{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Hest ser spøgelser - bedste råd {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har part på den sødeste hoppe, hvis eneste "fejl" er, at hun bogstaveligt talt ser spøgelser. Der er som regel intet specifikt hun er bange for, så man kan sige "okay, det var stenen" eller "okay, det var hegnet" eller "posen" eller...hvad end!..hun bliver bare bange for ting vi andre i hvert fald ikke kan se.

Jeg sidder hverken selv og spænder (min underviser HAR kigget og tjekket), eller er nervøs for at ride hende overhovedet, vi rider ofte tur hvor man sagtens kan få hende forbi ALT (og jeg mener ALT, dette blev udfordret og testet af et blæseorkester i et industrikvarter), men hvis hun går forrest hopper hun konsekvent til side for....hvad som helst..men går stadig frem osv, hvis hun er bagerst er hun ikke bange for noget.

Dette er både med mig og med ejer - som er en dygtig rytter der har haft hesten i mange år.

Jeg har undervisning på hesten HVER uge, af en dygtig underviser der har fulgt den i mange år, og vi har arbejdet med det og jeg har fået flere forskellige tip og råd - og jeg har også fået tip og råd af ejeren, så jeg gør ligesom hvad jeg kan.

Grunden til jeg laver dette emne er fordi vi skal starte vores første stævne sammen på fredag. Og nu vi faktisk - grundet alt den undervisning og træning - er ved at få godt styr på tingene (dressur), vil jeg rigtigt gerne så vidt som muligt forsøge at undgå at blive trukket i point, fordi et juletræ i hjørnet af banen (eller et spøgelse i hjørnet af banen - eller på midten, for den sags skyld) skulle være farligt.

Det hun gør, når tingene er farlige er at hoppe til siden/trykke sig væk fra dem & løfte hovedet.

Hvad ville være jeres bedste råd til at håndtere dette? Bare skyd løs, det kan være jeg kan bruge nogen af dem jo smiley Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest ser spøgelser - bedste råd
  • #1   25. nov 2015
    Det bedste råd; kom ud og oplev en masse og vær ligeglad med procenterne :o)

    Har selv en glo dame og der er ikke så meget og gøre ved det, hvis hesten er sådan af personlighed og man i forvejen fodre på lav stivelse, hesten ikke er i zink eller magnesium mangel.

    Så er det bare tilvænning og at komme ud og se noget :o). Samt miljøtræning hjemme fra.

    Jeg ignorer det når min er nervøs og glor på ting, der kommer intet godt ud af og skælde ud.


  • #2   25. nov 2015 Men det er jo det, hun ser fandeme meget. Vi rider tur gennem et industrikvarter ugentligt, med biler og lastbiler og skilte og hegn og blæsende flag og folk der bruger motorsave i deres baghaver og ja...blæseokester...jeg ved ikke hvor meget mere jeg kan udsætte hende for! smiley

    Men porten derhjemme i ridehuset er stadig lige farlig HVER uge - ligemeget hvor meget vi træner det.*suk*

    Ja, jeg ignorerer det som regel også, for nej, hun fatter hat af at blive skældt ud. Samtidigt rider jeg sådan lidt og lidt og lidt tættere på "det farlige", og så lidt væk igen, og så lidt tæt på og så volte tilbage osv... Og stiller hende indad, guider hende udad med den udvendige tøjle (hvis det er udvendig side der er farlig) og skubber hende derud med min schenkel. Og rider hende lidt træt. Og slapper selv af (min underviser er også yoga instruktør og jeg ved ikke hvad, så har virkeligt fået banket min egen opstilling og afslappenhed igennem). Og ja, trækker vejret!

    Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre smiley (deraf, dette emne smiley )


  • #4   25. nov 2015
    Der er som nævnt ikke meget og gøre ved det ;o)

    Hvis jeg ville have haft en kold i bagdelen hest, skulle jeg have købt det, istedet for min der forleden brugte 10 min på at komme forbi en snemand og brugte meget energi på at gå frem, tilbage, sidelæns, trut, frem, sidelæns, tilbage osv. osv.

