{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Hvad synes du er en fair pris? (Foto) {{forumTopicSubject}}

Hej,

Lige et lille debatemne som kommer sig af, at jeg overvejer at starte selvstændigt igen.
Derfor søger jeg nogle inputs fra folk om hvad I synes er en fair pris.
Og hvad i synes kunne være rart man tilbød - det kunne være forskellige pakkeløsninger m.m.
Jeg har selvfølgelig allerede mine tanker om hvad og hvor meget, men vil rigtig gerne have en lille debat omgang omkring det, især fordi når det kommer til billeder, tegninger m.m så er det blevet standard bare at sige det er for dyrt . smiley

Indlægget er ikke beregnet til mudderkast, udhængning osv. det er blot en debat om hvor meget I ville give for billeder og fotografering - hvilket jo er et spørgsmål uden facit smiley


Kommentarer på:  Hvad synes du er en fair pris? (Foto)
  • #1   13. sep 2016 Jeg tror bestemt ikke på at man kan blive rig af at male/tegne for andre.
    Er man rigtig god kan man få et par hundrede for det - men når man så regner timelønnen ud, så er den nok også en af de værste man kan få.

    Fotografering bliver man heller ikke rig af, men tror alligevel det giver lidt mere, da det ikke påvirker timelønnen på samme måde smiley


  • #2   13. sep 2016 For en times, eller 45 min, shoot ville jeg gerne give 500 kr (transport oveni), dog så med nærmest ubegrænsede billeder, som eksempel smiley Jeg bryder mig personligt ikke om dem som tager penge for at komme ud, og derefter tager penge for hvert enkelt billede. Selvfølgelig kan man komme ud for at der ikke er ret mange som er blevet gode, men der synes jeg bare fotografen skal være dygtig nok til at lade handler få af vide, hvordan de skal stå for at det måske lige bliver dét bedre. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg kunne godt forestille mig at det er ret dyrt (og irriterende) at der er mange gode billeder man gerne vil have, men måske er begrænset økonomisk. Så vil jeg hellere betale for alle billederne samt fotografering på én gang smiley
    Hvis du evt tager ud og fotograferer folk til stævner, ville jeg også gerne give 200-250 for sådanne billeder (og så transport oveni), netop fordi de måske er lidt mere specielle smiley Ved ikke om det er meget eller lidt i forhold til andre, men det er i hvertfald mine prefærencer smiley


  • #3   13. sep 2016 Pakke løsninger ville være super! Dog også enkelt priser. smiley
    Jeg vil ikke sige alverden om, hvad jeg synes er fair priser, jeg har ikke økonomi til at få fotograf ud pt, så jeg "frygter" lidt, at mit svar herom vil blive lidt hæmmet af det, så det lader jeg andre om. smiley

    Dog er der en lille ting, som jeg synes er lidt en kedelig tendens hos diverse der tilbyder billeder (især ved pakke løsninger), nemlig den der 'de 10 bedste billeder for X kr'. Nu tager jeg selv en del billeder (dog som amatør), og ofte synes jeg, at jeg oplever, at de billeder jeg synes er gode, synes andre måske ikke er så gode igen. Så jeg kunne godt savne lidt, at man selv er med til, at udplukke de bedste 10, 20 billeder, eller hvor meget det nu er, så ikke man står med 3/10 billeder og tænker 'det er fandme et øv billed af min hest'. smiley

    Evt også med mulighed for tilkøb af flere billeder. smiley
    Eks: Pakkeløsning, 10 billeder for 300 kr, tilkøb af flere billeder, 35 kr pr billed. smiley


  • #4   13. sep 2016 Nej, det er ikke en guldgrube, og det vil også være et bijob.

    Jeg har overvejer pakker som:
    Salgsfotografering:
    Hvor der tages opstilling, portræt og gangartsbilleder.
    Så kan man købe en større pakke hvor der også tages gangartsvideo.
    Og den helt store pakke hvor jeg tilbyder at udfærdige hele annoncen, altså også opsætning af tekst.
    I alle pakker modtager man selvfølgelig alle billederne, men en sammenklappet video.

    Så vil der være en pris for er photoshoot, igen alle billeder bliver udleveret bagefter, og så vil der blive rabat på 2. Hest og derefter.

    Også billeder fra stævner, her vil der være enkeltvis salg, 5 stk og 10 stk. Og så en rabat på billeder enkeltvis over 10 stk.


