{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Brug af spore {{forumTopicSubject}}

Jeg har aldrig brugt spore før, men tænker at jeg godt kunne tænke mig at bruge dem for at få min pony mere frem ad, jeg tror også at jeg bedre kan få samlet ham sammen smiley
Men ved ikke om det er en god ide', har selv været lidt imod spore:/
Men hvad syntes i?
Altså selvfølgelig bare korte og "uspidse" spore, evt i plastik smiley


Kommentarer på:  Brug af spore
  • #1   27. apr 2015 Jeg kan ikke rigtig mærke forskel på spore og uden, det er det samme syntes jeg smiley

  • #2   27. apr 2015 Jeg har selv redet med sporer og er ikke specielt for eller imod. Nu du siger at din hest er doven, kan det så tænkes at det måske er fordi den er træt af baneridning? Det er selvfølgelig svært at sige, når jeg ikke ved, om du varierer ridningen, men det kan jo være en af årsagerne smiley

  • #4   27. apr 2015 Okay, han er ikke slet ikke doven på den måde, mangler bare lidt til at få ham bedre frem, vil helst ikke bruge pisk, da jeg bare kommer til at dingle den rundt smiley

  • #5   27. apr 2015 Okay Katja, det er også bare for at holde ham bedre igang smiley Men tak for rådet!

  • #8   27. apr 2015 Celina: Tusind tak for dit positive råd, det vil jeg helt sikkert prøve! smiley smiley

  • #10   27. apr 2015 Jeg bruger spore nå jeg springer, fordi min hest ellers ikke kan mærke mig.

  • #11   27. apr 2015 Jeg rider selv med 3 cm sporer på min Oldenborg og uden dem, er hun så tung, men rider også en anden blandning af DV og oldenborg, og hun spænder helt op og springer frem hvis man har bare pony sporer på hende, så det kommer meget an på hesten, og om du er en der sparker med læggen eller hælene, da sporer kun er til at give små signaler, og ikke hele tiden sidde i hestens mave, for så vil det bare blive en negativ oplevelse for den, og så vil du nok ikke kunne ride med sporer på den en anden gang, så overvej om det er meget nødvendigt.

  • #12   27. apr 2015 Jeg rider normalt selv med sporer. Jeg har også de afrundede tror at de er 15 mm.

    De forstærker mine schenkler tilpas, og virker fantastisk da Ronja er lidt tykhudet og ellers ikke mærker så meget til når jeg prikker til hende.

    Jeg banker selvfølgelig ikke sporerne ind i hende, men prikker lige så stille til hende så hun kommer frem ad smiley

    Jeg kan anbefale sporer. Jeg bruger dem dog også istedet for pisk, da jeg er lidt imod pisk til Ronja, da hun ikke kan lide dem. En gang imellem tager jeg den dog med, for at kunne skubbe hende lidt bedre rundt på volten.


  • #16   27. apr 2015 At bruge sporer for at skabe mere fart, er det samme som at bruge stærkere bid på en stærk hest. Unødvendigt smiley

    Men jeg er også imod sporer.


  • #17   27. apr 2015 Bettemus : Jeg taler også kun udfra en beriders erfaringer. Det ikke mig selv der har bedømt det - det er en betyder der har anbefalet sporer til mig, da hun syntes at Ronja var tykhudet smiley

  • #18   27. apr 2015 Så længe man bruger dem ordentligt! smiley ponyer/heste er jo også forskellige, ser ikke noget forkert i spore hvis man bruger dem rigtigt smiley

  • #19   27. apr 2015
    Heste er altså ikke tyk hudet smiley Men de kan være mere eller mindre motiveret af og komme af med pres. Og det kan ind imellem give problemer ;o).

    Vdr. spore og brug, så skal de ikke bruges, hvis man vil bruge dem til at forstærke de signaler man har. De er til at forfine. Eller til en som mig, der har lange ben til kræet smiley


  • #20   27. apr 2015 Krikken : Som jeg også skrev, så er det en anbefaling af en berider.

    Jeg bruger dem til at forstærke mine schenkler med.


  • #21   27. apr 2015
    Men bare fordi en berider har sagt det, gør det ikke det rigtigt ;o)
    Har nu efterhånden hørt udtalelser fra berider, som virkelig ikke skal tages for gode ord smiley


  • #23   27. apr 2015 Krikken : Forstå mig ret. Jeg er kun 13. Jeg er mere godtroende end de fleste.



  • #24   27. apr 2015 Bettemus : Det der er så lige lidt noget andet. Håber da ligesom lidt på at i kan forstå min situation.



  • #26   27. apr 2015 Bettemus :
    Jeg kaster den ikke videre. Jeg siger bare at jeg troede på hvad hun sagde. Det er jo logik at det ikke er okay at ødelægge hestens ryg bare fordi en berider sig at det er okay, hvor imod hvis hun siger at en fjordhest er mere tykhudet, kunne give lidt mere mening. Hvis du ikke havde læst den artikel, ville du så være 100% sikker i din sag - og hvorfor?