    Så jeg tager det ikke så tungt til stævner hvis hun glor - sådan er det bare. Ville gerne komme ud hver weekend til stævne, men det har jeg ikke muligheden for, det er kun nogle gange om året.

    Og ja, min er så mænd også bange for de samme ting hver gang - samme træstamme og samme sten, samme trailer osv. ;o).


  • #5   25. nov 2015 Lol smiley Og iiiiih altså ik..... Min part kommer jo også jævnligt ud til springstævner osv med ejer, så den ser sq noget...

    Jeg må prøve at være kold og bare ride, varme grundigt op, og så er der vel ikke så meget mere jeg kan gøre kan jeg næsten høre på det hele...

    Den får også noget tilskud af en eller anden art her i dagene op til stævnet, der burde gøre den slapper mere af (noget good as gold et eller andet som jeg ikke lige ved hvad er - ejer har styr på det)


  • #8   25. nov 2015
    Kræet når lige ned til hjørnet efter skråt igennem, ser et eller andet og bliver bange. Jeg tror det var hende selv/en tabt stigbøjle, men aner det ikke.

    Hun er bare en pjevs - nogle gange er der ingen problemer, andre gange glor hun på alt ;o)
    https://www.facebook.com/krikkenHG/videos/991709544205357/?theater


  • #10   25. nov 2015 Grundridning. ..
    og så allier dig med et par gode heste veninder som er søde at stå på banen med et eller andet objekt.
    træn Grundridning så det sidder luge i skabet. stop. gå. bak. frem. trav. stop. galop. skridt. frem og tilbage indtil du er ved at kaste op og du kan nøjes med at tænke det du vil. tilføj så veninderne og lad som absolut intet. rid Grundridningen til punkt og prikke og være kritisk med dig selv. stå betyder stå stille på alle fire ben. parade betyder stå LIGE på alle 4 ben. ig er der den mindste fejl eller ujævnhed så ret den øjeblikkeligt. masser af ros ig opmuntring self ig ikke træn det mere end to gange om ugen. evt en fridag dagen efter eller en skridttur for hånd.. så skal du bare se løjer ??


  • #11   25. nov 2015 Ja altså, det her er også en hest der går LA til over 70% og springer, hvad..LB eller noget...og er fuldt ud styrbar (start, stop, overgange osv).... Tror jeg ville bilve opsagt som part hvis jeg sagde til ejeren "nu træner vi grundridning" smiley

  • #12   25. nov 2015 Hvor meget blev du trukket i point for det lille nummer der, Krikken?

  • #13   26. nov 2015 Min M hest red jeg stadig Grundridning på en gang om ugen... altid...

  • #14   26. nov 2015 Sådan er min den røde også, han er et bæst uden lige på banen. Men tror ærlig talt det er fordi dressuren egentlig keder ham, for ude er det langt bedre. Selvom han stadig godt kan være et glo dyr.
    Jeg har lært at ignorerer det, og efter som jeg ikke reagerer på hans "skøre ideer", så er det faktisk blevet en smugle bedre smiley


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #15   26. nov 2015 Min part gør noget lignende. Det vi gør, er at lade som ingenting og bøje hende væk fra det hun reagere på. fx. hjørner. Har også erfaring med at hun reagere mindre(næsten ikke) når hun virkelig koncentrere sig. smiley måske det virker.

  • #16   26. nov 2015
    Tror jeg fik 4 også stod der ulydig :o).


  • #17   26. nov 2015 Ja det lyder rigtigt, det fik jeg også engang (4, og en "ulydig" kommentar), da en anden hest løb igennem en skråt igennem smiley Lol smiley

  • #18   26. nov 2015 Mit problem er bare at hvis min part først gør, sådan som din hest gjorde, så er jeg på røven, for hun vil blive VED med at glo på det sted HVER gang vi rider forbi

  • #19   26. nov 2015
    Der er ikke andet for end at komme ud og opleve noget ;o)


  • #20   26. nov 2015 Og det gør vi så i morgen. Ih jeg er nervøs nu smiley

  • #21   26. nov 2015
    Pjat med det ;o). Jeg er aldrig nervøs før lige før jeg rider ind, men jeg er også anti konkurrence menneske. Jeg tager også min glo dame med til springstævner, selvom jeg ved vi ikke når over første spring ;o)


  • #22   28. nov 2015 Vi var ret heldige, intet sjovt pynt el lignende, dog var hjørnerne stadig farlige, kan man måske ikke umiddelbart se (dommerne lagde i hvert fald ikke mærke til det), så det lykkeds os vist at ride os ud af det.... Vi red til 68% og 67,292% (et galopanspring kom for sent) - og blev første og anden uplacerede af 16 ryttere, så det gik vel okay.

