{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

Staldkatte? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.. I den privat stald, hvor jeg står opstaldet med min hest har vi 2 katte. De har aldrig haft kattebakke og har altid skidt og tisset udenfor (nogle gange bag halmen) men af en eller anden grund skider de nu overalt i hø og halm. Vi har sat en kasse op med kattegrus i, ved siden af halmen, men de bruger den ikke.. Hvad kan man gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldkatte?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   13. jan 2017 lærer dem at gå på kattebakke smiley

    det nemmeste er nok at indfange dem, og putte dem i et rum, hvor de introduseres for bakken.

    desudwn, så husk aktid en bakke pr. kat, og at de altid skal være rene


  • #2   13. jan 2017 Tror du også de kan lære det, når nu det er voksne katte der aldrig har prøvet det før?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   13. jan 2017 maja: det er ikke sikkert nej.

  • #5   13. jan 2017 Det var også lidt det vi frygtede.. Hvis det så bare kun var halmen som førhen.. Det er jo også høet, som vi står med fingrene i og som hestene ikke vil spise med tis og lort i.. smiley

  • #6   13. jan 2017 Kunne det være en løsning at lægge noget hen over høet? Tænker at det kun er det løse hø de besørger i, så en presenning eller et dynebetræk hen over det løse vil forhindre kattene i at besørge der

  • #7   13. jan 2017 Har allerede noget over mit eget hø og forsøger så vidt muligt, at undgå løst hø omkring. Men der vil jo altid ligge løst halm og hø..

  • #8   13. jan 2017 Jovist vil der altid det, men så ved man bedre hvad man kan og ikke kan bruge

  • #9   13. jan 2017 Det er selvfølgelig rigtigt smiley

  • #10   14. jan 2017 Stald katte kan sagtens lære at anvende kattebakke!
    Men, naturligvis, hvis de allerede har adgang til noget de anser for velfungerende sted, så bruger de jo det??

    Og spærre staldkatte inde er syndt - du kan bare sætte bakken frem, løfte katten op og kradse i gruset, vise hvor lækkert grus det er... Evt lægge en lort(halv begravet) i kattegruset, det er et hint de forstår!

    Det, som jeg undrer over, er at de plejer at have afføringen udenfor, men pludselig ikke gør det mere.
    Er der kommet en sur / dominerende tilløbende kat? Er der ræve? Strejfende hunde?
    Når katte ikke længere bruger deres venlige toilet, er der sket noget med toilettet...

    Find ud af hvad der er sket, løs det og de går tilbage til normal adfærd.


  • #11   14. jan 2017 De kan også være blevet syge med mavekneb enten pga højt ormepres eller reel sygdom som Kattesyge, blærebetændelse ect.
    Det er i hvert fald der hvor jeg har oplevet "renlige katte" begyndte at skide/tisse på "gulvet" indendørs.

    Og som doc who siger, er der sket noget med deres vanlige toilet ?

    Mvh Charlotte


  • #12   14. jan 2017 Det er blevet markant værre efter vi har taget vores hø ned fra høloftet og ind i den tomme stald, og jeg ved ikke om man så kan forbinde det med det dårlige vejr? Så de hellere vil gøre det inde?
    Men når nu du siger det med sygdom, så oplevede jeg faktisk i går, at en af kattenes afføring lugtede så voldsomt kvalmende, at man nærmest ikke kunne være i stalden. Det var helt grøn/gult og slimet. Så det vil jeg klart lige nævne som en mulighed for ejeren


  • #14   14. jan 2017 Thomine
    Indtil videre har det kun været den ene ud af alle dem vi har set og lugtet til, og vi kan jo alle have en dag med dårlig mave. Men jeg vil fortælle det til ejeren, så vi sammen er mere opmærksomme på det


  • #15   14. jan 2017 Spørg jeres dyrlæge om orm...


    Det kan være, at de nye oplagring forhold bare er lækre at bruge som toilet...
    Men hold øje med ræven mv...


  • #16   14. jan 2017 Tak for de gode råd. Vil snakke med ejer om evt dyrlæge, hvis den klamme afføring bliver ved. Og så vil vi prøve med, at ligge en lort op i kassen og kradse i gruset med kattene.
    Ved naboen har høns, men har aldrig set noget til nogen ræv.
    Ellers må vi dække alt til og håbe det bliver bedre i takt med vejret bliver varmerer..


  • #17   14. jan 2017 Jeg tror ikke de lære det, eftersom de jo er voksne..

    Der må være en grund til at de gør det der, men hvorfor aner jeg ikke. smiley


  • #18   15. jan 2017 katte tiser fx i sengen eller beskidt tøj enda i risten ude på wc til bruseren og det er fordi det lugter af vores affalds stoffer altså de syntes det lugter som et sted at besørge, vi syntes ikke vores seng lugter meb deres lugte sans er meget bedre end vores derfor kan de lige fx i sengen ar vi har ligget lang tid med det samme sengetøj og vi har svedt etc i det så lugter det for katten.

    så syntes du skal tjekke om der ligger/har ligget et dødt dyr eller om det er dårligt. eller noget i den dur.

    det mit bedste bud


  • #19   15. jan 2017 Jessie
    Ingen døde dyr, eller andet skidt i hø eller halm smiley


  • #20   15. jan 2017 Okay, det var bare et bud smiley

  • #21   15. jan 2017 Hej.
    Det med at voksne, halvvilde gårdkatte ikke kan lære at anvende kattebakke er en myte... Og den myte skal i bare lade være med at fortælle katten!
    Hvis man præsenterer katten for bakken, og katten er enig i at det er lækre faciliteter, så er den hjemme...


  • #23   15. jan 2017 Mmm..
    Men det er nu sket hver gang jeg har prøvet...


  • #24   15. jan 2017 Men de kan helt sikkert lære det! Som i en af de første skrev, put dem i et lille rum/boks hvor de ikke kan komme ud, med bakken.

    Min kat har altid levet som staldkat (i omkring 10-11 år) de gamle ejere skulle så flytte, så de spurgte os, om vi ville have hende. Hun kom dog indenfor, men kun på mit værelse, da vi har kattelem, men der brugte hun Bakken, med det samme.


  • #25   15. jan 2017 I mit tilfælde har vi altid haft 5-15 gårdkatte.

    De mest menneske glade hunkatte ville gerne flytte killingerne frem, når de var gamle nok til at forlade reden. Evt ville hunkattene ligefrem føde hvor mennesker var.

    Og så er det jo rart, hvis de bruger bakke.

    Vi har virkelig bare stillet en lav kasse frem. Evt demonstreret ved at "grave" i overfladen med en finger. (Efterlignet hvad katte gør, som forberedelse til wc besøg)
    Alle hunkattene og deres killinger har fattet pointen. Det er bare lækrere at tisse i sand end på linoleum...
    Du behøves ikke at tvinge en kat til at tisse et rart sted.

    Jeg ville ikke lukke gårdkatte inde, hvis det overhovedet kan undgås. En kat, der hele livet har haft fuld bevægelsesfrihed kan blive meget stresset af at være begrænset + adskilt fra de andre katte. Hvis du forsøger at lukke katten inde, så vær klar til at lukke ud meget hurtigt, hvis den ikke kan kapere det.

    Men som sagt i starten: find ud af hvad der afholder dem fra at bruge det normale toilet


Kommentér på:
Staldkatte?

Annonce