{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Hvad giver du din kat at spise?
Uanset hvilken mængde mad katten skal have, er det vigtigt at holde for øje at ingredienserne også hjælper katten med at trives. Det er nemlig ikke ligemeget, hvad du giver din kat at spise. Katte trives bedst, hvis de får en semi-varieret kost. Det skal indeholde nok proteiner og fedt samt makro og mikronæringsstoffer. Disse hjælper katten med dens led og kropsfunktioner (source).
Kommentarer på:  Kat og madmængde.
  • #1   19. jul 2016 Du kan sagtens nøjes med en 1/2 pose morgen og aften. Ellers spiser den ikke ret meget tørfider. smiley

  • #3   19. jul 2016 Det er vist en meget forkælet staldkat smiley
    Jeg ville nøjes med tørfoder og så tager den forhåbentlig også flere mus smiley


  • #4   19. jul 2016 Det kommer an på hvilket foder du bruger. Som Valhall skriver, så kig på pakningen, den plejer at sige hvor meget der er ideelt smiley

    Men når alt kommer til alt, så kan mismis, sagtens leve uden vådfoder og det er altid vigtigt at kigge på selve individet. Hvis mismis bliver for tyk, så tag yndlingsretten fra og hvis mismis bliver for tynd, så kræs lidt ekstra. Men husk, en kat har godt af at være til den slanke side smiley


  • #6   19. jul 2016 Jeg synes der er alt for meget vådfoder!
    Jeg har snakket med en ekspert fra sådan et firma der laver vådfoder og egentlig er det slet ikke nødvendigt og er faktisk bare "ekstra guf" til katten, der er ikke rigtigt noget i det som den ikke får i almindeligt tørkost smiley
    Vores inde/udekat (kæledyr) får delt sådan en pose op til flere dage, den får kun en smagsprøve (måske en kvart pose) morgen og aften smiley
    Jeg ville helt klart skære ned på mængden til jeres staldkat smiley


  • #7   19. jul 2016 Den kan nemt klare sig kun med tørfoderet smiley
    Vi har lavet fri adgang til tørfoder 24/7 så tilpasser de selv når de vil spise. På den måde spiser de mindre foder, og det er bedst for dem at de selv kan bestemme hvornår de vil have noget at spise


  • #8   19. jul 2016 Drop vådfoder det er for dyrt i længden og det er ikke sundt for missen.

  • #9   19. jul 2016 Rikke Blume, hvad er det usunde i vådfoder? smiley

  • #10   19. jul 2016 Silver det er ikke godt for dens tænder og tandkød

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   19. jul 2016 Mine katte får ikke vådfoder, det er de færreste steder man kan finde noget til en overkommelig pris som faktisk er sundt for katten.

    så de lever udelukkende på tørkost og råt kød.

    og som rikke siger, vådfoder er ikke særlig optimalt for deres tænder og tandkød.


  • #12   19. jul 2016 Min kat har bare altid tørfoder fremme, så den spiser når den vil. Den får nogle gange 1/2 pakke vådfoder.

  • #13   19. jul 2016 man kan aldrig give for lidt vådfoder af god kvalitet..
    katten er jo skabt til at spise råt.. mine for mellem 500-1000g daglig alt efter hvad de spiser
    de har altid adgang til tørfoder, men er kun fordi jeg ikke fodre rent råt (vil den ene kat ikke acceptere)
    til dem der siger vådmad er for dyrt. har lux faktisk vundet bedst i test der er ikke sukker i, og der er ca 85% kød en dåse koster om 5kr i aldi
    det vådmad der ikke er sundt er når folk fodre med whikas pussi osv.. det meste af lidt dyrere mærker er faktisk ganske sundt og naturligt for mis, tørkost er netop ikke naturligt


  • #14   19. jul 2016 Mine stald katte får tørfoder en gang dagligt, og hvis det slipper op inden næste morgen, så må de gå ud og fange nogle mus. Det er det jeg har dem for smiley
    Indekattene (som også kommet ud) får en pose vådfoder morgen og aften, og det er til deling mellem en voksen hunkat og hendes 4 killinger på 12 uger smiley
    Så jeg tror din mis får mere end rigeligt mad. Specielt hvis den skal have energi til at fange mus også.


