{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.421 visninger | Oprettet:

Top 10 ungdomsbøger? {{forumTopicSubject}}

Heej alle sammen smiley
Nu er det jo højtid for læseheste som mig selv, og nu er jeg desværre nået til det punkt at jeg ikke ved hvad jeg skal læse smiley
Jeg har lige læst 3 bøger på 5 dage så.....
Nå men jeg ville høre om i har nogle bøger/serier som i bare synes at man skal læse hvis man er ung (jeg er 17)
Primært har jeg læst vampyrbøger (fx twilight) derefter englebøger (fx Unearthly) men nu er jeg jo løbet tør smiley
Jeg er frisk på alle forslag smiley

Tak på forhånd smiley


Kommentarer på:  Top 10 ungdomsbøger?
  • #1   25. jul 2015 Serien Heartland, den er mega god! smiley

  • #2   25. jul 2015 Den store djævlekrig af Kenneth Bøgh Andersen. 1'eren hedder djævelens lærling, de er rigtig gode smiley er igang med at læse 4'eren 2. gang smiley

  • #3   25. jul 2015
    Egentligt nogen der kan huske titlen på en bog om en pige der har planlagt og begå selvmord om et bestemt antal dage? Bogen er så skrevet som en dagbog, hvor hun så fortæller om hver dag.

    Læste den dag jeg var yngre, men kan ski ikke huske hvad den hedder nu.
    Den hedder ikke " Kære Fucking Dagbog " da den jeg læste, ikke handler om det jeg kan google mig frem til den handler om.


  • #4   25. jul 2015 Da jeg var yngre var jeg helt vild med;

    Skammerens datter bøgerne af Lene Kaaberbøl
    Historien om Mira (samlet 3 bøger) af Josefine Ottesen
    Historien om Golak (flere bøger) af Josefine Ottesen
    Regnbuestenen af Josefine Ottesen
    Eventyret om Fjeren og Rosen af Josefine Ottesen

    Fornyligt fandt jeg en bog, jeg har læst da jeg var mindre - og den er også fantastisk i mine øjne smiley Den hedder Børnene i Kragevig.

    Derudover kan jeg anbefale, Ausländer(husker ikke lige forfatteren) samt Nordkraft og Eksil af Jakob Ejersbo smiley


  • #5   25. jul 2015
    Hov, nu har jeg selv fundet den :o). Den er som jeg husker den super humoristisk, sammen med noget alvorligt. Jeg har aldrig kunne fordrage at læse fantasy - så det passede mig fint med sådan en her - også er den ikke kæmpe lang.

    http://www.litteratursiden.dk/boeger/kaere-doedsbog


  • #6   25. jul 2015 Fifty shades serien er mega god og ellers er der en, flænge i himlen som handler om 2 kræftsyge unge smiley

  • #7   25. jul 2015 Kære dødsbog som Maria siger, den er altså ret fed - vi skulle læse den i skolen, og den angriber selvmord og døden på en helt ny måde, den bliver ikke tung at læse smiley

    Men jeg kan anbefale følgende:

    Fifty Shades of Grey (selvfølgelig smiley )
    Heartland
    Pigen fra Auschwitz
    For min søsters skyld
    The Vampire Diaries

    Det er lige dem jeg kan anbefale, som du ikke selv har skrevet smiley
    Eller, det er dem jeg kan huske x3
    Læser så mange bøger, at jeg har svært ved at huske titlerne smiley


  • #8   25. jul 2015 Helt sikkert Lying Game serien. Min absolutte favorit, og har altså læst mange bøger. Tidl. læste jeg 1-2 Heartland bøger om dagen - til gengæld lavede jeg ikke rigtig andet smiley

  • #9   25. jul 2015 Jeg er ret vild med Game of Thrones, men det er i en lidt anden genre end vampyr- og englebøger..:P

    Synes også Evermore er gode. Så er der True Blood og TVD, som i hvert fald er om vampyrer haha.


  • #10   25. jul 2015 Jeg er lige igang med at læse trilogien med den første bog der hedder "The Knife of Never Letting Go" (af Patrick Ness), han har også skrevet "A Monster Calls", hvilket er en kort men ret sørgelig og dybfølt bog.
    Så er jeg ved den sidste bog i Percy Jackson-serien smiley Den er skrevet til lidt yngre børn men er helt klart værd at læse.
    Og når du nævner vampyrbøger, så blev jeg positivt overrasket over hvor underholdende Vampire Academy-serien var.

