{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er du feminist?
  • #2   21. feb 2015 Feminist
    advocating social, political, legal, and economic rights for women equal to those of men.
    - Dictionary.com

    Jeg er feminist. Når jeg har PMS.



  • #3   21. feb 2015 Kommer an på, om du mener feminist som noget negativt eller neutralt smiley

  • #5   21. feb 2015 Jamen, det er jo også en del af spørgsmål - om I ser jer selv som feminister, og hvad I forstår ved betegnelsen. Men at være feminist, betyder - som jeg ser det - i hvert fald at man går højt op i ligestilling af kønnene. Først og fremmest politisk og juridisk. Mange feminister går sikkert ind for ligeløn, øremærket barsel til mænd, osv. Og bekæmpelse af hverdagssexisme.

    En af de ting, der nok primært afgør, om man kalder sig selv feminist, er om man stadig synes, at vi i verden (og i Danmark) stadig ser kønsdiskrimination, sexisme osv.


  • #7   21. feb 2015 Definer rødstrømper!

  • #9   21. feb 2015 Jeg er ikke feminist, men går klart ind for ligestilling, og de andre ting du udpeger Signe. Synes det er latterligt, at leve i en verden, hvor mænd feks vil få en højere løn end kvinder, til trods for at det ikke går udover mig.
    Kan komme med et eksempel, for en del år tilbage; min mor søgte job, hvor hun ikke fik det, og begrundelsen var, at de havde fået en henvendelse fra en mand. Som faktisk ikke var uddannet.


  • #10   21. feb 2015 Ja, men jeg ser det altså som et bredt begreb brugt om ligestilling af kønnene. Dvs. kvinder skal have samme rettigheder som mænd, men mænd skal omvendt også have samme rettigheder som kvinderne. Dem, der bruger feminist som et skældsord, har misforstået noget og vist kun mødt ekstreme holdninger hvor kvinder næsten skal priviligeres - og det er jo slet ikke det, det går ud på! smiley

  • #11   21. feb 2015 Nu kommer jeg lige med et eksempel fra en bog, men jeg kan heller ikke klare når piger som fx. i bogen Graceling nægter at gå i kjole og ligefrem skal bevise en eller anden form for maskulinitet ved at tage afstand fra feminine ting. Og det er jo en helt fordrejet og misforstået opfattelse smiley

  • #12   21. feb 2015 Altså.. Nej jeg er ikke feminist,. Og jeg synes der er rigtig mange kvinder som ikke helt forstår "ligestilling".. Fordi jo, selvf skal der være ligestilling.. Men du kan sgu heller ikke tillade dig at blive sur hvis du bliver fravalgt til en mand til et job i militæret f.eks, for ligegyldigt hvad så er mænd og kvinder ikke bygget ens og der vil altid være nogle jobs osv hvor mænd er bedre kvalificeret og omvendt.. Og det er der mange kvinder der slet ikke fatter..

    Jeg synes også at det med ligestilling er vendt helt på hovedet nu.. For ærlig talt så er der sgu efterhånden flere fordele for kvinderne end mændene så nu er det dem der snart skal brokke sig over manglende ligestilling smiley
    Men igen, det fatter kvinder ikke.. Vi er sgu lidt dumme nogle gange, ærlig talt..

    Og neeeeej jeg snakker ikke om ALLE kvinder og mænd i mine ovennævnte eksempler, så ingen behøver at føle sig truffet smiley


  • #13   21. feb 2015 Jeg er feminist, i det jeg går ind for ligestilling.. Men ekstrem rødstrømpe/mandehadsk det er jeg i den grad ikke.

    Ligestilling = YAY!

    Højtråbende, hysterisk kran der hader mænd og nok har nogle daddy issues i baggagen = NEEEEEEEEJ. Jeg bliver SÅ lang i ansigtet over sådan nogle kvinder..

    Kvinder og mænd skal have de samme rettigheder.. Derfor skal mændende jo ikke "bankes" tilbage til der kvinder var før i tiden, men deeeeet er der så nogle kvinder der vidst har glemt.


  • #14   21. feb 2015 Selvfølgelig er jeg feminist! Hvorfor? Fordi der er brug for det.
    Kan lige finde nogle links der forklarer bedre end jeg kan.


