{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.462 visninger | Oprettet:

Hø ad libitum.. Hvordan betegner du det? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg blev meget overrasket i et andet indlæg her inde da jeg opdaget at nogle ikke mente at når man fodrer med hø 24/7-365 i småmasket hønet, så er det IKKE ad libitum..
Så der er tydeligt et definitions problem angående udtrykket "Hø ad libitum"
Så jeg ønsker at høre med Jer her inde hvilken definition der er den dominerende sådan at vi nemmere undgår sproglige misforståelser smiley

Jeg definerer jo hø ad libitum som at hesten har tilgang til hø 24/7-365 lige meget om der er med/uden småmasket hønet o.l.

Så hvordan definerer DU hø ad libitum?

Mvh TT


Kommentarer på:  Hø ad libitum.. Hvordan betegner du det?
  • #1   29. sep 2016 Hø ad libitum er adgang til hø 24-7

  • #2   29. sep 2016 jeg vil sige adgang til hø 24/7

  • #3   29. sep 2016 Ubegrænset adgang til hø 24/7 smiley

  • #6   29. sep 2016 hø ad libitum kan være mange ting smiley

    Mine heste for hø ad libitum på folden om vinteren, i boksen for de wrap i kg..

    det betyder jo bar at de hele tiden har adgang til hø..

    mine har adgang til hø hele tiden når de er på fold og wrap i kg når de er i boks (det skulle dog helst gerne blive til at de har wrap hele natten igen ad libitum)..

    det kan også være at de har adgang til høet 24/7 i vinteren men ikke for hø i sommeren så det jo også hø ad libitum..


  • #7   29. sep 2016 Ja jeg vil sige det skal være ubegrænset adgang til hø og det er begrænset i net. De har hø 24/7 men deres indtag er begrænset af nettet.
    Men ja den er svær. Det jo bare min måde at definere det på. smiley


  • #8   29. sep 2016 Ad libitum = alt det de gider at æde, uden nogen form for begrænsning.

    De behøver i min verden ikke være hele året, men de kan have det f.eks. om vinteren.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   29. sep 2016 Jeg mener ikke at hø ad libitum er hø i småmasket net..

    hø ad libitum = alt det du kan spise/bruge.

    og så snart at man begrænser hestens indtag, ved f.eks at putte det i net, så får den ikke alt det den kan og vil spise


  • #10   29. sep 2016 Jeg mener heller ikke at det er ad libitum når det er i småmasket hø net..

    Det ville være det samme som at invitere dig på buffet ad libitum, men med det tvist at du lige skal løse en kryds og tværs før du måtte tage en enkelt skefuld (bare en for sjov sammenligning)

    Men det er adgang til hø hele dagen smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   29. sep 2016 ad libitum betyder jo netop "efter behag"

  • #12   29. sep 2016 Som de andre siger betyder ad libitum = efter behag, derfor har dine hest ikke adgang til hø ad libitum smiley

  • #13   29. sep 2016 Jeg definere det på samme måde som dig TT :).

  • #14   29. sep 2016 Samme som Sassie og TT smiley

  • #15   29. sep 2016 Ad libitum betyder så meget de kan spise smiley
    Det gør ingen forskel for begrebet hvordan det bliver udfodret smiley


  • #16   29. sep 2016 Fri adgang til hø - hele tiden - døgnet rundt - her har de det og der står en Balle hø på folden de kan æde af hele tiden som de har lyst

  • #17   29. sep 2016 For mig er det at der er adgang til stråfoder døgnet rundt. Hesten har jo stadigvæk mulighed for at spise alt det den vil, det går bare lidt langsommere, hvis det er i et net.

  • #18   29. sep 2016 For mig betyder det at der altid er hø/wrap til rådighed, i alle døgnets timer.
    Uanset om det er i net, kasse eller på jorden - det er til rådighed, og de kan ikke løbe tør uanset hvor meget de æder smiley


  • #19   29. sep 2016 I min verden er det at der er ubegrænset mængde! smiley hvis nu den har tømt hønettet om natten fx så har den ikke adgang til mere ? Min hest har på folden fri adgang til alt det hø den kan spise og derefter får den alt det hø den kan spise i boksen over 3 gange fra om aftenen til om morgenen smiley

  • #20   29. sep 2016 Hvis den tømmer nettet, har den jo netop ikke ad libitum..
    Min fik 20 kg hø i net i boksen og i gennemsnit spiste han 12 kg, han fik med vilje mere end han kunne spise, netop for at han ikke skulle løbe tør og altid have. Han spiste desuden samme antal kg i gennemsnit da han fik det løst.


  • #21   29. sep 2016
    At hesten aldrig løber tør - uanset om det så er i net, på jorden eller i en kasse.
    Men ad libitum er for mig at hesten aldrig løber tør.


  • #22   29. sep 2016 Mine får en wrap -balle ind på fold, så kan de æde som de lyster. Det er alle dage hele året, måske ikke så nødvendigt om sommeren smiley Men det sådan jeg ser på ad libitum.

  • #23   29. sep 2016 Så i det øjeblik at man smider et net henover ballen, så er det ikke ad libitum mere?

