{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Kan du klare indfødsretsprøven? {{forumTopicSubject}}

Min mor fandt lige en lille test på nettet og udfordrede mig.
Jeg klarede den dog ikke, faktisk langt fra jeg fik 20 ud af 40 og man skal have 32 for at bestå.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-08-her-er-den-nye-proeve-kan-du-blive-dansk-statsborger?cid=tv2.dk:Her%20er%20den%20nye%20pr%C3%B8ve%3A%20Kan%20du%20blive%20dansk%20statsborger%3F:article

Personligt syntes jeg mange af spørgsmålene er helt ude i hampen og har intet med at være dansk og gøre, hvad syntes i?


Kommentarer på:  Kan du klare indfødsretsprøven?
  • #1   1. dec 2016 Tog den for noget tid siden i intern konkurrence med min veninde smiley 33 rigtige hehehe smiley

  • #2   1. dec 2016 Jeg fik 28 rigtige smiley
    Det er sku lige meget for jeg ønsker ikke at blive dansk statsborger smiley

    Mvh TT


  • #3   1. dec 2016 29 rigtige til mig.. Nå må nok heller finde et andet sted at bo så smiley

  • #4   1. dec 2016 Prinsessen - jaa. .ikke sjovt at være dansker og ikke engang være god til det ; -)

    Mvh TT


  • #5   1. dec 2016 TT: Nej det er noget skidt smiley Meen syntes nu ikke de spørgsmål siger meget om at være dansker..

  • #6   1. dec 2016 TT: Haha det er da ret trist og være en dårlig dansk dansker smiley

  • #7   1. dec 2016 Ja det må man sige smiley
    Den burde måske revideres smiley

    Mvh TT


  • #8   2. dec 2016 35 rigtige smiley Meen meget af det var altså bare held smiley

  • #9   2. dec 2016 Jeg fik 27.

    Jeg synes at det havde været mere relevant med spørgsmål om f.eks Hvad betyder "ikke kaste med sten når man selv bor i glashus" (eller noget i den stil, hvor det viser at man har lidt mere forståelse for nogle af de danske talemåder), eller i hvert fald noget mere nutidigt... Ikke noget om diverse kunstnere der for et par hundrede år siden lavede et eller andet.
    Personligt er jeg også bedøvende ligeglad med hvornår grundloven blev lavet... den er der og det er det vigtigste, ligesom at det vigtigste er at jeg kan sætte olsen-banden i dvd-afspilleren, ikke hvem der egentlig har lavet den...

    Man kan dog sige, at siden at der er mulighed for at læse op til dem, så burde det jo ikke være et problem smiley


  • #10   2. dec 2016 35 rigtige.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   2. dec 2016 37 rigtige smiley

  • #12   2. dec 2016 23 rigtige

  • #13   2. dec 2016 ja jeg kan sku heller ikke blive dansk statsborger smiley (godt man er født ind i landet så)
    20 ud af 40rigtige :S
    enkelte kunne jeg godt have svaret rigtigt på hvis jeg havde givet mig tid til at forstå spørgsmålet men var ikke kommet i nærheden af de 32 :S

    Min bror som er historie/religion nørd fik 39 rigtige, men han ved sku nærmest også alt og går op i det..


  • #14   2. dec 2016 38/40
    Jeg synes ikke det er nogen svær test, taget i betragtning at man på forhånd bliver undervist i materialet. Mit resultat afspejles af, at jeg har fulgt med i særligt historieundervisningen, og selvom jeg ikke særlig tit ser nyheder så læser jeg overskrifter og ved derfor blandt andet hvilken tidligere statsminister der døde, og hvilken præsident der besøgte Danmark i år.

