{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor kræsen er du?
  • #1   16. feb 2017 Det er vist nemmere for mig, at skrive de ting, jeg godt kan lide! smiley Så kræsen er jeg....

  • #2   16. feb 2017 Kom med nogle af tingene smiley

  • #3   16. feb 2017 ja jeg siger også det er nemmere at skrive ned hvad jeg kan lide smiley

    Men jeg kan ikke lide nogen grøntsager, fisk/skaldyr, kan lide 2 frugter, 2 slags sovs, kan ikke lige grove ting, kan ikke lide ris, indvolde, frikadeller ja der er sku så meget jeg ikke kan lide..


  • #4   16. feb 2017 Jeg kan ikke lide kartofler. Jeg hader ganmel dansk mad. Jeg spiser ikke sovs, som er baseret på mel og mælk og brun farve. Jeg spiser ikke kylling, hvis det ikke er filet.. Jeg kan ikke lide marmelade, kun i pandekager og kun hindbær. Jeg spiser ikke hakkebøf. Heller ikke fisk, kun laks og kun varmrøget. Rosiner spiser jeg heller ikke. Jeg kan ikke fordrage smagen af persille. Jeg spiser ikke kiwi. Sønderjysk spegepølse er virkelig ulækkert og også røde pølser.
    Jeg kan kun lide minimælk, sødmælk er det klammeste. Jeg hader ærter. Og perleløg. Og flæskesteg. Og iceberg salat, generelt alt salat der ikke er ruccola.. Der er mange ting, jeg ikke kan lide! smiley


  • #5   16. feb 2017 Blodpølse, Gule ærter, Skipperlabskovs, Sky, Asier, Løg, forårsløg, Ingefær, hvidløg hvis ikke det er i brød, grape.
    Blæksprutte, muslinger, østers..
    Alt for stærkt mad...


  • #6   16. feb 2017 Lakrids,fyldt chokolade,fisk,tykkesouse,flæskesvær,flødeskum,flødekager,stegeben,oksesteg, lam,lever,pølser,fårsruller,saft,osv osv det er sq snart nemmer at nævne hva jeg kan lide smiley

  • #7   16. feb 2017 jeg kan lide oksekød, fritter, ris almindelig brød, en lille smule svinekød, gulerødder, og kartofler hvis de er tilredt rigtigt..


    jeg er ekstrem kræsen og har været det hele mit liv, selvom jeg er vokset op med at skulle spise det der stod på bordet..


  • #8   16. feb 2017 De fleste krydderier, chili, hvidløg og løg, kartoffelmos, alle salattyper pånær iceberg, alle nødder pånær mandler, dressing generelt (sennep, mayonaise osv) and, kalkun, sovs, medister, frikadeller, skaldyr, øhhh... Er heller ikke så glad for hakket kød. Det er lige det jeg kan komme i tanke om so far - af det jeg faktisk har smagt smiley Så er der en masse jeg ikke har smagt, fordi jeg er overbevist om at jeg ikke vil kunne lide det!
    Udover mad kan jeg heller ikke lide varm kaffe (iskaffe er derimod et hit), vin og andet stærkere alkohol.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   16. feb 2017 jeg kan lide stort set alt, - undtagens tomater.

    men der er rigtig mange ting som jeg ikke gider at spise smiley


  • #11   16. feb 2017 lakrids og majs, sylte.
    Så er det rigtig mange ting som jeg er ret lige glad med så som pasta og langt det meste grisekød, men jeg kan godt spise det smiley


  • #12   16. feb 2017 Der er rigtig meget mad jeg ikke kan lide smiley bla stort set alt hvad der kommer fra havet + meget meget mere, men jeg er blevet lidt bedre med alderen.

    Heldigvis er min mand mere eller mindre altædende, så vi gør hvad vi kan for at børnene får hans madvaner. Det er ikke altid nemt at være kræsen


  • #14   16. feb 2017 Squas, oksebuko, østers, krapper, fløde, lever (og andre indvolde), honningmelon og majs på dåse.

    Kød med knogler i, spiser jeg heller ikke fx. hotwings, ben osv.

    Jeg spiser kun fisk, ko, gris og kylling. - Bryder mig ikke om at spise andet, og det er en ultra underlig ting og jeg ved abselout ikke hvorfor jeg har det sådan. smiley


  • #16   16. feb 2017 Jeg kan af høflighedsårsager spise alt, hvad man sætter foran mig.

