{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Jeg er træt af folks opførsel {{forumTopicSubject}}

Jeg har egentlig gået og tænkt på det her indlæg i noget tid nu, eller ej, det er egentlig løgn... Siden i går aften, det andet lød bare bedre smiley

Men jeg er træt af at se på de grimme kommentarer der ofte kommer ud af folks munde herinde og på andre sociale medier. Hvorfor har vi så stort et behov for at nedgøre og tale grimt til hinanden, fordi vi ikke er enige i, hvad en anden gør og hvordan en anden rider? Hvis du er uenig og mener at det vedkommende gør, at dybt forkert, så er vejen frem altså IKKE at tale grimt! Tal dog pænt og brug konstruktiv kritik. Langt de fleste heste folk - der reelt elsker heste - ønsker jo at gøre det bedste for de kære dyr, men det er af og til svært, da det ikke er alle der har den erfaring og viden, som nogle af os andre sidder på. Så del ud af din viden og erfaring, på en god måde. Lad være med at trække ned over hovedet på folk, at de gør det hele forkert og SKAL gøre sådan og sådan. Vejled dem og hjælp dem til at blive bedre. Jeg forstår simpelthen ikke behovet for, at folk opfører sig som de gør. Er det for at virke bedre og højere i hierarkiet eller hvad? Er det derfor, så må fornuften da simpelthen være taget på ferie. Det er egentlig ligegyldigt om det er om heste, mobning eller noget helt tredje. Tænk en ekstra gang før du snakker, det betaler sig i sidste ende - for tro mig, det er ikke fedt, at være den der for ordene hvis ikke de er pæne og konstruktive.

Jeg ved ikke helt hvad meningen her er, måske at jeg bare håber at nogle folk kunne tage det til sig og tænke over det for eftertiden, for det er sgu godt nok en sørgelig drejning vores samfund tager og jeg håber for alt i verden ikke det fortsætter, for så bliver det da ulideligt.

God søndag og sidste feriedag herfra!


Kommentarer på:  Jeg er træt af folks opførsel
  • #1   23. okt 2016 Jeg synes folk er blevet sarte!

  • #2   23. okt 2016 Astrid M - forklar gerne? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   23. okt 2016 jeg syntes det er den forkerte denne opfordring kommer fra - med mindre at du selvfølgelig har ændret din retorik mærkant inden for den sidste tid.

    jeg syntes egentligt at folk taler og skriver pænt her inde (prøv f.eks. hundegalleri, det er for de hardcore).

    den der oftes taler grimt er ts, når der ikke kommer det svar eller skulderklap som ts håber på..

    men god opfordring, og selvfølgelig skal man tale pænt til hinanden.
    men viber alle mennesker, og vi kan alle blive revet med, eller blive så følelsesmæssigt indblandet, at vi overreagere.



  • #4   23. okt 2016 AMT: Jeg er da meget nysgerrig på hvor dét kommer fra, for jeg synes da på ingen måder jeg er grim i munden, men ok.

    Jeg ved da udmærket godt, at jeg selv for MANGE år siden ikke var særlig pæn i munden, men det er der nu ikke noget af længere. Og hvem opfordringen kommer fra er vel også ligegyldig, synes jeg.

    Ja, du har ret i, at folk der ikke får de svar de ønsker, kan være stride - men det kan de svar folk kommer med i hvert fald også.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   23. okt 2016 sandra: det er ikke flere år siden at du har været rigtig provokerende her inde, og kommet med rigtig spydige kommentare smiley

    jeg har aldrig oplevet folk her inde været direkte grove i sproget eller skrevet grimt - folk har været strenge, kontante og lige på, men sådan bør det også være.

    vi kommunikere via skrift, og så bliver man nødt til at skrive hvad man gerne vil sige, og ikke pakke det ind. også siger jeg heller ikke at du er grim i din tale smiley

    det kan sagtens være at du har skrevet noget, som du syntes var spot on, hvor anden (måske mig), har syntes at de tangerede til unødvendig provokation.

    men må giver astrid ret, folk er simpelthen blevet for sarte..

    der har ikke været en eneste virkelig hæftig debat i flere måneder næsten..


