{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.078 visninger | Oprettet:

SKAT og Fradrag {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg søger nogen økonomi eksperter der kan hjælpe mig smiley

Det er sådan at jeg får hjemmeboende SU, og nu har jeg taget en reklame rute, som jeg starter på 7/4, for at tjene noget ekstra.
Jeg er nu blevet forvirret over alt det med skattekort osv. Og vil for alt i verden undgå at jeg pludselig skal betale en masse tilbage i skat..
Jeg har jo som alle andre et årligt/månedligt fradrag. Og jeg har regnet ud at sammenlagt vil jeg aldrig komme til at overstige mit fradrag, altså med både SU og løn tilsammen.

Spørgsmålmålet er om jeg har forstået det rigtigt; at når nu jeg ikke over stiger fradraget kan jeg sagtens tage beggedele på mit hovedkort/frikort, så jeg ikke betaler skat. Fordi hvis jeg tager lønnen på Bi-kort så skal jeg betale skat af lønnen, men fordi jeg så ikke bruger hele mit fradrag ville jeg jo så få det tilbage i skat igen om et år???? Er det korrekt forstået?

At det ville jo kun ha betydning hvis jeg tjente mere end mit årlig fradrag, for så ville jeg skylde penge til skat når begge er på hovedkortet og derfor skulle jeg bruge frikort.
Men er det ikke ligemeget når jeg ved jeg ikke kommer til at tjene mere end mit fradrag?

Hvis det er rigtigt så er der jo ingen grund Tim at sætte lønnen på Bi-kortet og betale skat for så at få det tilbage igen?? For så vil jeg self hellere ha hele min løn.. smiley

Håber virkelig der er en der kan svare mig på om det er rigtigt eller om jeg Skal betale skat selvom det sammenlagt ikke er mere end mit fradrag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAT og Fradrag
  • #1   21. mar 2015 Så vidt jeg ved at kan du kun have "et job" på dit hovedjob smiley

  • #2   21. mar 2015 Jeg vil til hver en tid vælge at lade ens studiejob køre på bikortet. SU'en køre nemlig på hovedekortet.
    Og ja man kommer til at betale for meget i skat, men det får man jo tilbage igen i den sidste ende. Med det andet risikere man at der bliver trukket fuld skat af ens SU vis fradraget er opbrugt.


  • #3   21. mar 2015 Begge indkomster kan komme på hovedkortet, det snakker du med din arbejdsplads om. Du får ikke det fradrag du ikke bruger tilbage - man har et årligt fradrag, og bliver det ikke brugt får man det heller ikke tilbage i skat.

    husk at udfylde din forskudsopgørelse korrekt, så vil du ikke skulle betale skat tilbage


  • #4   21. mar 2015 Ja men det blir 100% ikke opbrugt. Da jeg tjener under det månedlige fradrag.

    Man kan godt ha to ting på hovedkortet, det er ens eget ansvar at arbejdsgivere bruger det rigtige kort, men man kommer med en normal indtægt, til at betale for lidt i skal med to løn på hovedkortet.
    Men så længe jeg ikke tjener over det månedlige fradrag skal jeg vel ikke betale skat??


  • #5   21. mar 2015 Astrid: Men får man opbrugt sit fradrag så trækker de altså i SU'en. Man har faktisk ikke særlig meget fradrag tilbage når den bruges på SU.
    Så hellere smide et job på bikortet også være sikret at ikke blive trukket i SU sidst på året.


  • #6   21. mar 2015 Begge steder kan ikke bruge dit hovedkort - når først hovedkortet er trukket til su, så vil din arbejdsplads automatisk få bi-kortet.

    Så vil du ganske rigtig bruge dit fradrag til su, og få trukket skat af din løn.


  • #7   21. mar 2015 Jeg har været inde og udfylde forskudsopgørelse og der har jeg jo tastet min su og løn ind og så står der jeg har det fradrag på x antal kr

    Men jeg skal jo stadig meddele arbejdsgiveren om det skal være hoved-, fri- eller Bi-kort
    Men jeg skal jeg bare sige hovedkort? Og så kommer jeg ikke til at betale skat så længe det ikke overstiger fradrag?


  • #9   21. mar 2015 Nej, for du kan ikke have begge dele på dit hovedekort. Så med mindre du vil have trukket skat af din SU, så sæt sit job på bi-kortet

    Og må ærligt indrømme at jeg syntes det er fedt at få 9000kr her til april smiley


  • #10   21. mar 2015 Jeg er enig Grafik - man bliver hurtigt snydt af hvor lidt fradraget er, jeg forholder mig til at TS skriver at hun VED at hun IKKE kommer til at tjene for meget, i så fald, kan og må man gerne køre begge dele over hovedkortet. Arbejdspladsen kan altså godt indberette på hovedkortet, men tjener du mere end fradraget får du et skattesmæk.