    Men kan jeg selv vælge, spiser jeg helst ikke kød af nogen art, hel kommen, skimmelost, mad i gele, kaffe, bladselleri, valnødder og grapefrugt.


  • #17   16. feb 2017 Det her er bare et udpluk; spinat, alt fisk og skaldyr, alt vildt, alle saucer/sovser, flødeskum, mælk og ost (medmindre det er smelteost)

  • #18   16. feb 2017 Kan ikke lide: Majs, sky, østers, alle underlige ting som hunde, myrer osv. Kan ikke lide frugt i mad/salat. Kogte gulerødder, ærter, blomkål. Medisterpølse, røde pølser, lever, leverpostej, sukkerfri Saftevand/sodavand, flødeskum, øl. Oste der smager/lugter af noget... Oliven, tranebær, hyldebær, tørrede tomater.. Ål, Tror det var det smiley Kommer i hvert fald ikke på mere lige nu... smiley

    Mvh TT


  • #20   16. feb 2017 Spiser stort set alt! smiley Men rå asparges , ingenfærsmåkager og brieost ...bvadr! smiley

  • #21   16. feb 2017
    Jeg bliver for det meste betragtet som kræsen.

    Jeg kan ikke li' kartofler, medmindre det er tynde pomfritter eller chips. Jeg kan ikke li' tomat kun hvis det er rå tomat, dvs. tomat i hvilken som helst varm mad som lassange, pizza o.l nej tak.

    Lakrids, løg - uanset om det er rå eller varm eller i noget som fx frikadeller, derfor spiser jeg heller ikke frikadeller. Slid på glas, makral i tomat, grøntsager der er tilberedt mere end ala dente, rodfrugter fx pastinak, rødbeder o.l man typisk varmer i ovnen, oliven, mug ost og i det hele taget ost der smager af mere end havarti ost.

    Også kan jeg heller ikke li' øl, champange, asti eller vin af nogen slags.

    Eftersom jeg ikke kan li' frugt medmindre det er rå, så spiser jeg heller ikke marmelade, grød eller andet i den stil. Når ja, tun kan jeg iøvrigt heller ikke li, sådan tunmusse eller tun på dåse bare.

    Og nej, jeg spiser ikke ting af høflighed.


  • #22   17. feb 2017 Ej, jeg bryder mig ikke super meget om rosiner og pickles, men jeg KAN godt spise det, hvis jeg ikke kan gå udenom. Oliven og sild er nok det eneste jeg simpelthen nægter at spise. Rødbeder har jeg lidt et love/hate forhold til.. Noglegange kan jeg godt lide dem, andre gange er jeg ikke fan..

    Så er der ting jeg ikke har problemer med smagen af, men konsistensen kan jeg ikke forlige mig med.. Såsom lever og hjerter..

    Smager på alt mindst én gang. Jeg er egentlig næsten altædende. Jeg elsker blomkål.. EEEEELSKER(!!!!) blomkål! Og champignoner. Putter det i alt, hvis jeg kan slippe afsted med det.


  • #23   17. feb 2017
    Jeg elsker creme fraiche, helst den på 18% - kan bruge det som dyppelse til alt :D.

    Rosiner, asier og alt muligt andet grønt på glas, neeeej tak.


  • #24   17. feb 2017 Uha, jeg er meget kræsen, men her er noget af det smiley

    Spiser intet, der har levet i vandet, kan heller ikke lide kogte grøntsager, søde kartofter, rødbeder, svampe, sammenkogte retter, wok mad, hvide ris, kokosmælk, indisk mad, kaffe, øl, vin, saftevand, mælk, ost, lam, hjerte, lever, figner,


  • #25   17. feb 2017 Åååhhh, hvide ris.. Jeg elsker hvide ris.. Jeg spiser det bare aldrig..

    Søde kartofler kunne jeg leve af! smiley


  • #26   17. feb 2017 Jeg elsker brune ris, men ikke de hvide, kan heller ikke fordrage risengrød smiley

  • #27   17. feb 2017 Brune ris er jeg også glad for og dem spiser jeg også..

    Risengrød er heller ikke så meget mig, men det tror jeg mere er fordi, at folk har tendens til at hælde en halv kærgården ovenpå, så det sejler i smør. Det er simpelthen så ulækkert.


  • #28   17. feb 2017 haha, ej det lyder sgu os halv klamt!

