{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Opråb! Ryttere vis dog respekt! {{forumTopicSubject}}

På vej hjem i myldretiden kl. 15.45 i Odense, nærmere bestemt Sanderum(Holkebjergvej) kommer min mand kørende i dag..

Hvad indhenter han så(med lastebile og andre bile bagved) to ryttere, side om side hvor de fylder hele vejbanen! Hvordan kan man være det bekendt?? smiley
ikke kun for trafikken men også for hestene.. Hvor fedt er det at blive "jagtet" af store utålmodige køretøjer?

Heldigvis var det min mand der lå bagved et langt stykke af vejen, så han holdt god afstand men han havde mange utålmodige bilister bagved sig, og en stor lastebil lå lige bagved ham. Han kunne efter en stund overhale men han kunne se at det havde lastbilen ikke plads til... Hvorfor viser I ikke respekt for andre trafikanter?? Vi andre kæmper for at bilister skal vise os hensyn og respekt, også er der nogle idioter som jer der laver sådan et nummer. smiley

Det er helt okay at ride to og to når der ikke er trafik, men når der kommer bile så vis dog respekt og rid efter hinanden så folk kan komme forbi!
Vær glade for at det var min mand og ikke en der ikke har forståelse for hestenes adfærd der lå der! For så kunne det have gået galt..

Mvh TT


Kommentarer på:  Opråb! Ryttere vis dog respekt!
  • #1   9. jan 2017 Måske de har reder ved siden af hinanden, fordi den inderste hest er ny i trafikken?


  • #2   9. jan 2017 Så tager man ikke hesten den vej i myldretiden... Det er simpelthen for respektløst og farlig.

    Mvh TT


  • #3   9. jan 2017 Det er rigtig nok, det er et tosset tidspunkt, men måske der er en god grund til det, det ved vi jo intet om smiley

  • #5   9. jan 2017 Tænker det kan være en nervøs hest som skal lære trafikken smiley

  • #6   9. jan 2017 nu rider jeg endelig kun selv. Jeg rider på selve vejen, men kan jeg se en bil kommer, rider jeg så langt ud som overhovedet muligt. Hvis bilen køre stærkt eller ikke giver plads så stopper jeg min hest (som desværre rigtig mange ikke gør her, er nær ramt flere gange fordi jeg ikke kunne ride længere ud end vejkanten, og en bil med idioter kørte tæt op ad os i alt for høj fart... sød hest der ikke vipper et øre)

    Da min veninde og jeg trænede Lala som engang var pænt ligeglad med biler, blev desværre skræmt af en og "jagtet" af den... så vi arbejdede hårdt med det og han tog store fremskridt, første og sidste ridetur red jeg ved siden af ham på min rolige hest, for at min hest var tættest på trafikken og han så kunne guide, dette betyder dog ikke at vi fylde hele vejen, lala gik i rabatten, eller så langt ud som overhovedet muligt, og vi red tæt op ad for at undgå at fylde.

    når det så er sagt, så findes der rytter der er tumper i trafikken, så vel som bilister, cykellister og stor set alle der kan være i trafikken.. har været tæt på at miste min tålmodighed på grund af en flok cykilister der valgte at fylde HELE vejen, det vil sige begge vognbaner... de kørte i den ene vognbane når de så en bil komme mod dem, men al trafik bag dem flyttede de sig ikke for...


  • #7   9. jan 2017 Altså i teorien må de jo fylde lige så meget som en bil, så teknisk set gjorde de vel ikke noget forkert?

    Men om det så etisk er korrekt er så en anden side af sagen smiley
    Men så vidt jeg husker er de veje derude(Sanderum) hellere ikke specielt brede, så det kan være svært at komme forbi selvom man rider 1 og 1.