  • #11   21. mar 2015 Jeg vil langt hellere ha fler penge pr måned som min situation er end at vente på at få penge tilbage i skat.. Jeg får kun hjemmeboende SU så det er ikke ret meget, derfor overstiger det ikke fradraget.

    Men når jeg har udfyldt min forskudsopgørelse så står der jo at jeg skal betale 40% i skat men jeg har et fradrag på ca 4.000 kr
    Men jeg kommer ikke til at tjene over da jeg bor hjemme.


  • #12   21. mar 2015 Taget fra skat.dk:

    Dit hovedkort må kun bruges ét sted
    Dit hovedkort må kun bruges af én arbejdergiver eller anden udbetaler. Alle andre skal bruge dit bikort.

    Bliver hovedkortet brugt to steder, kommer du til at betale for lidt i skat, fordi du får dit skattefrie fradrag flere gange.
    Du skal bruge dit hovedkort, der hvor du tjener mest (fx arbejde eller SU).
    Fortæl din arbejdsgiver, SU eller fx dit pensionsselskab, om de skal bruge dit hovedkort eller bikort. Du kan se, hvem der har hentet dit hovedkort/bikort ved at logge på og vælge Søg i indkomstoplysninger.


  • #13   21. mar 2015 Jamen du kan stadig kun have en ting på dit hovedekort. Dette har jeg selv fået besked på fra skats hovedkontor.

  • #14   21. mar 2015 Tak Astrid! smiley skulle bare vide at skat ikke kommer og siger at jeg SKAL betale skat af min løn selvom beggedele tilsammen ikke overstiger mit fradrag

  • #15   21. mar 2015 TS: Læs nu de regler som Carina viser, istedet for bare læs det du gerne vil have. De regler er reglerne da SKAT og det er dem som skal følges! Om andre er sluppet afsted med at snyde i skat, ja det er deres problem for på et tidspunkt kommer det og bider dem i røven.
    Man må KUN benytte sit hovedekort ET sted.


  • #16   21. mar 2015 Carina har læst det fra skat smiley og set er også rigtig fordi den beregner skatten for hver enkelt indkomst. Så hvis den ene indkomst er mere end fradraget og den måske ikke er. Så ville jeg ikke betale skat af den anden indkomst og derfor betale for lidt. Men fordi begge mine er under og også er under tilsammen burde jeg ikke skulle betale skat da det aldrig vil komme over fradraget..?

  • #17   21. mar 2015 Man må vel godt bruge sit fradrag?? Hvis man kun har en indtægt og ikke bruger fradraget så må ægtefæller godt bruge resten af dit fradrag. Og når jeg ikke bruger det hele på min SU burde jeg da godt må bruge resten på anden indkomst, når det stadig ikke overstiger fradraget. Jeg har jo ingen ægtefælle der kan bruge det smiley

  • #18   21. mar 2015 jo du kan bruge dit fradrag på flere ting, men kun have en indtægt på dit hovedekort. Når året så et omme får man skat tilbage netop fordi man ikke har opbrugt sit fradrag.

  • #19   21. mar 2015 Ja lige netop, men det jo bare dumt at betale skat for så at få det tilbage fordi man har betalt for meget smiley jeg tjener så lidt at hver en krone tæller. Og så er det altså meget at betale halvdelen a lønnen fra reklame ruten, så kan jeg ligeså godt lade vær med at ha jobbet

  • #20   21. mar 2015 Men det er stadig sådan reglerne er. Ellers ring til skat og forhør dig ad, for ville også være surt at få et skattesmæk smiley De rådet mig til at bruge mit bikort på job og hovedekort til SU'en. Men altså det er ikke nemt for normale mennesker lige at forstå reglerne, kan være at de råder dig til noget andet.
    Så fat telefonen og kontakt skat smiley


  • #21   21. mar 2015 Okay smiley tak for svar smiley

  • #22   21. mar 2015 Christina:
    Det er jo muligt, at DU gerne vil have flere penge udbetalt om måneden, men du er jo nødt til at følge de reglementer, som SKAT har opgivet? Ergo SKAL din løn trækkes på bikortet og SU'en, som vil være din største indkomst, bliver trukket på hovedkortet. Og så er den ikke længere? smiley
    Der er ikke nogen herinde, der siger dig i mod eller fortæller dig, hvad du skal gøre, de fortæller dig reglerne, som de er og så er det dit eget ansvar at følge de regler!

    Men se positivt på det; ved at betale en smule SKAT af din løn hver måned, som du vil kunne få tilbage året efter, har du penge, du kan sætte direkte ind på en opsparing i stedet for at sløse dem væk hver måned?


