{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.624 visninger | Oprettet:

Samtale med lægen om psykiske problemer? {{forumTopicSubject}}

Hej derude, et lidt mere personligt, måske lidt ømt emne for nogle.
Jeg står nemlig i den situation at jeg endelig har fået taget mig sammen til at skulle til lægen med de psykiske problemer, som jeg har haft i .. laang tid. Mistanken ligger på en depression.

Nu vil jeg bare gerne vide hvordan det foregår hos lægen når det er det man kommer ind for at snakke om, altså psykiske problemer.. hvad bliver man spurgt om?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samtale med lægen om psykiske problemer?
  • #1   12. jan 2017 Tror ikke lægen kan hjælpe dig med psykiske problemer.
    Men tror evt. h*n spørger om, hvad der evt. har forårsaget depressionen.


  • #2   12. jan 2017 Jeg snakkede med min læge omkring at jeg havde mistanke om depression. Har været hos ham siden jeg var helt lille, så han kender mig og min familie.

    Startede med at fortælle ham hvordan og hvorledes. Derefter skulle jeg svare på nogle spørgsmål, hvor han gik efter det der skema halløj for at kunne kategorisere mig. Ganske ufarligt.
    Blev henvist til psykriatisk afdeling, fordi jeg havde nogle ikke særlig gode tanker om selvskade og at skade andre. Blev af lægen kategoriseret som slemt deprimeret. Men på psyk mente de det 'kun' var depressionslignende symptomer.
    Tag snakken med din læge, og få så en henvisning til psykolog, hvis du ikke allerede har/går til det. Det var bl.a. det som gjorde jeg kom ud af min angst.


  • #4   12. jan 2017 Ida; det der er, er at jeg gerne vil "diagnosticeres" altså vide om der er noget om snakken, eller om jeg bare er ved at blive sindssyg agtig..

    Briarwood; takker rigtig meget for dit indlæg, det hjælper mig meget. Det der er, at vi lige har skiftet læge her i det nye år - grunden til at jeg først kommer afsted nu, er at jeg var inde hos min gamle læge dengang jeg kæmpede med selvmordstanker dagligt - Han mente IKKE at der var noget i vejen med mig. Jeg fik en henvisning til en psykolog som ikke hjalp mig, men bare gjorde tingene værre. Derfor vidste jeg at han ikke ville tage mig seriøst, så derfor vil jeg derind nu, til min nye læge. Det bliver så første gang han ser mig, så juhuu. Han kender ikke mig, min baggrund, eller noget.

    Jeg har gået til psykolog to gange før, med blandede resultater - den første jeg gik til, hjalp rigtig meget, hvor at den anden ikke hjalp, blot gjorde tingene værre, hvilket gjorde at jeg bare blev så følelsesløs og ikke ville svare at hun bestemte sig for at jeg havde det fint. Det var i 1g, og siden er det kun blevet værre..

    Min mor har også sagt at vi hellere må få mig til psykolog igen, for det går ikke det her - jeg er enten følelsesløs, ellers så angriber jeg mig selv psykisk.

    Katrine; det er jo også psykisk (så vidt jeg ved), og det hjælper mig bare rigtig meget.. Jeg kommer bare fra den "perfekte" familie der alle har det godt psykisk, så jeg har intet at støtte mig til - så jeg føler behov for at vide hvordan det er når man sidder hos lægen..


  • #5   12. jan 2017 *prøver lige igen.....*

    du kommer ind til samtale hos din læge, hvor i snakker om hvordan du har det. derefter bliver der taget prøver for at se om du fejler noget "fysisk", og derefter endnu en samtale om dine resultater. Fejler du ikke noget "fysisk" så bliver du omstillet til en psykolog som kan give dig en psykisk diagnose og derefter lave en udredning smiley

    jeg har selv lige været gennem forløbet smiley "heldigvis" var mit "kun" stress, men der var også stærk mistanke til depression eller biopolar smiley

    har du yderligere spørgsmål skal du endelig skrive til mig, vil gerne svare så godt jeg kan smiley


  • #8   12. jan 2017 Følger lige med, er diagnosticeret med en psykisk sygdom, men vi tog direkte til psykiatrisk akut modtagelse og snakkede med den gang der var mistanke.
    Har aldrig snakket med min 'almindelige' læge om disse problemer.


  • #9   12. jan 2017 Puha, øv for den! Afsted med dig. Det kan være meget grænseoverskridende, især når det er en ny læge. Al god energi i din retning!

    Og hvis du har brug for en anden at snakke med som IKKE er læge eller psykolog, så er min pb både her og på fb åben! For mit vedkommende hjalp det at snakke med andre også, efter det værste lige var taget hos psykolog.


  • #10   12. jan 2017 Jeg takker inderligt for alle de her svar jeg får, i ved ikke hvor meget det betyder. smiley

    Lunse, er det okay at jeg måske skriver til dig senere igen?
    Ang hvor vidt jeg fejler noget fysisk, så ja.. har en kronisk sygdom, som jeg har haft siden jeg var 2, ved ikke om det har noget med det at gøre måske, men den har ihvertfald meget at sige ang mit mentale helbred..
    Det lyder rodet.. Hvor lang tid tog dit forløb?

    Charlotte; Tak for det, det var meget grundigt, det lyder også som om at der er styr på det - det jeg er bange for, er nemlig at det er en masse rod, som jeg ville skulle igennem. Jeg takker, jeg har taget rigtig lang tid om at komme til den her konklusion at jeg har brug for hjælp.

    Katrine; Jeg har gået med det her i mange år,fordi at min mor blandt andet siger at jeg vrøvler over ingenting, og at jeg bare er meget følsom, så jeg har haft rigtig svært ved at indse at jeg nok fejler noget, men jeg er nød til at få det gjort fordi at jeg er så skidt psykisk nu..


  • #11   12. jan 2017 Briar, jeg takker så meget for det tilbud! Det er der aldrig nogle andre end min mor der lige har tilbudt, fordi folk de løber skrigende væk når jeg har fortalt hvordan jeg har det. Får nok skrevet på et tidspunkt, for skal først derind om 14 dage..

  • #12   12. jan 2017 Da jeg kom til lægen sagde jeg bare at jeg havde mistanke om en depression også fik jeg afvide at han ville sende et par spørgeskemaer til mig som jeg skulle besvare.

    Skemaerne var for depression, OCD og angst, det var det.


  • #13   12. jan 2017 Hope, det er helt iorden smiley det er kun din læge der kan sige om det har noget at gøre med det, det er derfor vigtigt for dem at finde ud af det. Tog første gang til min læge sidst i november, så yderligere 2 forløb hos lægen i december, og var ved psykolog den 2/1, så for mig syntes jeg det lidt langt et forløb, men det er gået forholdsvis hurtigt ifølge mange af mine venner smiley

  • #15   12. jan 2017 Jeg har selv stået hvor du stod, måske ikke lige så langt ude, men jeg ved hvordan det er at have det dårligt og kæmpe med sådan noget. Så lidt erfaring har jeg da!

