{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.543 visninger | Oprettet:

Mangler et navn for vores ridning.. flere der føler det? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Jeg er en person der godt kan lide at få sat navn på nogle ting så er det nemmere i hverdagen når man samtaler med andre + at det virker mere seriøst. Man har jo navnet Traditionel dressur og klassisk dressur, så hvis man rider på en af disse måder siger man bare det. Men hvad med os der rider efter det princip om at give efter på tøjlen og at hesten skal være selvbærende osv.? Hvad kalder vi vores form for ridning? Vi burde jo også have et navn smiley

Mvh TT


Kommentarer på:  Mangler et navn for vores ridning.. flere der føler det?
  • #1   31. jan 2015 Det kaldes dressur.. Det er jo det der er hele meningen med dressur, der er bare andre der har gjort det opfattes anderledes.. smiley

  • #2   31. jan 2015 Ja det kaldes dressur, det er bare ikke alle der rider det på den måde det burde.

  • #3   31. jan 2015 Ganske enkelt, det kaldes dressur. Både traditionel og klassisk bør bygge på dette grundprincip.

  • #4   31. jan 2015 Men det gør det jo ikke bare... smiley ja det er jo dressur. Men hvis jeg siger jeg træner dressur så tror man automatisk det er traditionel og når man så ser en ride tænker de jo hvad fanden laver hun/han. Derfor burde vi have noget foran dressur. Feks sience dressur, bio dressur e.l. smiley forstår I hvad jeg mener? smiley

    Mvh TT


  • #5   31. jan 2015 Ja, jeg kan sagtrns følge dig, men det er 'bare' dressur. Det kan godt være andre bliver forvirrede, men man bliver jo ikke mindre forvirret af bio dressur smiley Du kunne jo sige du red anatomisk korrekt dressur, selvom det er lidt langt smiley

  • #6   31. jan 2015 Nåja smiley men hvis vi fik et navn der var "sådan hedder det" over hele linjen så var det jo nemmere + en større anerkendelse af vores ridning smiley

  • #7   31. jan 2015 Grunddressur. Det er sådan set 'bare' det du laver.
    Det som adskilder klassisk- og traditionel dressur er oftest øvelserne. Klassisk laver øvelserne som blev brugt i krig, hvor imod traditionel har fokus på at gøre hesten til den bedst mulige atlet, dvs. øvelserne kun skal styrke hesten og ikke brugges til at angribe andre.
    Men at give efter på tøjlen så hesten er selvbærende grundprincippet i begge genre af dressuren, derfor ville jeg kategorisere det som grunddressur fremfor at finde på et nyt og fancy navn smiley
    - at du så synes at nogle dressurryttere rider underligt er jo en helt anden sag


  • #9   31. jan 2015 Det handler jo også lidt om accept og anerkendelse også udenfor "vores" begrænsede "miljø. Vi kalder jo stadig traditionel dressur for dressur i stedet for at kalde det nedbrydning af hesten (for at sætte det på spidsen) smiley

    Mvh TT


  • #10   31. jan 2015 Jamen det er stadig dressur, du er igang med grunddressuren. Og den er det mange forskellige måder at gribe an.
    Forskellen på klassisk og traditionel er øvelserne og udstyret, de begge bygger på de samme byggesten - nemlig st have grunddressuren på plads smiley


  • #11   31. jan 2015 Nathalie - det handler ikke om at ride underlig. Det handler om ridning der ikke er gavnlig for hestens fysik. Jeg red selv på den traditionelle måde indtil jeg fik større viden smiley

    Mvh TT


  • #12   31. jan 2015 Grafik - jo men når grund dressuren ikke gavner hesten så er det meget stor forskel på måden man omtaler sin ridning. + på "vores" måde så er ridning med konstant kontakt til hestens mund No go! Og så ser man ikke mange af "os" på stævne pladserne smiley netop fordi vores anatomiske korrekte dressur ikke er anerkendt. smiley
    Mvh TT


  • #13   31. jan 2015 Anatomisk korrekt ridning? At ride efter BBH-metoder? Det er nogle af dem jeg bruger mest smiley

  • #14   31. jan 2015 At ride så man gavner hestens fysik er jo dressur. Det er jo definitionen af dressur, vi vil skabe en stærk hest uden skader - så det gælder alt dressur.
    At du så tilsynladene mener at folk som rider de traditionelle øvelser ødelægger hesten, det er jo bare din mening, men det fjerne ikke hensigten, og derfor er det stadig dressur.

