{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Budget {{forumTopicSubject}}

Måske et lidt spøjst emne, men ihhh! Står og skal til at flytte, men for pokker, hvor er det svært at finde noget jeg har råd til at sidde i, da jeg er på SU smiley Har endda med SU-lån, men det hjælper mig ikke meget.

Men I må godt prøve at se mit budget

Fitness: 108
Mobil: 300
Bus: 400
Mad + div.: 2200
Den gamle: 500
Internet: 200

Jeg har kigget på en lejlighed til 2950, og med et forbrug på ca. 500 kr. i Boligstøtte kan jeg få 460. Men det er bare som om, at når alle regningerne er betalt og indkøb overstået, så er der 1300 kr. tilbage. Og umiddelbart synes jeg ikke det er meget til at skulle betale licens, forsikring og el. Bare licens i sig selv er jo næsten 200 kr i måneden smiley

Og internet kan jeg ikke undvære, da alt vi laver på uddannelsen bliver smidt op på nettet, som vi så skal hente ned.

Men hvordan gør I? Og hvor stramt er jeres budget? Jeg kan umuligt være den eneste på SU der bor ude smiley


Kommentarer på:  Budget
  • #1   29. dec 2014 Er det en mulighed at cykle i stedet for at tage bussen? Og hvis ikke, så sørg for at ha et rejsekort, det spare mange penge! Betaler 5,8 kr for en tur som koster 30 kr på billet smiley

  • #2   29. dec 2014 hvad for noget telefoni og internet har du?

    mon det kan gøres billigere - oister har f.eks. nogle okay billige abonnementer


  • #4   29. dec 2014 det er godtnok en dyr mobil smiley jeg betaler 100 kr for et fint abonnement og brugte det dengang til at hente ting ned på computeren, som vi skulle fra lectio/fronter. har 10 gb data i det abonnement og 8 timers tale smiley så jeg behøvede ikke internet ud over:)

  • #5   29. dec 2014 Jeg har 200kr til mig selv efter alt er betalt (med et madbudget på 1000kr). Det er hårdt og i månedens sidste to uger spiser vi (jeg bor med min kæreste) pasta og bønner. Dog har jeg også en stor opsparing, som jeg bruger, når der er lidt dyrere ting jeg gerne vil have

  • #6   29. dec 2014 Jeg bor sammen med min kæreste. Vi bruger 1500 hver på mad og div. Jeg har købt min egen lejlighed sammen med min kæreste, hvor vi begge har lånt penge af vores forældre, derfor betaler jeg selvfølgelig også af på lånet smiley Min mor betaler min telefon regning og tandlæge.

    Fælles (Altså divideret med to :P)
    Mad+div: 1500
    Lejlighed: 2100
    Fitness: 74,5
    Internet: 84,5 (169 i alt, så vidt jeg husker smiley )


    Rotter(/kæledyr): 200
    Opsparing: 500
    Afbetaling på lån: Varierer alt efter hvad jeg får i løn (hvor meget jeg arbejder varierer meget smiley ) men der bliver altid betalt lidt tilbage.
    Rejsekort: 350 ca.

    I alt: 4809, plus hvad end jeg så betaler af på mit lån hos mine forældre smiley

    Det løber altså rundt kun på udeboende SU, men jeg arbejder også ved siden af mit studie, hvor jeg så tjener mellem 2000 og 3000 om måneden, men nogen måneder arbejder jeg slet ikke smiley

    Derudover kan man spare mange penge på at cykle rundt, jeg tager kun toget til steder der er over 10 km væk - ellers så cykler jeg smiley
    Og spis efter sæsonen, hav en stor fryser osv. så kan man sparer meget på mad smiley


  • #7   29. dec 2014 At mobilen er dyr, er fordi at jeg har købt ny mobil på afbetaling, så betaler 189 kr af i måneden til den smiley

  • #9   29. dec 2014 Uddannelsen ligger en 6-7 km væk fra hvor jeg bor, så synes måske lige det er langt nok på cykel smiley Med buskort vil det koste omkring 330 i måneden smiley