    Her er lidt video hvis nogen gerne vil se, bær over med mig, jeg har kun redet hesten i lidt over en måned
    https://www.youtube.com/watch?v=xxSkkjEXDrI


  • #23   28. nov 2015 Og vores andet ridt, som jeg selv syntes gik bedre med en mere afslappet hest - dog kom et galopanspring for sent - så vi fik en lavere procent
    https://www.youtube.com/watch?v=1Gz_G7S193U


  • #24   29. nov 2015
    " så det gik vel okay " - Det gik da mere end bare det ;o). Hesten gloede ikke, så se positivt på det - det gik da super godt :o)


  • #25   29. nov 2015 Åh jo hun gjorde, man kan måske ikke se det - hvilket ER godt for det betyder vel jeg formåede at ride mig ud af det - men det gjorde hun altså. Hele LC1'eren var i den grad en kamp, jeg fatter ikke det gik så godt smiley

  • #26   29. nov 2015 Hvis du føler du kæmper, så er du helt sikkert også spændt smiley

    Ofte bliver man maksimalt spændt til stævner, fordi man gerne vil vinde. Det ses jo også ved at du ligefrem undskylder, at du kun red til 67%. For det er jo nydeligt.
    Prøv at lav delmål fremfor "jeg vil vinde" - fx næste gang vil jeg have 8 i parade fordi Deter vi gode til, mens jeg vil være glad for 6,5 i galopvolten ved porten, fordi hesten formentlig vil spænde op ect. Når man rider efter at ride øvelserne, fremfor "hele ridtet", ja så bliver man mere fokuseret som rytter, ogforhåbentlig mere afslappet - og så bliver resultat ofte overordnet bedre smiley

    Mht den "farlige port" så har jeg med succes trænet mine ungheste i at elske porten. Porten er nemlig det eneste sted, hvor man skridtereller får lov til at stå stille smiley Hvis man tvinger hesten forbi, så øger man stressniveauet og bekræftiger hesten i at det ER et farligt sted. Hvis man stopper og slapper af, hver gang man når der hen, så fortæller man jo hesten, andet her sted er et hyggeligtafslappet hjørne smiley

    Og så er det jo levende dyr vi rider på, og de bliver altså bare nogen gange bange. Forleden dag lykkedes det min 7 års at få 0 i karakter i en mb0, fordi han blev bange for en blomsterbuket, han havde passeret flere gange i ridtet uden problemer smiley Sådan er det bare, og det vigtigste var at han kunne falde til ro igen, og gå til 7 i næste øvelse.

    Mvhcharlotte



  • #27   29. nov 2015 Tak Charlotte. Jeg skridter også som regel forbi porten,netop for ikke at spænde, men det gør jo så at vi kun kan ride volte nede i den anden ende, hvilket er ret uhensigtsmæssigt, så hvordan løser du den?
    Ja jeg ønsker mig brændende en roset, fordi jeg aldrig har fået en smiley


  • #28   29. nov 2015 Man løser det ved at blive ved med at slappe af og skridte og/eller holde stille ved porten - og ja det tager tid, især hvis man allerede har lavet en vane med at spænde op smiley

    Men på et tidspunkt - måske om 14 dage, måske om 2 måneder - der er hesten ligeglad med at passerer den farlige port smiley En god dag kan i passerer den, næste dag spænder den op, og så er der kun en vej - ned i skridt eller hold stille.
    Med de her varme tændte heste, der er tålmodighed en dyd - og der er paybacktime, hvis man fejler en gang, mister temperamentet en gang... Så skal man starte forfra.

