{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Hesterace, mildt sind {{forumTopicSubject}}

Hej alle glade heste mennesker smiley

Jeg har hele mit liv redet islænder (12 år) og synes måske det er på tide at prøve noget nyt. Har nu min egen islænder (som jeg bestemt ikke vil af med), men jeg tænkte at når jeg, sørgeligt nok, ikke har min ismule mere, kunne jeg rigtig godt tænke mig at ride en anden hesterace. Men når det kommer til helt nye ting og helt nye heste, kan jeg godt være rigtig nervøs og da jeg har meget angst for forskellige ting, leder jeg efter en hesterace, som generelt har et meget mildt sind. Jeg har aldrig oplevet gennem de mange år jeg har redet islænder, at den har løbet eller smidt mig af med vilje. Stejlet eller bukket eller løbet væk når den er blevet bange for ting. I hvert fald ik når jeg har siddet på den. Hvis nogle af jer har erfaring med islænderens sind og ved hvad jeg skriver om, kender i så evt. Nogle hesteracer som har nogenlunde samme sind?
Mvh. Bi på 15 år smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesterace, mildt sind
  • #2   3. aug 2015 Okay, lyder skønt! Tak! smiley

  • #4   3. aug 2015 Ej hvor godt! Ku nemlig rigtig godt tænke mig em New forest! smiley

  • #6   3. aug 2015 den jeg har er en travhest , der ikke har gået løb , den var 4 år da jeg købte den . nu er han 10 år , og har hele tiden været en god og dejlig rolig hest . smiley . håber du finder den helt rigtige lige til dig .


  • #7   3. aug 2015 Ej, travheste er altså også skønne! Tusind tak! Dejligt i gider hjælpe! smiley

  • #8   3. aug 2015 jeg har tinker og han er den sødeste og mildeste hest men man kan ikke generalisere der kan være vilde heste alle racer;)

  • #9   3. aug 2015 Jeg har en ic hoppe på 3 og hun er noget af det dejligste og har et skønt sind og er meget rolig og cool overfor alt er ved og tilride hende lidt og hun har aldrig så meget som vippet med et øre over det jeg vil til hver en tid vælge irish cob trods jeg har prøvet forskellige racer da jeg os har arbejdet som både berider og med træning af heste smiley

  • #10   3. aug 2015 Connemara er simpelthen en race med det bedste temperament, har selv en halv en af slagsen og hun har simpelthen det sødeste og roligste sind og følger næsten en som en hund... Og har altså kun haft hende i en måned smiley

  • #11   3. aug 2015 Har også tænkt over irish cobs, elsker nemlig store heste. Men det lyder dejligt! Ku godt være!!

  • #12   3. aug 2015 Ej hvor skønt! Har aldrig rigtig hørt om connemare ponyen! Men det da nogle dejlige bud i alle kommer med! Tak igen!

  • #13   3. aug 2015 Det er en skøn race så længe man os for dem de rigtige steder fra men sådan er det vel i bund og grund med alle racer smiley men held og lykke til dig fremover smiley

  • #14   3. aug 2015 1000 tak! smiley

  • #15   3. aug 2015 Vil mene at enhver hest som er smertefri og ikke er stresset smider ikke sin rytter af med vilje. Alle heste kan blive forskrækket, der er selvfølgelig stor forskel på hvordan de reagere når det er.
    Men hvis jeg skal nævne en race bliver det Oldenborg, alle de jeg har kendt, har/havde et rigtig godt sind. smiley


  • #16   3. aug 2015 Prøv Welsh, rigtig dejligt race smiley
    Kig gerne forbi mine Welsh på min profil smiley


  • #17   3. aug 2015 Welsh er fantastiske, du kan også se nogle på min profil smiley

  • #18   3. aug 2015 Fjordheste er meget rolige og søde, men kan også blive lidt kedelige at ride synes jeg smiley og så er de også ret tunge at ride smiley
    Hilsen Dina
    P.s. Savner at have dig gående i klassen smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #19   3. aug 2015 Oldenborger! Eller fjordheste. Min gule har aldrig løbet mere end 4-500m. smiley

  • #20   3. aug 2015 oldenborger! smiley

  • #21   3. aug 2015 Tusind tak alle sammen! Rigtig sødt at i gider at bruge tid på mig og mit spørgsmål smiley og i lige måde Dina! smiley smiley

  • #23   3. aug 2015 Ej hvor fedt! Ku nemlig også godt tænke mig at ride western!

