{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Trailerkørekort
  • #1   16. feb 2017 Er ikke helt hundrede men mener at hvis trailer+bil+hest vejer maks 3500 må man gerne køre uden men er som sagt ikke helt hundrede smiley

  • #4   16. feb 2017 Det kommer an på, hvornår du tog dit bilkørekort. Hvis du har taget det efter 2009, så må du maks køre med 750 kg efter bilen. Hvis det er taget før, så må man ikke overskride de 3500 kg, men vægten på traileren er ligegyldig.

  • #5   16. feb 2017 Husk det er TILLADT totalvægt for bil og trailer tilsammen der ikke må overstige 3500 kg. Disse tal står på registreringsattesterne. Altså ikke den faktiske vægt.

    Kørekortet tages hos kørelærer med teori praksis og køreprøve


  • #6   16. feb 2017 Runaway det er faktisk ikke rigtigt. Du må idag godt kører med en trailer større end 750 kilo, SÅLÆNGE at bil og trailer total vægt IKKE kommer over 3500 kilo.

    Amalie, det er faktisk forkert. Alle med kørekort må gerne kører med trailer større end 750 kilo uden trailerkort. Forskellen ligger i at dem med kort fra før 2009 må arbejde med den faktiske vægt på bil og trailer, mens dem med kørekort efter 2009 skal bruge total vægten. Men dette gælder dog KUN i Danmark.


  • #7   16. feb 2017 DangerDane - nå, det lover ikke så godt for mig så smiley Jeg tog trailerkørekort sidste år, og det var den "korte" version, som vores kørelærer gav os... smiley

  • #8   16. feb 2017 Amalie, hvis det er B+ du har og ikke BE så må du kører med et vogntog hvor den samlede totale vægt må være 4250. Og synes din kørelærer måske ikke har været helt reel, for da jeg tog trailerkort spurgte jeg til B+ kontra BE og min kørelærer sagde at han KUN gav BE for undervisningen var den samme, og det man skulle kører med efter bilen næsten var det samme. Så i hans optik var det forkert at give B+ og så BE til dem der skulle bruge mere, med så igen, det giver flere penge i kassen.

  • #9   16. feb 2017 Jeg tog BE kørekort - han tilbød heller ikke B+, af samme grund som din.

  • #10   16. feb 2017 Amalie, ah jeg indså, jeg læste dit svar forkert :P. Troede du mente den korte version af kørekortet og ikke korte version af hvad man må og ikke må med de forskellige kørekort smiley

  • #11   16. feb 2017 http://www.hænger.dk

  • #12   16. feb 2017 Reglerne er faktisk meget simple.
    Du må ALTID køre med en trailer med en totalvægt på 750 kg og derunder.
    (Såfrem bilen må trække det selvfølgelig)

    Har du kørekort før 2009 må du køre med et vogntog hvor traileren vægt + bilens vægt + lastens vægt ikke overstiger 3500 kg.

    Har du taget kørekort efter 2009 må du køre med et vogntog hvor bilens totalvægt og trailerens totalvægt ikke overstiger 3500 kg.

    Vælger du trailerkort er der 2 slags. B+ eller BE. Så vidt jeg forstod fra min kørelære er undervisningen og prøven den samme. Hvis der er en forskel ligger den måske i antal køretimer og i teorien og så måske prisen. Men jeg vil anbefale BE til en hver tid smiley


  • #13   16. feb 2017 Jeg takker for alle de nyttige svar - nu er jeg helt med:))

  • #14   17. feb 2017 Bettemus, det du skriver om før 2009 er ikke korrekt medmindre jeg ikke læser det korrekt. Men før 2009 var det køretøjets faktiske vægt + trailerens faktiske vægt kombineret der ikke måtte overstige 3500 kr.

  • #15   17. feb 2017 Uh du får man forskellige svar. Jeg vil råde dig til at læse på FDM.dk. Der får du de mest korrekte svar.
    Nu er det 6 år siden jeg tog trailerkort, så husker ikke lige det så tydeligt, men hvis jeg læser må det, så:
    Såfremt bilen må trække det må du altid køre med 750kg og derunder.
    På et B / alm kørekort:
    Samlet TILLADTE total vægt må ikke overstige 3500kg.
    ( Ved kørekort før 2009, er det muligt at bruge: Det største tilladt påhængstræk. På min bil fx 1800kg og så bilen Tilladte total vægt fx 2275= 4075kg = Dette er IKKE tilladt for en uden BE)
    (Ved kørekort efter 2009 skal man bruge bilens tilladt total vægt : 2275 og trailerens tilladte total vægt: 2000 = 4275kg = Dette er heller ikke tilladt uden BE. )
    Hvis nu du har en bil med en tilladt total vægt på 2000kg, så må din trailer have en tilladt total vægt på 1500 kg = 3500kg som er max uden BE kørekort.