  • #8   9. jan 2017 Hængemulen - ja kan vi i teorien godt! Men det er forskel på teori og praksis smiley Jeg forstår ikke hvordan man kan være det bekendt.. Rider man med en nervøs hest kan den rolige hest enten lægge sig bag eller foran, alt eftersom hvad den nervøse har bedst af. Og igen.. Har man en nervøs hest rider man vel ikke på de mest befærdede veje i myldretiden.. Tænke sig sikke et ramaskrig det ville blive hvis jeg tog Tindur ned på hovedvejen og begyndte at ride langs den i myldretiden.. smiley men igen.. Måske det var det jeg skulle gøre så får jeg ham da decensibiliseret og nok også politiet på nakken..

    Mvh TT


  • #9   9. jan 2017 Louise - vil du være med på Cantaro? smiley smiley

    Mvh TT


  • #10   9. jan 2017 TT: Jada! XD (fornem ironien!) den der store bakke! XD (hold kæft jeg føler mig god til navne her nede! Tror den hedder rewentslov vej)

  • #11   9. jan 2017 tro mig, det var bedst jeg red ved siden af lala smiley havde jeg redet forrest eller bagerst var han hoppet ud foran den aller første bil...

    vi har ikke andre veje at ride på end befærdet veje... vi har derudover heller ingen andre steder at ride tur smiley


  • #12   9. jan 2017 Når Kato er ude ved vejen i myldretiden, så har han ofte brug for støtten ved siden af ham.
    Jeg bruger dog cykelstien til at træne det, men i bund og grund skulle jeg jo ud på vejen og ride.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   9. jan 2017 Ikke 2 og 2 mm der er mange

    https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/heste


  • #14   9. jan 2017 JM

    men der står os at hvis man har en ung eller urolig hest, skal den følges med en erfaren og roligere og denne skal være tættest på trafikken og hvis den så rider yderst, så er den jo tættest på trafikken.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   9. jan 2017 Ja men det hjælper jo ikke at man holder på,sin "ret" i disse sager det er sandsynlig vis rytter og hest der kommer til skade og skal man træne i trafikken så er det i min verden decideret dumt at gøre det på stærkt trafikerede veje det hjælper ihvertfald ikke den usikre hest tværtimod smiley

  • #16   9. jan 2017 Nu er der jo ingen af os der ved, hvorfor de har redet der eller om der ligger noget mere bag.

    Jeg gik fx. forleden ude på en smal cykelsti langs en vej, hvor der må køres 80km/t, i skumringen og der er både mange cykler og biler.
    Hverken hest eller jeg havde reflekser eller lys på.
    Smart? nej bestemt ikke og især ikke, da jeg slet ikke viste om hesten var trafik sikker og der er sikkert også folk der har rystet på hovedet og brokket sig over det. Nu var det bare sådan at rytter var røget af i skoven og var med ambulance på vej til Rigshospitalets traume afdeling.

    Anyways, der jeg vil hen med historien er, at vi skal måske lade være med at dømme på forhånd, hvis vi ikke har styr på alle detaljerne smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   9. jan 2017 Jeg skriver ikke specifikt om den konkrete situation, der kan være mange forklaringer men generelt er ryttere både med jernhest og rugbrødsmotor ikke så hensynsfulde som de burde være overfor sig selv og deres medtrafikanter vi er de de "bløde" bilister i den sammenhæng smiley

  • #19   9. jan 2017 Eva - jeg "råber" op her inde så vi får et fokus på problemet. Jeg synes det er skide ærgerligt at nogle er med til at give os ryttere et dårligt renommé. Jeg bliver bekymret for at sådanne tilfælde gør at folk holder op med at vise hensyn når "vi" ikke viser hensyn. Og jeg ønsker ikke at vi bliver det næste trafik offer fordi en person holdt op med at tage hensyn til mig fordi nogle andre ikke tog hensyn til denne.. Det er mig og mine hestes liv for værdifuldt til. smiley
    Også håbet jeg jo at disse ryttere så opslaget, som de gjorde og at de tænker sig om næste gang ift. Tidspunktet. smiley

    Mvh TT


  • #20   9. jan 2017 Jeg synes egentligt det kunne være lidt interessant at høre fra de omtalte ryttere om hvad grunden var, til at de red som de gjorde smiley