  • #17   19. jul 2016 Drop vådfoderet, din kat har ikke godt af det. Giv den mængde tørfoder der står på pakken, også lad din kat spise de mus den har lyst til.
    Er man for god ved sin staldkat, vil den fange langt færre mus end den skal.


  • #19   19. jul 2016 Vand og mad må ikke stå ved siden af hinanden

  • #20   19. jul 2016 Jeg har ikke læst hele tråden, men ser dog at mange fraråder vådkost, da de ikke mener, at det er sundt. Til det vil jeg gerne sige, at hvis katte generelt udelukkende skal leve af tørkost, så kan det faktisk belaste de indre organer rigtig meget, da katte ikke er gode til at indtage nok væske. Så hvis man kun tænker på tænder, ja så er det fint med noget tørt knas, men tænker man på at katten skal kunne holde i mange år, så er det faktisk en god idé også at give den noget vådfoder, så nyrerne bedre kan holde til det. Men selvfølgelig alt med måde :-).
    Din staldkat vil selvfølgelig også fange både mus og fugle, hvilket er naturlig føde for den. Det er både vådt og med knas. Så jeg vil anbefale dig at give den tørkost og så kræse med lidt vådfoder af og til. Men max. en gang om dagen. Kig på din kat. Hvis den er neutraliseret, så vil den nemt tage på. Så bør du vælge et lavenergifoder - men undgå et foder med meget korn og stivelse i. Undgå især et produkt med meget salt i. Det er vigtigt for især hankatte, da de ellers danner urinvejssten, og det kan ødelægge dem fuldstændig.


  • #21   19. jul 2016 I bund og grund "bør" katten heller ikke have tørfoder døgnet rundt.
    Den "bør" have afmålt tørfoder efter anvisning på pakken.
    Om den så får den over 1 eller flere gange er jo afhængig af hvem man er smiley

    Vores missere får kun 1 gang afmålt tørfoder om morgen.
    Vådfoder er ikke noget de får fast, da dens ene mave er lidt sart smiley


  • #22   19. jul 2016 Min kat har tørfoder heletiden, og spiser meget lidt ad gangen. Og højest 4 gange om dagen. Hun fanger også mus, fugle og alt muligt.
    Det er efter dyrlægens anvisning. smiley

    Dog får min foder fra dyrlægen.


  • #23   19. jul 2016 Vores får også allergivenligt og foder til steriliseret hunkatte efter anvisning af dyrelæge. smiley

  • #24   19. jul 2016 Min får nok noget andet, der er vel forskel på det. smiley

    Men hun spiser heller ikke meget, så det er nok også derfor. smiley hun er også kun 1 år.


  • #25   19. jul 2016 Vi har 2 stks. Der sover, æder, sover, æder, går en tur rundt om huset, sover og æder. Osv....

    Så de har ikke godt af at have en fyldt madskål alle døgnets timer smiley


  • #26   19. jul 2016 Sværke: Jeg skriver den skal fodres med den mængde tørfoder som der står på pakken - intet om at den skal gå og være sulten. Men man skal ikke forkæle sine staldkatte alt for meget, forså bliver de så forspiste at de ikke gider jage.
    En mæt kat sover, det er kattens natur at nedlægge bytte, æde også sove smiley


  • #27   19. jul 2016 Rikke Blume,

    Jaah, men til gengæld, så er der mange katte, som indtager for lidt væske (som Ann skriver), hvilket går hårdt udover nyrerne. Katte er ørkendyr, som kan kraftigt opkoncentrere deres urin og ofte vælger at drikke for lidt = hårdt for nyrer. Hvis man derimod lokker lidt ekstra væske i dem m lidt vådfoder, så er det faktisk kun sundt smiley
    .... men ja, der skal være tørkost til at pleje tænder og tandkød. Dog hvis man helt vil undgå tandproblemer, så bliver man ofte nødt til at ty til tandbørste morgen og aften (I know, det er ofte urealistisk smiley )