  • #5   13. sep 2016 Jeg synes pakkeløsningerne er super.

    Men prisen kommer også an på hvor dygtig du er. Nogle tager 200,- andre tager 1000,- smiley


  • #6   13. sep 2016 Jeg kender ikke så meget til fotografering.
    Men altså..
    Tænker at hvis kvaliteten er i orden, de er godt redigeret o.l. Så er 500-1000 kr plus kørsel..

    Inde for tegning (tegner selv), der tager jeg selv 250 kr for et realistisk billede, men nu er jeg så heller ikke kommet "frem" endnu.
    Der er min timepris på 12 kr, hvilket jo er virkelig lidt...


  • #7   13. sep 2016 Nr. 1 spørgsmål. Har du en uddannelse/kurser indenfor fotografering?
    Nr.2 Hvilken ramme fotograferer du i? Altså tager du med ud i naturen? Eller skal det være på stedet?
    Nr.3. Lægger du kørsel oveni eller er det med i prisen?

    Jeg er desværre i samme situation som Pimp. Og er desuden enig med hende ift. Hendes indlæg smiley

    Mvh TT


  • #8   13. sep 2016 - Jeg er uddannet ja.
    - billeder tages hvor kunden vil have dem taget.
    - kørsel over 10 km beregnes 2,5,- pr km derefter.


  • #9   13. sep 2016 Så synes jeg du kan tage det samme som andre fotografer smiley kig på deres hjemmesider og hvad de tager for diverse, måske gør det lidt billigere siden det er en bibeskæftigelse smiley får du efterhånden mange kunder kan du jo tage lidt mere smiley

    Mvh TT


  • #10   13. sep 2016 Og ja selvfølgelig er du det.. Mig der sover i timen smiley smiley undskyld!

    Mvh TT


  • #11   13. sep 2016 Jeg må indrømme, at med smartphones er det uhørt meget nemmere i dag end tidligere at tage billeder selv.
    Selvom det kun er fx 1/100 fotos der er gode, er det ok for man har jo sin tlf allerede og der skal ikke engang betales for film til billeder...

    En fotograf skal virkelig tilføre merværdi ift egne billeder, før jeg vil betale for det.
    Og jeg kan ikke helt forestille mig hvornår jeg vil betale for at andre tager billeder og filmer?
    Hvorfor ikke hygge med venner og lade dem holde kamera? Man hygger, og kommer der gode billeder ud, taget jeg det med. Inkl minde om en god dag med en ven - som er det billeder først og fremmest er for mig. Et professionelt fotoshoot vil næppe være lige så hyggeligt som timer med en ven, dvs professionelle billeder minder mig ikke om noget socialt - så de mangler den affektionsværdi.

    Nogle af jer nævner en pakkeløsning til salgsheste. Skulle jeg en dag have en hest, som jeg ønskede professionel assistance til at sælge, ville jeg nok hellere kontakte en salgsstald, der både har netværk, gode ryttere til at vise godt frem og er pragmatisk i stedet for følelsesmæssigt inhabil, som jeg nok selv ville være ved salg?

    Sorry.
    Men jeg kan ikke se hvad en fotograf skal kunne tilføje af værdi for mig som privat person - og får jeg behov for professionel hjælp kan jeg ikke se for mig, hvornår en fotograf er nok?

    Konklusion :
    Pas på med ikke at overvurdere markedet. Der er for mange folk som ikke har et behov for fotograf.


  • #12   13. sep 2016 Who - delvis enig..mine to yndlings billeder er taget med tlf.. smiley

    Mvh TT


  • #13   13. sep 2016 Who: ja mange har telefon med sig, men kvaliteten bliver aldrig den samme.
    Jeg oplever mange salgsstalde bruge penge på at få en fotograf ud.



  • #14   13. sep 2016 Jeg synes det ska være så fleksibelt som muligt.
    Så der ska være mulighed for det hele.
    Pakkeløsninger med x antal billeder er dog en go ide.

    Priser er en svær en, men nogen glemmer hvor meget arbejde der ligger efter.
    Jeg har flere gange, haft kunder til, at vælge billeder, netop fordi, vi måske ikke har samme mening.
    Og når nu det er kunden der betaler, så er det kunden der bestemmer.