  • #6   23. okt 2016 AMT: Selvfølgelig er det forskelligt hvordan vi opfatter det, man fiskede nu efter et konkret ''bevis'' eller hvad man nu skal sige, for jeg husker det altså ikke. Jeg er selv imod provokation og spydigheder, så det skulle undre mig meget, at det har været fornylig. Som sagt, jo vist da jeg var yngre, men der er sket meget siden da.

    Det kan sagtens ske at det er smuttet, jeg skal ikke kunne sige det og så vil jeg som sagt tænke over det. Jeg ønsker bare at se noget konkret, for ellers ved jeg vitterligt ikke hvad det skulle være.


  • #7   23. okt 2016 Jeg synes at du har ret.
    Jeg ser mange mennesker herinde, dog er jeg IKKE selv en af dem, der taler meget grimt til andre, hvis de kommer med et svar eller får et svar der ikke lige passer vedkommende. Det er jo ikke fordi, at tingene bliver løst hurtigere af at man snakker grimt til hinanden! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   23. okt 2016 sandra: sidder ikke og gemmer indlæg fra hver enkel bruger her inde, så har desværre ingen konkret bevis.



  • #9   23. okt 2016 AMT: Haha nej, troede jeg skam heller ikke, men det kunne jo være du kunne huske emnet eller lignende smiley men hvis det er din mening, så vil jeg selvfølgelig tænke over det - for sådan ønsker jeg langt fra at fremstå.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   23. okt 2016 sandra: desværre. sådan noget husker jeg ikke.

  • #11   23. okt 2016
    Tja, folk holder på deres mening og siger tingene som de er. Det er egentligt ikke meget anderledes end i de virkelige verden. Det er jo et debat forum - spørger du folk i den virkelige verden til råds får du jo også 117 forskellige meninger, hvor det bestemt ikke er alle der er enige. Jeg har da være i adskillige mindre pæne diskussioner/debatter da jeg gik i skole, hvor der ikke blev lagt fingre imellem.

    Jeg kan nogle gange godt savne noget forståelse for andre folks mening - muligt man ikke er enige, men at man så kan se hvorfor en anden vælger og gøre som de gør selvom man ikke selv ville gøre det.

    Men grimt sprog mm. ser jeg nu mere på facebook og det hører tit teenagere til, når de ikke bliver klappet på ryggen og får ret. Eller man får påpeget at det er en god idé og træne stopsignal hvis hesten løber i spring - det kan man godt få et hysterisk svar til.


  • #13   23. okt 2016 Krikken - helt korrekt. Emnet er ikke kun ment herinde, for er enig i at det fungere ganske pænt herinde, men det kunne ligeså vel være angående mobning i den virkelige verden eller en heste-gruppe på FB.

    Det jeg mener er ikke så meget forskellige holdninger og debatter, for det vil der altid være. Jeg tænker mere at en har lagt en video op hvor hun arbejder sin hest til biddet vha. skriftevis tag i indvendige og udvendige tøjle - og det er folk imod. Her bliver vedkommende bare SABLET ned en gang for alle, får at vide at hun er dyremishandler og at det er godt, at ens dyr ikke er hendes og op af døre og ned af stopler. Det er lidt mere det jeg tænker på, at man i stedet burde hjælpe vedkommende, så vedkommende forstår og lærer om fx hestens anatomi og kan forstå at det ikke er den rigtige måde at ride på.


  • #14   23. okt 2016
    Tja, jeg kan ikke genkende det du skriver - ordet " dyremishandler " er noget meget få skriver når bølgerne ind imellem går højt og folk ikke formår at formulere hvad de mener på en bedre måde, fordi de ikke kan finde andre ord.