    Synd du ikke har fået sådan et tilbud før.. Det er så vigtigt at man kan læne sig op af andre, eller i hvert fald bare kunne snakke med en om tingene, eller noget helt andet hvis tankerne skal væk. Så du skriver bare!


  • #16   12. jan 2017 Altså... jeg kom lidt 'nemt' igang, fordi jeg i forvejen har børnegigt og min gigtlæge mente, at jeg havde brug for at komme til en psykolog - så jeg blev smidt af sted.

    Jeg kom så i snak med en psykolog, som jeg kunne tale med 4-5 gange eller sådan noget, og vi fandt ud af, at det var mere end 'bare lige'. Jeg 'kom ud' med diagnoserne skizofreni og depression, og kom på medicin. Jeg har haft det svært i lange perioder. Så selvom man er på medicin, har fået diagnosen, og går jævnligt til en psykiater/psykolog, så kan man stadigvæk godt have det skidt - det er jeg et levende bevis på.

    Hvis du har brug for nogen at tale med, så skal du være velkommen til at skrive til mig smiley


  • #17   12. jan 2017 Hippie, jeg har selv børneleddegigt, og slidgigt. Det er derfor jeg kom til psykolog i første omgang ,da jeg har haft selvmordstanker siden jeg var omkring 11. Jeg fik først ro på dem da jeg kom til min første psykolog som 15 årig. Jeg takker for dit tilbud, og vil helt sikkert tage imod det, tak! smiley

  • #18   12. jan 2017 Så er vi jo nærmest i samme båd smiley

  • #19   12. jan 2017 Hvis du bøvler med kroniske smerter, så kan lægen også vælge at henvise dig til en smerteklinik. De har psykologer som ved rigtig meget om hvordan kronisk sygdom påvirker psyken og kan virkelig gøre en stor forskel.



  • #20   12. jan 2017 Mette B; Jeg kæmper ret meget med det, men det er ligeså meget det med at jeg nok aldrig kommer til at acceptere at jeg ikke er som andre. Den psykolog jeg gik til først, var sådan en du fortællerom, og hende var jeg glad for.

    Jeg takker for alle jeres svar, jeg har det allerede en del bedre med at jeg skal ind til lægen om 14 dage og snakke om det. smiley


  • #21   12. jan 2017 Da jeg gjorde det, fik jeg en depressions test og så ellers bare en henvisning til en psykiater.

    Nåede endda kun at sige to linjer, så blev jeg "smidt" ud


  • #22   12. jan 2017 Ringede til min læge, sagde at den var helt gal, og jeg faktisk havde brug for hjælp, hun sendte mig igennem en masse blodprøver, alt var fint, blev henvist med det samme til psykiater.
    Fik konstateret depression og angst.
    Jeg fik sådan nogle spørgeskema ligne fra min psykiater, også ud fra dem snakkede vi og hun spurgte ind smiley

    Du er velkommen til at spørger hvis der er andet du vil vide


  • #23   12. jan 2017 Louise R: Hehe i det mindste fik du 2 linjer smiley Jeg blev ikke engang henvist til en psykiater før jeg skiftede læge

  • #24   12. jan 2017 Jeg blev konstateret angst her den 20 dec. :3 ( hvor slem grad vides ikke præcist i nu)
    Min første læge kaldte mig et mysterie og ville ikke gøre noget ved mig. Da der var gået 1 år mere, var jeg desværre endt så langt ude, at jeg nu ikke kan gå i byen alene, og kan ikke besøge mine venner, uden at få det ubehageligt... Jeg søgte hjælp ved ny læge, og min samtale forløb således:

    Han spurgte hvad der var galt, (altså hvorfor er vi her)
    Jeg forklarede hvordan jeg havde haft det i 4 år og at det var blevet værre. ( han kunne læse på mit kropssprog, at jeg fik det skidt mentalt bare at sidde der)
    Han begyndte så at snakke om hvor vidt jeg ville have hjælp. (altså om vi skulle sende mig til hospital psykiatrien, psykolog eller privat psykiatri)
    Han ville helst sende mig til hospital først og hvis de ikke tog mig ind, sendte vi mig videre til privat psykiatri, da han personligt mente det var der jeg kunne få hjælp.
    Her i løbet af måneden skal jeg så afsted til psykiater og finde ud af hvor slemt han mener det er og om hospitalet og min læge får ret at jeg skal på medicin :3

    Håber dig alt godt smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #25   12. jan 2017 Lyder sært at jeres alm. Læge ikke vil lægge en henvisning til psykiater op på serveren, de hverken kan eller skal bestemme om man har brug eller ej, min læge har heldigvis ingen problemer med at sende syge mennesker derhen hvor hjælpen er smiley

  • #26   12. jan 2017 Typisk vil lægen stille en række spørgsmål udfra et depressions-spørgeskema (hvis det er depression der er mistanken) og alt efter din score der, kan der så blive snak om et forløb i psykiatrien, hos en privatpraktiserende psykolog eller hvad der nu måtte være relevant.
    Det er spørgsmål om f.eks. din søvn, dit selvværd, dine følelser osv.

    Henvises du til psykiatrien er det jo gratis. Der er så både speciallæger, sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer mm. tilknyttet.
    Henvises man til psykolog er der en egenbetaling (men med henvisning får man tilskud, så det ikke er så meget man selv skal betale).

    Man kan selvfølgelig også bare selv gå til en psykolog udenom lægen, men så bliver det en dyrere omgang -omkring 950 i timen er ikke usædvanligt.

    Og for god ordens skyld -valget står altså ikke mellem depression eller "ved at blive sindssyg". Man kan såmænd have så mange andre ting -nogen har egentligt "bare" en livskrise, de har lidt svært ved at håndtere (det ser man faktisk blandt en del unge). Uanset, så er det godt du kommer afsted, så du kan få den rette hjælp, uanset om det er det ene eller andet du fejler (eller slet ingenting).


  • #27   12. jan 2017 Okay, det lyder til at alle er enige om spørgeskema'er.. så det er vel okay, tror jeg.

    Michelle; Den sidste psykolog jeg var til, havde vi halvt egenbetaling. Jeg tror vi betalte 420 kr pr gang - og det synes jeg er dyrt, når jeg nok har brug for det hver 14. dag - tredje uge.
    Ang. det med om det står mellem valget med det ene og det andet, så ved jeg godt hvad du mener, jeg vidste bare ikke hvordan jeg skulle formulere mig, da jeg ikke er vand til at tale om det. Men selv hvis jeg ikke fejler noget, så vil jeg uanset stadig have behov for en psykolog, fordi at jeg simpelthen går psykisk til angreb på mig selv, og bryder mig selv ned, og det kan jeg ikke holde til - og min mor kan ikke holde til at lege min psykolog.
    Jeg vil egentlig gerne til læge for at få en opklaring, på om jeg egentlig fejler noget.