  • #27   27. apr 2015
    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=37730

    Selvom en pisk kun er omtalt, betyder det jo ikke, at spore eller slag er noget hesten ikke mærker ;o)


  • #28   27. apr 2015 Krikken :
    Jeg har aldrig sagt at hesten ikke kan mærke 'slaget'? Den ved jeg ikke hvor du får fra.


  • #29   27. apr 2015
    Det var heller ikke det jeg skrev ;o). Skrev at selvom artikelen omtaler en pisk, så er spore og slag stadig noget hesten kan mærke.


  • #30   27. apr 2015 Krikken :
    Derfor kan jeg stadig ikke forstå hvorfor den kommentar skulle med, da jeg aldrig har sagt noget med at det ikke kunne mærkes. Det er faktisk overhovedet ikke en del af sagen smiley


  • #31   27. apr 2015
    Og jeg har stadig ikke sagt, at du har sagt det smiley Det var en indskudt sætning, et " iøvrigt ", et apopos.

    Men fred være med det.


  • #32   27. apr 2015 Skal vi ikke bare lade det her ligge? Jeg gider virkelig ikke diskutere unødvendige ting mere end højest nødvendigt.. Jeg magter det virkelig ikke mere.. :((

  • #33   27. apr 2015 Jeg bruger sporer til at forfine mine signaler. Der er absolut ingen grund til, at jeg skal sidde og klemme med benene til jeg bliver blå i hovedet, hvis jeg med et par sporer (1 cm ca) kun lige skal vippe hælene lidt for at få samme reaktion. smiley
    At jeg så sagtens kan ride min hest rundt i de samme gangarter, tempoer og øvelser uden sporer er noget andet. Det er bare hårdere for mig. smiley

    Driv med dit sæde. Det fungerer bedst for mig. smiley At drive med sædet behøver ikke være at "skubbe" hesten frem med sin røv.


  • #34   28. apr 2015 julie>> alle heste er følsomme, faktisk så følsomme at de kan mærke en flue lande på dem, vi mennesker kan først mærke fluen når den bevæger sig på os, det fortæller lidt om forskellen på hestens hud og menneskers hud.

    Selvfølgelig tror du på din undervisers ord, hvad skulle du ellers, men faktum er at din underviser denne gang tager fejl, der kan være millioner af grunde til at h*n gør det. men din hest er ikke mere tykhudet end andre, men den har sandsynligvis lært at være ligeglad med dine signaler, det kommer vi meget nemt til at lære vores heste, og når vi har gjort noget så kvajet som det, så hjælper det ikke at bruge skrappere midler, det vil med tiden gøre dem endnu mere signaldøve. i stedet skal vi lære at give efter og gøre hesten modtagelig igen, for at få en blød og eftergiven hest, der reagere for fine signaler, det er slet ikke så svært som det lyder.

    og til dig TS. hvis du vil til at ride med spore så skla du lige lære at sidde stille med dine ben, og dine stigbøjler skal være længere så du kommer ned om hesten, og det giver dig lidt mere bevægelsesfrihed, så du kan give den korrekte signaler.


  • #35   28. apr 2015 Nu kan "tykhudet" jo også betyde "mere ligeglad" eller "knap så følsom", som fjordheste godt kan have tendenser til at være smiley Jeg skal ikke kunne sige, om det er det, berideren, som Julie har snakket med, har ment, men uanset hvad, må man tro på, at Julie bruger sporerne med en hensigt, der virker for hende smiley

    TS: i dit tilfælde, synes jeg ikke, at sporer er den rigtige løsning. Som der også er skrevet et par gange i nogle indlæg, er sporer en metode til at forfine hjælperne og ikke forstærke dem, som det lyder til, at du vil bruge dem. Så synes jeg i stedet, at du skal øve dig i at ride med pisk, så du ikke får den til "at dingle rundt". Det kan være mere hensigtsmæssigt i dit tilfælde, at du kan give et hurtigt, kort signal med en pisk, når du mangler fremaddrift, fremfor at give hjælpen med sporer, fordi du i flere henseender vil kunne være tilbøjelig til at få brugt sporerne, uden det var meningen, fordi de jo sidder fast på dine støvler.
    Og i øvrigt er sporer ikke noget, man bør ride med hver dag, da man hurtigt vil kunne fratage de 'fine hjælpere' fra hesten, hvis man vænner den til, at det er en spore, der skal give signalet smiley


  • #36   28. apr 2015 Det er klart at det kan det, men hvis det er hvad beridder har ment har h*n ikke udtrykt sig tydeligt nok, hvis rytter tror at huden er tykkere end normalt.
    Så er det pludselig en fejl informering og der med dårlig undervisning


  • #37   28. apr 2015 Rikke Blume:
    Det er så en helt anden sag, som ikke har noget med sporerne at gøre smiley


  • #38   28. apr 2015 Tag dem på og se om det gør en forskel. Der er ingen anden vej end at prøve sig frem og finde ud af, hvad der fungerer bedst smiley

Kommentér på:
Brug af spore

Annonce