  • #15   21. feb 2015 Fandt lige denne: http://m.huffpost.com/us/entry/5837366

    Det er det bedste jeg nogensinde har læst!
    Gør jer selv den tjeneste at læse det hele!


  • #16   21. feb 2015 nej jeg er ikke feminist, jeg har da nogle synspunkter som jeg deler med dem, men det har jeg også med mandschauvinisterne

  • #17   21. feb 2015 En opsummering af linket, hvis man ikke orker at læse det hele (selvom man burde):
    Feminisme handler IKKE om at kvinder skal være over mænd, have flere rettigheder end mænd, gå klædt sådan og sådan, man må ikke barbere sig og alt sådan noget. Feminisme handler om at alle mennesker, mænd og kvinder (og alle andre køn/ikke køn) skal have samme politiske, økonomiske og sociale rettigheder.

    "Being a feminist has nothing to do with how you look, what you wear, who you date, or how often you have sex. Being a feminist doesn't mean you think women deserve special rights; it means you know we deserve equal ones."

    "Feminists are not aiming to make women stronger; they already know they're strong. They just want society to see that too."

    "It isn't about telling women what to do, it is giving them the ability and freedom to be able to choose to do whatever they want to do -- whether that be a stay at home mom, electrical engineer, or business CEO. The purpose is to create a society of equal say, to provide people with the freedom of choice, rather than limited choices of assumption."

    "Why do we need feminism? For the same reason screenwriter John Whedon gave when asked why he writes such strong female characters, "Because you're still asking me that question.""

    Jeg mener også at voldtægt er et kæmpe stort problem. Både kvinder og mænd bliver voldtaget. Oftest når kvinder bliver voldtaget, sker der ikke noget ved det, juridisk set. Når mænd bliver voldtaget bliver der gjort grin med det; folk (primært mænd, faktisk) siger ting som "haha, mænd kan ikke blive voldtaget", "hun måtte sgu da gerne voldtage mig" osv.


  • #18   22. feb 2015 Nej, absolut ikke.
    Deler nogle holdninger med dem, med det gør jeg også med mandschauvinisterne..
    Glæder mig til at stå og se en kvinde råbe ''ja tak til tvungen værnepligt for kvinder''. Den har jeg endnu til gode (y)


  • #19   22. feb 2015 Hvad med INGEN tvungen værnepligt?
    Det handler jo ikke om at gøre det lige nederen for begge køn. Tværtimod.


  • #20   22. feb 2015 Jeg er feminist (og det burde alle kvinder da være) i den "rigtige" mening.. Altså som der skrives i linket at man går ind for at en kvinde og en mand har samme muligheder og får samme løn for samme job (med samme kvalifikationer).. Og at man selv vælger hvad man vil med sit liv.. (For vel ingen kvinder der mener kvinder skal have mindre i løn eller kun må arbejde i bestemte Jobs)..
    Der hvor jeg står af er når nogle rødstrømper/fanatikere mener at kvinder der vælger at gå hjemme med børnene fx ødelægger kønskampen og er med til at undertrykke kvinder.. Hvis det er et valg er det ikke undertrykkende.. Det er mere undertrykkende at ville tvinge dem væk fra børnene i ligestillingens navn


  • #21   22. feb 2015 Sascha: Jeg går nu ind for ingen tvungen værnepligt for nogen i stedet

  • #22   22. feb 2015 Jeg er humanist, og dermed deler jeg selvfølgelig synspunkter med feministerne smiley

  • #23   22. feb 2015 Tvangsprostitution, voldtægt, tvangsægteskaber og kvindehandel er hverdag for hundredetusindvis af kvinder rundt omkring i verden. Også her i Danmark møder vi prostituerede, som er blevet handlet af alfonser, og som tvinges til at sælge seksuelle ydelser imod deres vilje. I mange lande har kvinder ingen stemmeret eller mulighed for politisk indflydelse. Flere steder bliver kvinder stenet til døden, hvis de har været udsat for voldtægt.

    Behøver jeg sige mere?