    JM: Det kan man sagtens - det gjorde jeg den gang jeg havde selvmordstanker. Der kom jeg ganske enkelt ind og sagde jeg ville have henvisning til en psykolog, og så blev jeg så snakket med om hvorfor osv. At jeg så "kun" fik halv bevilling, fordi han ikke mente jeg fejlede andet end min kroniske sygdom, er en anden ting. Men han gav mig en bevilling, så det kan en alm. læge sagtens. smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #28   12. jan 2017 Ja det kan de men de fleste der skriver her i tråden lader til at de ikke kan komme igennem hos deres læge hvilket de burde kunne smiley

  • #29   13. jan 2017 Jeg har selv en del psykiske udfordringer - og jeg siger noget, der lidt modsat af alle andre:
    Find dig en dygtig - privatpraktiserende - psykiater. Det skal helst være en, der er lidt "alternativ". Det vil sige sådan en, der ikke bare slynger medicin ud til højre og venstre, men som også kender til fx mindfullness, hypnose, SE-terapi, meditation, NADA akupunktur - sådan nogle ting. De har ofte en lidt anden og meget mere helhedsorienteret tilgang.

    Vedkommende skal også meget gerne være uddannet terapeut. Det vil sige, at de skal have en viden om psykoterapi oveni deres psykiateruddannelse. Det er overhovedet ikke en selvfølge.
    Jeg synes ikke at en praktiserende læge er dygtig nok. Du skal som minimum have dig en meget dygtig psykolog, der virkelig har hovedet skruet rigtigt på.

    Jeg vil fraråde den "etablerede" psykiatri.
    Jeg har været så rigeligt i hænder på dem til at sige, at de slet, slet ikke har de ressourcer, som de har brug for til at kunne hjælpe deres patienter, som de har behov for - og ofte er det eneste man gør at udskrive noget medicin og så tror man, at problemerne er løst.

    Jeg er i hænderne på sådan et fantastisk menneske.
    Desværre bor du i Sønderjylland. Ellers havde jeg sendt dig en anbefaling på stedet. Det har jeg gjort med en del - og jeg har endnu ikke fået negative tilbagemeldinger.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #30   13. jan 2017 Kia jeg er meget enig med dig, udfordringen for de fleste er at de ikke har 1200 kr for 1 time hos en privat psykiater smiley

  • Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 3 Svar: 45
    #31   13. jan 2017 Hvis lægens skema viser, at du har en depression, kan han henvise dig til psykolog. Så kan egenbetalingen komme ned på godt 100 kroner pr gang, hvis du er medlem af Danmark. I min kommune kan lægerne også henvise til et forløb i mindfulness. Det kan have rigtig god effekt på depression. Nogle læger tilbyder også samtaler lidt i stil med en psykolog.

  • #32   13. jan 2017 Jeg ved godt hvad det koster.
    Men det kan man faktisk gøre noget ved ret så effektivt. Hvis man er en del af sygesikringsgruppe 2, så slipper man med 2-300 kroner pr. gang. Det gør jeg i hvert fald.

    Jeg synes bare ikke at en praktiserende læge er dygtig nok - og slet ikke til samtaleterapi og medicin (jeg ved nogle praktiserende læger uden at blinke udskriver anitdepressiva - det løber mig koldt ned af ryggen bare ved tanken).

    Hvis man vil hjælpe sig selv er der også rig mulighed for det - men gør det i samarbejde med en professionel.
    Der er bøger som "Du kan helbrede dit liv" - af Louise Hay, "The Depression Cure" af Stephen S. Ilardi (ikke oversat), "Stop Thinking - Start Living". Det er alle bøger, der giver god mulighed for at forstå, hvad der foregår.
    Der er også "The Mindful Way Through Depression" - den er oversat, jeg kan bare ikke huske den danske oversættelse af den. Ganske fin.

    Jeg har i øvrigt prøvet vejen med den praktiserende læge, den etablerede psykiatri og hele den mølle. Det eneste, der sker, er at man får udskrevet en æske piller, besked på at tage dem - og så tales vi ved om X antal uger.

    Min primære behandling er meditation.
    Det har jeg gjort til min livsstil. Og det har reddet mit liv. Ellers havde jeg i dag siddet med en førtidspension i hånden - og ikke været studerende.


  • #33   13. jan 2017 Kia, jeg takker meget for dit indlæg, det har helt sikkert givet mig noget at tænke på.. Ja i sønderjylland er der sgu ikke rigtig særlig meget at komme efter, og vi har vidst kun 2 psykologer i min by, og den ene har jeg været til, og hende skal jeg IKKE ind til igen.
    Desværre så er det meget pengene der dræber min motivation til at komme afsted til det - for jeg har bare ikke råd til det, desværre. Og derfor vil det hænge på mine forældre, og jeg synes ikke at det er fair at de skal betale for at jeg skal til psykolog, bare fordi mit hoved ikke fungerer som det skal. For de der 420 kr er mange penge hvis jeg skal afsted omkring hver 2-3 uge. Med min SU på 934 kr, vil jeg jo nærmest ikke kunne betale for 2 gange.

    Mine forældre har før sagt at det betaler de bare, hvis det kan hjælpe mig - men jeg er 18, og får i forvejen hjælp til betaling af studietur, privat rejse til italien, og sådan lidt, fordi at jeg ikke kan holde til at tage et normalt studiejob, så indtægterne er der bare ikke..
    Så de der 1200 kr ved jeg ikke hvor jeg skal skrabe op henne... smiley


  • #34   13. jan 2017 *har ikke læst de andre svar*

    Gør det, jeg havde lidt med en af depression i over 1 år før jeg søgte håb hos lægen og det det bedste jeg nogensinde kunne ha gjort

    MEN!

    Forvent...
    -At de ikke tager dig seriøs
    -At de ikke mener du behøver hjælp
    -At de ikke vil sende dig videre til psykiatrisk afdeling
    -At de tror det er hormoner (hvis du er teenager)

    Alt dette foroven blev jeg beskyldt for selvom jeg gang på gang sagde at jeg er 100% sikker på jeg fejlede noget psykisk og jeg skulle sendes videretil psyk.

    Jeg kæmpede i over et ½ år på lægehuset med at bevise dem om jeg skulle sendes videre. Min søster var med inde og banke i bordet for lærene ville ikke høre på mig.

    Da jeg så blev sendt til psyk så gik det rigtig stærkt. jeg var selvfølgelig psykisk syg og jeg skulle så igang med et forløb på psykoterapi og hypnose. Jeg blev diagnoseret med angst og depression.
    Jeg nægtede medicin, endda hormon-påvirkene piller, netop fordi jeg ville klare mig uden alt dette (også angst for medicin så ja, havde ikke så mange andre valg)

    efter 7 måneder hårdt terapi sagde jeg farvel til min psykiater og kunne for første gang i 3 år kalde mig symptomfri. Jeg har været symptomfri lige siden, det er godt og vel 1½ år siden jeg gav afsked til min kære psykiater.