    Dressur er jo det samme uanset hvordan du vender og drejer det, genrene eller fornavnene kommer jo bare af hvor i verdenen de er redet samt til hvad de er brugt til. Derfor skulle du til at lave helt nye øvelser og gerne ride med noget helt unikt udstyr, før du ville kunne lave din egen genre af dressuren - ellers rider du 'bare' dressur. Der er jo plads til forskellighed smiley

    Når folk spørger dig om hvad du rider så svar grunddressur, og at du fokuserer mere på at træningen er gavnlig for hestens fysik end at træne en masse øvelser smiley


  • #15   31. jan 2015 Nathalie - jeg siger jo intet om at det ikke er dressur. Det er det bestemt. Men det er i en anden boldgade end traditionel dressur når vejen til målet er anderledes. LDR har da også sit eget navn... Men det er da også dressur (hvis det er det man kan kalde det) smiley

    Mette - hvor mange stævner rider du til hvis du rider efter BBH 's metoder hvor der handler om at konstant give efter på tøjlen? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   31. jan 2015 Helligheds dressur

  • #17   31. jan 2015 Hvad er problemet? Det kaldes dressur, du kan give det mærket "dressur" - at du så siger, at man forbinder dressur med traditionel dressur og nedbrydning af hesten ændrer jo ikke på, at det er dressur smiley

  • #18   31. jan 2015 AMT - ramte jeg et ømt punkt eller hvad? smiley jeg kan intet for hvad forskningen viser. Jeg vælger bare at være klog nok til at følge den (efter at have været kildekritisk) i modsætning til andre der ofte synes det er nemmere at følge det same old same old for så behøver man ikke at lave om på noget eller opdage at man faktisk tidligere har været et fjols som i mit eget tilfælde smiley

    Mvh TT


  • #19   31. jan 2015 Kunne ikke være mere enig med Fünke. Jeg ser ikke problemet i at kalde det dressur, bare fordi du mener at andre dressurryttere anderledes end dig. At ride anatomisk korrekt er dressur, derfor skal det ikke kaldes et eller andet særligt. Der findes ikke noget særligt ord for det, det er bare dressur smiley

  • #20   31. jan 2015 Funke - hvis du læser mine indlæg siger jeg jo det skal/burde kaldes noget med dressur. Bare med et tillæg smiley

    Mvh TT


  • #21   31. jan 2015 Nathalie - traditionel dressur er sjældent anatomisk korrekt opbygget smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   31. jan 2015 Team tindur: næh egentligt ikke..

    Jeg ved godt hvad der er rigtigt og forkert, men jeg har ikke et behov for at sidde og pudse glorie, og nedgøre andres ridemetoder..

    Det du rider er dressur - der fondes mange måder at ride dressur på, men istedet for at være så afvisende over for at kalde det dressur (fordi dressur åbenbart skader hesten o_o), så forklar dig istedet hvad du går ind for, og tror på..

    Du rider vel bare eftergivende..

    Men som du beskriver dressur, og ophøjer din egen måde, så er Helligheds dressur et godt navn - for det er typisk at mange af "jer", lige skal smide en nedgørende kommentar over for folk med en anden overbevisning smiley


  • #23   31. jan 2015 Jeg skulle faktisk have startet stævne sidst i februar, men så solgte ejer hesten smiley Ellers rider jeg ikke så mange stævner fordi jeg rider bidløst og pt er ponyen skadet. Men var det i orden ville jeg skam ikke holde mig tilbage smiley Det handler om først at styrke hesten til at gå "dernede" med hovedet og når hesten er klar så at få det lidt højere op smiley

  • #24   31. jan 2015 Sikke dog en påstand at komme med, og hvordan kan du nu være så sikker på at ride anatomisk korrekt? Jeg er nu alligevel sikker på at der kan udpeges nogle mangler ved din ridning også..
    Ærlig talt så tror jeg ikke at det handler om at finde et navn til din ridning, men nærmere at få dig selv til at lyde meget klogere på ridning. Det lyder i hvert fald meget sådan på dig. - ikke fordi man ligefrem får det indtryk når du påstår at traditionel dressur sjældent er korrekt for hestens fysik.