  • #24   3. aug 2015 De roligeste heste jeg har set har været af lidt forskellige racer. Araber, Lusitano, Tinkerkrydsning og en PRE har nok været de køligeste.
    Generelt kan man finde ret rolige og stadig meget lydhøre heste hos PRE og Lusitano da de er avlet som hhv. parade og arbejdshest. Ellers er de tungere racer ofte (bestemt ikke altid) et godt bud smiley


  • #25   3. aug 2015 Jeg har for ca. et halv år siden skiftet bekendtskab med Frieser og hold da op jeg er imponeret over deres sind.
    Der hvor jeg står nu, er der flere forskellige og de er alle roligt og noget så rar, så hvis jeg nogensinde skal have ny hest, så er den en god kanditat.


  • #26   3. aug 2015 Jeg er enig om at friseren vil været et godt valg, har sjældent mødt nogle så flinke heste. Så handler det bare om, man er til frieser looket. Jeg ejer selv en frieser/Fell pony blanding som lige er fyldt 4. Han bliver ikke dum af at stå en 3 uger uden ridning, jeg kan bare kravle op og tage en tur, når jeg lyster. Men vi arbejder tilgengæld også meget fra jorden smiley

  • #27   3. aug 2015 Jeg vil faktisk anbefale en araber smiley På trods af jeg ved ikke hvor mange negative rygter, har jeg kun oplevet det modsatte, nemlig at de er super cool og tilregnelige smiley Det jeg især synes er et kæmpe plus ved dem, er at man ikke bare kan knække dem. De er mentalt stærke, og vil ikke finde sig i unødvendig og uretfærdig tvang. Synes det giver et forspring i forhold til ligeværdigt samarbejde både fra jorden og fra ryggen smiley For hvis ikke man lytter til dem, hvorfor skulle de så lytte til én?
    Taler kun ud fra min egen erfaring med de arabere jeg har mødt smiley


  • #28   3. aug 2015 Stort set alle racer kan være rolige, hvis de er blevet lært tingene, så de har lært at de bare kan være rolige, og intet er farligt. smiley

  • #29   3. aug 2015 Jeg ville ikke gå efter en specifik race, men mere bare tage ud og kigge på nogle forskellige heste :). Der vil altid være heste som stikker udenfor "standarden" omkring temperament og sind :).

  • #30   3. aug 2015 Pas på ed at generalisere. Jeg har mødt få islændere og jeg kan generelt godt lide deres sind. Ingen har løbet når de er blevet bange, men jeg har kendt et par stykker der har fundet på at løbe med rytter (stikker af i protest selvom de ikke er redet slemt, men kloge nok til at regne ud at de får noget ud af det) og en af dem har også bukket og truet med at rejse sig. På trods af et dejligt sind ellers, men de gør det ikke på en måde der tyder på smerter smiley

  • #31   3. aug 2015 Jeg ville have sagt islænder smiley
    Fjordbolle, haflinger eller oldenborg er mine bud smiley


  • #32   4. aug 2015 Er enig med Sacha smiley Man kan selvfølgelig godt gå efter noget bestemt som udgangspunkt, men jeg kan også anbefale at tage ud og prøve en masse forskelligt og se hvor der er god kemi og god mavefornemmelse smiley
    Jeg har selv været meget nervøs, og det kommer da også frem nogen gange, men alligevel endte jeg med at låne en riiigtig sød pinto/araber, som virkelig er fornuftig i hovedet.
    Ellers taler jeg også godt for de gule, jeg havde tidl. en fjordhest som bare var bombe sikker og altid gav en god tur. smiley


  • #33   4. aug 2015 Oldenborg !

  • #34   4. aug 2015 Lad vaere med at kigge paa en bestemt race, bare kig temperament. To heste af samme race kan vaere forskellige som nat og dag.