  • #10   29. dec 2014 Vedhæfter lige et billed fra en bog vi har der hjemme. Siden handler om madspild og det er et godt sted at starte smiley

    profilbillede
  • #11   29. dec 2014 Jeg cykler selv 6 km frem og tilbage, min kæreste cykler 9. Det kommer jo selvfølgelig også an på hvem man er, men jeg syntes det er dejligt, når man først kommer igang. Jeg syntes man vågner lidt ekstra op på turen både derhen og hjem, og så er det jo nem motion smiley

  • #12   29. dec 2014 Det er er en god spare mulighed at cykle. Og faktisk synes jeg ikke det er langt, det er det jeg har til skole smiley

  • #13   29. dec 2014 Og undgå take away, det bliver hurtigt dyrt smiley

  • #14   29. dec 2014 Og vil så lige anbefale bogen nøjsom, der er rigtig mange gode tips til at spare smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   29. dec 2014 Du kan få mobil billigere, fjerner internet og fitness, allerede der er der sparet et par 100

  • #16   29. dec 2014 Op på cyklen, nøjes med det internet du har på mobilen (du kan dele det til din computer når du har brug for det og så ville jeg droppe fitness (motionen får du på cyklen)

  • #17   29. dec 2014 Jeg er nok ikke den type der magter at cykle så langt, og der er også en monster stor bakke man skal op ad. Den er nok en km eller sådan noget lang smiley Bussen tager et kvarter, og hvis jeg skulle cykle, ville det nok tage lidt over en time. Og ang. madspild så køber jeg ofte kød osv. hvor det er sidste salgsdato på.

  • #18   29. dec 2014 Vunsen: Internettet ville jeg være utrolig ked af at skulle undvære, da jeg nærmest aldrig tænder fjernsynet, men streamer online smiley

  • #19   29. dec 2014 Det er de eneste ting jeg kan se du kan spare væk. Og det er da røv træls at undvære alt det man har været vandt til, men det er jo luksus ting, som man kan undvære.

  • #20   29. dec 2014 Når først du er i god form, vil den cykeltur max tage 25 min, hvis ikke mindre smiley

  • #21   29. dec 2014 Nu har jeg ikke læst alle svar, men du kunne jo droppe fitness. Din mobil er meget høj, jeg betaler 129,- for fri tale og fri sms + fri facebook hos cbb.
    Da jeg var på KH levede jeg for 800 til mad, og 100 til diverse, det kan altså lade sig gøre, hvis man ikke spiser økologisk, man planlægger sine indkøb, køber ting for, at undgå madspild (varene er ofte fine, men langt billigere end normalt).

    Jeg er nu i flexjob, og har sat madbudgettet op til 1000 kr. men diverse er stadig på 100 kr. (toiletpapir, vaskepulver osv.)
    Hvad med din hest, hvem betaler for den?
    Jeg betaler licens hver måned, og den er på lidt over 200 kr. Men der kan du også spare ved, at ligge 200 kr. fra i en konvolut hver måned, og så betale regningen, når det er tid, så er der også lidt overskud smiley

    Ang. mad, er det en god ide, at ligge pengene i en konvolut, og holde regnskab hver gang.
    Derudover, kan du lave store potioner mad, og fryse ned i potioner.
    Jeg lever ofte til 8 - 10 dage, spiser det samme i 2 dage, og fryser resten ned, på den måde, skal jeg ikke lave mad så ofte, og jeg har altid en hjemmelavet færdigret i fryseren smiley Det spare også en del på madbudgettet.


  • #22   29. dec 2014 Jeg kan ikke se, om du har et arbejde ved siden af? Jeg ville på ingen måde kunne overleve alene på SU, hvis jeg flyttede hjemmefra nu - jeg ville få 2400 kr. Så jeg er nødt til at have et arbejde for at kunne få det til at hænge sammen. Så må man bare bide tænderne sammen for at kunne tjene nok til, at man kan betale husleje mm. smiley
    Så den eneste løsning jeg kan se er, at du fx. dropper fitness og får et fritidsarbejde.