    Jeg håber dette gav dig håb for en bedre fremtid, du er nød til at kæmpe for at få hjælp i det her system men når du endelig får den rigtige hjælp er det, det hele værd.

    Og selvom det lyder mega cheesy, især med depressiv tankegang (been there trust me) så skal det nok blive bedre, jeg lover dig det smiley


  • #35   13. jan 2017 Mason - Tak! Dine tanker giver mig lidt at tygge på.
    Som skrevet før (nu ved jeg godt du ikke har læst de andre xD) så var jeg derinde i starten af 1.g, hvor jeg decideret sad og fortalte min læge om mine selvmordstanker som jeg har haft - men jeg fejlede ikke noget, blev bare sendt til en psykolog pga min kroniske sygdom, som faktisk kun gjorde alt bedre.

    Da jeg stoppede hos hende i midten af 1.g er det kun gået nedad siden.. Vil ikke til at skrive det hele herind, ønskes info om hvad det er, kan du evt smide mig en pb..:)

    Der havde jeg nemlig følelsen af at ikke at blive taget seriøs, for jeg var jo bare en teenager på 16, der lige var kommet i gymnasiet (påtrods af at jeg fortalte ham at jeg havde haft det siden jeg var 11..)

    Derfor tager jeg også først derind nu, eller, det bliver så om 2 uger, fordi at vi har fået en ny læge. Og forstår han mig ikke, må jeg tage nogle mennesker med mig derind, som kan fortælle om hvordan jeg reagerer i visse situationer, fordi at jeg før har oplevet at jeg lukker ned psykisk, hvilket er skræmmende, både for mig selv, men specielt også for folk omkring mig. Alt jeg vil have er egentlig bare en undersøgelse - jeg vil vide om jeg har ret i mine formodninger, om jeg fejler noget. Om det er depression, angst eller what ever.. jeg vil bare gerne ha et svar..


  • #36   13. jan 2017 Okay, at du har været inde hos en psykolog er faktisk kun rigtig godt for dine fordele, du kan nemlig finde din sygejournal her på nettet var der står du er blevet henvist til en psykolog. du skal derfor vise din nye læge du har været ved psykolog før og du ønsker derfor at få psykiatrisk hjælp igen.

    Men skal jeg være helt ærligt så ville jeg for guds skyld vælge et psykiatri istedet hvis han spørger hvor du vil henvises til. Et psykiatri vil lave en udredning på dig (en slags udspørgsel for at finde ud af hvad du har af diagnoser) så finder de ud af dine diagnoser, og hvilke behandlingsforløb du ønsker. Her er der mange forskellige muligheder, der er medicin, psykoterapi, hypnose, familieterapi, gruppeterapi og meget mere, du har virkelig mange muligheder hos psykiatrien.
    Men der er mange forskellige meninger om psykiatrien, hos mig har de kun hjulpet mig på rette vej og er evig taknemmelig. men der selvfølgelig også dårlige erfaringer med psykiatrien. jeg vil dog stadig anbefale dig at prøve smiley

    Btw mht det der med du bliver skræmt af dig selv kan jeg relatere selv meget til. jeg blev så bange for mig selv til sidst jeg ikke kunne kontrollere mine egne handlinger, det er skræmmende hvordan ens psykiske helbred kan tage over ens krop og tankegang.. du skal i hvert fald vide du slet ikke er alene med tanken.


  • #37   13. jan 2017 Okay, det må jeg huske at få skrevet ned til når jeg skal derind, at snakke om psykiatrien. Jeg ved ikke om vi har noget i min by, men så må jeg komme et sted hen hvor de har!

    Hvad siger man, hvis han spørger? at jeg gerne vil henvises til psykiatrien eller?
    Ang. det der med at finde min sygejournal på nettet, ved du hvor jeg kan det henne?

    Det er forfærdeligt. Bliver jeg udsat for nogle specifikke situationer jeg ikke er klar på, så lukker jeg fuldstændig ned psykisk. Jeg sidder bare og stirre ud i luften og bliver fuldstændig følelsesløs. Min kusine har fortalt at det er utroligt skræmmende, og hun var bange for at jeg ligepludselig ville gå amok eller besvime, fordi jeg opførte mig så underligt. Det er heller ikke rart at være mig i de situationer, og jeg vil gerne vide hvad det er der sker..


  • #38   13. jan 2017 Da jeg selv blev henvist til psykiatrien skulle jeg rejse 35 km hver gang. men jeg så kun min psykiater 1-2 gange i måneden så det var ok.
    Altså han vil nok spørge om du helst vil hen til en psykolog eller et psykiatri. hvis han ikke spørger dig og bare sætter dig på noget så spørg ind til det, og spørg om du har muligheden for at komme hen til et psykiatri.

    Mht din sygejournal så kan du finde den her: https://www.sundhed.dk/borger/min-side/min-sundhedsjournal/journal-fra-sygehus/.
    Hvis tilfældet dog er du har glemt den når du skal ind til samtale så tror jeg helt sikkert lægen kan finde din sygejournal på sin pc. Men den er rar at have med så han ikke skal til at lede rundt og du så har den klar og fremme.



  • #39   13. jan 2017 Og nu scrollede jeg lige op og læste noget mht pengene for en psykolog. Psykiatrien er gratis, alt lige fra terapi til hypnose, alt er gratis, udover medicinen selvfølgelig hvis du også vælger dette.

  • #40   13. jan 2017 Okay, vil helt sikkert se på det.
    Jeg er inde og se på min journal nu, og kan se at mine gigt læger også har lagt mærke til det, over flere gange, hvor jeg åbenbart allerede som yngre har haft meget svært ved øjenkontakt med lægerne..

    Alment: Går lidt haltende, men er i øvrigt smilende og god i øjenkontakten i dag.

    Jeg ved ikke rigtig om jeg vil "magte" at printe den ud.. Jeg har ikke mindre end 8 sider derinde, men nu har jeg også været i systemet, siden jeg var omkring 2 år gammel. smiley Men vil du anbefale at jeg printer det ud alligevel ?


  • #41   13. jan 2017 Du kan evt bare sige han kan kigge din journal igennem hvis han gerne vil se det. vil heller ikke mene det er nødvendigt, de har den jo på pc'en ved lægehuset. men den er selvfølgelig rar at ha hvis nu de er helt umulige. men det tror jeg virkelig ikke de er på samme måde når du har været igennem det psykiske før smiley

  • #42   14. jan 2017 Jeg mener nu stadigvæk, hvad jeg siger smiley
    Jeg har prøvet møllem med en psykiater i byen, der absolut ikke kunne sit kram - og han var faktisk fremme i medierne, hvor han beskyldte en anden psykiater for præcis det same, som han selv gør. Det rystede mig meget.

    Man kan godt blive nødt til at rejse. Det har jeg selv gjort i de sidste 5 år.
    Hvis du vil vide hvorfor så må du gerne skrive en PB.
    Jeg har en historie, som jeg gerne vil fortælle, men som jeg ikke har lyst til at fortælle i et offentligt forum.