    Ska jeg selv kigge efter fotograf, vil jeg kigge efter stil og måden de blir taget på.
    Hvad jeg ville gi, ville afhænge af, hvad jeg sku ha taget.
    Men formår jeg at finde rette fotograf (behøves ikke at være prof.) så op til 1000,- med 10-20 perfekte billeder som jeg selv vælger.


    Doktor: Det må være folk der ikke ka se forskel, der tænker sån.
    Og ja, så er det jo lige meget med hvad, og hvordan.
    Men jeg ville aldrig ku leve med mobilbilleder alene, ser sjældent GODE mobil billeder.
    Og har stadig til goe, at se mobilbilleder der når SLR billeder til sokkeholderen.
    Måske du har et jeg må se?


  • #15   14. sep 2016 Zzz...
    Pindsvin i haven. Potedask mod havedøren hvert 5 sekund fra en unghund der vil ud til det der snøffende væsen, og gø det ind i ørene!
    Hun har været i gang i Potedask i en time. Og jeg kan ikke gøre andet end vente på at hun giver op. Zzz

    Nå.
    Spørgsmålet er jo, hvad folk bruger fotos til.
    Jeg bruger dem som påmindelser om en oplevelse. Når jeg bladrer igennem gamle billeder, synes jeg det er sjovt at se min farmors mimik og øjenbrynsløft fanget på et billede, eller et billede af min far der arbejder, og som altid effektivt løser en opgave med andre redskaber / metoder, end andre mennesker.
    Øjeblikke, fanget i pixels.

    Professionelle billeder skal være visuelle pæne at se på. Jada.
    Fotografer tager billeder, der skal vises frem for andre.
    Men fotografen tager billeder "udefra" og måske derfor kan jeg ikke huske et eneste billede, hvor timingen i et professionelt billede gør fotoet til "pixels, der gemmer et mindeværdig øjeblik".

    Jeg bruger billeder til at aktivere minder, når jeg ser på billedet.
    Jeg bruger ikke billeder til at vise dekoration frem for andre. Jeg bruger ikke billeder til at vise frem.
    Hmm. Kernen i hvad jeg siger er, at der vel er forskel på, hvordan folk bruger fotos og hvorfor de synes billeder er interessante.
    Folk der bruger fotos på samme måde som mig, har ikke ret meget brug for fotografer.


    ...
    Salgsstalde bruger måske fotografer. Og? Det skal de da endelig gøre. Alle kneb gælder.
    Men hvis jeg sælger en hest via salgsstald vil jeg overlade fremvisning, og alt det, til dem, der har dyret i kommission.

    ...
    Ergo. Jeg ved ikke, hvornår jeg ville vælge at booke en fotograf. Det er en ydelse jeg ikke har behov for. Fordi mine bedste billeder er alle taget taget af dem, der var der, for dem der var der.
    For mig er perfekte billeder pixels, der bevarer minder om et øjeblik.


  • #16   14. sep 2016 Jeg ville elske at have et photoshoot. Jeg har børn og shetlændere, og det ville da være fantastisk bare at have de der rigtig gode, søde billeder til minde om vores bedste pony nogensinde, samt hvor glade børnene er for deres ponyer.

    Jeg investerer dog ikke i dette. Ikke fordi jeg ikke ønsker det, ikke fordi jeg kan gøre det selv, og ikke fordi det er for dyrt for et photoshoot, men fordi det er for dyrt for os. Jeg tror tit det er det det kommer til når folk siger at det er for dyrt. Jeg tror ikke det er fordi de synes at det er dyrt for en pakkeløsning, men fordi de ikke har pengene. Mange er på flexjob, arbejdsløse, og meget andet der gør at økonomien måske er lidt stram og man hellere lægger pengene andre steder. Noget af det jeg ikke har kunnet finde, er for eksempel et minishoot, hvor folk kommer ud til fotografen, bruger 20 minutter (eller deromkring) med en pæn baggrund og ender med to billeder eller noget i den dur, til en billig penge. For det kan nemlig bruges som fødselsdagsgave, præmie til udstillinger eller stævner og den slags, men hvis der skal købes for 500 eller derover, så løber det op i pris og bliver fravalgt. Jeg ved dog ikke om der overhovedet kan nås noget på 20 minutter eller om det er for stort besvær for fotografen, eller der er for lidt at tjene på det, men det er i hvert fald det jeg ikke har kunnet finde på markedet.