  • #23   21. mar 2015 Ja det rigtigt nok. Men i anset hvas kommer jeg på ingen måde til at snyde nogen. SKAL jeg betale skat gør jeg sled det, me syns bare det dumt.. Og hvis man godt KAN tage tage to ting på et kort så kan det jo være det samme.

  • #24   21. mar 2015 Men det er helt 100 at man får dem tilbage igen hvis man har det på bi kortet og betaler skat??? Eller er det noget du tror?

    Vil bare vide det for så er det ikke så vigtig da det gir det samme i sidste ende, men hvis man ikke får det tilbage, så er det jo at jeg kommer til at skylde penge til skat, hvis jeg tager begge ting på hovedkortet selv om det er under fradraget?


  • #25   21. mar 2015 Selvfølgelig får du penge igen hvis ikke du overstiger dit fradrag. Men det kommer måske an på hvordan det er indrettet.
    Jeg har det i hvert fald indrettet sådan (bortset fra at mit arbejde nu er aflyst på ubestemt tid), at mit fritidsjob er på hovedkortet, og min SU på bikortet.

    Dvs. at jeg bliver trukket 37% af min SU, men hellere dét end at det blev trukket af min løn.
    Jeg har et fradrag på omkring 41.000, dvs. hvis jeg i løbet af et år kommer til at tjene mere end 41.000 på hovedkortet (altså løn fra mit fritidsjob), så får jeg taget 50% af det, jeg tjener herefter.
    - Det kommer jeg ikke til, men det er stadig indrettet sådan at de trækker som om jeg ville overstige det - og når jeg ikke overstiger det i sidste ende, ja, så får jeg jo selvfølgelig penge igen smiley


  • #26   21. mar 2015 Funke: Hvorfor hellere skat af SU'en og ikke din løn?

    TS: Ja vis du har betalt for meget i skat, uden at have opbrugt dit frikort så får du pengene tilbage. Men syntes stadig du skal kontakte skat og forhøre dig ad, det er nu dem som ved hvad der er bedst at gøre.


  • #27   21. mar 2015 Men det er rigtigt at man skal ha den største indtægt på hovedkortet så?

    Og trækker de altid "kun" 37% på bi-kortet?


  • #28   21. mar 2015 Mit bedste råd er: ring til SKAT og forklar dem din situation. Spørg hvilket skattekort din løn skal trækkes over, for ar du ikke skal betale skat, og tilføj at du ikke kommer til at overstige sit frikortsbeløb. Husk at noter navnet på den du snakker med.

    Jeg får hjemmeboende SU og har et arbejde ved siden af. Jeg overstiger heller ikke mit frikortsbeløb, og betaler ikke skat af hverken min SU eller min løn. Jeg fil stadig lidt tilbage i skat i år. Både min SU og min løn bliver trukket på hovedkortet - jeg har prøvet at få SKAT til at forklare mig hvorfor, fordi der jo står på nettet at kun én må trække på hovedkortet. Men de kan ikke forklare mig det.

    Så ring til SKAT, noter navn på den du snakker med, og sig til din arbejdsgiver, at de skal trække din løn via dit frikort. Hvis der senere skulle blive problemer kan du igen kontakte SKAT og fortælle, at du blot gør det, som de har informeret om.


  • #29   21. mar 2015 På ens bi-kort trækker de ens trækprocent, altså for de fleste 37% for dem som tjener så mege at de skal betale topskat, så er det jo en højere trækprocent.

    Det med størst indtægt fik jeg ikke afvide fra skat af, men det er nok fordi min indtægt er ca den samme?


  • #30   21. mar 2015 Grafik: fordi jeg tjener mere i løn end jeg får i SU smiley
    Da jeg ringede ind til SKAT fik jeg iøvrigt at vide (på en ret kold og kontant måde), at der ikke er noget, der hedder frikort når man er over 18 år. Der er KUN hovedkort og bikort, og så er der personligt fradrag, men det er vel det, man forveksler med frikortet smiley


  • #31   21. mar 2015 Vidste godt frikortet ikke eksistere når man er 18 smiley Men okay, ja min er så ca det samme så det er nok derfor det var bedst at havr min løn på bi-kort og SU på hovedekort smiley

  • #32   21. mar 2015 Ja, hvis det er omtrent det samme har det nok ikke den store betydning smiley

  • #33   21. mar 2015 Tror faktisk det er fordi skat helst ser så meget af ens fradrag bruges. For kan ikke se hvorfor det er forkert at betale mest skat af den indtægt som er højest. Men skat ser jo helst at det hele går i nul når året er omme smiley

  • #34   21. mar 2015 Jeg er 20, og har lige fået oprettet et frikort ..