    Nej, det er ikke alle spørgsmålene jeg finder lige relevante. Men jeg synes ikke, at det er en prøve der stiller urimeligt høje krav, så længe man undervises i materialet først


  • #16   2. dec 2016 28 her. Sikke nogle åndssvage spørgsmål xD

  • #18   2. dec 2016 15/40.
    Synes nogle af spørgsmålene godt kunne have været undværet - Synes ikke rigtig at de gav så meget mening.
    Jeg er 100% dansk, og alligevel får jeg 15 ud af 40 rigtige, det er jo ingenting?! Og jeg har alligevel min folkeskole, samt 10. klasse og meget af det der blev spurgt om har jeg aldrig haft i skolen - Og ikke noget jeg har behov for at vide. smiley


  • #19   2. dec 2016 29 rigtige, men med kærestens hjælp smiley


  • #20   2. dec 2016 Mit var med min farmors hjælp smiley

  • #21   2. dec 2016 Britt N: At vi ikke kan svare på noget der skete for flere århundreder siden har da intet med almen dannelse og gøre. Og kan heller ikke se hvad det har med danskhed og gøre, hvornår vil det være relevant for en indvandre eller flygtning at kunne besvare de der spørgsmål?

  • #22   2. dec 2016 35 rigtige.. Det meste var rent held, for jeg gættede bare..

    Hvornår har det nogensinde været relevant at vide hvornår den første Olsen banden film havde premiere, hvis man gerne vil være dansk statsborger? Who cares.. Det har da nul og en fis at gøre med om man er dansker eller gerne vil være det.


  • #23   2. dec 2016 Undskyld mig Britt, men jeg synes faktisk at det er mere dannet og relevant at jeg, som dansker, lærer mine børn, hvordan man bør behandle andre, opdrager dem til hvordan man begår sig i et samfund på en ordentlig måde, i forhold til at fise på biblioteket og låne 10 bøger at fordybe mig i for at finde ud af 10 forskellige ting som skete for 100 år eller mere siden. Jeg synes at det er mere relevant og "dansk" at mine børn ved hvad en juledekoration er, historien bag sankt hans , hvorfor vi slår katten af tønden og lignende end hvem der lavede Olsen banden filmene. Disse ting er historie tradition og kultur, men er noget der stadig bruges den dag i dag.

    Jeg har da sikkert haft om det meste i folkeskolen, jeg har været flere gange i rundetårn og har hørt om det, og meget mere, men da det overhovedet ikke har min interesse, så sidder det ikke fast. Hvis jeg nu slog det op på nettet, så ville det være glemt om mindre end en uge. Derimod er der meget andet der sidder fast i hukommelsen, som er relevant for mig, og/eller har min interesse.


  • #24   3. dec 2016 ÅH Gud hvor er det en DUM LORTE test, hvem fanden har siddet og bakset den sammen! Hold nu op en tarvelig måde at sortere alle fra!

    Jeg fik 28, og sikke nogle spørgsmål? HVIS man endelig vil lave sådan en test, så skal spørgsmålene da emme af omsorg, kærlighed og at være gode ved hinanden og måske noget med vores velfærd?
    SUK


  • #25   3. dec 2016 Hahahaha, jeg tror bare jeg pakker kufferterne. Fik 15 rigtige.

  • #26   3. dec 2016 Pas på med det Sacha... Du rejser jo snart.. Måske du ikke får lov at komme tilbage igen smiley

    Mvh TT


  • #27   3. dec 2016 Åh åh!

  • #28   4. dec 2016 Fik 38 rigtige, lusket med sportsspørgsmål - aner intet om det smiley
    Synes ikke det rammer hvad jeg synes er danskhed, men jeg tror ikke "vi"/danskerne kan blive enige om hvad der er "ægte dansk" smiley


  • #29   4. dec 2016 Jeg bestod ikke, men det har jeg altså ikke traume over. Og jeg skal ikke på biblioteket smiley
    Jeg interesserer mig ikke for historie og at huske årstal det kan jeg da slet ikke.
    Jeg syntes så heller ikke det siger ret meget om at forstå det danske samfund at kunne huske hvornår noget skete for flere hundrede år siden.
    Sådan noget er udenadslære men giver virkelig ikke ret meget forståelse og indsigt.