  • #29   17. feb 2017 Fedtet i kød, grapefrugt, kammuslinger.
    Ting med alkohol, appelsinjuice der ikke kommer direkte fra frugten, kaffe uden en masse sukker og mælk.


  • #31   17. feb 2017 PY ha det kan blive en lang lang liste ved mig.
    Kartofler- tomater- grill mad- lever- kaffe-mælk- rundstykker- ØL-vin- andet spiritus-løg af alle arter jeg kunne blive ved
    Der til har jeg en lang liste over de ting jeg ikke kan tåle der bliver stadig nye ting som jeg må tilføje.
    Jeg laver alt min /vores mad selv og jeg spiser ikke det samme som rest af familien desværre
    VH
    Annette


  • #32   17. feb 2017 Jeg har også en så lang liste, at jeg ikke kan nævne det meste...
    Heriblandt: Fars - og det meste kød generelt, kartofler i de fleste afskygninger, ris, pasta, rosiner, dadler, det meste spiritus, det meste ost, kaffe, kokos, løg, lakrids, fyldte chokolader, etc...

    Hvis tingene bliver serveret for mig, kan jeg dog godt spise det meste af det. Jeg vil dog sjældent kommentere på hvor godt det smager smiley


  • #33   17. feb 2017 Jeg kan ikke helt lade være med at undre mig - hvordan går det til, at I bliver SÅ kræsne? I en verden, hvor vi har råvarer fra hele kloden til rådighed året rundt? Og så spiser I kun en lille-bitte begrænset del af det? Det er altså virkelig mærkeligt i mine øjne.

  • #34   17. feb 2017 Mimre..
    Det handler ofte om at man som barn for lov til at slippe (ikke altid overhovedet men ofte), og så vender ens smagsløg sig til enkelte ting og resten smager bare mærkeligt..

    Jeg spiste som barn kartofler mos, og alle andre måder, men jeg skulle have jordbær syltetøj på hvis det var mos og ja bare kogt kartoffel (ved det lyder klamt).. jeg kunne simpelthen ikke få det ned ellers, i dag ved jeg at det er konsistensen der gør det, for kan sagtens skære en kartoffel i skiver og stege på panden og spise og hasselback kartofler heller ingen problemer og diverse pomfritter, men mos og en kogt kartoffel samt ovnbagte kartofler jeg kan simpelthen ikke konsistensen giver mig brækfornemmelse..

    og sådan er det med meget mad jeg for det decideret dårligt, for det meste er det smagen, men noget som salat som nærmest ikke smager af noget jamen jeg kan ikke få det ned det kan bare ikke komme ned..

    Håber det giver en smule mening smiley


  • #35   17. feb 2017 Maria - den holder ikke helt vand..
    Mimre - ja kloden er fyldt med en masse forskellige råvarer, og jeg har nævnt 10-20 ud af 200-400?! Det vil jeg ikke mene var snak om at være kræsen..
    Ens smagsløger ændrer sig ca hvert 13 år, så hvad man ikke kan lide som barn, kan man nok lide som voksen hvis man smager på det..
    Da jeg var barn, ung teenager, spiste jeg overhovedet ikke grøntsager.. Jeg kunne simpelthen bare ikke lide det.. Så lavet min veninde en ret med grøntsager (squash, aubergine, peber, champignon, løg, kikærter osv da jeg var omkring 18 år. Og det smagte himmelsk. Efter den dag begyndte jeg at tilsætte grøntsager i maden, og når vi grillet, grillede jeg squash og fyldte i pitabrød osv.
    Det handler om at vores smagsløger forandrer sig, og jeg ved at hvis forældrene tvinger børn til at spise noget, så kommer de først til at hade det! Så hvis forældrene selv går foran som et godt eksempel og laver mad med diverse og lader børnene selv vælge om de vil skubbe noget til side, så vil de nok smage på det igen efter nogle år og så er muligheden igen der... smiley

    Mvh TT


  • #36   17. feb 2017 Helt enig Maria. Min mor gav altid efter og jeg fik tit det samme og det samme, blev ikke "tvunget" til at spise det jeg ikke ville.