  • #17   14. sep 2016 Jeg har nok et lidt andet syn på det end så mange andre herinde smiley

    Selv fotograferer jeg også og har min virksomhed DSP Photography, som også er CVR-registreret.
    Jeg er ved at finde elevplads, og forventer at skulle starte på selve uddannelsen i 2017

    Jeg laver for det meste pakkeløsninger, som virkelig bliver taget godt imod. Dog fortæller jeg også mine kunder at de til enhver tid er velkommen til at kontakte mig, hvis de har specifikke ønsker og/eller ikke kan finde lige dét de kunne tænke sig i nogle af mine pakkeløsninger

    Jeg har to forskellige pakker til alm. hestefotografering, én til stævne, én til billeder med sort baggrund, 3 forskellige pakkeløsninger til salgsheste og derudover en konfirmationspakke samt nogle tilvalg samt "web" pakker til virksomheder (salgs-/træningsstalde, avlere samt andre firmaer) - disse er dog uden pris, da det afhænger af den individuelle opgave.
    Mine priser ligger lige nu på mellem 399-999kr for en pakke + kørsel inkl. fra 6-15 billeder, evt. video osv - igen forskelligt for hver enkelt pakke.

    Jeg har som sådan aldrig fået af vide at folk synes jeg er for dyr, og har hidtil kun haft kunder, som har udtrykt sig positivt og tilfredsstillet over for det leverede arbejde smiley

    Når der forelægger en uddannelse i forvejen, jamen så stiger prisen naturligvis. Du kan sagtens tage fra 750-800 kr og opefter + kørsel for ca. 1 times fotografering (alt efter hvilken opgave, samt hvor mange billeder du leverer)


  • #18   14. sep 2016 Jeg vil også sige mellem 5-1000 kr for et photoshoot plus kørsel. Hvor mange billeder det så skal dreje sig om ved jeg ikke. Måske 15-20 billeder, som man selv kan være med til at udvælge.

    Mobilfotos kan aldrig komme tæt på billeder taget af en pro. Elsker billederne du har taget af babyen.


  • #19   14. sep 2016 Doktor: Jeg tror du skal passe på med, at konkludere hvad andre/mange folk har brug for.
    For du ligger meget op til hvad andre har brug for, eller ej.
    Måske du sku tale lidt mere for dig selv?

    Men det er helt i orden, at du, dine venner og jeres mobiler ka de samme som erfarne fotografer ka.
    Det går markedet heldigvis ikke i stå af.

    Men fotografering er MEGET mere, end bare at trykke på en udløser.

    Jeg har taget heste, børne og bryllups-billeder, hvor folk har sagt, at det ville de aldrig ku ha gjort bedre selv.
    Det har bla. været stemning og momenter.


    Finder jeg en fotograf der ka inspirere mig, vil jeg slå til på stedet.
    Jeg har kæmpe krav, fordi jeg selv tar billeder, så det ska være en der forstår mig og mine ideer.


  • #20   14. sep 2016 Jeg troede at jeg talte for mig selv, da jeg forsøgte at forklare, at jeg tror at hvor meget folk vil betale afhænger af, hvad fotos betyder for dem, og hvordan de bruger fotos. smiley

    For mig er det vigtigste, at billeder bliver taget på det rette tidspunkt, i den situation jeg vil mindes.
    Medmindre fotografen følger efter mig og selv deltager aktivt i de gyldne øjeblikke, tror jeg bare ikke på at fotografen kan undgå at afbryde den oplevelse jeg vil mindes. Så jeg er super glad for at folk der er med, kan tage billeder i situationen med mobilen. Jeg vil hellere have et perfekt timet billede, med middelmådig teknisk kvalitet, end perfekt teknisk kvalitet, som er taget på et tidspunkt uden betydning.
    Mine venners billeder er ikke perfekte, men de minder mig om perfekte minder og DET er kernen!

    Min oplevelse er, at alle professionelle billeder bliver kunstig opstillede, visuel pæne billeder - men billeder som ikke er del af et gyldent øjeblik. Så jeg har ikke set professionelle billeder som gav mig affektionsværdi.
    Hvis en fotograf kan fastholde intimitet, nærvær, spontanitet, livsglæde og flowet i oplevelsen mens det sker, skifter jeg mening. Men det er jo umulige krav for en udefrakommende.

    Så jeg lever glad og fro med mine teknisk dårlige billeder, men med elskede motiver, taget af dejlige amatører!


