{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
781 visninger | Oprettet:

Hvad er jeres holdning til dette? {{forumTopicSubject}}

*Forventer en sober tone og ingen mudderkast :-)*
- ønsker en god debat.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=cat%20with%20wheels%20instead%20of%20legs

Det handler om emnet i linket. Katte der har fået amputeret begge bagben og nu er på ''hjul/kørestol'' i stedet for.

Personligt er jeg selv meget i mod det, om så det er kat eller hund. Men især kat, da jeg mener det er, at fratage katten dens naturlige behov. Katten kan ikke flygte hvis den bliver generet, den kan ikke søge i højden, der er faktisk mange ting, den ikke kan. I mine øjne så er det at gøre dyret en bjørnetjeneste og det grænser til det små egoistiske, hvor man ikke tænker på dens naturlige behov. Jeg ville aldrig gøre det, så hellere aflive og vide, at min kat ikke lider længere og har fået fred. Ville hade at se på en kat der ikke kunne udfolde sig optimalt. Jeg ved ikke om jeg er ene om denne holdning, men er meget interesseret i at høre andres meninger omkring dette - på godt og ondt, alle meninger er velkomne

Og som det sidste, så glædelig jul!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er jeres holdning til dette?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   12. dec 2016 for mig er det at gå for langt, og mere et egoistisk valg, end et valg for katten.

    mange mennesker tænker, "det er ih og åh så synd for mig at jeg skal miste mit dyr - så hvis jeg nu overser dens forringede livskvalitet, så forsvinder det måske"..

    som du selv er inde på, så fratager du fuldstændig katten dens naturlige levevis - den ville ikke kunne komme væk fra evt. fare (hunde) ved at hoppe op i et træ. Den er bundet til at blive på jorden resten af dens liv.


    tror også at disse ekstreme handlinger, handlere mere om at mennesket søger ommærksomhed, via "åh, du elsker bare din kat så højt", end at de gør det af tanke og overvejelse.


  • #2   12. dec 2016 Enig - man kan jo sagtens elske sin kat som var den ens barn, det gør jeg fx - men jeg kunne ALDRIG drømme om, at vælge min egen egoisme fremfor min kats velfærd og liv. Jeg mener ikke, at man skal have dyr, hvis ikke man kan klare at være voksen nok til at vælge en aflivning når det er på sin plads. Døden er en del af livet og VI er som oftest herre over det når det kommer til vores dyr. Så skal vi også være rationelle og tænke på dem fremfor os selv.

  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #3   12. dec 2016 Jeg er meget enig, synes det havde været mere humant at aflive, i alle tilfælde.

  • #4   12. dec 2016 Ved første øjeblik var jeg også enig med jer, det var synd. Men så mødte jeg denne hund på fb., den mangler begge bagben, men at sige det er synd at den lever, vil jeg bestemt ikke. Det er bare en video, man bliver glad af at det.

    http://www.duncanlouwho.com/

    Så jeg tror debatten skal være mere nuanceret end bare for og imod.


  • #5   12. dec 2016 Selvfølgelig er der nogen det fungerer for, men jeg ville aldrig selv gøre det, da jeg ikke mener det er optimalt smiley

  • #6   12. dec 2016 Jeg er MEGET i mod det. Det er udelukkende for ens egen skyld, at man gør sådan noget!

  • #7   12. dec 2016 Jeg har ikke læst nogen af kommentarerne endnu for ikke at blive distraheret smiley

    Proteser på dyr er jeg MEGET imod.
    Det er enormt misforstået godhed og kan på ingen måde se, hvorfor man slæber katten - eller andre dyr, for den sags skyld! - igennem sådan et forløb. Nu er der jo ikke forsket til bunds i emnet, men jeg kunne godt forestille mig, at der ligesom hos mennesker også opstod fantomsmerter.

    Især når det er med hjul, som du linker til - katten kan jo ikke engang hoppe op på en hylde eller generelt komme op i højden.
    Man kan så sidde og klappe i hænderne over hvor godt et dyremenneske man er fordi man har "reddet" katten. Ligesom de mange videoer på facebook om dyr med proteser der er sååå rørende fordi dyrene får en chance... cut the crap. Det er aldrig for dyrets skyld, kun for at man selv kan svælge i misforstået godhed.

    Vi mennesker kan reflektere over vores liv, situation og smerte. Det kan dyr ikke. De sætter ikke pris på at gå rundt med hjul i stedet for bagben. Og vores suveræne pligt som ejere er at give vores dyr et værdigt, generelt smertefrit liv. Det er ikke værdigt at putte proteser på dyr.