  • #43   14. jan 2017 Derfor er det stadig forsøget værd. som sagt er der forskellige meninger om det psykiatriske system, og hvis det måske kan gøre godt for hendes mulige psykiske problematikker er det da forsøget værd.

  • #44   15. jan 2017 Jeg går GRATIS ved min psykiater, og lægen må altså ikke udskrive medicin, er kun psykiater der må det smiley Og fik a vide af min, at de ikke bare giver medicin til højre og venstre - jeg fik valget om medicin, sagde nej tak, men er nu starte op på det, for havde det værre end først antaget smiley

  • #45   16. jan 2017 Min læge tog en test, smed mig på Psykriatisk Afd. og har indtil videre fået Diagnosen "Massiv Angst" er stadig under en form for udredning og er i Terapi

  • #46   16. jan 2017 Den der med at man kun får medicin men ingen behandling i psykiatrien er nu ikke helt rigtig. Jeg arbejder i psykiatrien og kan naturligvis ikke tale på alle afdelingers vegne, men hos os tilbydes patienterne altså behandlingsforløb med f.eks. psykoedukation (undervisning), kognitiv træning, individuel- og/eller gruppeterapi osv. alt efter hvad der nu er relevant for den enkelte patient.
    Samtaler/terapi kan så foregå hos sygeplejersker, psykologer, ergoterapeuter eller alverdens andet sundhedsfagligt personale alt efter diagnose og individuelle behov. Der er naturligvis også speciallæger indover (en almindelig psykolog kan nemlig ikke stille diagnoser -eller udskrive medicin for den sags skyld). En god del af patienterne får medicin, men langt fra alle og ofte (igen -afhængig af hvad man fejler) er der jo ikke tale om livslang behandling, men en hjælp her og nu, hvis man har det så skidt, at man ikke lige kan vente på at den øvrige behandling begynder at virke (det tager jo tid at arbejde med sig selv).
    Hos os arbejdes der i øvrigt også med bl.a. afspænding og andet i den dur.

    Så selvom jeg selvfølgelig ikke kan sige, at sådan foregår det også alle andre steder, så er det altså lidt af en fordom at psykiatrien automatisk = man fyldes med medicin og får ingen anden behandling.


  • #47   16. jan 2017 Michelle helt enig med dig. medicin kan faktisk være et godt skub på vejen, men det ordner ikke mirakler. jeg selv blev tilbudt sovepiller, jeg sagde nej, ville klare det uden medicin, så blev jeg tilbudt sovehormon. men de var for dyre som dem tog jeg heller ikke. og ja måske havde hormon pillerne nok givet mig en bedre behandling fordi jeg så ville få flere timers søvn og en bedre rytme men jeg takkede nej og min psykiater var 100% forståelig. så nej ikke alle psykiatrier kaster medicin til højre og venstre. faktisk sagde de til mig medicinen kun er en hjælp på vejen, men jeg skulle på et forløb med psykoterapi og hypnose hvis jeg ville have succes med at bekæmpe mine lidelser.

    Men jeg har desværre også oplevet mht min søster at hun blev nægtet hjælp fordi hun nægtede at tage medicin, hun har medicin angst ligesom jeg. kan dog ikke huske om det var psykiatrien.


  • #48   16. jan 2017 Til min først samtale på psyk fik jeg spørgsmålet om jeg var der for at få medicin for det var jo det eneste de kunne tilbyde

  • #49   16. jan 2017 Kailie -jeg vil vove den påstand, at du har misforstået noget af det der er blevet sagt (og det siger jeg altså i den bedste mening). For selvom psykiatrien jo kan køre vidt forskelligt i forskellige dele af landet, så er der altså dog noget tilfælles, nemlig at de kan tilbyde andet end bare medicin -i hvert fald til LANGT de fleste grupper. En undtagelse (sådan da) der hvor jeg arbejder, er de ældre med demens. De tilbydes medicin, og vil de ikke have det, er der ikke så meget mere hjælp der kan gives i psykiatrisk regi (de kan naturligvis stadig få henvisning til psykolog osv.). Men det handler om diagnosen og at de problemer der tilkommer i takt med demensens fremskriden, ikke kan afhjælpes med psykoterapi mm. (men der bruges nu altså en del tid på psykoedukation af pårørende, samtaler om pædagogiske tiltag i hjemmet/plejehjemmet osv. der kan forbedre den dementes tilstand).

    Kommer man med depression, angst osv. er der ikke nødvendigvis samme behandlingstilbud alle steder i landet (husk det frie sygehusvalg, man HAR mulighed for at komme i behandling et andet sted), men alle landsdele har altså andre muligheder en kun medicin.

    Yderligere vil jeg da lige opfordre til at man henvender sig til kommunen og spørger hvad de har af tilbud -i min kommune har de f.eks. et holde der hedder "lær at leve med angst og depressin". Det er ikke behandling men undervisning.
    Derudover findes forskellige væresteder (ikke botilbud), som typisk også har noget rådgivning mm. tilknyttet. F.eks. er der et sted her i området der også tilbyder noget gruppeforløb.

    Så udover det der foregår indenfor sundhedssystemet, så kan det være værd at undersøge, hvad der ellers findes smiley


  • #50   16. jan 2017 Jeg vil lige skrive og sige tak for at i alle sammen kan snakke om emnet med en pæn tone, wuhu! smiley

    Mason; .. Okay, det her kommer til at lyde mega mærkeligt, men jeg er så jaloux på at du blev tilbudt sovepiller - jeg har flere gange tigget om medicin til at jeg kunne sove, men har aldrig fået det. I bakspejlet kan jeg godt se at det nok er fornuftigt de ikke lige giver en (på det tidspunkt) 16 årig pige sovemedicin, men jeg har virkelig været gal over det, fordi at jeg mere end én gang har været derude hvor jeg ligger og vender og drejer mig til en 3-4 stykker om natten, og så skal op igen kl 6, hvilket ikke er holdbart. Jeg er ude i noget lignende lige nu desværre.

    Michelle; Fantastisk at du har så meget insider-viden om det. Sandheden er egentlig at jeg helt vil være fri for medicin, men nu må vi se om jeg "overhovedet" fejler noget, selvom at jeg mistænker det. Jeg er dopet nok i forvejen med medicin, og jeg føler ikke for at smadre min krop mere indvendigt.

    De der væresteder, ved du noget om hvad det er for noget?