    Selvfølgelig er jeg feminist, og selvfølgelig her verdenen stadig brug for det feministiske projekt. Hvis man som kvinde erklærer, at man ikke støtter op om feminisme, kan der for mig at se kun være to årsager:

    1 - Man har ikke forstået, hvad begrebet feminisme indebærer. Derfor har man dén fejlagtige opfattelse, at det handler om at diktere kvinders seksuelle præferencer, valg af arbejde, påklædning, partner el. lign. Og i virkeligheden er det jo det stik modsatte - nemlig idéen om, at kvinder selv skal være frie til at vælge ovenstående. Idéen om et opgør med de samfundsstrukturer, som fastholder det kvindelige køn i en stereotyp rolle med forudbestemte forventninger til nævnte ting.

    2 - Man er uvidende, og har ikke taget notits af de mange uhyrligheder, der foregår i verden. Man er simpelthen ikke bevidst om, hvor ekstremt privilegerede skandinaviske kvinder er på dette område, og hvor mange kvinder i verdenen, der slet ikke har de samme muligheder - hvor mange kvinder, der fortsat ikke har ret til ting, som er selvfølgeligheder for os her i de vestlige lande.

    Begge dele er begrædelige misforståelser, som bør opklares pr. snarest!!


  • #24   22. feb 2015 Rikke Høyen: Meget læseværdigt! Fantastisk godt forklaret. Ekstremt relevant indspark i diskussionen smiley

  • #25   22. feb 2015 Jeg går ind for menneskerettigheder
    Selvfølgelig skal kvinder have lige rettigheder, ikke fordi vi er kvinder, men fordi vi er mennesker smiley


  • #26   22. feb 2015 Jeg tænker også lidt - jer der skriver, at i ikke er feminister fordi der er mange holdninger i ikke deler, er i klar over hvad feminisme egentlig er? smiley for jeg har da HELT klart også stødt på nogle såkaldte "rødstrømper", men bare fordi de har en ekstrem og forvrænget holdning betyder det jo altså ikke, at de ændrer betydningen af at være feminist smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   22. feb 2015 Overhovedet ikke. smiley

  • #28   22. feb 2015 Må jeg spørge jer, der tager afstand fra feminisme, hvordan i vil definere begrebet? smiley

    For den dér med at klage over, at en kvinde i militæret bliver fravalgt til fordel for en mand der er gavnlig med en større fysisk udholdenhed, det er noget pjat og er ikke feminisme. Det er derimod en mere feministisk tanke at ville have, at kvinder også skulle aftjene værnepligt eller ingen skulle aftjene værnepligt = ligestilling af kønnene.

    Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor man ikke ville støtte op om BÅDE kvinder og mænds rettigheder. Jeg tror at dem, der tager afstand fra feminismen, er kommet til at sidestille det med de kvinder, der fejlagtigt og fordrejet kæmper for kvindelige privilegier, hvilket IKKE er feminisme smiley
    Sexisme foregår jo, som Johanne meget godt forklarer, også i andre lande hvor det er langt værre.

    Feminisme betyder ikke kun "her i Danmark" - det betyder også at man støtter op omkring fx. stemmeret for kvinder i lande, hvor kønnene bestemt ikke på samme måde er ligestillede som her i Danmark.


  • #29   22. feb 2015 Meningen med det jeg skrev var også at mange andre mente disse ting.. Og det synes jeg var plat.. Jeg har ikke udtrykt hvad jeg selv mener feminisme er, har blot sagt at jeg synes der er for mange der er helt oppe i det røde felt og bruger ord som feminisme og ligestilling helt forkert..

    Men nej, jeg går ikke ind for at der er ligestilling alle steder, sådan som tingene er nu, for det ville i nogle lande få større konsekvenser end det ville gavne.. Men jo, selvf er det da et klart fremtidsmål, men der er andre ting som skal ændres først..


  • #30   22. feb 2015 JGR: Hvad mener du med, at det ville få større konsekvenser end det ville gavne? Helt grundlæggende, så håber jeg da at vi alle ér enige om, at det er forkert at kvinder i nogle lande ikke har stemmeret eller bliver draget til ansvar for vold der er begået imod dem? smiley

    Feminisme er en HOLDNING og ikke nødvendigvis en bestemt MÅDE at ændre tingene på - derfor kan man sagtens dele feministiske synspunkter men måske ikke være enige i måden de skal implementeres på. Derfor er jeg lidt forvirret over hvad du mener med, at du ikke går ind for ligestilling alle steder pga. konsekvenserne? smiley


  • #31   22. feb 2015 Selvf er det forkert.. Og som jeg skriver så håber jeg da at fremtiden bringer ligestilling, men det ville ikke fungere nu.. I de lande hvor kvinderne er noget så undertrykte ville ligestilling ødelægge samfundets balance hvis ikke der blev rettet op på nogle andre ting først..
    Min pointe er at vi ikke bare skal komme løbende med flag og råbe; ligestilling frem for alt!!

