{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

At være farlig før noget andet er det - hestens særheder {{forumTopicSubject}}

Dav,
Er jeg den eneste med heste der har tændens til at være farlig før noget andet er det? Min Lukka pruster, meget højt som om hun har en bussemand siddende i næsen (som hun ikke har, det er tjekket), når hun ser noget hun tror der vil æde hende, det kan fx. være en lygtepæl.
(Krikken siger INTET til en traktor kører forbi, men lygtepæle æder altså heste. MEGET skør krik.)

Er jeg den eneste der har en hest der gør dette?:P


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være farlig før noget andet er det - hestens særheder
  • #1   23. maj 2016 Min hest syntes sten er farlige, hvad nu hvis den sprang op og åd ham? smiley
    Men motorcykler, lastbiler og de der brian'er må passere ham i hvilken som helst fart uden ham farer op smiley


  • #2   23. maj 2016 Min Gulle er 100% cool, traktorer, lastbiler osv kan køre ½ meter fra hende og hun er helt ligeglad, dog da den mødding vi har redet forbi mange gange var blevet lidt større var hun pludselig bange og forsøgte at stikke af fra den.. hvem skulle have troet at en mødding spiser heste bare fordi den blev lidt større smiley
    Og red en anden islænder som var bange for sten.. ja sten, meget farlige var de åbenbart, og hun var helt ligeglad med alt andet også smiley


  • #3   23. maj 2016 Nope! smiley

  • #4   23. maj 2016 Store sten er det mærkeligste jeg har prøvet. Plastic? Ignoreres. Grise der lugter? Meh. Børn der løber og spiller fodbold? Ligegyldigt. En mellemstor sten? ALAAAAARM!!! smiley

  • #5   23. maj 2016 Jeg falder dog sjældent af, men har jævnligt en snak med min dame om lilla blomster, træstammer og sten. Den anden jeg rider pludre jeg også jævnligt med, jeg har dog ikke turde bevæge mig ud på tur på hende endnu.

    profilbillede
  • #6   24. maj 2016 Min gamle part kunne jeg bruge lang tid på at få forbi en skraldespand den gloede på fra folden hver eneste dag, men at næsten få kørt røven af, af en traktor med læs var intet problem. Skøre krikke.

    Min nuværende part er røv ligeglad med varebiler, scootere og andet på hjul, men buske og mænd der klipper hæk = PANIK! Hegn der klikker ved folden er intet problem. Hegn der klikker ved ridebanen = Farlig, farlig.


  • #7   24. maj 2016 Her er store sten og byskilte hesteædende. Andre skilte er OK, men byskilte? Nope!
    Lastbiler er også farlige, men dem er hun decideret bange for. Hun spooker ikke ved dem, hun direkte panikker. Busser, trailere, pressinger der blafrer, motorcykler, brian'er, endda toget og bommene der blinker og dinger ved toget siger hende ikke noget. smiley


  • #8   24. maj 2016 Havde en part der var 50/50 i forhold til skygger. smiley
    Vi kunne ride forbi træer der kastede lange skygger ud på vejen, men så på vej tilbage ville han sommetider få den ide at selvsamme skygger ville æde ham. smiley


  • #9   24. maj 2016 Min har dage hvor hun er bange for alt. Jeg kan have redet 30 minutter på banen, og når jeg så slipper tøjlerne for at skridte af kan hun helt ud af det blå bare eksplodere lige op i luften samtidig med at hun kaster kroppen ind mod midten, ganske enkelt fordi hun har set en plante, skygge whatever...
    Behøver jeg sige jeg er røget af på den konto lidt for mange gange? Hun kan også godt gøre det i samlet trav og galop, men der har jeg ofte så god samling på hende, at jeg bliver siddende. Hvis jeg traver for lange tøjler ryger jeg med 99 % sikkerhed af, så det gør jeg egentlig aldrig smiley



  • #10   24. maj 2016 vi mødte en hestevogn ( sådan lille én af slagsen til en pony) sidse uge i skoven- der fik jeg en uventet galop tur!!! Træstammer og cykler er også farlige - nogen gange