  • #51   16. jan 2017 Hope -jeg har ikke super meget viden om værestederne/caférne og hvad de nu har rundt omkring i landet. Ikke udover at det er steder, hvor man har mulighed for at komme (i dagtimerne -det er som sagt ikke botilbud), de har lidt forskellige målgrupper, f.eks. misbrugsproblemer, depression osv.
    I Esbjerg ligger der f.eks. Vindrosen https://www.vindrosen-huset.dk/
    I Varde ligger der paraplyen: http://paraplyen-varde.kfumsoclokal.dk/index.php?id=203
    Og Værestedet: http://socialpsyk.vardekommune.dk/aktiviteter-og-samvaer/vaerestedet-dalgashus.aspx

    Nogen steder kan man bare dukke op, hvis man har lyst, andre steder skal man henvises til/ansøge om at komme. Jeg ved ikke, hvilke muligheder der er andre steder i landet, men prøv at kontakte psykinfo: http://www.psykiatrien.rm.dk/patient/psykinfo-midt/psykinfoer-i-danmark/ (ved ikke lige hvor du bor, men i linket er en oversigt over afdelinger i DK), jeg vil tro de kan hjælpe, om ikke andet med hvor du skal søge. I øvrigt holder psykinfo også mange spændende foredrag over hele landet, som ofte er gratis. Og så er det i øvrigt et godt sted at få lidt information om sine muligheder.
    Landsforeningen SIND er også en mulighed for mere info: http://www.sind.dk/


  • #52   17. jan 2017 Da jeg gik til lægen med depression, blev der spurgt ind til hvordan jeg havde det, hvordan min appetit var, hvor meget jeg græd og hvor ofte, mit energiniveau osv. Derefter fik jeg en henvisning til psykolog, så jeg kunne få noget hjælp.

    Lægen kan som sådan ikke gøre andet end at udskrive noget anti-depressiv medicin, men hvis du skal til en psykolog er det en god ide at gå til lægen og få en henvisning - der kan spares en del, så det er mere økonomisk overskueligt at få den hjælp der er behov for. smiley


  • #53   17. jan 2017 Bøgegårdens -lægen kan faktisk gøre andet end udskrive medicin. Der er faktisk nogen der foretrækker at gå til samtaler hos lægen (formentligt når der er tale om lettere depressioner, angsttilfælde o.l.) og får det bedre af dette. Og så kan lægen henvise til meget andet end psykolog. Der kan også henvises til f.eks. smerteklinik hvis de psykiske problemer er smerterelaterede (slet ikke så sjældent kroniske smerter fører til psykiske problemer), der kan henvises til psykiatrien osv.



  • #54   18. jan 2017 Kan se jeg har fået formuleret mig forkert, du har selvfølgelig ret Michelle. Det er desværre ikke særlig tit, at det er sådan lige til at komme til samtaler hos den almindelige læge, specielt ikke hvis man bor i områder hvor der er stor mangel på læger.

  • #55   18. jan 2017 TS - Har du været inde og snakke med lægen? Hvis ikke så venter jeg spændt på opdatering! smiley

    Tro mig, jeg kæmpede også med søvnen. jeg gik i seng mellem 2-3 stykker hver nat og stod op igen kl 6.30. det gjorde så også jeg sov 2 timer hver dag når jeg kom hjem, hvilket var med til at ødelægge min rytme.
    Jeg tror ikke det har noget med alderen at gøre, jeg var 17½ da jeg km i behandling. tror mere det har noget at gøre med læger og folk inde i psyk afdelingen gerne holder tilbage med medicin til unge mennesker, den ene grund fordi de ikke kan styre det hvis de er selvmordspræget men også fordi man er ung og psyk-medicin har altså nogen evig-lange bivirkningslister..

    Jeg kan huske da jeg læste min venindes bivirkningsliste på hendes psyk-piller der nåede jeg ikke engang halvvejs på 20 minutter og det var ikke engang stærke psyk-piller smiley


  • #56   18. jan 2017 Michelle, yup.. sådan en læge kæmpede jeg med i 6 måneder. hun nægtede at sende mig til psykolog, hun mente ikke jeg fejlede noget men hvis jeg følte for det kunne jeg snakke med hende en gang i ugen. jeg tog jo så det næstbedste og snakkede med hende 1 gang i ugen. det var en 30 min samtale der gik ud på at hun prøvede at bilde mig ind jeg ikke var syg, det var bare hormoner, det var noget pjat og jeg skulle tage mig sammen. jeg havde hverken depression eller angst.

    Jeg viste hende flere beviser på jeg muligt genetisk kunne være ramt af psykiske lidelser fordi min familie har været ramt i generationer (søskende, mor, mormor ect)

    Hun gjorde mig faktisk engang så vred jeg hylede hele vejen ud igennem venteværelset og hen til togstationen. tror det var dengang hun sagde til mig jeg var komplet normal, hvor tanken bare rendte i mit hoved at "hvis dette er normalt så vil jeg hellere dø end at leve sådan her".

    I mine øjne skal alt der har med psykiske komplikationer at gøre sendes til psykiatrien, det simpelthen ikke nok med en læge samtale en gang imellem, det kan virkelig ikke se igennem en persons psyke som en psykiater eller en psykolog kan, det fandt jeg i hvert fald ud af..


  • #57   18. jan 2017 Mason -kæmpe med? Jeg taler altså om folk der faktisk har gavn af samtaler med lægen fremfor turen gennem psykiatrien, psykolog e.l.

    Mange der henvises til psykiatrien hører faktisk ikke til det (og bliver da så også afsluttet igen, når de har været gennem udredning). De har nemlig ikke en psykisk lidelse, men har f.eks. "bare" oplevet en livskrise -noget vi alle jo kommer ud for i løbet af livet, men som ikke alle kan genkende som det det er. At være i sorg efter et dødsfald er jo f.eks. ganske normalt, og selvom det gør ondt, kræver det oftest ikke egentlig behandling. Men nogen kan så have gavn af lidt samtaler med nogen, og her kan en læge være en fin mulighed.
    Har man derimod en svær depression, kræver det jo nok en mere specialiseret behandling.

    Jeg siger ikke de ikke findes, de læger, der er meget strikse med henvisninger -men jeg har ikke oplevet dem endnu, så jeg tror trods alt ikke det vrimler med dem. Til gengæld HAR jeg oplevet patienter der VIL se en psykolog (selv når deres problemer faktisk drejer sig om samarbejdet med kommunen og de derfor har fået en tid hos en socialrådgiver som jo netop kan hjælpe med dette), eller som tror de har en svær depression, når de egentligt "bare" går gennem en krise osv.
    Jeg gætter på at praktiserende læger også ser disse (oftest) unge mennesker, som bare ikke har oplevet at livet nogen gange kan gøre ondt, og derfor tror de fejler noget meget alvorligt, men i virkeligheden får det bedre, blot ved at få læsset af og finde ud af, at de faktisk er ok -de er bare kede af det/oplever pt. nogen uheldige omstændigheder.
    Så måske man kunne forestille sig, at det er derfor nogen læger ikke bare uden videre henviser til psykiatri/psykolog. Dem der har behov, bør self henvises -men måske det ikke bare skyldes en dum læge, når det alligevel ikke sker.