  • #28   19. jul 2016 Katten holdes pt. I et bur i stalden for at lære at det er her han hører hjemme. Og det er en myte at katten fanger mus når den er sulten.. Den fanger mus pga. Sit jagtinstinkt. Jeg begynder så at dele en pose på morgen og aften da den jo skal lære at den får lækker mad her og bliver "forkælet" med hygge. Den er 2 1/2 år gammel og har levet som huskat men har ikke været i optimal trivsel.. Så den får ikke lov at løbe fri før om et par uger..

    Mvh TT


  • #29   19. jul 2016 C.Sværke: Der er noget du har misforstået med katte og føde. Katte kan IKKE gå "uger uden mad uden at tage andet skade end at de taber sig". De er faktisk nærmest mere sarte end mennesker og heste på det punkt, da de udvikler mere livsfarlige problemer end mavesår, fx så går de hurtigt over i leverproblemer => død eller mangel på essentielle aminosyrer => problemer på flere punkter.

    Det er ikke smart at "rådgive" om at fodre med diverse rester, da selv ét måltid uden fx arginin og taurin(essentiel aminosyrer) kan have fatale følger, da fx arginin er nødvendigt for omsætningen af ammonium i kroppen. Essentielle aminosyrer er aminosyrer som kroppen ikke selv kan danne, men skal have tilført gennem kosten.
    Og hvis man skulle få den tossede ide, at katten vel bare kan få hundemaden, så nej. Arginin og taurin tilsættes slet ikke i samme mængder i hundemad, så det kan have fatale følger for katten. Selvom hund og kat ofte sammenlignes, så er der markant forskel. Hunden er fakultativ carnivor (semi-omnivor som grisen, bjørnen osv), mens katten er obligat/strikt carnivor.


  • #30   19. jul 2016 En kat skal have adgang til mad hele tiden da de er småtspisende .


    TT du skal flytte den vandskål


  • #31   19. jul 2016 Mich - okay.. Hvorfor? smiley

    Mvh TT


  • #33   20. jul 2016 TT

    Fordi en kat er en rovdyr og indrettet sådan at dens instinkt siger at vandet er forurenet hvis det er samme sted som dens føde

    Største delen af danske katte går og er dehydrerede på grund af dårlig tørkost mangel på rå kost og fordi at folk stiller vand og mad op af hinanden


  • #34   20. jul 2016 Vådfoder kan man nærmest ikke give for meget af, hvis det blot er et godt produkt uden salt, sukker og korn.
    Hvis du kunne tænke dig at læse om emnet, må jeg så ikke anbefale artiklen 'katte obligate kødædere' af Lisa A pierson m.fl. den er let at google frem på dansk, og ellers er den her på engelsk http://www.catinfo.org/docs/FeedingYourCat18pages8-10.pdf smiley
    En sindsyg god (synes jeg) artikel om kattens system, dens behov og hvorfor man bør være omhyggelig med at udvælge sit foder smiley Den hjalp mig super meget da jeg fik kat i sin tid smiley


  • #35   20. jul 2016 C.Sværke, sorry, det var ikke udpenslet nok fra min side af smiley

    Jeg brugte gåseøjne om rådgive, da du ikke direkte rådgav at gøre sådan, men da det kan læses som en rådgivning, så ville jeg påpege det smiley
    Mht hundefoder, så var det ment som en sidebemærkning, nu hvor vi var inde på "alternative foderplaner".

    Du har helt ret i at der er meget "religion" indenfor fodring af dyr - ligesom der er indenfor mennesker smiley Men grundregler er altid godt - og en af tingene er at huske at katten skal have kattemad eller mad der indeholder arginin/taurin, da det ellers kan have fatale følger, ligesom det er vigtigt for hesten og kaninen at store dele af kosten består af fiberrig kost


  • #36   20. jul 2016 vådfoder er godt, da det tilføjer væske til katten, som i forvejen ikke er et dyr der er så god til at få væske nok.
    jeg giver mine staldkatte lidt vådfoder hver aften. jeg køber topic fra Aldi, til 5,- pr dåse. Dette mærke er udemærket til prisen og ikke tilsat for meget salt. 1 dåse holder 3 dage til 4 katte her hos mig.