    Mine børn bryder sig ikke om de fleste grøtsager til maden, så de får f.eks lidt kød, lidt kartofler og en lille bid af hver grøntsag, som de får af vide at den skal ned. De spiser det fordi de får af vide at de skal, og siger så at det smager godt, men vælger det ikke frivilligt, fordi der er andet de hellere vil have. Heldigvis har min mands madvaner gjort at de spiser fedtet på kødet (som giver mig brækfornemmelser bare i den mindste smule), gnaver af kyllingelår, spiser blodpølse, engelske pølser, pork pies, scotch eggs, fisk, rejer, oliven og meget mere som jeg ikke kan udstå synes af.


  • #37   17. feb 2017 Dingle - og du kan stadig ikke lide de samme ting som barn? Hvor meget af det har du smagt nu som voksen? smiley

    Mvh TT


  • #38   17. feb 2017
    Tja, jeg åd alt indtil jeg blev omkring to år tror jeg :o) Da jeg var mindre spiste jeg primært grøntsager og hytteost og i store mængder - usund var jeg ikke.

    Uanset hvor gammel jeg har været, har jeg altid hellere ville gå sulten i seng, end spise noget jeg ikke bryder mig om.

    At tvinge folk til at spise noget, giver dem på ingen måde positive oplevelser. Ligesom det at skjule ting i maden, er et fuldstændigt no go - jeg kan smage og lugte tomat i mad på lang afstand, det samme gælder løg " amen du kan jo ikke smage det når det er blended " - JO, og hvis man propper det i alligevel og forsøger at snyde, så gør det intet godt ved mit forhold til den person.

    Jeg elsker mine forældre for ikke at have stukket ting ned i halsen på mig og sagt " det skal du spise! ". Thank god for det, det havde intet hjulpet.

    Min lillesøster spiser en del forskellige ting og arbejder som tjener - hun bryder sig mest ikke om kylling med ben og fisk med ben, ellers spiser hun det meste.

    Vi har bare forskellige smagsløg. Mine forældre har også ting de ikke kan fordrage - men det er så måske ting, som jeg gladeligt spiser.


  • #39   17. feb 2017 Jeg spiser stort set alt. Kan ikke komme i tanke om noget jeg ikke kan lide. Hvis jeg smager noget jeg ikke bryder mig om skal jeg bare spise det et par gange, og så bliver det helt lækkert alligevel smiley
    Jeg bryder mig ikke om lakrids, men derfor kan jeg sagtens spise det. Kommen er nok heller ikke min favorit..
    Tror jeg er det man vil betegne som "overhovedet ikke kræsen" smiley


  • #40   17. feb 2017 Tjaeh. Da jeg var mindre var jeg virkelig kræsen. Men er kommet efter det de senere år. Fx kunne jeg ikke fordrage banan da jeg var lille, nu kan jeg sagtens spise det. Det samme med peberfrugt, og sådan noget som løg (skalotteløg kun lige nu dog) kan jeg godt spise i retter, hvis de er finhakket og små.

  • #41   17. feb 2017
    Risengrød, guleærter, havregrød, ja grød generelt, sky, gele, bulgur,svensk pølseret, skipperlapskovs og cuscus. Det har intet med smagen at gøre, men konsistensen, det vokser i munden på mig og jeg har aldrig spist det heller ikke som baby og barn.

    rå agurk ( kan smage det hele dagen), ærter, oliven, almindelige kogte kartofler, pølser, kager, hvidt brød,suppe, varm fisk, og tørret frugt, er madvare jeg ikke er vild med, men kan godt spise det hvis det er det der bliver serveret.

    Sjovt nok Kan jeg godt lide kold fisk, ikke rå, men kold. Jeg er vild med ris ala mande ( underligt når jeg ikke kan have rissengrød i munden), rå havregryn med mælk, kærnemælks vælling, ( men ikke andre vælling/grød typer), øllebrød mums, lever og hjerte mums, alle kål og rodfrugt typer er også lækkert.


  • #42   17. feb 2017 Tindur, jeg er faktisk, efter jeg mødte min mand, blevet god til at smage på tingene. Noget kan jeg lide, andet kan jeg ikke, men det bunder nok også i tilberedelsen. Jeg har aldrig kunnet lide champignoner, men når min mand laver dem kan jeg. Det viser sig at min mor plejede at købe dem på glas, min mand bruger friske, bare som et af eksemplerne. Men jeg har smagt sausagerolls og pasties i England, pork pies, grøntsager, supper og fisk, men som sagt noget kan spises hvis jeg skal, andet kan ikke, og noget er jeg ok med. Sådan noget som fedt på kødet og laks, det kan jeg bare ikke, eller hvis jeg får et minimalt stykke brusk i hakkekød, så kan jeg ikke spise en bid mere af noget på min tallerken.