  • #21   14. sep 2016 Noget af det er, men når du skriver ord som "man" og "folk" tolker jeg det, som du taler for andre.

    Jeg mener, at en prof. sku få det til, at se naturligt ud.
    Altså fx bryllupsbilleder bæger tit præg af opstilling, men det skal sån nogle osse være.
    Men hvis man opstiller børn, blir det aldrig særlig godt.
    Der ska man vente på situationerne og momenterne.
    De 2 gange jeg har kastet mig ud i børnefotografering, har det ikke været nemt.
    Men ser man billederne, tænker man ikke genert pige, eller trodsig dreng.
    Det ville self være svært for dig, at se det i mine billeder.
    Men er ret sikkert på, at var det dit barn, ville du synes om dem, for de har meget af det du efterlyser.
    Det er måske ka være svært er, at vi synes noget forskelligt.
    Det drejer sig om, hvordan fotografen tilgang er til opgaven.

    Så jeg tænker, man ska ikke undervurdere folks behov for fotografer.
    Især ikke børnefotografering.


  • #22   14. sep 2016 Tjae.

    Hvis der er 117 mennesker i en balsal, er der måske 118 holdninger?

    Jeg har brugt man og folk som i "jeg, og dem som monne være derude, der tænker på samme måde".
    Der var kun en synsvinkel, og det er en massiv confounder, hvis det kun er klassiske fotografbrugere der skriver.
    Jeg kender kun to familier, der har nyere (få år) fotografbilleder stående fremme. Mange mennesker er ikke interesseret i professionelle billeder.
    Manglende kunder er ikke nødvendigvis udtryk for at folk ikke har råd.
    Det kan også bare være, at folks måde at bruge billederne på ikke matcher den klassiske fotograf ydelse.
    Jeg er en af dem. Fotografer skal finde på noget mere nærværende, hvis fx jeg skal købe deres produkter.


  • #23   15. sep 2016 Doktor Who:

    Jeg vil lige henvise til dette skønne billede af Stinna Tange - billedet er taget af Lars Møller
    https://www.facebook.com/rikke.hoejgaard/posts/10209239935251556?comment_id=10209242913086000&notif_t=feed_comment_reply&notif_id=1473916064197993

    Her ser jeg fremragende kvalitet og oven i købet EKSTREMT meget affektionsværdi.. Man må tænke på at der er forskel på de situationer man som fotograf komme ud i. Det er naturligvis meget nemmere at få disse minder i kassen, såfremt "modellen" rent faktisk befinder sig i en ægte given situation smiley

    Synes egentlig bare at det er en ret træls generaliseret opstilling du laver at fotografer - fint nok, at du ikke vil bruge penge på en - det er HELT fair! Men nærmest at sige at fotograferne kun laver opstillede billeder og ikke fanger affektionsværdien.. Tja, der bliver jeg (og sikkert også andre) en smule harm smiley
    Uanset hvad kan man SLET ikke sammenligne en hvilken som helst person med en iPhone (eller lign), med en professionel fotograf. Det at være uddannet fotograf er SÅ meget mere end at nappe billedet og levere en god kvalitet - fotografen her ved ALT om lyssætning osv (mange ting kunne nævnes), og det er dét der gør at billederne bliver lækre at se på - dernæst kommer "evnen" til at fange det gyldne øjeblik smiley

    Men jeg synes lidt at dette indlæg er kørt af sporet i forhold til hvad der blev spurgt indtil... TS: Jeg forholder mig fastlåst på min tidligere kommentar smiley Og kom da ud og i gang igen smiley Har set nogle af dine billeder, og det skulle der da gerne være nogen der kunne tænke sig! smiley


  • #24   15. sep 2016 Sorry.

    Men alle de billeder, som jeg har set taget af fotograf, har præg af stilleben.
    Jeg har aldrig set et "levende" billede, hvor man følte der skete noget mindeværdig i det øjeblik billedet blev taget.

    Jeg generalisere ikke. Jeg taler om egne oplevelser.
    Men der er nok andre end mig, der ikke har oplevet fede fotograf resultater, og derfor ikke tillægger det værdi.

    Hvis der sidder en god fotograf derude og tænker "det er sgu gammel løgn" jamen så har I et kæmpe, urørt kundesegment for jer selv.
    Hvis I kan komme ud og tage levende billeder. Og gøre jer kendt for det.


Kommentér på:
Hvad synes du er en fair pris? (Foto)

Annonce