  • #21   9. jan 2017 Jo - det var fordi de red tur og den inderste hest ikke var så tryg ved trafikken. Det var det Lunse sagde.. smiley og det er sådan set fint nok.. Forstår bare ikke hvorfor man ikke tænker over tidspunktet når man bor som man gør og har en hest som er nervøs.. Det gør jeg.. smiley

    Mvh TT


  • #22   9. jan 2017 nu ved jeg jo ikke om det var sagen med omtalte rytter smiley

  • #23   9. jan 2017 Okay smiley
    Enig i at det er et tosset tidspunkt, især hvis vejen ikke er bred nok, til at en bil kan passere.


  • #24   14. jan 2017 Nu var det jo ikke Lunse der red der men nogle andre.
    Vi kender jo stadig ikke grunden til hvorfor de gjorde det.

    Står selv opstaldet et sted med smald vej og den første 500 meter kan man ikke trække ind til siden pga skrænt, hegn og en grøft man ikke kan se.

    Har prøvet at blive fanget af en kæmpe lastbil med hænger på det stræk. Chauførren kørte så pænt bag os med afstand da han heldigvis godt kunne min hest ikke var sikker nok at kører forbi. Selv det sidste stykke med grøften der ikke kunne ses tog chaufføren tille og roligt.

    Er da glad for chaufføren ikke blev sur på mig, men tog hensyn. Vi skal jo alle være der og vi har alle ret til at være der. Vi skal tage hensyn til hinanden.

    Nu ville jeg ikke ride den omtalte hest ud i myldre trafikken og slet ikke på befærdet vej. Det er vi nemlig ikke gode nok til endnu.


  • #25   14. jan 2017 Kamma - jo det var Lunse der var ude at ride med veninden smiley

    Mvh TT


  • #26   14. jan 2017 TT ved ikke hvor du har det fra at det var mig og min såkaldte veninde? smiley sidst min veninde red ponyen er over 1 år siden smiley

  • #27   14. jan 2017 Det troede jeg da ud fra #11 smiley

    Mvh TT


  • #28   14. jan 2017 Hun fortalte ud fra en gammel oplevelse, TT :P.

  • #29   14. jan 2017 Hvordan skulle jeg vide det? smiley smiley
    Men det glæder mig at det ikke var dig smiley
    Mvh TT


  • #30   14. jan 2017 i nr 11 skrev jeg blot min egen oplevelse smiley

    og i 22 sagde jeg enda at jeg ikke vidste om det var tilfældet med rytterne der blev set smiley

    sidst jeg red tur var igår, og før det over 1 år siden eftersom vi var ude for en lille ulykke, der gjorde jeg ikke turde ride tur smiley


  • #31   14. jan 2017 Altså hvis hesten er usikker kan jeg godt forstå der rides to og to, men så kan den inderste i det mindste lige trække ind på fortovet eller ligende for en kort stund. For det er disse oplevelser der får billister til at have en dårlig opførelse over for ryttere desværre smiley smiley

  • #32   14. jan 2017 Jeg synes det er en god ide, at vi ryttere selv sætter fokus på problemet, og griber i egen barm.

    Jeg har også mødt ryttere som TT har beskrevet, ikke de samme, da jeg bor i den anden ende af landet. Men ved at få oplyst hvordan bilister ser på os ryttere, kan vi agere mere hensigtsmæssig i trafikken. Der kan jo faktisk være nogle som læser med, som ikke aner, at den måde at ride på i myldre trafikken ikke er så smart.

    I sommers var jeg efter en pige, som vitterlig ikke viste, at man ikke måtte galopere forbi en fold med heste......... Så at forvente at alle kender til hensigtsmæssig færden i trafikken, kan vi ikke. Så lad os endelig få fokus på den side af hestesporten også.


  • #33   15. jan 2017 Undskyld Lunse, jeg misforstod smiley

    Mvh TT


  • #34   15. jan 2017 haha det er helt ok TT smiley

Kommentér på:
Opråb! Ryttere vis dog respekt!

Annonce