    Hvilke genrer kan du bedst lide? Så er det måske lidt lettere at anbefale nogle ungdomsbøger. Ellers kan jeg virkelig anbefale Goodreads.com hvis du læser på engelsk, det er en GULDGRUBE af information og inspiration så du ikke drømmer om det smiley


  • #11   25. jul 2015 Sacha- det behøver skam ikke være specifikke genre for er frisk på nye bøger:)

  • #12   25. jul 2015 Så synes jeg du skal prøve game of thrones :). Den kan godt være liiiidt langtrukken (især hvis man som mig allerede har set serien) men synes den er ret god.

    Selv overvejer jeg at begynde på HP igen for tredje gang eller sådan noget :P.


  • #13   25. jul 2015 Uh, og en af mine absolut yndlingsbøger er Sølvfalken. En noget ældre bog, omhandlende en ung kvinde som har giftet sig med en ældre herre og hun arver så hans fuldblodsstutteri da han dør. Her er der så en ung og ret aggressiv/ondskabsfuld hingst som ingen tror på eller tør nærme sig men som hun er sikker på kan vinde det store løb og sådan. Har læst den mindst 10 gange, den er så god!

  • #14   25. jul 2015 Morgan Rhodes' "Falling Kingdoms" er blevet hypet en del som "YA (young adult) Game of Thrones" hvis i ikke har læst den smiley (der er indtil videre 3 - snart 4 - bøger i serien)

  • #15   26. jul 2015 Jeg tror jeg kommer med nogle lidt alternative bud, men det er nogle af mine daarlings smiley Og jeg læser gerne de bøger jeg elsker en 7-8 gange..

    har du ikke læst harry potter, så let måsen og kom igang. smiley
    En sang om is og ild (game of thrones)
    Jordens børn (første bog er hulebjørnens klan)
    Arven (første bog er Eragon)
    Dødens instrumenter (Dæmonernes by er første bog)
    Djævelske mekanisme (Urværksenglen er første bog)
    Krigeren-bøgerne

    Og så er der naturligvis en række flere bøger (inkluderet flere nævnt her allerede) som virkelig er værd at læse.
    Kan du lide krimi-romaner er Läckberg´s bøger værd at læse, de er så gode!


  • #16   26. jul 2015 Skyggens lærling
    Djævlens lærling
    Heksejægerens lærling

    er btw også bøger som bør stå på enhver must-read liste. ELSKER de bøger.


  • #17   26. jul 2015 Anbefaler ligesom Rynkedellen, Dødens Instrumenter og Djævelske mekanismer.

    De har lidt med hinanden at gøre, og den sidste bog i dødens instrumenter indeholder noget man ikke vil forstå ( ikke så godt i hvert fald ) hvis man ikke har læst djævelske mekanismer smiley

    Begge serier er skide gode ! Casandra Clare, som har skrevet dem, er en dygtig forfatter smiley

    (Har også nyt at læse de 6 bøger om krigerkatte, der handler om livet som vildkat. Også meget god, men om du måske er for gammel ved jeg ikke smiley Men man kan altid prøve at læse lidt i den første bog jo smiley - kan nok ikke betegnes som ung, som du mener det, men de findes under ungdom på mit bibliotek :P)


  • #18   26. jul 2015 Jeg er blevet for gammel til at tage mig af om det er børnebøger eller ej.. Heksejægerens lærling er en ting hjemme hos mig og har været det længe. Jeg elsker de bøger og min mor og to yngre søskende er lige så skudt i dem som jeg er. smiley

  • #20   26. jul 2015 The Vampire Diaries er super gode!:)

  • #21   26. jul 2015 Hvis du er vild med vampyrer, er Interview With the vampire-serien næsten et must. Specielt resten af bøgerne, der kører med en anden hovedperson end 1'eren.
    Black Dagger Brotherhood er også fantastisk, og så er der også en serie, der handler om nogen dæmoner.. Mener den hedder Lords of the underworld - men den er ikke oversat til dansk ^^


  • #22   26. jul 2015 The Black dagger brotherhood - lidt anderledes vampyr serie der ikke er ligesom diverse andre serier hvor alt er rosenrødt, og det står noget mere... Barskt end fx Twilight xD
    Men jeg kunne nu godt lide bøgerne smiley


  • #23   26. jul 2015 John Greens bøger "en flænge i himlen", "papertowns" & "gåden om Alaska" er virkelig gode, & hvis du er til krimier kan bøgerne af Karin Slaughter & Linda Castillio også anbefales, dem var jeg helt vild med. smiley

  • #24   26. jul 2015 døde piger lyver ikke
    jeg læste den på 2 dage og normalt er jeg ikke så hurtig kunne ikke ligge den fra mig


    kære fucking dagbog (lidt mere til lidt yngre personer 15-16 år)

    stjerneskælv

    trækfugle


  • #25   26. jul 2015 harry potter er fantalastisk syntes jeg smiley
    der er også barden beedles eventyr som en ekstra til dem (den bog hermione arver i 7 eren)
    heartland er god smiley
    så er der en serie som også er god, mener 3'eren hedder Mystic og midnatsridtet smiley
    og så er der en bog mere, kan bare ikke huske hvad den hedder men jeg har den derhjemme et sted smiley


  • #26   26. jul 2015 Skønne Ondskab er en af de bedste bøger jeg har læst. Det er en psykologisk thriller, og den er simpelthen vildt god!