  • CC
    CC Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #30   4. dec 2016 33 rigtige. Jeg tror dog, jeg kunne have fået alle rigtige, hvis jeg havde læst "pensum", som de mennesker, der skal op til den rigtige prøve, gør. Det er jo lidt som at tå til eksamen - man læser op og består eller dumper.

  • #32   5. dec 2016 Men Britt jeg kan stadig ikke se hvad formålet er i, at de skal vide, hvem der instruerede olsen banden, eller hvilken arkitekt der tegnede hvad, hvem der malede dit, og hvem der byggede dat. Det må du meget gerne forklare mig, for i mine øjne er det unyttig viden. Bygningerne står der, malerierne hænger der og om man ved det eller ej kommer nok aldrig til at gøre en forskel for nogen... altså, med mindre man skal tage sådan en prøve smiley

    De ressourcer der bruges på at lære disse ting, burde efter min mening, hellere bruges på at lave sprogholdene bedre og mere sammenhængene, for de er da det værste juks nogensinde. På de sprogskoler, der bliver alt materiale hastet igennem, for det handler om at fylde så meget viden på, på så kort tid som muligt. Det er en illusion, hvis du tror at de får fordybende undervisning i disse ting... det er paratviden, i hvert fald på de sprogskoler min mand har været på. De har et bestemt stykke tid til at lære dansk til det niveau, og så til næste niveau osv, da der er begrænsning for hvor længe de kan gå der. Derudover er holdene blandede af folk på forskellige niveauer, så man kan f.eks risikere at være helt ny, og så komme ind i et hold med folk der har været der 6 måneder. Derudover skal du tænke på at mange har børn og familie der skal passes, et hus der skal holdes, et fuldtidsjob+transport, nøjagtigt ligesom alle andre, og så kommer sprogskole og tests oveni... den tid skal tages fra noget, og jeg synes godt at man kan mærke at det ikke er alle familier der så har tiden til at give børnene den hjælp de har brug for, det oplevede jeg i hvert fald da jeg arbejdede på en skole i Kalundborg, samt dengang jeg selv gik i skole i Tåstrup.


  • #33   5. dec 2016 Fik 36 rigtige ud af 40. Synes den er forholdsvis nem hvis man har hørt efter i timerne smiley

  • #34   6. dec 2016 Jeg tror snakken om "almen dannelse" i de fleste tilfælde dækker over at man bare gerne vil holde fast i traditionerne.

    Desværre så synes jeg ikke helt at almen dannelse indebærer, at man skal vide hvornår komponisten Carl Nielsen levede, hvornår folkeviserne blev nedskrevet eller - God forbid - opbygningen af stændersamfundet i middelalderen! En del af de historiske spørgsmål lærer man i historietimerne, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man så stædigt fastholder at "almen dannelse" er så vigtigt i form af tilfældig historisk viden.

    Der er mange ting, som JEG også synes at andre bør gå meget mere op i smiley Men det afhænger jo altsammen af ens egen interesse og moral. Der er mange ting, som JEG synes er meget vigtigere for det danske samfund end at kunne gå op til en test i de spørgsmål.

    Jeg bryder mig nok bare i grunden ikke om at andre skal diktere hvordan tilfældige historiske fakta er et led i at kunne blive almen dannet. Jeg bryder mig ikke om at få læsset andres værdier over på mig, som om jeg kun bliver et fuldgyldigt medlem af samfundet hvis jeg bliver "dannet" efter deres idealer.
    Vores samfund ændrer og udvikler sig, og forhåbentlig ændres opfattelsen af den almene dannelse sig også i takt med dette.


  • #35   7. dec 2016 Forresten - 22 rigtige her smiley Det ville nok have gået bedre, hvis jeg havde øvet mig på at gå til prøve i det præcise materiale. Men jeg synes stadig ikke det er en optimal prøve hvis vi snakker almen dannelse.

Kommentér på:
Kan du klare indfødsretsprøven?

Annonce