  • #37   21. jul 2016 Bare et lidt underligt spørgsmål.. Siden katten nu ikke drikker nok som I siger..får ikke det ekstra salt i maden den så til at drikke mere? smiley

    Mvh TT


  • #38   21. jul 2016 Nej salt dehydrere bare mere

  • #39   21. jul 2016 TT: Nej sådan fungere kroppen ikke, salt dehydrerer faktisk kroppen hurtigere og for meget salt ender med at blodcellerne bliver ødelagt.

    Ditten: Nu er der faktisk ikke sønderligt meget vand i vådfoder, så nej væske for katten faktisk ikke af det.


  • #40   21. jul 2016 Så hvorfor giver vi så hestene elektrolytter og salt for at de skal drikke mere når de har svedt meget? smiley

    Mvh TT


  • #41   21. jul 2016 Elektrolytter er ikke kun fordi hesten skal drikke mere. Når hesten sveder, sveder den også salt ud af kroppen og det kan elektrolytterne hurtigt tilføre igen smiley

  • #42   21. jul 2016 Ballonfisken - det vidste jeg faktisk smiley efter jeg postet det kom jeg i tanke om at det var en af de dumme spørgsmål smiley smiley

    Mvh TT


  • #43   21. jul 2016 Det er nu ikke et dumt spørgsmål smiley

  • #44   21. jul 2016 Øhh jo.. smiley Jeg syntes det var dumt af mig at spørge da jeg jo vidste det... nogle gange går det lige lovligt hurtigt smiley

    Mvh TT


  • #45   22. jul 2016 Fri adgang til tørfoder, og så meget vådfoder som du har lyst til at betale (konstant adgang, da katte er meget småtspisende og spiser mange gange om dagen, og fordi katte der faster hurtigt udvikler fedtlever, hvor de æder af sig selv, da forbrændingen ikke stopper)
    Topic fra Aldi er billigt og uden korn og sukker smiley
    Rigtig meget menneskemad er giftigt for katte, for eksempel alle former for løg smiley
    Stald-/udekatte døjer sjældent med urinvejssten pga de får væske gennem blod fra byttedyr.
    Få endelig smuksakken neutraliseret og øremærket inden i slipper han løs (hvis han ikke er det i forvejen). Der findes allerede 500.000 herreløse katte i DK og de fleste lever et kummerligt liv smiley smiley
    Skønt at se en staldkat der bliver passet godt på smiley smiley


  • #46   23. jul 2016 Den er både øremærket, og kastereret og har fået ormekur. smiley han har tørr foder ad libitum og har fået vådfoder to gange dagligt foruden de sidste par dage da det bliver for hurtigt dårligt i varmen.. Han får igen når det bliver køligere smiley

    Mvh TT


  • #47   12. aug 2016 For at være sikker.. smiley det er dette foder fra Aldi vi taler om ikke? smiley

    profilbillede
  • #48   12. aug 2016 Der er vist lige så mange holdninger til kattemad, som der er folk.