  • #11   24. maj 2016 Min hoppe er bange for de mærkeligeste ting, skraldespande, snoren på flagstangen der klapper, lastbiler (biler generelt), og de fleste lyde siger hende intet men kom med en fugl eller en trailer (der kører) så skal I se løjer smiley

    Min anden (den nye) er ikke rigtig bange for ting han kan se og fugle kan flyve inde i ridehallen mellem ørene på ham han er fuldstændig ligeglad, store køretøjer lastbiler traktorer er der heller ikke noget med, men lyde det er det værste han ved og det er uanset hvad det er, plastic der larmer, heste der går på staldgangen (når han ikke kan se dem), lyde af piske (enten når de blive brugt eller kørt mod barieren), når der bliver vasket hest og vi rider inde i hallen, når folk går langs barrieren osv.
    Ja selv de andre heste hvis de pruster meget (de må gerne gå forbi og lignende der er han ligeglad men pruster de højt/meget så er de farlige) xD



  • #12   24. maj 2016 Tja..I kender vel alle Tindur efterhånden... smiley alt der er stort og larmende (traktorer, busser, lastebile, rendegravere osv) og så kan der jo også være noget vand på vejbanen, en skygge/farveforandring på jorden, nogle gange en sten osv. Man ved aldrig hvad der er farligt...

    Mvh TT


  • #13   24. maj 2016 Postkasser og mellemstore sten spiste også ponyer, var begge mine sikker på!
    Men busser, traktorer, hunde, lastbiler og alverdens larm betød ingenting smiley


  • Gitte S
    Gitte S Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 6 Svar: 1
    #14   24. maj 2016 Hvad gør I så ved at de er bange? Prøver at stoppe det eller accepterer det? Min hest er nemlig også bange for: byskilte
    Lilla blomster
    Store sten
    Sorte havelåger
    Køer
    Stod af forleden og snakkede med ham og "præsenterede" køerne på marken. Det gik nogenlunde. Jeg har også måtte gøre det samme med et stengæred... Håber disse tåbelige seancer snart vil stoppe. Føler mig noget fjollet når jeg står der og taler til en hest og en sten


  • Tina J
    Tina J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 30 Følgere: 28 Svar: 1
    #15   24. maj 2016 Min hest er bange for sin egen skygge, vores trillebøre med møg i eller hvis der ligger noget på en halmballer som ikke plejer at være der. Men der er kun når han keder sig. Er vi på tur kan han dog tøve lidt med at gå forbi en bunke brænde eller hvis noget ik lige er som det plejer. Men så skal jeg blot lægge benene til han og så er der ingenting.

  • Amryin
    Amryin Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
    #16   24. maj 2016 Min kære part er ret cool omkring det meste, især på vej hjem fra tur, da motivationen så er at komme hjem smiley

    Dog er han mega bange for plastic smiley
    Det er poser, presenninger og hvad der nu ellers er plastic agtigt smiley

    Vi havde også en episode med et papirslommetørklæde her for et par uger siden, hvor jeg gerne ville tøre noget snask han havde i hovedet væk, men den skulle han i hvert fald ikke have i nærheden at fjæset smiley


  • #17   24. maj 2016 Det er meget forskelligt hvordan jeg reagerer når hun bliver bange. Hun er fuldstændig panisk angst for køer og lastbiler, så der beroliger jeg hende så godt som muligt (selvom det er fuldstændig umuligt), og jeg har heller ikke noget imod hvis hun kigger lidt når vi er på tur, for der går hun højest lidt sidelæns. Men hvis hun glor på sten, springer over skygger eller andet underligt når vi er på banen, så går jeg altså lidt til hende og får hende fremad.
    Ved min hjælper det ikke at være tolerent og vise hende ting hun er bange for, for så går hun bare helt i panik. Det hjælper bedre at ignorere det hvis det kun er småting smiley