  • #58   18. jan 2017 Jeg har slet ikke været turen igennem med læge osv.
    Jeg valgte dengang efter en indlæggelse, hvor jeg var i kontakt med en privat praktiserende psykiater (efter det meste af 6 måneders ventetid - da han havde overenskomst) - og mangelfuld behandling både i psykiatrien og hos den pågældende psykiater at søge andetsteds hen. Alle, der var en del af det forløb - især min indlæggelse - forstår min holdning til det etablerede system.
    Der var mange stærkt kritisable ting under det forløb, men det mest kritisable var, at de udskrev mig på det tyndeste grundlag overhovedet. Under 48 timer tidligere havde vagthavende været tilkaldt 2 gange - og alligevel mente man ikke, at jeg fejlede noget. Man udskrev mig til nogle omstændigheder, hvortil jeg aldrig skulle have været udskrevet.

    Efterfølgende bad jeg min daværende psykiater om samtaler frem for medicin - for det eneste de gjorde var at regulere min medicin - resten var de fuldstændig ligeglade med. Det fik jeg at vide, at det ikke var muligt. Så valgte jeg at betale selv og fandt en der rent faktisk kunne sit kram. Det var en lang sej kamp at få det til at fungere pga. mine omstændigheder, men jeg har i dag stadigvæk kontakt med ham - jeg havde 2 års pause fra behandlingen, hvor han stadigvæk fulgte mig pr. mail.

    Jeg har i dag ikke fortrudt mit valg. Jeg er blevet det centrale, frem for min medicin, og jeg har fået opbygget en god relation. Faktisk har jeg været igennem en lang udredning her i forår/efterår for at afklare nogle ting, men det har været en lang proces at finde ud af, hvad der har været op og ned, fordi det har været så komplekst.


  • #59   18. jan 2017 Hej Mason, nej det har jeg ikke. Fordi det er ny læge osv, tror jeg at der er lidt proppet, så jeg har først tid Tirsdag den 24 - og jeg er allerede nu ved at få kolde fødder og aflyse, fordi jeg før ikke er blevet taget seriøst, men jeg har tænkt mig at holde fast i at jeg altså skal derind.
    Jeg skriver selvfølgelig en opdatering herinde, hvis emnet holder sig i gang til den tid (den kører fint ligenu, hold da op!), ellers vil jeg gerne skrive en pb til dig når vi når dertil.

    Michelle; det du fortæller om at "Jeg gætter på at praktiserende læger også ser disse (oftest) unge mennesker, som bare ikke har oplevet at livet nogen gange kan gøre ondt, og derfor tror de fejler noget meget alvorligt" kan jeg sagtens nikke genkendende til, for der findes altså unge der har det sådan, og laver det nummer - og jeg har skam tænkt meget over hvor vidt at jeg "bare" har en træls periode, hvor alt gør ondt - Meeen jeg synes godt den periode, på over et år nu, er lidt lang tid. smiley Men igen, jeg har ikke tænkt mig at gå ind og hamre i bordet for at få en diagnose, for at sige SE JEG FEJLER NOGET! for jeg fejler nok i forvejen, og vil egentlig gerne have svar om der er noget om mine følelser - og uanset hvad, har jeg brug for en at snakke med, fordi jeg nægter at belemre min mor med mine følelser længere - Jeg kan ikke forestille mig at det er specielt rart at sidde med sin 18 årige datter om natten, og lytte til hendes tanker, bare fordi jeg ikke kan håndtere at have dem i mit hoved. (:

    Kia: Jeg kan klart følge dig med dine tanker, og selvfølgelig findes der rådne kar inden for de forskellige ting - mine forældre valgte for eksempel andet sygehus til mig, fordi jeg blev forkert behandlet osv - De kørte langt hellere 2 timer frem og 2 timer tilbage for et godt sygehus der vidste hvad de lavede, end det der ligger ½ time væk, fordi at vigtigheden ligger i om man bliver taget seriøst!
    Det er også 100% at hvis det er det der skal til, så betaler mine forældre også hellere end gerne, hvis det kan hjælpe, men jeg har bare ikke selv penge til en damn shit lige nu,..
    Hvor fandt du dit henne?


  • #60   18. jan 2017 jeg glæder mig i hvert fald til at høre en opdatering om hvordan det er gået og hvad der så skal ske.
    Og ja tidspresningen er nok også fordi det er vinter, så kommer der mange ind med virus og skal ha det tjekket. 3 i min familie er blevet ramt af lungebetændelse, så den her omgangs virus er vidst ikke så uskyldig igen smiley


  • #61   18. jan 2017 Hope -jeg tror nu ikke (unge) mennesker gør det fordi de så gerne vil fejle noget. Men man må jo erkende at mange unge i dag er en lille smule "forkælede" (i mangel af bedre ord). Og når man er vandt til at andre løser problemerne for en, så lærer man ikke selv at tackle mdgang -og det bider dem så lidt i røven, når de skal stå på egne ben og havner i et eller andet problem de aldrig har lært at tackle. Det er IKKE deres skyld og heldigvis er der jo råd for det... men deres vej skal bare ikke nødvendigvis gå forbi psykiatrien.

    Til gengæld skal du IKKE være ked af/flov over/tilbageholdende med at bede om hjælp. For uanset om du så har alvorlige psykisek problemer, eller om du rent faktisk skulle være en af dem der "bare" har mødt til modgang, så skal du jo have hjælp til at komme videre... og den hjælp får man sjældent uden at man beder om den smiley

    Jeg har selv leddegigt og har haft det fra jeg var ganske ung. Og jeg kan godt huske, hvad det gjorde ved mit syn på livet. At have ondt på (næsten) daglig basis kan man vænne sig til. Den største hurdle var da at erkende, at ens liv ikke ville forme sig sådan som man havde troet på/drømt om. Det er en erkendelse og en proces at skulle igennem -så om ikke andet, så kan det jo være der er noget der, de kan hjælpe med smiley

    Kia -Nu er der også forskel på indlæggelse og ambulante forløb. At man udskrives før man burde, har desværre sjældent ret meget med læger/behandlere at gøre, men skyldes ofte politiske beslutninger i forhold til økonomi, antal sengepladser mm... Så sidder man ikke ligefrem med rebet om halsen eller pillerne i munden, jamen så må man ud, så en ENDNU mere trængende kan komme ind -det er ikke ok, men der desværre alt for ofte sådan det er.
    Under indlæggelsen skal der vurderes, skærmes, medicinjusteres osv. I det efterfølgende ambulante forsøg, kommer den egentlige behandling med samtaler, terapi osv.
    Og privatpraktiserende er jo fint og godt, men medmindre behandlingsgarantiens tidsfrist ikke kan overholdes i det offentlige, så er det altså noget man selv skal betale. Og det kan langt fra alle.


  • #62   19. jan 2017 Jeg var i en tilstand, hvor ALLE - inkl. de indlagte - undrede sig meget kraftigt over, at man kunne udskrive en. De vagthavende den aften den dag det skete forstod ingenting, men de havde ikke magt til at gøre noget.
    Jeg blev faktisk udskrevet med en besked om der ikke var noget galt, at det hele bare var i mit hoved og at det var fuldkommen indbildsk - hvis jeg nu siger, at jeg 2 måneder senere fik adskillige diagnoser, der efter sigende skulle være fuldstændigt åbenlyse.