  • #23   29. dec 2014 Jeg har desværre ikke, men jeg har søgt en masse og mødt personligt op med en ansøgning, men det har intet givet smiley Jeg har ingen hest smiley Min mobil er dyr, da jeg købte en ny mobil i sommers og købte den på afbetaling, så de 189 kr ud af de 300 er til afbetaling smiley Fitness kan jeg godt skippe.

  • #24   29. dec 2014 Øv, det er ærgerligt når man har prøvet så mange gange, men man må jo bare blive ved - på et eller andet tidspunkt skal det nok give pote, hvis man er ihærdig smiley

  • #25   29. dec 2014 så er der ikke så meget andet at gøre end at skære i madbudgettet eller finde et job...

    hvor har du søgt, mon du evt. kan finde noget studierelevant på jobindex.dk

    Husk også at hvis det er en videregående uddannelse, skal du have penge til bøger


  • #27   29. dec 2014 Du kan jo skippe fitness, og så cykle frem og tilbage i skole smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   29. dec 2014 Men hvis man skal se rigtig strengt på det, så er det ikke holdbart at sætte et budget op på at man tager et lån hver måned.. Det er rigtig farligt smiley

  • #29   29. dec 2014 AMT: Det er helt sikkert rigtig, men det er slet ikke muligt uden lån smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   29. dec 2014 Så er det måske bare ikke tiden st flytte hjemme fr endnu. Du ender med at stå med en meg gæld i sidste ende smiley

  • #31   29. dec 2014 Jeg er flyttet hjemme fra. Det gjorde jeg for en del år siden efterhånden smiley Men da kæresten og jeg er gået hvert til sit, og lejligheden er sagt op, da ingen af os har råd til at bo her selv, skal jeg have fundet noget andet at bo i smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   29. dec 2014 Åh okay, så kan jeg godt se at problematikken er stor..

    Men hvad med at flytte sammen med en veninde/roomie eller lign?

    Jeg lever ikke selv på su, men ved at min kæreste fik det til at kører rundt da han gjorde.

    Han spiste en kæmpe portion havregryn om morgenen, handlede kun tilbudsvare, havde ingen internet og tv, men havde motorcykel. Og han klarede det fint smiley


  • #33   29. dec 2014 1. Skær ned på mad og husholdning. Du bruger flere penge end min kæreste og jeg - og han er ellers et stort madøre.
    2. Drop fitnesscenter - du kan bare lave øvelser hjemme på gulvet eller løbe dig en tur ganske gratis.
    3. Tag cyklen. Så får du også gratis motion: win-win!


  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #34   30. dec 2014 Jeg ville cykle istedet for, og så løbe en tur i det fri eller lave øvelser hjemme på gulvet, så har man lige 500 kr ekstra smiley

  • #35   4. jan 2015 I skal have mange tak for alle jeres svar smiley Jeg har været så heldig muligvis at finde en bolig, og hvis alt går vel, skulle jeg gerne modtage en lejekontrakt i morgen smiley Nej, hvor er jeg spændt! Glæder mig til at flytte og tage hul på et nyt kapitel smiley
    Når alt er betalt vil jeg have omkring 1800 kr tilbage, så det burde kunne lade sig gøre. Og måske endda også få råd til en bette opsparing, det kunne være ganske rart smiley

    Endnu engang tusinde tak for jeres hjælp og indblik i jeres budgetter og udgifter smiley


  • #36   5. jan 2015 da jeg flyttede hjemmefra så mit budget således ud:

    2500 til bolig + ca. 500 til forbrug og licens
    150 til tv
    100 til mobil
    1000 til mad og diverse
    500 til opsparing
    resterende var et par hundrede tilbage smiley

    på en su på ca 5000 plus et studiejo hvor jeg tjente 1000- 3000 kr på en måned - dem brugte jeg til tøj, opsparing nips og julegaver og sådan noget smiley - som en bonus smiley


Kommentér på:
Budget

Annonce