    Jeg vil til enhver tid anbefale trailerkort, det er billigere og tage end at blive taget uden.
    Du tager bare kontakt til en kørelærer og høre ad, jeg havde mit under en måned efter mit B kort. Det er overhovedet ikke svært. Og min erfaring siger mig, at man som ofte skal have kortet for at kører med vogntog, nr der er en hestetrailer iblandt. + det er bare rart at have hvis det pludselig bliver nødvendigt.
    Håber det giver mening?


  • #16   17. feb 2017 DangerDane:
    Det med før 2009 er det jeg har lært, så måske vi bare læser det forskelligt smiley

    Jeg må dog erklære mig uenig i at det er nemt at tage trailerkortet. Det kommer altså virkelig ant på hvem du er.
    Personligt havde jeg svært ved det. Fik dog op og bestod 1. Gang. Men der havde jeg også kæmpet for at lære det.
    Så det kommer altså virkelig ant på hvem du er om det bare er nemt at tage et kørekort smiley


  • #17   17. feb 2017 Bettemus,
    Vi er allesammen forskellige og før jeg begyndte på trailerkortet bøvlede jeg meget med at få trailere til at gøre som jeg gerne ville da jeg ikke lige have forstået sammenhængen mellem hvordan bilen skulle bevæges og hvad det betød for traileren. Men da jeg skulle øve bak på en parkeringsplads synes jeg det gik meget nemt og holdt mig inden for både dobbelt og enkelt båsen uden rigtigt at komme ret meget ud af kurs. Bakken rundt om hjørner var dog lidt mere bøvlet at forholde mig til, men det fik jeg da også sat i skabet smiley

    Skal til CE kort her snart og det ser jeg sq dog ikke frem til da du lige pludselig har en styrbar foraksel med på traileren så det ændrer mærkant i hvordan man skal bakke for at trailen gør som man vil smiley

    Marie Louise,
    det er forkert. Før 2009 må man nøjes med at bruge den faktiske totalvægt og ikke den tilladt totalvægt. Min 2001 Passat må trække snart 1600 kilo og vejer selv totalt 2025 kilo.

    Mit kørekort er fra 2001 så jeg kører under de gamle regler hvor at jeg må bruge den faktiske vægt på bilen og traileren så jeg må laste bilen og traileren op til samlet max vægt på 3500 kilo såfremt jeg holder mig under den lovlige totalvægt for begge køretøjer & kun kører i Danmark

    Min kæreste har ikke kørekort, men lad os lege hun lige havde fået det, så måtte hun IKKE kører bilen med andet end en trailer med en trailer på en max totalvægt på 1475 kilo medmindre hun ville tage B+ eller BE kort.

    Generelt kan man sige at der er 2 "regelsæt" der gælder, om ens kørekort er fra før eller efter 2009

    Før 2009

    Så må man såfremt man kører i Danmark, nøjes med at bruge bilens og trailerens faktiske lastede vægt til at afgøre om man kan nøjes med B, eller skal have B+/BE

    Bil + Trailer faktiske vægt >=3500kg = B
    Bil + Trailer faktiske vægt <3500kg & >=4250kg = B+
    Bil + Trailer faktiske vægt <4250kg & >=7000kg = BE

    Naturligvis såfremt at bilen lovligt må trække traileren ;).

    Efter 2009 eller ved kørsel uden for danmark med kort fra før 2009:

    Ved kørekort efter 2009 eller kørsel uden for danmark er det følgende regler der gælder.

    Bil + Trailer tilladte totalvægt >=3500kg = B
    Bil + Trailer tilladte totalvægt <3500kg & >=4250kg = B+
    Bil + Trailer tilladte totalvægt <4250kg & >=7000kg = BE

    Naturligvis såfremt at bilen lovligt må trække traileren smiley

    Dog må man i begge tilfælde altid spænde en trailer max 750kg totalvægt efter sin bil også selvom at man så kommer over 3500 kilo total.


  • #18   17. feb 2017 DangerDane:
    Der havde jeg så nemt ved at bakke, både om hjørner og lige. Mit problem var at køre i byen med en trailer smiley


  • #19   17. feb 2017 DangerDane
    Har du et link? For det kan jeg ikke finde noget sted på nettet, og hvis jeg laver den der test ting, så må min kæreste stadig ikke kører uden BE kørekortet.


  • #21   18. feb 2017 DangerDane.
    Jeg kan ikke se noget sted der står han må køre med faktiske vægt på 3500kg ?
    Kan kun se det jeg har beskrevet?
    På FDM er der en test


  • #22   20. feb 2017 Har lige skrevet til Færdselsafdelingen ved rigspolitiet.

    Følgende dog fra FDM:
    "Du må dog kun køre med denne kombination i Danmark, og du må kun laste traileren, så den max vejer 1500 kg."


  • #23   20. feb 2017 Traileren har en totalvægt på 675kg og min fars bil vejer 1200 kg og hesten vejer 600 kg. Det giver i alt 2475kg. Vil det så sige han gerne må køre uden trailerkørekort fordi den ikke overskrider 3500kg? smiley

Kommentér på:
Trailerkørekort

Annonce