaf at det var kyssesyge. un endte på sygehuset for at få væske og blive ordentlig smertedækket. En af hendes symptomer var at hun ikke blot lugtede men stank ud af munden op på sygehuset sagde de at der var et sikkret tegn på kyssesyge.
    Det med at man ikke måsst drikke i op til ½ år efter var der ikke noget med, men at man skulle være obs på forstørret milt, derfor ingen sport hvor man er i risiko for at få slag omkring milten. Ellers var der ingen grænse for hvad hun måtte lave. Hun kunne komme i skole igen, når hun var feberfri og kunne holde sig vågen, for jeg har aldrig oplevet en så træt teagnager smiley Hvis din egen læge er et skvat så tag til vagtlægen og få vedkommendens mening. De burde kunne se det i en blodprøve med det samme, ellers næste dag skal de have svarret. Rigtig god bedring!


  • #19   28. okt 2014 Jeg har lige haft det og fik det konstateret sent inde i forløbet, så havde redet flere heste om dagen, cyklet, været i skole osv, vil virkelig anbefale dig og passe på og lytte til din krop og hvordan du har det, for jeg har kun forlænget min sygdomsperiode ved at være så aktiv og de dage hvor jeg havde presset mig selv alt for meget, så var jeg nedlagt dagene efter.

    Gå ned på apoteket og begynd på en vitaminkur, da kyssesygen 'ødelægger' dit immunforsvar.

    Jeg begyndte og være syg d. 18 august og er stadig syg fordi mit immunforsvar er nede og så bliver man ramt af en voldsom træthed.


  • #20   28. okt 2014 Kyssesyge rammer meget forskelligt. I mit tilfælde lå jeg i sengen i 2 uger derefter kunne jeg godt tage i skole. Så alt efter hvordan du har det kan du godt tage i skole. Det smitter som sagt gennem spyt derfor navnet smiley

  • #21   28. okt 2014 Trine: har kun træthed som symptom, det er det er frustrerende, for havde ikke regnet med det. Fik bare tjekket blod pga at jeg er meget træt. Men det skal siges at jeg på det sidste har været syg en gang hver anden uge men lidt små-feber. Får nok svar fra prøver på enten mandag eller tirsdag hvis jeg får dem taget her på torsdag.

    Charlotte: Vagtlægen vil ikke se mig, da de mener at jeg har en velfungerende læge, så at det må jeg ikke...

    Camilla: Jeg kan "heldigvis" ikke ride hver dag, da min pony er syg, men hvis jeg er heldig skal jeg igang med genoptræning i morgen... Øøøøh PIS, for så kan den ikke komme i genoptræning, og har kun næste år som ponyrytter... smiley


  • #23   28. okt 2014 Jeg må snakke med min læge når han har tid til mig igen. Ellers foregår kontakten nu igennem hans sekretær... smiley

  • #24   28. okt 2014 Når du kun er træt, så vil jeg, efter egne erfaringer, ikke mene at det er kyssesyge. Har du haft ondt i halsen, hævede mandler eller hævede kirtler indefor det seneste års tid? For for mig, kunne det godt lyde som om, at du har været syg, men ikke er det mere. Efter kyssesygen er dit immunforsvar utrolig skadet, og det vil føre til mange sygedage (i nogle tilfælde) efter du egentlig er over din kyssesyge, samt du bliver utrolig træt!

    Jeg har selv haft kyssesyge for omkring 4½ år siden, og jeg døjer utrolig meget med træthed! Om aftenen (efter aftensmad) når min kæreste og jeg ligger på sofaen, er det umuligt for mig at holde mig vågen til mere end kl. 22, og dette er selvom jeg har sovet til kl. 12 om dagen, oftest falder jeg allerede i søvn mellem 20-21.30. Det er SÅ irriterende! Så jeg var ved lægen, for at få taget nogle blodprøver, da det kunne være noget med leveren, det viste sig, at jeg havde for mange hvide blodlegemer, som kan være tegn på leukæmi, (det viste sig dog at de kun var der grundet en virusinfektion.) Men min træthed er simpelthen så slem, at jeg fik det undersøgt, og der var intet.


  • #25   28. okt 2014 Hvis træthed er dit eneste symptom, så tror jeg nu heller ikke, at du har kyssesyg. Jeg er også konstant træt, men jeg har ikke kyssesyg smiley

  • #26   28. okt 2014 Trine & Hippie (jer begge to): Fik fjernet mandler da jeg var lille, så det er lidt umuligt. Jeg er ikke bare træt, men jeg sover minimum 2-3 gange om dagen, hvilket tager på mine lektier og afleveringer. Jeg har ondt i halsen i øjeblikket, men har ikke fået at vide at det skulle være et tegn på det smiley

  • #27   28. okt 2014 Ondt i halsen hører også til kyssesyge. Men typisk synes jeg først, at trætheden melder sig efter selve kyssesygen, så derfor tænker jeg, at du måske allerede har været syg, for ellers lyder det som en MEGET mild kyssesyge smiley

  • #28   28. okt 2014 Jeg fik at vide af min søster at det kommer lige før man rigtigt bliver ramt, og når man er ved at være færdig men kyssesygen smiley

  • #29   28. okt 2014 Du kommer vel forhåbentlig til en samtale hos din læge, hvis det bliver konstateret, at det er kyssesyge. Og så skal han nok forklare dig præcis hvad du ikke må. Men ja, som nogle af de andre skriver kan det vare i op til 3 måneder, hvor du heller ikke må tage i skole. Held og lykke smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   28. okt 2014 Kyssesyge kan være op til 6 måneder folkens smiley

    Du må ikke få pulsen op, dvs. Ingen sport, og slet ikke sportsgrene hvor du kan risikere slag i maven, da din lever og milt er meget sårbar..