  • #25   31. jan 2015 Nathalie og AMT - læs dog hvad jeg skriver! Sjældent korrekt opbygget . Vi forsøger jo alle at nå det samme mål Og vi rider alle dressur! Jeg går da ikke og nedgør ryttere der rider anderledes. Dem/jer om det. Jeg har bare valgt at følge det forskningen viser er bedst for hesten, laver jeg også fejl. Ja selvfølgelig, er også bare et menneske. Synes bare der bør være et tillægs ord for den måde vi træner på. Det handler faktisk slettes ikke om at pudse glorie for jeg har ingen at pudse! Ønsker faktisk bare at det var nemmere at forklare den måde vi rider og træner på uden at skulle stå og "spille klog" ved at skulle forklare hvordan og hvorfor vi gør som vi gør. Det er da mere hellig gørelse af os en at bare sige man rider bio dressur e.l smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   31. jan 2015 Team tindur: så er du virkelig dårlig til at få din betydning ned på skrift... Sorry, men du er jo direkte nedgørende over for dem der rider traditionel dressur - som faktisk kan være lige så godt som alt andet.. Men ikke efter din mening jo..

  • #27   31. jan 2015 Hvis du gerne vil sige hvad du rider uden at spille klog, så sig dog at du rider grunddressur uden nogen særlig interesse i øvelser. Det er kort og præcist, beskriver hvad du gør, og siger ikke at du rider hverken traditionel- eller klassisk dressur.

    Desuden gør det ikke det store forskel om du sagde opbygget eller er anatomisk korrekt. Det var en bedrevidende lussing til de traditionelle ryttere, og jeg vil ikke anbefale dig at sige sådan til folk i virkeligheden, for folk gør lige så meget som dig for at ride korrekt. Bare fordi du har valgt en anden vej, betyder det ikke at du har valgt den rigtige. Havde den været det, så havde alle jo bare redet sådan.


  • #28   31. jan 2015 Jeg er helt med AMT i dette her. Det er muligt, at det ikke er din mening at nedgøre alle dem, der rider anderledes end dig - men det gemmer du sørme godt smiley
    Hvis du absolut vil have et ord foran dressur, så kunne du kalde det "hellig dressur", for det er det du udstråler i denne tråd.


  • #29   31. jan 2015 Jeg kalder mig klassisk inspireret.
    Jeg bruger lidt fra western, lidt fra klassisk og (meget lidt) fra traditionel. Grund principperne i alle sportsgrene er jo det samme, at hesten bære sig selv (altså nu tænker jeg western, dressur, akademisk osv)...

    Men ja, jeg siger klassisk inspireret dressur, eller at jeg rider efter biomekanik.


  • #30   31. jan 2015 Men hvorfor absolut med et tillæg? Du skriver "Men hvis jeg siger jeg træner dressur så tror man automatisk det er traditionel (...)" - som Nathalie skriver: hvorfor er det så slemt bare at kalde det dressur, fordi du forbinder ordet "dressur" med traditionel og "nedbrydende" dressur?

    Som jeg forstår det kommer behovet for at skulle have et mærke ud fra en fordom omkring fx. traditionel dressur - at man rider anderledes, bedre end andre. Du rider dressur. Ikke en super speciel og bedre dressur, men dén dressur du finder bedst. Hvorfor dog behovet for at skulle have et mærkat for "os" - så kommer du i hvert fald i en samtale til at virke mere bedrevidende og nedgørende end du måske havde tiltænkt smiley


  • #32   31. jan 2015 Funke - hvorfor skal det så hede traditionel dressur, akademisk dressur, LDR osv.? Hvorfor skal vi der har valgt en anden vej til målet ikke få lov at have et navn på vores vej? Dette emne skulle slettes ikke have handlet om ret og "galt" men om hvad vi kunne kalde os der har valgt vores vej til dressurens mål. Og det har aldrig været min hensigt at nedgøre traditionelle ryttere. Jeg har som sagt selv været en og kan ikke sætte mig op for at være hellig!

    Mvh TT der synes det var synd at emne skulle blive drejet til noget som det ikke burde have blevet.


  • #33   31. jan 2015 TT
    Apropos ikke at nedgøre andre, der rider anderledes - jeg husker tydeligt nogle meget personlige udtalelser om min ridning og forstand, fordi min hest bærer kandar under ridning. Vel og mærke uden du har set video eller kender mig.

    Men som tidligere skrevet, du rider dressur og intet fancy i det. Hvis du har et behov for at specificere dig, hvorfor forklarer du så ikke bare hvad du gør? Behøver du kunne forklare med 2 ord, hvad du går ind for?
    Hvis det er så vigtigt at have et bestemt udtryk for alle små variationer indenfor dressuren, så vil jeg også have et navn for det, jeg laver, da jeg ikke opfatter min "traditionelle dressur" som den hårde, kyniske og nedbrydende form, som du har fordomme om, hvor man da på ingen måde kan eller må holde af sin hest.