    Det er det som er så lærerigt og fascinerede ved at ride, nemlig at kunne guide og træne et stort flugtdyr, til at have tillid og tiltro, at dens rytter ALDRIG vil udsætter den for noget "ondt og farligt".

    Mvh Charlotte


  • #29   29. nov 2015
    Som Charlotte siger - så istedet for det bliver til " det gik vel meget godt " og " man kan ikke se den spændte, men det gjorde den altså! " så find noget positivt ved det.

    Lavede hesten en god overgang? Gik lige op i traileren? Var følsom for benene? Der må have været noget positivt til stævnet.

    Det stævne jeg har indsat video fra, var det positive for mig at hesten gik op i traileren, generelt var rolig, lavede gode overgange til galop og var tålmodig da der skulle ventes imellem klasserne. Jeg kan ALTID finde noget positivt og brugbart og hive ud fra et stævne, uanset hvad.

    Men jeg er heller ikke særligt meget konkurrence menneske - så at få en roset ville da være dejligt men det er ikke kun en succes og kun gået godt, hvis vi har fået en roset.

    Det samme gælder træningen - det SKAL ikke gå på en bestemt måde før det har været godt, jeg vælger istedet og hive de positive ting ud der nu var og smide resten væk istedet for at mugge over at noget ikke gik godt.


  • #30   29. nov 2015 Okay, rigtigt flot.... Jeg havde lige lavet en LANG liste med ting der gik godt / ting jeg er taknemmelig over til jer - og så beslutter hestegalleri sig bare for at hoppe rundt i det, og slette hele min roman af en kommentar smiley

    Nå, men jeg fandt en masse ting at være glad for, og det skal slet ikke forståes som om jeg bare synes det hele var noget lort, det var det bestemt ikke - vi fik for det meste 7 taller i alle vores øvelser, så nogle 6,5'er og så en enkelt 5,5 for et for sent galopanspring - og fik ellers kommentarene "Pænt stabilt redet program" og "pænt program" med os - så det er jo alt sammen rigtigt godt! Og jeg FIK hende jo forbi alle hjørnet, og jeg kan godt se nu jeg kigger på videoen at jeg som jeg mærker når jeg sidder på hesten, slet ikke kan ses udadtil i samme grad som jeg føler det kan.

    Og derudover blev vi jo også første og anden uplacerede, så hvis vi endelig skal gå op i rosetter - så er de vel for helvede heller ikke så langt væk hvis vi bare er ihærdige.

    Men allervigtigst, jeg havde hesteejerens fulde støtte, hun kørte mig og hjalp mig med alt - og min familie var der og filmede og heppede, og alle folk i stalden var super søde og støttende og rosende - så kan jeg vist virkeligt dårligt bede om mere smiley

    Og tak til jer alle for de forskellige råd herinde.

    Skal jeg evt forsøge at give hende en godbid når hun står stille og slapper af (forudsat jeg kan få hende til at slappe af) ved den farlige port i ridehuset der?


  • #31   29. nov 2015
    Du kan lære hende og røre ved farlige ting, hvilket så udløser godbid :o)
    Men ja, godbidder kan bruges til at forstærke den adfærd man ønsker.

    Bruger det pt. efter et spring ved min, for at belønne hende for at være hoppet over som hun ikke altid er fan af.


  • #32   29. nov 2015 Hun vil altid gerne standse op og røre, men det er stadig et problem næste gang vi skal forbi, og næste gang, og næste gang.... .......Må vel bare være ihærdig!

  • #33   29. nov 2015
    Ikke andet for :o)


  • #34   29. nov 2015 Jeg træner normalt ikke med godbidder, fordi jeg ikke er så skarp i min timing med godbidder, og så får jeg en fodergal hest ud af det smiley
    Jeg er til gengæld rigtig god til ros med stemmen, og med eftergivenhed - så det bruger jeg i stor stil.

    Men jeg har læst, at der er forsøg som viser, at hestene lærer hurtigere, hvis de får godbidder - så det er da en god ide at forsøge smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hest ser spøgelser - bedste råd

Annonce