{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Din/e hest/e.. Stor eller lille flok?
  • #1   18. maj 2017 Det lidt forskelligt med Kato faktisk. Jo mere plads han har, jo bedre trives han og så kommer det meget an på, de heste han går sammen med.

    Lige nu går han i en stor løsdrift med 6 andre og det fungere rigtig fint, selvom han ligger anden nederst i hierarkiet.

    Han har tidligere gået i en flok på 16-17 heste, hvor han var ret stresset og så har han gået i en flok på 3 heste, hvor han fik en del tæv og slet ikke havde det godt.



  • #2   19. maj 2017
    Pyller dyret trives bedst alene. Skal hun gå sammen med andre, er der max 2 andre da hun hurtigt bliver "skræmt" og dermed ikke tør gå til grovfoder. Men selvom der kun er to andre, skal det være nogle af en helt bestemt personlighed, da hun ellers så stadigvæk bare står lidt væk og glor og intet får og spise.

    På græs er det ligemeget med antallet af heste, de de der ikke skal enes om grovfoder. Der kan hun passe sin egen lagkage så og sige, men dyret tåler ikke græsset, så det er ikke aktuelt.


  • #3   19. maj 2017 Min hoppe trives bedst sammen med en eller to vallaker.. Hun stresser helt vildt med andre hopper og har det bedst hvis hun får lov at bestemme over sin egen lille flok:-)

  • #4   19. maj 2017 mine trives bedst med store flokke

  • #5   19. maj 2017 Det er fuldstændig underordnet for min. smiley
    Han har gået både i helt små flokke (1-2 andre heste foruden ham), og lidt større (9-10 andre heste). Da han gik i den store flok valgte jeg dog at sige stop, normalt skal der rigtig meget til inden jeg siger stop (det er faktisk kun sket 2 gange i de 15 år jeg har haft hest), jeg følte simpelthen det var direkte uansvarligt da han blev jagtet rundt af 2 store heste, han havde ikke 2 minutters fred, og jeg kunne dårligt få ham ud, uden både han og jeg var ved at blive jordet ned, så det var ikke den store succes... smiley
    Men går der ikke sådan nogle kramper i flokken, så går det også super godt med en større flok. smiley

    Lige nu går han i en flok på i alt 5, 2 unge drenge på hans egen alder (han er 5, de er 6), en lille sød og fræk pony på hans egen størrelse, og en større hoppe der giver noget respekt, det går super godt! smiley


  • #6   19. maj 2017 Min hest trives bedst i lille flok. Fandt jeg ud af da hun stod sammen med 5 heste, var hun lidt stresset, og meget "på" hele tiden, fordi hun jo var lederen. Siden jeg flyttede hende hjem (2 heste), har hun fået en helt anden udståling i øjnene, er ikke stresset, og elsker at komme ud og lave noget. smiley

  • #7   19. maj 2017 Min vallak har bare ikke godt af, at stå sammen med andre vallakker. Inden jeg købte ham stod han med sin søster og en gammel shetter, hvor han så ud til at trives (han var lederen). Har efterfølgende haft ham i 2 flokke med 5-6 heste. Det ene sted jagtede de ham rundt og ejeren af stedet tog ham konstant fra flokken på en separat fold, så flyttede ham til det andet sted, da det selvfølgelig stressede ham. Nyt sted trivedes han egentlig, men legede rigtig meget (der var 2 andre vallakker, og han legede næsten med hver af dem 1 time dagligt), så han var svær at holde huld på (hvilket han altid havde været). Her kan jeg så se, efter han er kommet hjem og kun står sammen med en hoppe, at han er en anden hest. Han tager på og tager det meget mere stille og roligt. Så han skal nok ikke have nogle vallakker, som gider lege for meget, og trives derfor nok bedst i en mindre flok.

  • #8   19. maj 2017 Min Aida trivedes bedst i små flokke. Hun lå højt i hierakiet, men brugte rigtig meget energi på at holde sin plads. Egentlig trivedes hun allerbedst hvis der kun var hende og en anden hest på folden smiley

  • #9   19. maj 2017 Min kan bedst lide en lidt mindre flok, men der skal stadig helst være nok til at hun ikke kan blive efterladt hvis der fx bliver taget 2 eller sådan ind, vil sige en flok på 4-8 stykker er ideelt til min, så der altid er nogle derude smiley

  • #11   19. maj 2017 Jeg oplever ikke, at det så meget er flokstørrelsen, men mere hvem der er i flokken. Og så hvordan der er på stedet, hvor de har været opstaldet.