  • #34   31. jan 2015 Og hvem har sagt at ride øvelser ikke er en del af målet selv om jeg rider grund dressuren på den måde jeg gør? smiley

  • #35   31. jan 2015 Så hvorfor ikke bare kalde det "hjemmelavet dressur?" smiley


    Jeg stod selv forleden og tænkte på hvad stil jeg egentligt rider. Har redet western i mange år, dressur i mange år, samt terræn og jagter mm.

    Jeg lagde for 10 år siden ALT hvad jeg vidste, og troede jeg vidste om ridning på hylden, da jeg efter flere år med dressurundervisning, simpelthen fik NOK af al for voldsom brug af "hjælpere" (Hold da op, hvor har jeg mange gange hoppet af hesten i protest mod underviseren, og sagt at "hvis det her er dressur, så finder jeg på noget andet")

    Jeg rider nu uden kontakt til hestens mund, forstået på den måde, at så længe hesten gør som den skal, så bliver der hverken klemt med ben, sparket, trukket i tøjlerne el lign. I western lærer de korrekt trænede heste, at løfte ryggen uden at skulle holdes hårdt i hånden, hvilket JEG synes er det mest fair.

    Jeg ser rigtig mange som rider dressur, som har virkelig hårdt fat i hestens mund, som lægger benene til for hvert skridt hesten tar, og som i det hele taget har en meget overvældene anvendelse af pres i mine øjne.

    Men uanset om det er dressur, western, spring eller andet, er der jo mange underkategorier. (og i alle kategorier kan man misbruge hjælperne)






  • #36   31. jan 2015 Mia - Fordi jeg synes vi også burde have lov til at blive taget seriøst smiley derfor ønsker jeg en betegnelse smiley

  • #37   31. jan 2015
    Jeg kan godt forstå hvad du mener Tindur og tænker ind imellem også over det. Fordi folk spørger hvordan jeg rider/hvilken stil jeg rider samt det kunne bruges i forbindelse med at søge fx underviser.

    Men du kommer bare til at træde folk over tærene når du siger at " Men hvad med os der rider efter det princip om at give efter på tøjlen og at hesten skal være selvbærende osv " - for det er jo egentligt det alle gerne vil, men hvordan folk så opnår det er forskelligt og det er der uenighederne opstår.

    Også tror jeg også det ville hjælpe hvis du ændrede " vi " til et "jeg " - fordi det jo kun er dig der lige nu fortæller om hvordan du rider og ikke andre, dermed trækker du lidt hatten og dine meninger ned over andre som fx rider frem og ned.

    Hvis nogen spørger så kald din ridning BBH inspireret for det er nok det der kommer tættest på så vidt jeg lige kan tænke mig til :o).


  • #38   31. jan 2015 TT, jeg har bare forstået det sådan fordi du starter ud med en lidt nedladende tone omkring "de onde dressurryttere" med "os der rider efter princippet om at give efter på tøjlen og en selvbærende hest" - og i dine indlæg generelt virker som om der er "os" og "de andre" - hvor "de andre" er dem der rider hesten på en skadelig måde. Selvfølgelig kan man da også give efter på tøjlen selvom man rider traditionel dressur smiley

    Det virker bare som om du vil have et label for "os der rider korrekt og er gode ved hestene" - som Krikken siger kan du vel sige, at du er inspireret af BBH, men et decideret mærkat for "at give efter på tøjlen og ride efter en selvbærende hest" tror jeg ikke du får, for det er der altså også mange i traditionel dressur der rider efter smiley


  • #39   31. jan 2015 Jeg tror problemet opstår med kommentaren "Fordi jeg synes vi også burde have lov at blive taget seriøst" - vi? dem, der giver efter på tøjlen? du rider jo bare dressur efter den overbevisning du mener er bedst - ligesom vi har hundrede forskellige måder vi personligt rider på smiley

  • #40   31. jan 2015 Ja jeg får/har fået undervisning af BBH underviserere og underviser der arbejder efter bla. Heuchman, Telatins principper osv. Men det var ikke for at træde nogle over tæerne. Kun for at få ligesindede til at komme med forslag til hvad vi kunne kalde vores træning. Måske vi kunne få det til at blive det kaldt for noget så det var nemmere for os at også blive anerkendt og accepteret ligesom de der træner centreret ridning osv. smiley