    Min oplevelse er også, at det ikke hjælper en dut at komme med gode råd til folk om anatomi og andet hvis de ikke har spurgt om råd - det giver ligeså meget folk der stiller sig på bagben, som den anden tilgang :o).

    Det var slemt en overgang på HG med debatterene, men det oplever jeg overhovedet ikke længere, måske fordi at der er forsvundet en del teenagere her fra.


  • #15   23. okt 2016 Det er også helt fair! Jeg støder ofte på det, faktisk forleden da i en debat på FB i gruppen Hesteland, hvor en havde lagt en video op af Carl Hester der red lang og dyb på en hest. Her kom netop disse kommentarer smiley det kan sagtens være, at det som du siger, er mangel på bedre ord - men det er stadigvæk ikke i orden i mine øjne.

    Og klart, at bliver der ikke spurgt om dét råd og fok fx skriver det, så er det en tendens at blive stejl - men jeg ser nu stadigvæk flest bliver stejle af fordømmende og nedgørende kommentarer, end folk der prøver at forstå og hjælpe på en pæn måde.

    Men helt enig, det er blevet bedre herinde og det er dejligt! smiley


  • #16   23. okt 2016 Når vi taler ned til andre, så hæver vi os selv for en stund, og vi føler et bedre værd. Når vi kan kritisere andre, herunder at bagtale, føler vi os for en stund som bedre, og klogere end andre.

    Med andre ord, det giver os en skide god følelse at gøre det, derfor gør vi det.

    At denne følelse ofte er forbigående, og efterfølges af en måske ubevidst negativ følelse, som tilskynder til at snakke negativt, hakke yderligere, for at få endnu et skud lykkefølelse.

    At være opmærksom på denne mekanisme i os, kan hjælpe med at undgå denne adfærd, den mere anerkende og respektive adfærd skal læres, for vi kan den ikke pr. automatik. Det er faktisk ikke altid så let, selvom jeg er fuld ud bevidst om denne "hjerne programmering", falder jeg også i med begge ben ind i mellem.


  • #17   23. okt 2016 Jeg synes egentligt at tonen herinde er ret pæn, men på Facebook er den ofte grum og derfor bruger jeg sjælden diverse gruppe derinde til at spørge om råd.

  • #18   23. okt 2016 Syntes som en del af de andre nævner at tonen er blevet rigtig pæn.

    Bare for nogle år siden (hvor jeg ikke selv var specielt pæn i munden) for jeg ofte trusler med folk der ville komme og tæve mig og et par gange med direkte dødstrusler.

    Den tone har jeg slet ikke set siden, syntes folk er blevet rigtig søde herinde.


  • #19   23. okt 2016 Selvfølgelig skal vi holde en sober tone, uanset hvilket forum vi taler sammen i.
    men jeg er enig i at tone her på HG slet ikke er så slem som den er mange andre steder, og måske er det netop fordi at de teenager der var her for år tilbage, er blevet voksne og følsomme.


  • #20   23. okt 2016 Både og.. Jeg synes egentlig ikke tonen er sååå grov herinde, som den er på facebook, som andre i tråden også har skrevet.. Holy mother of moo moo, de kan give den fuld skid i grupperne derinde. Man skal tale pænt, det vil jeg helt sikkert give dig ret i, meeeen jeg må også erklære mig lidt enig med Astrid.. Ofte når tonen bliver øv, så er det TS der går i ubegrundet forsvarsposition, smider sig på gulvet og skider ud over hele debatten.. Nogle gange er det svært at sige noget, for ligemeget hvor pænt man formulerer sit svar, så kan det læses som fanden læser biblen.. Hvis TS er fast besluttet på kun at læse det vedkommende selv vil og være tung at danse med, så er det ikke lige nemt. Dermed ikke sagt at der ikke sidder keyboard warriors derude og går full retard med det samme de åbner internettet.. Det synes jeg dog ikke er ligeså ofte som førnævnte eksempel.