    Sorte Pinot er en stille og rolig hest, som ikke bryder sig om uro og tumult - han trives bedst i en lille rolig flok, og på et stille og roligt sted med få mennesker i stalden.

    Caspian er en hest hvor jo mere der sker jo sjovere er det - og jo mere gang i stalden og på folden der er jo bedre. Han trives bedst i store stalde, og har det råhyggeligt på rideskoler, hvor der er masser der gerne vil hilse på.
    Da han er en Duracell kanin af en "skal vi lege" hest på fold, så er det bedst i store flokke med mange heste, så han kan fordele sin leg på flere.

    Mvh Charlotte


  • #12   19. maj 2017 Sådan helt ærligt så tror jeg faktisk min store hoppe ville have det bedst med at stå helt alene uden nogen andre heste overhovedet i nærheden hverken nogen hun kan se eller høre..

    Hun er en hoppe som om hun står med en eller 10 reagere kraftigt når en hest bliver taget fra folden eller foldene omkring hende.. hun skaber sig og løber rundt..

    hun står fint alene på fold, fint i flok men så snart hun ser en hest forlade hende går hun amok..
    men hun kan sagtens forlade dem, være i boks alene, høre dem kalde, ride alene osv så længe det er hende der forlader dem..


  • #14   19. maj 2017 Min har det bedst i stor flok. Hun er meget afhængig af gruppen, så hvis de kun er 3 og en bliver taget, så er hun stresset, men er de 13 som der hvor hun er nu, så kan de snildt tage 5 væk og det er okay smiley

  • #15   19. maj 2017 For min er det også lidt forskelligt. Lige nu går han sammen med en anden, og det går rigtig fint, før gik han med 3 andre hvor han stressede en del, og så har han gået i en flok med 16 andre, hvor der absolut ikke var nogle problemer smiley smiley

  • #16   19. maj 2017 Der hvor vores heste går er der meget udskiftning af heste (en hesteklinik), så vores to går sammen, og det fungerer de godt med. Jeg ved ikke hvordan de er i større flokke, men de fungerer rigtig godt som det er nu.

  • #17   19. maj 2017 Min trives bare bedst med stabilitet og ro, og så har hun brug for at kunne overskue omgivelserne og rutinerne.

    Dvs hun trives bedst på mindre steder uden for meget turmult og heste der kommer og forsvinder hele tiden. Tror egentlig flokkens str er lidt lige meget, dog med begrænsning, nok mest fordi at flere heste betyder mere liv og uro i stalden.

    Indtil april gik de 4, med hende som førehoppe, det var fint. Så kom 4 mere til, gav selvfølgelig uro i starten, men gik også fint. Nu er de så delt i to flokke fordi nogle får græs, nogle tåler det ikke. Det har min sværere ved, for nu kan hun ikke altid se alle de andre og holde styr på det hele.


  • #18   19. maj 2017 Jeg har aldrig oplevet folk størrelsen har været et problem, mere om der er mange eller få mennesker. Og langt de fleste af mine trives bedst med få mennesker, og ro omkring dem. Om der er 2 eller 20 heste er ligegyldigt.
    For meget menneske skabt stress skaber kaos i hovedet på de heste jeg har haft som har fået tæsk.


  • #20   19. maj 2017 Tror min har det bedst med at gå med andre - og tror det er bedst med mange, så hun ikke knytter sig til én hest, for så kan hun godt blive træls... hun kan dog også godt sagtens gå alene, med heste på nabofoldene, og så længe hun egentlig har noget at bide i er hun okay med det.

    til gengæld er hun rent ud pisse træls når man tager hende alene i stald, men er totalt cool alene på banen smiley


  • #21   19. maj 2017 Tjaaaa, min er egentligt ikke så vanskelig.
    Det sidste år har han gået i en mindre flok på 4 heste. Indtil for ganske nyligt har han lagt nederst i hiakiet, men nu er der kommet en ny til, så nu sætter han den på plads. Ellers er det stille og roligt mellem dem, og han virker til at trives. Han går og leger med en unghest, så han får lidt skræmmer en gang i mellem, men så er det heller ikke værre smiley

    Der hvor han gik før gik han en en stor flok på 20-25 heste. Det har han også trives fint med, og har lagt ned på folden mm. Efterhånden som han kom højt op i hiakiet, har han haft travlt med at holde de andre heste væk fra den ene halmring.