  • #24   29. sep 2016 Jo da. Det jeg nok ikke fik uddybet var at så længe de har stråfoder 24/7 så er det vel ligemeget Hvordan det bliver serveret. Jeg skrev mest Hvordan det fungere her hjemme smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   30. sep 2016 guldhesten: korrekt - ihvertfald hvis du serves fra ordets rigtige betydning..

    at folk så giver ord andre betydninger - jamen, så er det klart at man bliver forvirret.

    men ad libitum er efter behag, og alt det man vil. så, så snart at hesten bliver begrænset på den ene eller den anden måde, så er det ikke ad libitum mere.


  • #27   30. sep 2016 Nå okay smiley jamen så får så mine heste så ikke ad libitum smiley Jeg har altid troed at ad libitum betød alt hvad man kan spise.. At retten så er i små stykker troede jeg ikke havde en betydning for at det ikke var smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   30. sep 2016 team tindur: ud fra ordets betydning så nej, dine får ikke ad libitum, de er begrænset via det småmaskede net..

    det er ikke at de får høet i mindre portioner, men at de ikke indtager hvad de kan.


  • #29   30. sep 2016 Men hvis de ikke indtog alt hvad de kan.. Så ville de jo stå omkring den høhæk 24/7.. Så de spiser jo alt hvad de ønsker..? smiley For det er ikke 24/7 jeg ser de stå der.. smiley og hvis de gjorde ville jeg sige at det var en begrænsning på smiley

    Mvh TT


  • #30   30. sep 2016 Men hesten kan jo stadigvæk spise lige så meget den vil?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   30. sep 2016 småmaskede net bruges jo til at begrænse hestens indtag at grovfoder - eller forlænge spise tiden, fordi det begrænser hesten i at kunne indtage samme mængder - derfor er det ikke ad libitum.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   30. sep 2016 guldhesten: det vil den da aldrig kunne..

    hvorfor skulle man eller bruge f.eks. småmaskede net frem for bare en spand? så har det jo ingen effekt.


  • #33   30. sep 2016 Min spiser i gennemsnit det samme antal kg.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   30. sep 2016 guldhesten: men så har det småmaskede hønet heller ingen effekt ved dine heste.

    men det er også ligemeget, folk ved jo hvad der menes :-)..


  • #35   30. sep 2016 Den spiser da alt hvad den ønsker og har behov for selv om der er et net. Ja det forlænger spisetiden. Heste er jo skabt til at småspise og ikke tage store mundfulde så den får jo alligevel spise alt hvad den ønsker. Det gør jo også vi hvis vi spiser feks antipasti o.l. Mad på en restaurant og betaler all you can eat (ad libitum) smiley
    At maden her kommer i små stykker er jo det..det gør det jo ikke "mindre all you can eat" (ad libitum)

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   30. sep 2016 Men på restauranter bliver du ikke begrænset i dit indtag..

    og derfor er det ikke ad libitum. ..

    slå ordet op..

    efter behag - uden begrænsning.

    vi alle ved jo hvad der menes når man siger hø ad libitum, og den forskel der er, er jo ligegyldig.. det eneste vigtige er jo at hesten har noget hele tiden. om den så bliver begrænset i sit indtag eller ikke er vil egentligt totalt ligegyldigt.


  • #37   30. sep 2016 Ift effekten af småmasket hønet så har de den effekt at hesten lærer at mærke når den er mæt. Den overspiser ikke og bliver hurtigt sulten igen. Selv om vi ikke har samme fordøjelsessystem så er det lidt at sammenligne ift. At vi er meget sultne. Vi spiser hurtigt, bliver pludselig meget mætte da vi har spist for meget, og bliver hurtigt sultne igen. Det småmaskede net gør at de småspiser og undgår at spise for meget og blive hurtigt sultne igen smiley

    Mvh TT


  • #38   30. sep 2016 Ad libitum betyder efter behag , min spiser efter behag, så er det vel os ad libitum, selvom det serveres i en beholder af en slags.



  • #39   30. sep 2016 AMT - der er jo snak om små mundfulde kontra store. Antipasti er små mundfulde, det er også småmasket hønet. Det at man bestiller all you can eat(ad libitum) af antipasti gør det jo ikke mindre ad libitum bare fordi der er snak om små stykker kontra store... smiley

    Mvh TT


  • #40   30. sep 2016 Jeg mener der er hø adlibitum, når der er hø døgnet rundt.. om det så er i hønet eller bare i en bunke.
    Jeg putter hø i hønet i boksen, for at øge tyggetiden. Det gør jeg fordi jeg har et par stykker som råæder, hvis de får muligheden. Min 3'er pony spiser lige så meget, som min hest på 165 da hun var i fol!
    for ham er det kun en fordel at jeg kan reducere indtaget for ham, da han ikke selv kan styre det smiley
    på denne måde har han også hø til hele natten ligesom de andre smiley


  • #41   30. sep 2016 Småmaskede hønet= adgang til hø 24/7
    Hø uden net= hø ad libitum


  • #42   2. okt 2016 Min æder lige hurtigt og effektivt om det er i småmasket hønet i flere lag, eller ligger løst, dog stresser han utrolig meget over nettet, så selv om han kun må få 8 kg. i døgnet får han det løst.
    men ja, som mange andre siger, ad libitum det er alt hvad den kan tygge sig igennem uden begrænsning, hø i net, 24/7-365 det er jo "bare" adgang til hø altid, nogle heste bliver jo begrænset i indtag af hø i net, derfor er det ikke ad libitum, MEN dermed ikke sagt at det er forkert at give det i net, så længe de ikke løber tør smiley


Kommentér på:
Hø ad libitum.. Hvordan betegner du det?

Annonce