    Jeg rider en hoppe med meget Trakehner i sig og selvom Trakehneren er kendt for at vaere en varm hest, er hun meget rolig, mild og forsigtig. Du kan finde hysteriske haflingere og iskolde arabere, det er bare at se paa hestens temperament i stedet for at kigge paa stamtavlen smiley


  • #35   4. aug 2015 Har en ung hest i race haflinger og han er så rolig og vil gøre alt for at gøre sin rytter glad smiley

  • #36   4. aug 2015 Er enig i at det er forskelligt fra hest, men på trods af det kan man alligevel generalisere nogle racer ud fra flertallet smiley Tænker også bare det mest er så TS har et udgangspunkt

    Vil hoppe med på bølgen og sige at en oldenborg også kunne være en mulighed, hvis du er til lidt større heste smiley Ellers er der allerede en masse andre gode bud


  • #37   4. aug 2015 Tusind tak alle sammen! Det varmer i vil hjælpe! smiley ku godt overveje en oldenborger eller en connemare smiley eller rocky mountain ^^

  • #38   4. aug 2015 Hvis du skal ha en connemara, vil jeg anbefale stutteri springer i nordsjælland, alle deres ponyer er så søde og ejeren træner dem i stemmekommandoer, god opførsel og så er hun selv tidligere danmarksmester smiley

  • #39   5. aug 2015 Ej det lyder jo fantastisk! Tak!

  • #40   5. aug 2015 New forrest smiley Jeg har lige fået part på en, har kun redet hende 2 gange, og er allerede næsten helt tryg ved hende smiley

  • #41   5. aug 2015 Har lige læst i kommentarerne at der er mange der siger New forest smiley

    jeg vil nok altid være fortaler for Nf.. det er uanset om det er til konkurrence eller hygge. New forest ponyerne er gode til det hele smiley

    de har et super godt sind, da de er avlet til at kunne det hele. De fleste er født med den der tænd/sluk knap, så de er ikke tænde medmindre du har bedt dem om det. Det gør dem velegnede til hygge såvel som spring, dressur og h ad man nu ellers kan finde på.
    De er meget lærenemme og super intelligente. derudover er de ret behagesyge og vil gerne arbejde for deres rytter.
    en fantastisk race, som fås i mange farver og former, så du kan helt sikket finde en der passer til dig smiley

    jeg har selv oplevet mange nf'er, da min mor avlede racen, da jeg var barn. Jeg har derfor mødt mange ponyer af racen, men endnu ingen der var uhåndterlige smiley


  • #42   5. aug 2015 Det lyder vildt godt! Synes også nf'er ser vildt søde ud! Ku også godt overveje! smiley

  • #43   5. aug 2015 Hvor højt er gennemsnittet for en nf i stangmål ca? :3

  • #44   5. aug 2015 De ligger primært mellem 140-148 men fås både større og mindre. den mindste jeg kender til er en hoppe på 128 og den største en vallak på 162. begge renracede og med forældre af alm. Nf højde smiley

  • #45   5. aug 2015 Okay fedt! Ku nemlig også være fedt med en lidt større hest! Tak for svar smiley

  • #46   5. aug 2015 Bare ud og kigge på nogle forskellige.. fordi racen er avlet til at kunne lidt af hvert er der jo mange forskellige. Både af sind og type, så der er helt sikkert en der er perfekt for dig smiley

  • #48   6. aug 2015 En sporty udgave af en fjordhest.
    Altså dvs. En du kan arbejde med, og samtidig hygge med i stalden.
    Jeg har lige købt en fjordhest, jeg var før i tiden vandt til den mere robuste fjordhest, som nogen vil betegne som en "Nordbakke" men det kørte jeg lidt træt i, og da det kun var en part jeg havde dengang, lærte jeg at jeg skulle have noget jeg kunne arbejde med. Så i dag står jeg med min egen hest, som er en sporty ren fjordhest. Han er allround, så han kan stort set ride alt.
    Han vil rigtig gerne lave noget, og samtidig har han et fantastisk sind, så fjordhest kan klart anbefales, og igen.. Jeg anbefaler en sporty fjordhest, da jeg har fundet ud af der er utrolig stor forskel på om det er sporty eller robust fjordhest (Det er bare min erfaring) Min veninde prøvede min hest i dag, og hun sagde at man overhovedet ikke kunne mærke at han var fjordhest, når man red på ham, det vil sige han er meget nem at bøje og stille indad osv. Håber det hjalp! smiley


  • #49   6. aug 2015 Kan kun anbefale quateren. De har generelt et meget mildt sind, især hvis man går efter allround hestene og ikke reiner og working cowhorses, de kan godt have en tendens til at være lidt mere senstive. De er nemme at opdrage på, og i western bruger man generelt meget tid på at præge dem fra de er helt små fra jorden, men man bruger også meget tid på det efterfølgende. De er også meget arbejdsvillige, synes alt i alt at den er en super fed race smiley

Kommentér på:
Hesterace, mildt sind

Annonce