    - alt med måde jo smiley


  • #32   22. feb 2015 Så hellere være humanist smiley

  • #34   22. feb 2015 At nogle mennesker råber om sig med deres forvrøvlede holdninger i feminismens navn, ændrer - som Fünke også siger - ikke på den oprindelige betydning af dét at være feminist.

    Til jer, der ikke vil kalde jer selv feminister: Hvad er det ved feminismen og dens præg på verden, som I ikke bryder jer om? Er det stemmeretten, som I helst havde været foruden? Er det muligheden for at tage en uddannelse? Eller er I kede af, at I selv kan have indflydelse på, hvem I vil danne par med? At voldtægt er ulovligt?

    Det eneste, der skal til for at være feminist, er at man går ind for lige rettigheder (økonomisk og juridisk) til alle mennesker. Det har I så lige skrevet, at I ikke gør.


  • #35   22. feb 2015 Humanister ønsker også ligestilling og lige rettigheder smiley

  • #36   22. feb 2015 Det ene udelukker vel heller ikke det andet smiley

  • #37   22. feb 2015 Hippie: Netop. Derfor er feminisme også en del af humanismen - og man kan derved ikke være humanist, uden også at dele de feministiske synspunkter smiley

  • #38   22. feb 2015 Det mindes jeg heller ikke, at jeg har sagt smiley

  • #39   22. feb 2015 Nej, godt nok! Så misforstod jeg lige dit sidste indlæg - min fejl! smiley

  • #40   22. feb 2015 Det er jo ikke fordi alle feminister i hele verden mødes en gang om måneden for at drøfte hvilke holdninger vi samlet har til de forskellige problemstillinger. Vi er alle individuelle og kan have forskellige holdninger, men dette gør os ikke mindre en feminist.
    Det er også forskelligt fra land til land hvilke problemer der er og hvordan man skal tage hånd om dem. Der er sikkert tusindvis af ting vi, her i vesten, ikke kender til, men som er store problemer for kvinder i andre lande. Feministerne i de lande har andre synspunkter og holdninger end vi har. Og igen - det gør dem/os ikke mindre feminister.

    Og hvem siger feministerne i de lande ikke også mener at de ting der skal rettes op på, før ligestilling kan være muligt (vil dog gerne have uddybet dette) skal rettes op på.


  • #41   22. feb 2015 Hehe, gør ikke noget. Det er let at misforstå på skrift smiley

  • #43   24. feb 2015 Jeg går ind for ligestilling, og er vel derfor også feminist (?), men kun til en hvis grad.
    Jeg har det fint med at kvinder ikke har værnepligt, jeg synes det fint at kvinder har mest barsel (men mener da også at mænd har ret til noget).
    Jeg er havnet i lidt af en mandebranche, og må altså indse her i starten, at mænd altså har en anden fysisk styrke. Jeg har ikke bygget muskler op til at kunne modsvare en mand og min ringe størrelse gør også at jeg ikke har lige så meget fysisk at stå i mod med. Der er altså forskel på mænd og kvinder fysisk. Jeg skal bare lige have trænet min krop op til at kunne være med smiley


  • #44   27. feb 2015 Som Rikke Høyen og Johanne understreger så fint i alle deres indlæg - så er der jo uden tvivl stadig brug for feminisme i verden, og det, at være feminist, er mere sund fornuft end det er ekstremisme! Men nu er almindelig sund fornuft jo ikke altid så almindeligt igen.

    SELVFØLGELIG er jeg feminist - og må rent ud sagt, folk (kvinder OG mænd) der hævder, at de ikke er feminister - ja, jeg mener at de enten har misforstået begrebet/definitionen af feminisme eller også lider man rent ud sagt af en almen sygdom kaldt idioti smiley


Kommentér på:
Er du feminist?

Annonce