    Her er min holdning. Baseret på faglitteratur og samtaler fra dyrlæger.
    Fordelen ved tørkosten er, at det kan stå fremme hele døgnet. Fra naturens side fanger katte mange små byttedyr. Spiser en kat for store måltider på en gang, er det almindeligt at de kaster op. Ved ad litium foder, kan den imitere sit naturlige fodermønster. Jeg har ikke set gårdkatte æde sig til fedme, kun set det hos indekatte.
    Katte kan blive frygtelig generet af tandsten, at knuske tørfoder skulle fjerne tandsten.
    Vådt foder er hyggeligt, delikat og indeholder vand. Katte er ørkendyr og har ikke den bedste tørstfornemmelse.
    Min personlige holdning er, at dåsemad er dyrt konserveret vand. Man kan hælde vand over tørkost. Og husk at fjern vådt foder igen, inden det fordærver.
    Sorg altid for frisk vand og rene skåle hver dag. Det er det IMO appetitligt vand, der er den vigtigste kilde til vand. Ja, katte har risiko for nyresten mv. I mit barndomshjem har vi altid holdt en flok katte til skadedyrsbekæmpelse, ca 5-8 stk af gangen, så jeg har haft mange katte. Jeg har kun set nyre problemer hos gamle katte over 10 år. Tandproblemer ses hyppigere, og med dårlige tænder er det svært at være gårdkat.
    Jeg har aldrig hørt om, at vand og foder skulle være adskilt? Hvorfor dog det?
    Vand og foder skal være adskilt fra kattebakke, for de skider og spiser ikke samme sted.

    De fleste katte har et stærkt jagtinstinkt. En kat skal føle sig sund og rask for at tage kampen op imod en rotte. Jeps, formuleringen er "tage kampen op", da rotter er store ift katte og jeg har set rotter gå til modangreb på en kat. Hvis katte holdes for at tage rotter, skal de have nok foder og ormekur mv, så de altid er fit for fight.
    Hvis katten holder godt huld men spiser langt mindre end den bør på pakningen, så er det fordi mus og rotter smager bedre. Det giver ikke mening at reducere i foder for at drive den ud på jagt.

    Udfordringer ved gårdkatte:
    De bruger naturen som kattebakke. Du kan ikke tage afføring fra til ormeprøver. Du opdager ikke tynd mave, før katten er rigtig svækket af det.
    Gårdkatte har høj risiko for orm. Find en dyrlæge som giver ormemiddel uden afføringsprøver.
    Ukastrerede dyr har høj risiko for katte aids, bylder med videre. I min erfaring lever ukastrerede katte i snit 2-3 år, neutraliserede 8-10 år.
    At servere lækker foder på faste tidspunkter har den fordel, at dyret kommer hjem og ser til dig og madskålen hver dag. Hvis du kalder på samme måde ved hver fodringstid, kan du få et godt indkald.
    Katten skal have adgang til en serie af gode sovesteder. Flamingokasser, halmlager mv er fine steder.
    Det tager overraskende lang tid før katte knytter sig til et nyt sted. Jeg mener at det er 4 uger. Så, hold gerne katten lukket inde i stalden / hus / lignende i mindst den tid.

    Og så rigtig god fornøjelse med jeres kat!


  • #49   12. aug 2016 Katten er nøjtraliseret, har fået årets ormekur tørkost ad libitum og får to spiseskefuld dåsemad hver morgen. Har altid rent vand stående. Mit sidste spørgsmål var for at forsikre mig om at det var den dåsemad der havde fået bedst i test da Aldi har to billige mærker.. smiley

    Mvh TT


  • #50   12. aug 2016 TT
    Nej forkert vådfoder.

    Det er det der hedder lux det har vist lige skiftet navn til topic


  • #51   12. aug 2016 smiley typisk.. Godt jeg skal ud at købe i dag så kan jeg iblande det nye..
    Tak for hjælpen smiley

    Mvh TT


  • #52   13. aug 2016 team tt nej ikke det foder ... det fra aldi er topic

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #54   13. aug 2016 Min udekat styrer selv sit forbrug han er stadig slank det sker at han får lidt vådfoder men det er ikke altid han er interesseret i det.

    Han fanger også mus og fugle ikke for mad men for sjov smiley


  • #55   13. aug 2016 JM - det samme gør Walter. Han har hidtil som vi har set, fanget tre mus, to fugle og en muldvarp smiley
    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #56   13. aug 2016 En muldvarpe fanger sådan kunne vi k'godt bruge i haven og på marken smiley de er simpelthen så energiske overalt for tiden og med hunde der gerne vil grave dem op så ser haven ud som et bombe krater smiley

  • #57   13. aug 2016 Ja jeg er ikke ked af det da de dumme dyr laver skud på marken smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Kat og madmængde.

Annonce