{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.431 visninger | Oprettet:

Hvem har prøvet en MR scanning? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Håber i vil hjælpe mig selvom det her intet har med heste at gøre smiley
Jeg var så uheld at slå min hånd under en ride tur for 3 uger siden, tog selvfølgelig på skadestuen. Hånden fik ttaget et røgten billed og de mistænkte et brud = 14 dage i gips. Efter de 14 dage skulle der tages nye billeder og da de stadig intet kunne se og jeg stadig havde ondt fik jeg en henvisning til en MR scanning. Denne skal jeg så have lavet i morgen, og har ikke været bekymret før nu! Er faktisk begyndt at blive en lille smugle bange for det.
Så er der nogen som har fået foretaget en MR scanning, som kan fortælle mig at det slet ikke er så farligt som min hjerne fortæller mig lige nu smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem har prøvet en MR scanning?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   4. nov 2014 Nej desværre, men jeg skal D. 12/11 med mit knæ..

    Jeg er bare nervøs for om jeg kan ligge stille, også mest af alt for diagnosen... smiley


  • #2   4. nov 2014 Jeg har prøvet det to gange ( den ene gang med min hånd og den anden gang med mit knæ)

    Det er ikke farligt men det er RIGTIG KEDELIGT for det tager langt tid smiley

    uhm når det er hånden der skal scannes kommer man ind i en fuld-krops-scanner, altså hvor hele kroppen ligger i maskinen. Du bliver bedt om at fjerne alt metal og så mener jeg man skal være i undertøj - uden bh men gerne en top. Så får du nogle støtter der placerer din hånd på en bestemt måde og så et par hørebøffer som regel, for det larmer en del. OG så det ellers bare at vente, for det tager 30 minutter tror jeg nok og du skal ligge helt stille. Imens du ligger der er der sådan en cirkelform der kører rundt og frem og tilbage. Det er overhovedet ikke farligt og meget stille og rolig - men har man klaustrofobi kan det være en meget ubehagelig oplevelse


  • #3   4. nov 2014 Jeg var her for et par mdr siden med mit knæ. Det værste er at ligge stille og så lyden fra maskinen. Den hammer og banker.
    Det tog ca 20 min for mig. Heldigvis kommer hele kroppen ikke ind. Ved mig var det op til maven, så overkrop og hovede var uden for maskinen.

    Jeg fik musik i ørene så det tog det værste af "larmen"


  • #6   4. nov 2014 Når det er knæet er det endnu mere ''stille og rolig'' og AMT du har intet at være bekymret for smiley

    Man sidder på en stol hvor man så stikker det ben, som skal scannes ind i en kasselignende ting, hvorefter den starter (den larmer en lille smule). Igen skal man sidde stille og det tager ca. 15-20 min.


  • #7   4. nov 2014 AMT: Jeg er godt nok også bange for diagnosen smiley Har nemlig nedsat førlighed i min tommelfinger.

    Katja: Fik du spøjtet sporvæske ind i kroppen ved din hånd scanning?

    Angående piercinger så har jeg en lille en i næsen som jeg ikke kan fjerne. Tror i det vil give store problemer når det kun er hånden som skal scannes?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   4. nov 2014 Katja: så det er ikke hele kroppen?

    Men tror det er diagnosen der gør mig så bange, men selve scanningen er vel hurtig overstået?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   4. nov 2014 Nej en næse piercing skal ud smiley

  • #11   4. nov 2014 TS: nej det er kun ved CT-scanning smiley Det har jeg så også prøvet og det kan jeg fortælle dig ikke er så slemt, det føles bare virkelig meget som om man tisser i bukserne, men det gør man altså ikke (og inden jeg kom ind skulle jeg virkelig tisse, men tissede stadigvæk ikke smiley )

    ATM: niks smiley og ja, diagnosen kan muligvis være træls, men den får du jo først en uge eller to senere.


  • #12   4. nov 2014 Okay nu bliver jeg da endnu mere urolig! Lægen der henviste mig sagde at der bare er en risiko for den bliver varm. Men hvis den ligefrem bliver revet ud af næsen! Puha det vil jeg helst ikke opleve

  • #13   4. nov 2014 Ved min håndscanning skulle de undersøge min håndrodsknogle, som man ikke kan se på røngent - jeg kunne forestille mig du skal have tjekket nogle lunde det samme, for den har noget gøre med blodtilførsel osv.