    Jeg skal så heller ikke se mig fri for at have smidt en spids kommentar afsted, det er da sket et par gange..


  • #21   24. okt 2016 Dorthe C - jep smiley lige præcis.. Men hvis man begynder at give sig selv skulderklap for at man formår at holde en god tone og komme med konstruktive råd, til trods for at en anden person sviner en til, så bliver det belønningen smiley men det tager tid og øvelse.. Heldigvis har jeg ift. Mit erhverv årevis med træning i dette. Så jeg synes selv jeg er ret god til at ikke blive personlig og grim. smiley

    Mvh TT


  • #22   24. okt 2016 Jeg er halvgammel efterhånden, og fra den tid, hvor man rent faktisk var NØDT til at tale sammen, da hverken internet eller mobiltelefoner var opfundet, og ville man ud med noget, var man altså nødt til at sige det til folk, og derfor overveje meget, hvad man ville sige, og hvordan man formulerede sig..
    I dag er det lidt ligemeget hvordan man formulerer sig, for man er ikke nødt til at stå ansigt til ansigt med personen, og kan derfor være LANGT mere farverig i sine "udtalelser" end man ville være normalt, hvilket nok godt kan gøre nogen mere kreative end de ellers ville være..

    Omvendt så synes jeg også MEGET ofte at mange nærmest bare LEDER efter noget at blive fornærmede eller "stødte" over i dag.. Der er gået mode i at blive "stødt" i dag, og ISÆR virker det som om rigtig mange går op i at blive stødt på ANDRES vegne også, hvilket er totalt ubrugeligt.. Det er også meget moderne at være "politisk korrekt" i dag, hvor nogle så påtager sig en holdning, dannet af andre, uanset om de i virkeligheden er enige eller ej, og det er RET ubrugeligt. smiley

    Der er altså INTET som helst skadeligt i at folk er uenige.. Det er sådan set ofte det der skal til for at få et andet syn på tingene.

    God dag. smiley


  • #23   24. okt 2016 Jeg glemte også lige at tilføje;
    Dog synes jeg at tonen er blevet pænere herinde, end den har været. Men på Facebook (som I andre også siger) kan de godt nok være stride.
    Jeg spurgte engang derinde, om der var nogen, som vidste hvilke stærke bid, der var godkendt til dressurstævner. Det var som at spørge i øst og få svar i vest + et par grimme kommentarer var der da også i blandt! smiley
    Men det er så dejligt at folk herinde er blevet bedre til det med at skrive ordentligt smiley


  • #24   25. okt 2016 Jeg synes det varierer meget hvordan tonen er herinde. Ofte oplever jeg at det bliver til en kæmpe diskussion fordi TS ikke kan magte at få kritik (og jeg synes nu ellers jeg prøver at holde det så konstruktivt jeg kan), og derfor går i full blown forsvarsposition og lukker af for AL refleksion; og jeg slår også gerne ned på uetisk behandling af hestene om det så er herinde eller i virkeligheden. Det er bare no go. Men jeg synes jeg prøver at tænke mig om og formulere det så konstruktivt jeg kan i situationen.

    Mest af alt så fornemmer jeg tit at TS (eller andre i tråden) er ude af stand til at reflektere og bare lukker den af med "det er min mening". Men jeg skal ikke udelukke at der nogle gange dukker grove svar op som bestemt ikke bare kan læsses over på trådstarter.

    Snakker vi andre sociale medier, såsom Facebook, så har jeg droppet diskussionerne dér for længst. De folk, der sidder i kommentarsporerne derinde, er som oftest helt uden for rækkevidde og kan overhovedet ikke finde ud af at debattere. Er der artikler der vækker en smule følelser (dyr, stenkast osv) så får den ikke for lidt med grimme ord, vold og selvtægt. Jeg har bestemt mig for at jeg godt nok ikke gider bruge energi på sådan noget smiley


Kommentér på:
Jeg er træt af folks opførsel

Annonce