  • #41   31. jan 2015 Helt i orden - kan godt forstå, at man gerne vil gøre det lettere at få et mærkat på det, men du rider vel bare dressur inspireret af anatomisk korrekt ridning; det er nok bare fordi at det for mig at se er helt almindelig traditionel dressur med blød og eftergivende ridning smiley

  • #42   31. jan 2015
    Det kommer bare til at lyde negativt når man bruger de termer du bruger - selvom det ikke er med vilje :o). Ligesom;

    " Måske vi kunne få det til at blive det kaldt for noget så det var nemmere for os at også blive anerkendt og accepteret ligesom de der træner centreret ridning osv. "

    Kommer til at lyde negativt smiley

    Gå foran med et godt eksempel og gør din ridning let for andre og forholde sig til, ligesom man hurtigt i en debat kommer til at virke fordømmende over for andres måder og gøre tingene på ( har været slem til det, den smutter stadig ind imellem ).

    Men fx i starten med frem og ned havde folk svært ved at forholde sig til det og dermed nok også "acceptere" det, fordi der ikke var nogle eksempler på folk der var kommet videre med den metode/måde, red stævner og var nået længere end " næsen i jorden " så og sige.
    Og det kan jeg egentligt godt forstå. Men når folk nu er kommet videre så har folk ( der ikke rider sådan ) lettere/bedre ved at acceptere/forholde sig til det/forstå det så og sige.

    Tror iøvrigt det er svært at finde en "ligesindet" når man blander sin ridning fra mange steder. Og dermed også og tage sig en paraply oven på hovedet og sige " sådan rider jeg " - fordi det er svært, hvis ikke alle andre gør præcis tingene på samme måder.

    BBH, centeret ridning mm. gør jo tingene efter samme principper fx.

    Men bare fordi jeg godt kan forstå det at man bruger frem og ned, samt selv bruger det - så betyder det jo ikke, at jeg er = BBH ( som folk typisk forbinder med frem og ned ), ligesom det at jeg bruger tøjlen jo ikke er = at jeg rider roll kur.
    Så derfor kan jeg nok ikke proppes under nogen "vi" paraply, fordi man ikke finder nogen som har bare 90% samme principper som mig - og sådan tror jeg det generelt er for mange ryttere, at man har hver sin slags ridning, redigere lidt i det hele og bruger det man synes duer.

    Ved ikke om alt mit pludder giver nogen mening? smiley


  • #44   31. jan 2015
    Omformulere lige sætningen " BBH ryttere og centeret ridning ryttere, gør jo tingene ens inden for deres gren. Så centeret ridning rytter har ens grundprincipper, ligesom BBH ryttere har nogle andre ens grundprincipper ".

    Fik formuleret det forkert :o)


  • #46   2. feb 2015 Jeg kalder skam bare ridning, omgangsridning eller dressur. kald det hvad du vil. det er din hest. alle ryttere ride forskelligt. kald din "min-metoden" hvis det er det du vil smiley

  • #47   3. feb 2015 Er det helligt at stile efter, at hesten skal være selvbærende - og at have en eftergivende tøjle? I så fald ser jeg ikke problemet i at være hellig.

    Anatomisk dressur, kunne du vel kalde det smiley


  • #48   5. feb 2015 Det kommer vel også an på, hvad dit videre mål er? Er det 'bare' at have en smidig, glad og styrket hest, eller komme til at ride de 'sjove' øvelser? Eller komme til stævne? smiley

  • #49   5. feb 2015 Mit mål er at jeg på sigt skal ud at ride jagter. Men det er meget vigtigt for mig at det grundlæggende sidder i skabet og at han bruger sin krop anatomisk korrekt, uden brug af hjælpemidler. Jeg tænker da han skal kunne enkelte øvelser også smiley hvad definerer du som sjove øvelser? Jeg er ikke besynderligt interesseret i dressur da det keder mig, så jeg er ikke den der kommer til at bruge en masse tid på det. Men det han lærer skal holdes vedlige så en gang imellem bliver jeg jo nødt til at træne det selv om det er springningen og skoven der trækker smiley
    Mvh TT


  • #51   5. feb 2015 Eva - man kan da også gå op i stævner selv om man træner efter biomekaniken smiley at træne anatomisk korrekt er ikke ensbetydende med at man er hygge rytter smiley

Kommentér på:
Mangler et navn for vores ridning.. flere der føler det?

Annonce