  • #14   4. nov 2014 Katja: Puha, der røg lidt af min frygt. Har nemlig nåleangst smiley Der stod nemlig i henvisningen at der ved visse undersøgelser skulle bruges sporstof, men dette ville man først blive informeret om når man kom ind.

  • #15   4. nov 2014 Det er en lille knogle ved hånd roden der skal tjekkes, kan ikke lige stave til navnet smiley

  • #16   4. nov 2014 Team Grafik: Hvis du har nogle specifikke spørgsmål, så er du velkommen til at skrive en besked til mig smiley

    Jeg er radiografstuderende, så det er sådan nogle som mig (og de færdiguddannende self også), som scanner dig smiley


  • #17   4. nov 2014 Kan ikke lige huske om det var MR eller CT scanning jeg var i, det er over 10 år siden. smiley

    MEN, det var total ufarligt. smiley
    Jeg lagde og havde følelsen af, at jeg skulle tisse helt vildt + det væske jeg havde fået sprøjtet ind, gav en følelse af, at hele min krop kildede, så det var ret svært at ligge stille. smiley
    Men, jeg kom helskindet ud og fik gode nyheder. smiley


  • #18   4. nov 2014 Mamma Pimp/Ida: Du har nok højst sansynlig været i en CT-scanner smiley Det man får sprøjtet ind hedder kontrastvæske og er ganske ufarligt. Grunden til, at man føler man skal tisse er, at væsken kommer ned til to store blodårer, som ligger tæt på blæren.
    Der er en fysiologisk grund til, at man får varmen i kroppen af kontrastvæsken, men det er en længere historie smiley


  • #19   4. nov 2014 No idea. xD
    Det eneste jeg kan huske, var at det var i forbindelse med den bilulykke jeg var i som lille, hvor de frygtede indre blødninger. smiley


  • #21   4. nov 2014 Du skal ikke være bange ikke farlig
    VH
    Annette


  • #22   4. nov 2014 Jeg har.. Der er bestemt ikke meget plads i sådan en og så larmer den ligesom en flyvemaskine. Man må på ingen måder bevæge sig imens den er igang. Jeg frygtede jeg ikke kunne ligge helt stille. Men det var slet ikke så slemt som jeg havde forventet. De var gode til hele tiden at fortælle hvad der skete og hvor langt der var igen. smiley

  • #23   4. nov 2014 Er slet ikke bekymret for at ligge stille og ikke have plads smiley

  • #27   4. nov 2014 Jeg er blevet MR-scannet af mit knæ to gange. Det er slet ikke slemt. Lå bare i 20 minutter med musik i ørerne. Hvis man går i panik, har man en lille knap, man kan trykke på.

    Det, jeg syntes var det værste, var at jeg ikke måtte have bukser på smiley Synes det var koldt at ligge kun i bluse og underbukser. Og så var det da også lidt akavet med ham manden, der skulle stå for min MR-scanning, men jeg er også meget blufærdig.

    Det er slet ikke så slemt!


  • #30   4. nov 2014 Jeg er efterhånden blevet MR scannet 5+ gange. Det er fuldstændig udramatisk, normalt tror jeg at jeg er derinde omkring en time og jeg ligger normalt bare og halvsover. Det eneste som der sådan rigtig er ubehageligt ved det er når man skal ha sprøjtet kontrastvæske ind, men jeg er også bange for nåle.

    De har altid spurgt til om jeg har nogle piercinger eller andet metal i kroppen når jeg kommer derind, tror det er noget de skal gøre. Så kan du jo bare sige det der og se hvad de siger.

    Og kunne også se at der var nogen der havde skrevet at man skulle derind i undertøj, men jeg har altså altid fået mindst en hospitalstrøje og nogle gange et par bukser også.

    Tror slet ikke at du skal være nervøs, medmindre altså du har klaustrofobi.


  • #31   4. nov 2014 Jeg kan ikke dele ud af direkte erfaringer - Men jeg blev hjernescannet for et år siden, og faldt i søvn lige så snart jeg lagde mig ned. Dette dog grundet hjernerystelse, og var egentligt STRENGT forbudt smiley

Kommentér på:
Hvem har prøvet en MR scanning?

Annonce