  • #8   12. dec 2016 Dorthe: Den video bliver jeg bestemt ikke glad af, wtf smiley Har vi set samme video?? Jeg kan i ramme alvor sige at ja, jeg synes det er synd at den lever. Ekstremt!
    Selvom jeg synes det er forkert, så har den stadig ingen støtte i form af hjul eller proteser, hvilket betyder at den går på sine forben sådan hele tiden. Den lægger hele sin vægt på sine forben!
    Enhver med en smule forståelse for kroppen ved instinktivt, hvordan det påvirker leddene, musklerne, med risiko for spændinger, skævheder osv osv. Jeg kan godt afsløre, at det ikke er en positiv påvirkning der sker dér..

    De fortæller selv, at: "Yes it is hard on his body and it already has and will continue to prematurely break down his joints."

    Hvordan man kan få sig selv til at gøre det mod sin hund, det vil jeg aldrig komme til at forstå. Jeg er MEGET frastødt.


  • #9   13. dec 2016 Jeg er helt enig, i sådan en situtation er det altså bare aflivning der er det bedste. Så kan det godt være at du ikke vil miste dit dyr, men hvis du virkelig elsker det højt, så gør det der er bedst for dyret og ikke bedst for dig smiley

  • #10   13. dec 2016 Fünke : jeg ser en glad hund, som trives, jeg er imponeret over at den kan fungere med kun 2 ben, og er i stand til at lege. Det er muligt den ikke blive så gammel som andre hunde, men så længe den er glad og kroppen kan holde til det, ser jeg igen problem i at lade den leve.

    Jeg vil bare ikke dømme nogle ud fra nogle billeder, jeg kender ikke baggrunden, jeg har ikke set dyrene IVL, tit er virkeligheden bare anderledes end den ser ud ved første øjekast.

    Derfor vil jeg være mere nuanceret i min bedømmelse, at der kan være nogle dyr med handicap, som rent faktisk har et godt liv, men der kan også være det modsatte. Så at sætte alle i samme kasse, vil jeg ikke gøre. - men Fünke, det er du frit til at gøre, der blev spurgt til vores holdninger, vi behøver ikke være enige. smiley


  • #11   13. dec 2016 Bliver så harm når jeg ser den slags videoer. At et dyr død og pine SKAL holdes i live på grund af ejerens egoisme.
    Når jeg tænker på de smerter de får at at bevæge sig på den måde, instinkter de ikke kan følge (katte trives bedst med at kunne komme op i højden fx) samt alle de signaler i deres 'sprog' som de ikke kan give smiley Frygteligt!
    Men det giver jo masser af rygklap at lægge den slags på nettet - dyret ser jo nuttet ud i sin lille kørestol og man får lov til at bryste sig som værende en helt smiley uf! kan slet ikke have det


  • #13   13. dec 2016 Haffa A: Jeg kunne vende den om, hvordan kan du vide at dyret har et dårligt liv, når det eneste du ser er en "lyserød" video af dyret?

    Jeg er på ingen måde tilhænger af at dyr skal lide, og have smerter, absolut ikke, det eneste jeg ikke vil er, at skære alle over en kam, og sige at ALLE handicappede dyr har det dårligt. For jeg VED det ikke, og derfor kan jeg ikke dømme.


  • #14   13. dec 2016 Dorthe - men kroppen kan jo netop ikke holde til det smiley Jeg er normalt meget enig i, at en bedømmelse skal være nuanceret og gerne "IRL", og jeg kan godt se at mine følelser løb lidt af med mig i går - men dette tilfælde synes jeg er så ekstremt at en baggrundshistorie eller en vurdering i virkeligheden ikke rigtig ændrer noget; det er en hund som er tvunget til at gå på sine forben alle døgnets timer med alt hvad det medfører.
    Uanset årsag, baggrundshistorie eller andet, så ændrer det ikke på at det giver det nogle alvorlige komplikationer, og det forstår jeg ikke i min vildeste fantasi at man vil udsætte sin hund for.

    At en hund "virker glad", er jo ikke ensbetydende med at den ikke har smerter eller bliver belastet af det. Nogle racer er mestre i at skjule smerte. De kan ikke som mennesker fortælle hvor det gør ondt eller vide hvorfor. Vores pligt er at sige stop for vores dyr.. og tilsidesætte vores egne behov og menneskelige følelser.. og det mener jeg ikke de ejere på nogen måde har efterlevet. Jeg synes faktisk det er dybt uetisk.


  • #15   13. dec 2016 Fünke,: det er en diskussion jeg ikke ser formålet med at gå ind i, jeg ANER ikke et klap om den hund har smerter, eller ej, jeg har aldrig mødt den hund. Så at diskutere på det grundlag, gider jeg ikke.

    Min eneste pointe er: at hunden SER ud til at være glad. Og derfor vil jeg IKKE sige, at ALLE handicappede dyr har det dårligt. Samtidig med at min erfaring siger mig, at tingene ikke altid er, som de ser ud ude fra.

    Derfor min nuanceret holdning: lider dyret, så skal det selvfølgelig ikke være her, men har dyret det godt, har jeg ingen problemer med at det lever.


Kommentér på:
Hvad er jeres holdning til dette?

Annonce