    Han er generelt lidt asocial, og holder sig gerne lidt for sig selv på folden, og knytter sig typisk til et par stykker af gangen - typisk en hoppe, som han kærster lidt med, og en vallak som legekammerart (så længe den ikke vil stjæle hans hoppe smiley )


  • #22   19. maj 2017 Min lille Røde bandit kan godt lide at stå med mange heste, men bliver enormt stresset -_- vi står på en gård med 2 ponyer og han trives bare helt fantastisk smiley at han så står på fold uden ponyerne, men hygger sig maks med 3 får XD

  • #23   19. maj 2017 Mine heste går i i op til flokke på 9 og det fungere fint lige nu har jeg en flok på 7 der går sammen. Der er total ro og hamoni på folden..

    Sys det kommer meget an på flokken og hestene hvordan det fungere.
    Det an gå hvor meget plads og det mætte og tilfredse heste mm.

    Mine går i løsdrift forresten. =)


  • #24   19. maj 2017 Det lyder underligt, men min trives faktisk allerbedst alene.
    Han har før i tiden gået i en kæmpe flok(+15), og lå her aller nederdel i hierakiet. Han gik så sammen med en hingst i 2 år, og det gik super fint, indtil hingsten en dag sandt ud af at han havde kræfter og fik bidt min flere steder.
    Så røg han hen i en flok på 5 hvor han stadig er nederst i hierakiet. De andre skal bare kigge på ham, så er han smuttet. Sidste sommer gik han så med en anden hest alene og det gik rigtigt godt. Den hest blev så skadet og kom på sygefold og Ylir røg ud til de 5 andre igen hvor han går nu og stadig er aller nederest i hierakiet


  • #25   19. maj 2017 Begge mine fungerer bedst i en lille flok. Har kun mine to gående. Har jeg en venindes hest ovre end weekend, bliver ponyen holdt udenfor. Så det bedst når de kun har hinanden smiley

  • #26   19. maj 2017 Min trives bedst i en ren vallakflok. Antallet er ligegyldigt, men han er et legebarn og vil helst gå med mindst én anden der gider lege.

    Hvis han går med hopper, vil han "have" dem og det betyder at han stresser og slås med de andre vallakker


  • #27   20. maj 2017 Isa har vist altid affundet sig bedst i mindre flokke - der er et nemmere overblik over rang. Lige pt er hun udset til at være leder, og det skal hun lige finde ud af - så som det ser ud nu så ved jeg det faktisk ikke

  • #28   20. maj 2017 Jeg har to plage, som går kun de to sammen på en stor vandrefold.

    Sorcas tror jeg er rimelig ligeglad om der er mange eller få i flokken, så længe han har en at lege med og ikke bliver jagtet - ellers tør han ikke at gå til grovfoderet... Der hvor han stod før havde han bare en alm. fold, men jeg har valgt at lave vandrefold, og kan se at det har en stor effekt på at han bliver motiveret til at bevæge sig mere og lege mere, samtidig at han får brugt hjernen!

    Spencer har jeg kun haft hjemme hos mig selv, og jeg har ikke nogle erfaringer med ham sammen med mere end en hest. Men jeg kan gætte mig til ud fra hans personlighed, at jeg faktisk tror at han bedst ville trives i en større blandet flok, da han er utrolig afhængig af andre, men han trives også godt alene sammen med Sorcas.

    Jeg har i der hele taget nogle sunde glade heste smiley




  • #30   20. maj 2017 Hvor langt vil I gå for at tilgodese jeres hest sit flokbehov/hvad skal der til? smiley

    Mvh TT


  • #31   20. maj 2017 Jeg har meget bevist valgt at flytte min hen til et sted hvor de går opdelt, efter jeg opdagede problemets kerne

  • #32   20. maj 2017 Uha, jeg vil gå rigtig langt, for at Kato er glad smiley

    Jeg har ham stående 1,5 time væk (med det offentlige) fordi, der ikke var nogle steder i området , der kunne leve op til, hvad han havde brug for.


  • #33   20. maj 2017
    Hesten skal trives - men tingene skal også passe sammen. Rytteren skal også trives, ellers bliver det mest hest en træls omgang.

    Jeg kunne da muligvis flytte min til et sted hvor hun kunne gå med andre - men hvem ved om det kræver 10 flytninger, før jeg finder en hest hun trives med og det vil selvfølgelig være og gå langt for at hesten trives, men når den også trives nu ser jeg ikke nogen grund til at lave om på det.

    Så hesten skal helt sikkert trives men hvis det så også betyder ingen ridehus, ingen ridebane og langt væk - så kan det blive træls for rytteren, også bliver hest bare en sur tjans. Ind imellem må man selvfølgelig gå på kompromis, men derfor skal begge parter stadig være glade, ellers går det sjove af og have hest :o)


Kommentér på:
Din/e hest/e.. Stor eller lille flok?

Annonce