    Jeg var særdeles behandlingskrævende. Jeg var i kontakt med vagtlæge, psykiatrisk skadestue og havde endda en tvangsindlæggelse hængende over hovedet den sommer - så jeg tør godt sige, at jeg blev behandlet forkert.
    I dag vil jeg ikke røre det system med en ildtang. Det har så få ressourcer, at det er skræmmende - og så betaler jeg hellere selv. Uagtet, at jeg knap kan finde råd. Det har bare ikke lige været spørgsmålet her.


  • #63   19. jan 2017 Kia -selv kan en læge gøre noget i forhold til om man bliver udskrevet. Det er dem der træffer afgørelse om, om man man bliver udskrevet eller ej.
    Det sagt -de skal jo træffe afgørelsen indenfor de rammer der er sat, og det er ikke altid rammerne har primært fokus på patienten (igen, mangel på sengepladser, økonomi osv.).

    Ang. betaling så er det da også fint, hvis du kan betale selv. Det er der bare rigtigt mange der ikke kan (vi taler ikke "kan knapt finde råd" -en god del af de tunge psykiatripatienter er jo ikke på arbejdsmarkeder, får meget lave ydelser grundet alder osv. Hvis man mere eller mindre bor på gaden, kan man næppe selv betale sin behandling).

    Jeg har forståelse for din situation, og det er jo fint, hvis du har kunnet finde andre løsninger, når nu du ikke har haft nogen gavn af det det offentlige kan tilbyde. Men der er altså rigtigt mange der HAR god gavn af systemet på trods af de fejl og mangler det måtte have. Så jeg synes det er ærgerligt at male fanden på væggen, inden TS overhovedet har været ved lægen.


  • #64   19. jan 2017 Jeg maler ikke fanden på væggen.
    Jeg fortæller bare en meget ærlig version af hvad jeg har oplevet.

    Jeg kender flere, der har været i kontakt med både den afdeling og den psykiater, som jeg efterfølgende havde kontakt med - inden jeg faldt i nogenlunde kompetente hænder, der kan berette om lignende historier.

    Det er ikke for at skræmme nogen. Det er for at fortælle, at det er nødvendigt at være på vagt. Lige på det her punkt er jeg meget enig med nogle meget kontroversielle personer, der har skrevet nogle meget kontroversielle bøger. Jeg har simpelthen både set, hørt og oplevet for meget til at holde mund.


  • #65   19. jan 2017 Jeg konstaterer bare at der er ting i din historie, der ikke helt hænger sammen -og nej, jeg beskylder dig ikke for at lyve, jeg tror på, at det du skriver, ER det din oplevelse af forløbet. Og der kan helt sikkert have været dårligere læger/behandlere indover (brodne kar findes jo alle steder -med sikkerhed også i psykiatrien), dårligere regler/retningslinjer osv.
    Men nogen af de ting du skriver "at sådan er det i psykiatrien" er bare ikke korrekt -reglerne er bare ikke som du beskriver dem (altså vagthavende der siger "jeg kan intet gøre" eller "vi kan kun give medicin intet andet"). Det er muligt de har sagt det, det kan jeg j af gode grunde ikke vide, jeg tvivler dog på at der ikke har været mere i den samtale end dette. Men det er under alle omstændigheder ikke korrekt (altså at de intet kan gøre, ikke har indflydelse på om man bliver udskrevet, kun kan give medicin osv.)

    Så selvom vi antager at du har været så uheldig at møde den største røv af en behandler der kan opdrives og også den mest rådne afdeling i landet, så er det ikke korrekt at skrive at "sådan er psykiatrien" -Din historie kan være nok så sand (og så håber jeg virkeligt du kører en sag på den -fejlbehandling kan man jo kompenseres for. Ligesådan håber jeg da du indberetter utilsigtede hændelser på de mange brud på reglerne), men så er det sådan DIT forløb (og måske din behandler) har været, ikke sådan psykiatrien som helhed er (jeg ved simpelthen ikke hvrordan jeg skal forklare det på skrift -håber det giver mening smiley )

    Igen -jeg tror på dig. Jeg tror på det er sådan du har oplevet dit forløb, og jeg kan også sagtens tro på at der er dårlige behandlere i psykiatrien, og at du har mødt sådan en (eller flere). Og det er skide uheldigt for de patienter der render på sådan noget, for de får jo ikke den nødvendige hjælp.
    -men jeg tror altså også der er noget mere i din historie, som du måske enten ikke kan eller vil se, eller slet ikke fået med under dit forløb.


  • #66   24. jan 2017 Hej alle. Da jeg lovede en opdatering, kommer den nu.
    Jeg kom ind til min nye læge, som fra første punkt tog mig meget seriøst, og han lagde specielt fokus på den facade jeg havde oppe - jeg kom ind storsmilende, og indenfor 2 min var jeg brudt ud i gråd.

    Han snakkede om at jeg viser tidlige tegn på skizofreni. Og at jeg også har tegn på depression. Han har dog sagt at det ikke er sikkert at det er skizofreni, men at han har det i tankerne.

    Jeg skal derind igen om 14 dage og snakke med ham igen, om hvorvidt jeg skal henvises til psykiatrien.

    Jeg havde meget svært ved at åbne op og fortælle, hvilket han tydeligt kunne mærke..


  • #67   24. jan 2017 Hvor er det stærkt gået. Sådan!!

    Det er ofte rigtig svært at åbne op, især hvis man har gået med det længe, er min erfaring..


  • #68   24. jan 2017 Tak Briar smiley
    Jeg havde egentlig mest håbet på et "fastgørende" svar idag, men jeg forstår ham også godt, for jeg var meget utilpas med at snakke med ham om det, og han forsøgte også at forklare at vi godt kunne snakke sammen, og han ikke ville dømme mig. Derfor ønskede han at vi tog en gang samtale mere.. Men det vigtigste er at han tog mig seriøs fra starten..


  • #69   24. jan 2017 Forstår godt din læge. Og fantastisk at han tog dig seriøst!!

  • #70   25. jan 2017 Det eneste rigtige er ikke at drage forhastede konklusioner. Det er virkelig nødvendigt at give ting tid. Nogle gange er ting ikke som de viser sig ved første øjekast. Det har jeg selv måtte sande nogle gange.

    Desværre er min historie sand. Jeg ved ved fra flere, der var vidne til det forløb var meget rystede. Men jeg har ikke kørt en sag på det af den simple grund, at da det skete, så havde jeg ikke de ressourcer, der skulle til. Jeg var alt for syg.
    I dag er det 5 år siden. Jeg har valgt at lade det være fortid.

    Og i dag vil jeg bruge mine ressourcer på mit studie. Det er langt vigtigere.


  • #71   25. jan 2017 Sådan! hvor er det fedt! smiley

Kommentér på:
Samtale med lægen om psykiske problemer?

Annonce