    Min kæreste havde det i sommers, og han kunne for første gang lave maveøvelser, i sidste uge..

    Han var syg en måned, og fik konstateret kyssesyge via blodprøver.
    Da han var ved at blive bedre fik kan taget blodprøver igen for st se hvordan hans lever tal var..

    Efter han blev erklæret rask gik der en måned før han måtte begynde at træne (som så kun blev til tre uger, da han næsten gik ned fordi hans muskelmasse var faldet med 3 kg)..

    Men kyssesyge smitter via spyt - ikke via luft.. Hvis du har smitten skal dit spyt ind i en andens mund for at det smitter..


  • #31   28. okt 2014 Så jeg kan mærker ikke jeg ikke må kysse med min kæreste, og alt muligt andet jeg heller ikke må, hverken ride, eller arbejde, eller noget smiley

  • #32   28. okt 2014 Jeg var ik i tvivl da jeg havde det.
    Jeg var træt og ku ik spise eller drikke, fordi det gjorde ondt.
    Drak jeg, var det varmt vand.
    Jeg blev smittet på en ridelejer.
    Jeg havde en uge, hvor jeg troede jeg sku dø, og så var jeg "frisk" igen og tog på nr. 2 ridelejer.


  • #33   28. okt 2014 Ja okay, altså har nogle "knuder" tæt ved halsen. Ikke knuder, men såden svulster eller noget, som min mor lige har ringet til lægen og sagt, og det tror han hænger godt sammen.. smiley

    Gjorde det så ondt i halsen da du havde det? smiley


  • #34   28. okt 2014 Tag det roligt med hensyn til at kysse din kæreste, har I kysset/været kærester længe så har du overført den virus til ham... Det er langt fra alle der bliver meget syge af at have kyssesyge, nogle får "bare" en gang influenza (tror de). Derfor kan din kæreste have haft det eller han kan være smittet allerede... Ville dog ikke gå ud og finde mig en ny kæreste smiley

  • #35   28. okt 2014 Vi har snart været sammen i to måneder. Og han blev i går mistænkt for kyssesyge af sin læge, så nu kan vi vel ligge og syge sammen smiley

  • #36   29. okt 2014 det med kæresten skal du ikke tænke over jeg har os en og vi kysse selvom jeg var syg, og han er skam ikke blevet syg endnu men hvis i har været sammen i 2 måneder tror jeg allerede i har smitte hinanden også er skaden jo sket smiley

  • #37   29. okt 2014 Ja lige netop smiley smiley

  • #38   1. nov 2014 Kussesyge har lige været på rundte i min klasse. Jeg blev heldigvis Ikke ramt, men det smitter rigtig nemt, og skulle være en meget kedelig sygdom. Der må heller ikke indtages alkohol smiley

  • #40   1. nov 2014 Ej, hov smiley smiley

  • #41   2. nov 2014 HAHA. Men ja, er det ikke noget med, at man ikke må drikke alkohol i 6 måneder efter?

  • #42   2. nov 2014 Jo mener også det er omkring de 6 måneder man ikke må, pga leveren?.:)

  • #43   2. nov 2014 Jo 6 måneder, og vil man være sikker, så et år... Kommer derfor ikke til at drikke til nytår, da det er det jeg har... Pis!! smiley

  • #44   3. nov 2014 Du kan jo altid tage til lægen, og få ham/hende til at tage prøver af dit levertal, hvis ikke dette er slemt, kan du drikke efter 2 mdr. Det kommer jo an på, hvor skadet din lever er blevet af sygdommen smiley

  • #45   3. nov 2014 Jeg skader jo min lever når jeg drikker under alle omstændigheder, det gør det bare værre når jeg er syg. Så så længe sygdommen er i kroppen på mig, skader jeg min lever hvis jeg drikker (mere end jeg gør i forvejen) smiley

  • #46   3. nov 2014 Hvis du læser ordenligt på mit svar, så skriver jeg også efter 2 mdr. Det er ikke altid, at sygdommen skader din lever. Jeg har tidligere skrevet, at jeg selv har været syg, jeg var ikke særlig hårdt ramt (gudskelov!), men jeg er stadig ramt af træthed, selvom det er 3½-4 år siden nu, jeg kunne drikke allerede 2½ mdr, efter jeg havde været syg, fordi min lever ikke var skadet. Det kommer an på hvor hårdt du er ramt, også med hensyn til sport.

  • #47   3. nov 2014 Har snakket med min læge og han siger at der minimum går 6 måneder smiley

  • #48   4. nov 2014 Ja okay, så er det nok det du skal lytte til smiley Men hvis du vil være sikker, så kan du jo få taget nye prøver op til nytår, for at se hvordan din lever har det, hvis du gerne vil drikke alkohol smiley

  • #49   4. nov 2014 Det kunne måske være en meget god ide smiley Tak for ideen smiley

Kommentér på:
Kyssesyge

Annonce