  • #43   17. feb 2017 Jeg fik sgu ikke lov til at slippe da jeg barn. Mine forældre var top øko hippier, vi spiste stort set kun sund mad, ALT blev lavet fra bunden af, vi fik ingen farvestoffer etc. Begge mine søskene spiser det mest, men jeg er alligevel blevet kræsen smiley

  • #44   17. feb 2017 Jeg kan stort set ikke fordrage grøntsager, jeg hader Salat, agurk, tomater osv. Det eneste grønstsager jeg rigtigt kan spise er majs, og asparges. Alt andet reagerer jeg på medmindre det er tilberedt på bestemte måder.

    Kan heller ikke fordrage havregryn eller meloner.


  • #45   17. feb 2017 Jeg vil da også lige tilføje til mit indlæg, at jeg smager på ALT (og det har jeg altid gjort). Jeg kan lide langt de fleste ting.
    Da jeg boede i Island, spiste jeg alt deres mystiske mad - fåreindvolde (uden sovs - bare stegt i smør, meget kraftig smag i sig selv), rådden haj, røget fårehoved, osv. Jeg har smagt på myrer i Australien og spist voldmeget chili i alting i New Mexico. The list goes on. Men nu handlede indlægget jo om, hvad man IKKE kan lide smiley

    Kød (udover fisk, som jeg elsker) har jeg mere eller mindre vænnet mig fra at spise over de sidste 3 år - og det er med vilje, for miljøets skyld. Jeg ELSKER grøntsager og krydderier i alle afskygninger, så det er ikke svært at undvære kød fra landdyr.

    Jeg har helt sikkert lagt mærke til, at mine smagsløg har ændret sig med alderen. Som yngre ville jeg slet ikke spise ost (medmindre det var smeltet), og det har jeg gradvist (og meget bevidst) vænnet mig selv til at spise over de sidste 7-8 år (er 32 nu). Ost er jo lækkert smiley Marinerede sild havde jeg også på min no-no liste indtil for 10 år siden - nu kan jeg slet ikke få nok! Jeg ville helst ikke drikke saft som barn, og det har jeg ingen problemer med nu.

    Så jeg vil helt sikkert anbefale dem med de lange lister over fødevarer, de ikke kan få ned, at blive ved med at prøve. Bare lidt ad gangen og helst tilberedt på forskellige måder/i kombination med andre ting end vanligt.


  • #46   17. feb 2017 Jeg kan ikke lide skinkesalat, sylte, sild, østers, wasabi, barbecue (hverken som chips, "sovs" eller lignende) hvilket betyder jeg heller ikke kan lide spareribs, jeg er ikke særlig glad for pulled pork og flødeskumskager, det er meget sjældent jeg kan lide lagkage (dvs jeg er ikke god til "standard" lagkager). Jeg kan rigtig godt lide lugten af stegt lever, men jeg kan ikke lide smagen.

  • #47   17. feb 2017 Det er meget lidt mad, jeg ikke kan lide:
    - Kagecreme
    - Alt hvad der er kagecreme i (bagværk osv)
    - Lagkage
    - Stærk ost

    Jeg spiser ikke længere:
    - Kød
    - Smør (jeg kan ikke styre det! smiley jeg spiser SÅ meget smør, hvis jeg har det)


  • #48   17. feb 2017 o.0 signe det er for mærkeligt ikke at kunne lide lagkage XD din stakkel, du går glip af noget lol

  • #49   17. feb 2017 Ja, jeg ved det...
    Tror det er konsistensen og flødeskummet, hvis den har stået i køleskabet. Det bliver altså lidt for vammelt til min smag


  • #50   17. feb 2017 Så gætter jeg på at du også melder fra på cheesecake?