  • #20   25. maj 2016 Sjovt der er så mange heste som er bange for sten, det overrasker mig alligevel XD
    Min egen er også bange for sten, om det så er en enkelt mellemstor en, en bunke eller en stor sten med/uden skrift på...
    Grønne skraldespande, men vi er efterhånden ved at være over dem smiley
    Køer, et rent helvede at komme forbi...
    Og i går var han bange for en hegnspæl (som lignede alle de tyve andre vi var kommet forbi og de tyve næste vi red forbi)
    Og stalden... fordi der er blevet lavet en direkte sti fra den nye ridebane og til stalden, som han ikke har gået af før. Så nåede vi til stalden og sikke en prusten bare fordi han så den fra en anden vinkel end han plejede!
    Sikkerhedsveste... Han går næsten i panik hvis han ser mig tage den på 0.o Men så snart jeg har den på er der ingenting XD


  • #22   25. maj 2016 eh.. ja..
    Jeg har en af verdens mest cool'e 4 års (hip hip hurra, det er idag hun bliver 4! xD) men hun er altså lidt tosset. Vi har trukket forbi lastbiler, traktore, biler, katte, tyre, U NAME IT...

    Ja.. altså, igår gik vi rundt på gården. Der holdte en traktor i tomgang, den er da lige meget! Men de der kanin-løbegårde, der også stod der dagen inden, UUHA! de kunne da springe op og spise hende.. Så gik vi om i gårdspladsen, bankede på døren, og så fik hun gulerødder af min mor.. God fast vane vi har der. Så tilbage igen - og denne gang var det traktoren der var farlig! Lille hest altså, det var den samme som vi gik den anden vej! ..

    Hun kan heller ikke lide vasketøjs-snore! smiley


  • #23   26. maj 2016 Jeg var for ikke så længe siden til et foredrag, hvor han snakkede om, at heste mange gange prøver, at få rytterens opmærksomhed, ved at blive bange for et eller andet, fordi den ikke kan mærke rytteren, som måske sidder og tænker på noget helt andet eller ser på sin mobil.
    Når den så bliver bange for noget så latterligt som en sten f.eks., så reagerer nogen ryttere, ved at blive sure på hesten. Måske ved at råbe eller snakke surt til hesten, eller ved at piske den forbi eller sparke den hårdt. Det vil hesten få en dårlig oplevelse af, og især dårlige oplevelser vil den huske.

    Jeg synes selv, at det giver rigtig god mening, da jeg rider en hest for en anden, som har problemer med at ride den ud alene.
    Den er især bange for en bestemt lille sten, der står alene på en mark, men andre sten er den ikke bange for.
    Jeg ved, at ejeren tit råber af hesten, hvis den reagerer på et eller andet, fordi hun bliver meget usikker. Hesten bliver så endnu mere bange, og vælger for det meste at stejle sig væk og vende om.
    Når jeg rider den forbi denne farlige sten, så reagerer den også på stenen, ved at stoppe og vende om, men ved at jeg snakker roligt til den uden at sparke eller råbe eller snakke hårdt til den, så kan jeg faktisk godt få den forbi.
    I længden vil jeg tro og håbe, at denne hest måske kan blive vendt af med det, men det er selvfølgelig træning ligesom alt andet. smiley


  • #24   30. maj 2016 Jeg har en hest som egentlig ikke er bange for noget. Vi havde en stor vander til at køre ude på hans fold og han var fuldkommen ligeglad. De har skudt lerduer af næsten lige ved siden af ham og han er fuldkommen ligeglad med det smiley
    Men kommer du med en forlængerledning og så meget som overvejer at klippe ham, så smutter han helt hen i den anden ende boksen eller står og pruster som en gal og kigger efter en med store øjne smiley


  • #25   30. maj 2016 Altså min vallak er blevet bange for pletten af hans egen tissetår.. :I Så vi red i middel/hurtig tempo tølt, og pludselig standser han bare brat op, og pruster og går udenom, og kigger skræmt på den mørke plet.. Skør hest! smiley

  • #26   31. maj 2016 Min er bange for el skabe griner

Kommentér på:
At være farlig før noget andet er det - hestens særheder

Annonce