  • #35   21. mar 2015 Jeg undrer mig over hvordan du overhovedet kan have 4000 pr. mdr. i fradrag hvis du er hjemmeboende, har du stor gæld med mange renter eller ?
    Er du sikker på du har gjort det rigtigt da du tastede forskudsopgørelsen ind ?
    Fradraget kan kun bruges et sted, din arbejdsgiver (som her er SU) trækker det automatisk og det kan så vidt jeg ved ikke trækkes 2 steder fra smiley


  • #36   21. mar 2015 Mette K: Mit fredag blev også hævet fra 3500 til 4000 i september. Jeg har hverken stor gæld eller er blevet udeboende.
    Og ens fradrag kan godt bruges to steder, altså i form af at man får skat tilbage hvis man har rest på sit fradrag og derved ikke har skulle betale så meget i skat smiley


  • #37   21. mar 2015 Smut skriver at både hendes SU og løn bliver trykke på hovedkortet og hun betaler ik skat, så det kan godt lade sig gøre.. smiley

    Jeg har ikke stor gæld, fradraget kan godt være så stort. Og så betaler jeg til folkekirkens nødhjælp og det bliver også trukket fra, om det er i fradraget eller om jeg bare får det til bage ved jeg ik hel, skal i hvertfald ha penge tilbage til april for di jeg har betalt velgørenhed smiley


  • #38   21. mar 2015 TS: jeg synes bare stadig du skal ringe ind til SKAT, for som sagt forstår jeg ikke at begge ting står på mit hovedkort, og det kan ligeså godt være en fejl. De gange jeg har snakket med SKAT har de bare ikke kunne give mig en forklaring som jeg forstod. Så ring, for så er du 100% sikker på, at du har dit på det rene.

    Hvis du er over 18 skal du desuden huske at have oprettet dit frikort - det sker ikke automatisk smiley Derud over skal det fornyes ved årsskiftet når man er på SU, det er de bare ikke så gode til at informere om, så det er godt hvis man selv lige husker på det.


  • #39   21. mar 2015 Hvordan opretter man det? For jeg kunne ikke finde det. Jeg ud fyldte forskudsopgørelsen. Og jeg ved ik hvordan men der var et sted hvor det ligner jeg både har hovedkort og frikort men jeg er ikke sikker

  • #40   21. mar 2015 Jeg ringede ind til SKAT, så oprettede de det. På samme tid kan man jo så få svar på sine spørgsmål smiley

  • #41   21. mar 2015 Okay tak! smiley

  • #42   21. mar 2015 Nej smut for ikke begge ting ind på hovedekortet. Hun har et frikort som bruges til SU også går hendes løn ind på hovedekortet.
    Men det er ikke alle der kan få oprettet et frikort, jeg kunne ikke efter jeg blev 18 fordi jeg havde opbrugt det.


  • #43   21. mar 2015 Team Grafik: Nej, sådan foregår det ikke med mine indkomster.

  • #44   21. mar 2015 Smut: Så bør du nok få tjekket op, for man må altså kun have en indkomst på sit hovedekort.

  • #45   21. mar 2015 Team Grafik: Som jeg skriver, så har jeg snakket med SKAT, og de kan ikke forklare mig det. De kan heller ikke forklare, hvordan min arbejdsgiver skal bruge mit frikort, uden at stå på mit hovedkort.

    Min SU bliver automatisk sat på mit hovedkort. Da jeg så fik arbejde, fik jeg oprettet et frikort. Når min arbejdsgiver skal lave løn, vælger han mit frikort, og ryger så automatisk ind på mit hovedkort .. Det giver ikke mening, jeg ved det, men jeg har undersøgt det, jeg har snakket med SKAT flere gange, jeg har gjort mit. Og jeg har ikke oplevet skattesmæk, i år fik jeg ligeså meget tilbage i SKAT som jeg gjorde sidste år ..


  • #46   21. mar 2015 jamen så går det jo ind på to forskellige smiley Ens frikort bliver tilknyttet hovedekortet, så det ser ud som om at begge ting ryger ind på dit hovedekortet smiley

  • #47   21. mar 2015 Fantastisk - tænk hvis SKAT havde kunne forklare mig det en af de 5 gange jeg har snakket med dem, i stedet for altid at være så møg ubehøvlet smiley

    Men så ved TS vel hvad hun skal: Have oprettet et frikort, og bede arbejdsgiveren om at trække herfra, og SU'en køre fortsat som normalt på hovedkortet.


  • #49   22. mar 2015 Katja: De gange jeg har skulle oprette frikort, har jeg bare ringet ind til SKAT, så har de ordnet det smiley

Kommentér på:
SKAT og Fradrag

Annonce