  • #51   17. feb 2017 Neeej! Cheesecake er det bedste jeg ved smiley <3


  • #52   17. feb 2017 o.0 XD Tænkte bare at den der fastere cremede konsistens var lidt den samme XD


    Vi skal holde fødselsdag både lørdag og søndag, lørdag står den på lagkage, og søndag 2xstrawberry cheesecake (fra æske, ikke frost) smiley


  • #53   17. feb 2017 Ja, det er den måske, men cheesecake smager meget bedre end lagkage i min verden smiley


  • #54   17. feb 2017 Daggammel flødeskum der har været i køleskabet (fx i lagkage) giver sådan en underlig følelse i munden, som om der kommer en hinde i ganen eller noget.. Det gør cheesecake nu altså ikke smiley

    Jeg kan nemlig heller ikke særligt godt lide lagkage, og da SLET IKKE når det har været i køleskabet, føj smiley


  • #55   17. feb 2017
    Lagkage skal heller ikke være med flødeskum, så smager det bare af køleskab efter en dag i køleskabet ;o). Det skal være med vanilijecreme hvor der under er en cirkel af banan, kiwi og jordbær, på hvert lag.


  • #56   18. feb 2017 Bananer, kartofler (specielt kartoffelmos), rosiner og æggeblomme....

    Jeg lever dog primært vegansk, og derfor skærer det også kød, fisk, mejeriprodukter, æg og honning væk.


  • #57   18. feb 2017 Jeg lever overvejende vegansk, men har stadigvæk nogle ikke-veganske ting i kosten men jeg forsøger så vidt som muligt at undgå det.

    Indtil jeg blev vegetar ville du kunne sætte hvad-som-helst foran mig og så ville jeg smage på det. Jeg har dog et lidt anstrengt forhold til citrusfrugter - clementiner, appelsiner, pomelo m.fl og bryder mig kun om dem i mindre mængder, men jeg kan sagtens spise dem - og indgår det i en ret, der bliver serveret for mig, så spiser jeg dem.

    Derudover så er noget af det eneste, som jeg virkelig ikke kan snuppe vegansk version af ost. Jeg har prøvet at købe flere forskellige og må erkende, at det kan jeg bare ikke fordrage.
    Jeg spiser ellers alverdens andre underlige ting, men der må jeg ofte melde pas. Jeg køber gerne specielle/eksotiske ting bare for at prøve. En af de eneste stivelsesformer, som jeg ikke kan finde ud af at tilberede er couscous. Når jeg får det veltilberedt smager det mig med største velbehag.

    Hvis man er kræsen, så tror jeg det handler om at være nysgerrig på råvaren.
    Jeg elsker at udforske grøntsagers egenskaber og ofte kan de meget mere end man lige tror. Mad er kemi. Og den gren af kemien som madtilhører har virkelig få begrænsninger.


  • #58   18. feb 2017 Det er vist også lidt lettere at skrive, hvad jeg GERNE spiser smiley :D

    For mig er mine madvaner logiske, men de virker nok underlige for andre... jeg kan ikke lide smagen af kød, så bøffer spiser jeg aldrig, med mindre det er McD, eller stærkt krydret oksekød i tacos, jeg kan ikke spise bestemte konsistenser bl.a. spiser jeg ikke hel kylling eller kyllingevinger, men gerne kyllingebryst. Helst krydret. Mørbrad, lam, svinekæber, whatever, alle sådanne ting spiser jeg ikke. Jeg spiser bacon hvis det er en bestemt slags. Jeg spiser generelt ikke fisk, men nogle gange fiskefilet. Den eneste sovs jeg spiser er vist karrysauce. Jeg spiser en del grøntsager men ikke dem der har en underlig konsistens. Jamen jeg kunne blive ved - bottom line er at jeg er kræsen, men tingene giver mening for mig smiley


  • #59   18. feb 2017 Nå ja, hvordan det er gået til at jeg er blevet så kræsen?

    Hmm, skyldes nok egentlig mest at jeg blev født med en underudviklet taktilsans. Nogle konsistenser kan jeg bare ikke have. Og hvem ved hvorfor man ellers har den smag man har?
    Er der noget jeg SLET ikke kan snuppe så er det den slags forældre der sidder og skælder deres børn ud og presser dem til at skulle spise alt op og smage på alt der bliver serveret.

    Det eneste man formår er at gøre måltiderne til en endnu dårligere oplevelse - og totalt træde på sit barns grænser. Jeg spiser heller ikke ting af høflighed. Hellere et par snerpede blikke end at jeg får stimuleret min brækrefleks. Hvis folk bliver sure så er det ærlig talt fordi de ikke forstår og respekterer hvordan det er at skulle spise noget, man fysisk ikke KAN få ned og får alvorligt ubehag ved smiley


  • #60   18. feb 2017 Fünke
    Den med konsistenser giver god mening for mig, Her handler det knap så meget om smag som om sanseindtrykket - og da jeg kender en del ti fx autisme er det ikke noget, der er fremmed for mig.