  • #27   26. jul 2015 Ud af alle de rigtig gode bøger der allerede er nævnt, så mangler Liv & Alexander af Trine Bryld smiley Ultimativt den bedste teenage/pige bog jeg er kommet forbi. Jeg var også ret glad for Fyre & Flammer serien. De bøger har jeg simpelthen slidt op smiley

  • #28   26. jul 2015 Ved ikke om nogle andre har nævnt bøgerne, da jeg ikke lige har ville kigge alle kommentarerne igennem, men er selv rigtig vild med bøgerne - illusion og vision.
    Bøgerne kan læses hver for sig, man behøver ikke, at læse dem begge, man kan fx. også bare vælge, at læse vision, men jeg synes helt klart, at man får mere ud af, at læse vision hvis man også har læst illusion. smiley


  • #29   26. jul 2015 helt klart gearkasse og en anden serie af Lauren Broke (staves) Chestnutt hill er også rigtig god.
    Er også begyndt at læse Elverskud dom jeg personligt syntes
    er MEGA god;-)


  • #30   26. jul 2015 The Lorien Legacies er mega gode!!!!! (Ved dog ikke om de findes i dansk)
    smiley


  • #31   26. jul 2015 ups der skulle ikke stå gearkasse, men der skulle stå heartland:-)

  • #32   26. jul 2015 Haha gearkasse xD

  • #33   26. jul 2015 City of lost souls - Cassandra Clare
    Matched - Ally Condie
    Shatter me - Tahereh Maf
    Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl
    Divergent - Veronica Roth
    Eleanor & Park - Rainbow Rowell
    The perks of being a wallflower - Stephen Chbosky
    13 reasons why - Jay Asher
    Suicide notes - Michael Thomas Ford
    She is not invisible - Marcus Sedgwick
    This star won't go out - Esther Earl, Lori Earl, Wayne Earl and John Green
    Wintergirls - Laurie Halse Anderson
    If i stay - Gayle Forman
    Every day - David Levithan
    The miseducation of Cameron Post - Emily Danforth
    Fracture - Megan Miranda
    To kill a mockingbird - Harper Lee
    The outsider - Hinton
    Just listen - Sarah Dessen
    We were Liars - E. Lockhart
    Girl defective - Simmone Howell
    All the truth that's in me - Julie Berry
    Paper Towns - John Green
    The fault in our stars - John Green
    An abundance of Katherines - John Green
    Will Grayson, Will Grayson - John Green
    Looking for Alaska - John Green
    It's kind of a funny story - Ned Vizzini
    Before i fall - Lauren Oliver
    Let it snow - John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle

    Er nogle af mine favoritter, haha.
    De er dog alle på engelsk, da jeg synes danske bøger er dårlige.. men man kan vel få fat i nogle af dem på dansk. smiley


  • #34   26. jul 2015 Os to ved daggry, en gribende bog om ungdommens tanker, at træffe valg, leve i nuet, tage konsekvenserne og fortryde igen.

    Sagaen om Isfolket, en bogserie hvor man følger en enkelt slægt op gennem århundredene. Emner som kærlighed, magi og udvikling er hovedtemaerne.

    Mig-En teenager, er en bog fyldt med humor skrevet i dagbogsform. Hovedpersonen følges op gennem ungdommens brydningstid, med temaer som venner, kærester, dagligdagsproblemer og en pinlig familie der fletter sig ind i historien.


  • #35   26. jul 2015 The Mortal Instruments (Dødens Instrumenter) af Cassandra Clare. Første bog er City of Bones (Dæmonernes By)
    The Infernal Devices (Djævelske Mekanismer) af Cassandra Clare. Første bog er Clockwork Angel (Urværks Englen).
    Eragon af Christopher Paolini.
    Nightshade bøgerne af Andrea Cremer.
    Hush, Hush bøgerne af Becca Fitzpatrick.
    Epic af Connor Kostick
    The Maze Runner af James Dashner. Labyrinten er den første bog