    Jeg tror egentligt også kræsenhed er et spørgsmål om, hvor stimuleret man bliver overfor forskellige indtryk, når man er mindre. Hvis man bor i en familie, der spiser alsidigt møder man mange indtryk - på alle aspekter af smagsoplevelsen. Man smager nemlig også med de andre af kroppens sanser. Det læste jeg nemlig, at det var en måde man hjalp kræftpatienter på, fordi de kan få ødelagt dele af sanseapparatet under behandlingen - enten forstærket eller også så forsvinder det helt.

    Jeg er aldrig blevet presset, men jeg er altid blevet opfordret til smage på alting. Og det har jeg så gjort.
    Men jeg kan fx ikke have fornemmelsen af sodavand i munden. Jeg har aldrig brudt mig om det. Så jeg har aldrig drukket sodavand. Det undrer mange.


  • #61   18. feb 2017 Jeg kan ikke lide kylling..
    Jep, så underlig er jeg smiley

    Der er også mange andre ting, jeg ikke bryder mig om. Fx. røde vingummier og de fleste typer nødder..


  • #62   19. feb 2017 #57

    Prøv at lade din couscous trække i vand med en halv bouillonterning i i stedet for bare saltvand. Eller lav det i saltvand, og bland det med pesto, når det er færdigt. Så er der god smag i det smiley


  • #63   19. feb 2017 Jeg kan ikke lide:
    Ost (stærk ost så at sige, kan godt lide smelteost)
    Nødder
    Fisk
    Rosiner, svesker og ting i den dur
    Kaffe


  • #64   19. feb 2017 holy s**t der er mange kræsne hoveder ??

    jeg spiser alt dog ikke alt jeg kan li !


  • #66   19. feb 2017 Jeg bryder mig ikke om tomater. Med lidt træning er jeg blevet glad for ketchup og tomatpuré i madretter, men ikke overdrevne mængder.
    Jeg kan ikke lide jordbær. Folk synes altid det er vildt underligt, men jeg kan virkelig ikke lide dem. Jeg smager jævnligt på ting med jordbær i - og det smager lige ringe hver gang...

    Jeg har det skidt med muslinger og mugost. Men det er mest tanken om det. Muslingerne ligger og kigger på mig og mad skal ikke være muggen.

    Ellers er det mest konsistenser jeg har det skidt med. Slimede ting (det har taget mig flere år at kære at spise bløde/kogte løg, på grund af den let slimede konsistens). Og så kan jeg virkelig ikke udstå ting der blævrer! Det er så klamt. Uanset hvor godt det smager, så vender det sig i maven når jeg får det i munden. Jeg kan heller ikke klare at se på folk der spiser det. Eller se på en blævrende ting og tænke på at det kan spises. Jellyer er meget sjove, hvis jeg ikke tænker på det som "mad".
    Fromage er på grænsen.


  • #67   19. feb 2017 Jeg kan forresten heller ikke lide chokoladeis smiley

  • #68   20. feb 2017 For mig handler det ikke altid om smagen, men mere konsistensen. Jeg HADER frugtkød. Kan virkelig ikke fordrage det i juice eller yoghurt (hvilket er ærgerligt for elsker appelsinjuice haha). Kaffe er også en forfærdelig ting - kan ikke engang lide lugten. Derefter løg i mad (medmindre det er puréret) og generelt kogte grøntsager og bløde grøntsager (undtagen kartoffel).
    Hader rugbrød uden kerner (der skal helst være så mange kerner i som muligt - og helst ristet). Rosiner rent er okay i små mængder, rosiner i mad skal væk. Dette gælder også ananas, pyha.
    Salater har jeg det også svært med, samt blåskimmeloste og meget stærke oste.
    Bær i syltetøj vil jeg heller ikke spise (så jeg er den irriterende typer der fisker haha).

    Derefter mange oksestege, svinekorteletter og alt andet mælk end minimælk smiley

    så ja.... haha


  • #69   20. feb 2017 For lige at tilføje ting jeg ikke kan tage.
    -Skyr
    -Minimælk
    -Salat
    -Agurker / Tomater og deslige



Kommentér på:
Hvor kræsen er du?

Annonce