  • #36   26. jul 2015 Angel - L.A Weatherley. En engleserie på 3 bøger - den giver synet på englene en hel ny betydning! smiley
    Har du ikke læst Harry Potter, så skal du bare i gang!
    Og er du til hestebøger, er der jo de klassiske, Hestehviskeren (den overraskede mig meget), Heartland Serien, Fuldblod serien. smiley
    Twilight, mn den havde du vidst læst.
    Nightshade serien af Andrea Cremer.
    Hush, Hush serienaf Becca Fitzpatrick. (Engle)
    The Maze Runner. Har kun læst den på engelsk, men den er god.
    The Hunger Games. Også kun læst på engelsk, også god!
    Beautiful Dead, det er også noget om engle.
    50 Shades of Grey serien.
    Skyggens Lærling.
    Fallen, af Lauren Kate.
    Nattens Hus, meget lang bogserie, over 11 bøger. Af P.C Cast og Kristin Cast.
    Shadow Falls, C.C Hunter
    Nattens Sanger, Christina Bonde. Om vampyrer.

    Der var nogle stykker. smiley


  • #37   26. jul 2015 The Maze Runner smiley

    Er personligt mere til de lidt ældre bøger ... Far from the madding crowd, tess of the d'ubervilles, Fanny hill, the picture of Dorian Gray, that sort of thing-thing smiley

    Er også sygt vild med Sagaen og isfolket og hulernes sang


  • #38   26. jul 2015 Maze runner!! Ellers så en bog som hedder legend! Den er mega god, og er blevet anmeldt for at være bedre en hunger games!!??

  • #39   26. jul 2015 Er der virkelig ikke andre der har læst crossfire serien?! smiley

  • #40   26. jul 2015 Jeg er helt vild med Giovanna Fletchers - Billy and me
    Og skal igang med hendes 'youre the one that i want' smiley


  • #41   26. jul 2015 The Mortal Instruments smiley

  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #42   26. jul 2015 Jeg har en bogblog, hvor jeg læser og anmelder lige præcis ungdomsbøger, fantasy og YA romance. Jeg har en liste, hvor alle mine læste og anmeldte bøger er delt op efter genre, sådan at hvis man har lyst til at læse fantasy kan man finde alle mine læste fantasybøger under "fantasy". Der er link her: https://susbogblog.wordpress.com/om-bloggen/anmeldelser-genre-2/

  • #43   27. jul 2015 Har du læst Hellow?

  • #44   27. jul 2015 Dig og mig ved daggry
    Kafka på stranden


  • #45   27. jul 2015 Hov ja, my bad, den hedder da selvfølgelig "Dig og mig ved daggry"! Jeg er en skovl til at blande titler sammen efterhånden smiley

  • #46   27. jul 2015 "Dagbog fra i morgen" - det er en virkelig spændende og mystisk handling smiley

  • #47   28. jul 2015 Var for doven til at skrive smiley smiley

    profilbillede
  • #48   28. jul 2015

    profilbillede
  • #49   28. jul 2015 Plus The Name of the Wind!

  • #50   28. jul 2015 Harry Potter
    The Hunger Games
    Divergent
    smiley


  • #51   28. jul 2015 Det gyldne kompas, Hummerfejden, En mand der hedder Ove, Silas og den sorte hoppe-serien, Narnia, Hulebjørnens klan, Fixing Delilah og Tro på imorgen.

  • #52   28. jul 2015 Jeg så lige at der var en, der nævnte Legend - Marie Lu har også skrevet "The Young Elites" hvilket virkelig er en badass bog smiley

    "I know who you really are. Who will ever want you, Adelina?

    My fury heightens. Everyone. They will cower at my feet, and I will make them bleed.
    "

    Kan man lide YA, men i en lidt mere rå stil (jeg kan love dig for at der er had i den her bog), så kan jeg virkelig anbefale den smiley


  • #53   28. jul 2015 Jeg så lige at der var en, der nævnte Legend - Marie Lu har også skrevet "The Young Elites" hvilket virkelig er en badass bog smiley

    "I know who you really are. Who will ever want you, Adelina?

    My fury heightens. Everyone. They will cower at my feet, and I will make them bleed.
    "

    Kan man lide YA, men i en lidt mere rå stil (jeg kan love dig for at der er had i den her bog), så kan jeg virkelig anbefale den smiley


  • #54   30. jul 2015 Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem. Så ved ikke om nogle går igen. Men her er mine y-bøger:

    Stjerneskælv
    En flænge i himlen (ALT fra John Green er godt!! Han er fantastisk! smiley )
    D. 5 bølge
    Det uendelige hav (efterfølgerne til d 5. bølge)
    If i stay
    Where she went (efterfølgeren til if i stay)


    Ellers er der hunger games og harry potter, hvis du ikke allerede har læst dem.. smiley


  • #55   1. aug 2015 De udødelige af Alyson Noel smiley har hele serien og det er nogle vildt gode bøger smiley

Kommentér på:
Top 10 ungdomsbøger?

Annonce