{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Energi foder med meget lidt stivelse og sukker.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg er nødt til at få noget mere energi rigt foder i Tindur da han er fuldstændig død... Han er behandlet for orme da han havde alt (-blodorm) Jeg har lige sat ham på Epona olie og håber at det hjælper.. Nu må vi se om der kommer en forbedring i løbet af den næste uges tid. Hvis det ikke hjælper..
Hvad kan I anbefale der indeholder minimalt med sukker og stivelse?
Han er en meget nøjsom og nervøs dreng. Så minimalt med FE ville være rart smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Energi foder med meget lidt stivelse og sukker..
  • #1   8. aug 2017 Hvad med LinOcrunch fra Dangro?
    Den indeholder 3% sukker og 9% stivelse og er uden korn og melasse.

    https://dangro.com/produkt/linocrunch/


  • #2   8. aug 2017 Det havde rigtig mange FE jo.. smiley ellers hørte det fantastisk ud...han skulle jo helst ikke tage på... smiley

    Mvh TT


  • #3   9. aug 2017 Linocrunch og fiberpiller, kan give energi men har også en del FE og feder derfor også.

    Jeg har samme type men efter ny underviser har jeg dog ikke længere problemet med manglende energi.
    Ellers havde jeg forsøgt med noget NAF EnerG, NAF M-Power, Omega 369 Olie, Solanum Muscle Toner - Bodybuilde, EQUIBODYBUILD E osv. i den duer.

    Har man ikke en mavesårs kandidat eller en der på anden måde reagere på stivelse fx EMS, forfangenhed e.l - så er der nogen der bruger og give en håndfuld havre eller to lidt tid før ridning, så man får brugt den energi man giver.

    Jeg har ikke ville bruge fiberpiller og linocrunch o.l til formålet da jeg før har haft brugt fiberpiller, uden at kræet var overgearet frisk. Uden det dog var fordi jeg ville have energi da jeg gav det - men energi fik jeg så heller ikke.

    At finde noget foder der giver energi og ikke feder er sådan cirka umuligt - så skulle det lige være havre. Om end det også feder afhængigt af mængden.


  • #4   9. aug 2017 Går han på græs?

    Rigtig mange døjer med sløve heste pt fordi der ikke er mere krudt i græsset.

    Jeg har lige sat min uenergiske hyp op i foder, startet op på olie og Microvital kur som booster, blot en halv spand, ca 14 dages kur.

    Prøv Struktur E fra Hippolyt, super godt energi foder.


  • #5   9. aug 2017
    Har man en nøjsom hest, så kommer den til at ligne en ballon på Struktur E - det er mange FE i, det anbefales til heste der skal tage på.


  • #6   9. aug 2017 Det passer så absolut ikke.

    Jeg gav det til min tidligere S hest og hun var enormt nøjsom og hun så knald godt ud på det foder og fik det ekstra energi jeg havde behov for.

    Det vil Hippolyt også sige nej til for de lagde foderplanen.


  • #7   9. aug 2017 Struktur E har en dosering på 150-300 gram pr. 100 kg hest og er FE indhold på 10,1 FE pr. 1 kg. Sammenlignet med Equiguard lavet til nøjsomme heste, som har et FE indhold på 6,1 FE pr. kg

    Så jeg vil da gerne vide, hvilken konsulent der har kaldt det til nøjsomme heste - når de har Equiguard til det formål, Natur Müsli til de der tåler stivelsen og Hestamix light og classic også. For så har jeg da et spørgsmål eller fire :).

    Til heste der kan leve på en sten ( kun vitaminer og grovfoder ), ikke tåler græs fordi de ellers bliver en ballon og evt. også hårde i nakken og puls i benene - så stikker man dem ikke Struktur E.


  • #8   9. aug 2017 Ja han går på græs og fodres med 500g Horselux Easy Pellets og 1 dl Horselux Ølgær. Og nu ca 1 dl Epona olie (dog lige startet op)..

    Mvh TT


  • #9   9. aug 2017 Specifik grund til at det skal være lavt på sukker og stivelse? smiley

    For jeg bruge i en periode majsflager fra HorseLux til min, og det virkede fantastisk! Hun fik omkring 200g dagligt (ponyhoppe på 420 kg), og det var lige tilpas smiley Hun fik dog 200g fiberpellets oveni også, da det dels var fordi hun manglede energi, og dels fordi hun skulle tage på smiley


  • #10   9. aug 2017 Jeg er rigtig glad for dem fra amequ - kraftur og struktur 100.. Tag et kig på dem.. smiley

  • #11   9. aug 2017 NAG Elite og hvis nødvendigt NAG Fiber. Lavt på både stivelse og sukker.

    Har du overvejet, at din hest måske ikke trives ved at gå så meget på græs?
    Nu kender jeg ikke det du fodre med, men jeg synes ikke at det er ret meget den får, i forhold til at den er i ridning.


  • #12   9. aug 2017 Jeg er enig med Sandra. Struktur E. Jeg har 3 fjoller gående på det, hvoraf 2 er ret nøjsomme og har en historie med forfangenhed, og det fungere upåklageligt.

    Ellers tænker jeg også græsset, der er ikke ret meget energi der i nu. Mine får ekstra grovfoder nu af den grund.


  • #13   9. aug 2017 Min trivelige ollebolle er sat op i til sin sædvanlig vinterfodring i krybbefoder 1,8 kg Horselux plus - han har super græs på folden, men det giver ikke nok nu.

    Desuden er mine heste begyndt at fælde - så de får b-vit som tilskud.

    Jeg tror, at Multivit fa Hippolyt ville være et godt boost, for at få depoterne fyldt op før vinter.
    Og som andre siger, en håndfuld havre kan til nogle nemme heste lige give det "sukker-tilskud" de skal have for at få lidt gnist.

    Mvh Charlotte


  • #14   9. aug 2017 vi brugte salvana favorit til vores frieser smiley

  • #15   9. aug 2017 Jeg bruger Liga fra pavo og Icelandic fra equisana. Perfekt til nøjsomme heste. Jeg træner mine på højt niveau, og de mangler ikke energi. Der bliver fodret med meget Wrap/Hø og følger foderplanerne der hører til fodret.
    I meget hårde perioder, hvor presset er stort, supplere jeg med EnerG fra NAF. smiley


  • #16   9. aug 2017 Cecilie - Han tager meget nemt på, og er i rigtig fin stand nu. Han har taget på efter han kom hjem fra træning, og nu ønsker jeg ikke at han skal tage mere på.

    Mvh TT


  • #17   9. aug 2017 Hvad med Speedybeet? Lav på stivelse 0% og sukker 5%, og langsomvirkende energi. FE ligger dog på 0,94 /kg.
    Ellers havde jeg super god effekt af Topsport fra Pavo - har godt nok en stivelse på 16,5% og sukker på 5%, men de skal heller ikke have ret meget af det. Indeholder desuden 18% olie for energi og er rigtig godt til at understøtte og bygge muskler. Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde FE'en for Topsport smiley


  • #18   9. aug 2017 Som løber ved jeg, at der hvor jeg løber bedst og hurtigst er på en kost, med nok kulhydrater. Især de hurtige kulhydrater (de usunde) er gode at have med på en løbetur, når benene bliver trætte. Eller spørg en Marathon løber hvordan det føles når kulhydratdepoterne løber tør, og man skal løbe på fedt depoterne. Det er ret hårdt.

    Også tænker jeg, at jo mere stivelse og sukker vi fjerner fra hestens kost, altså den energi kilde, som gør det nemt at bevæge sig over på en kost som gør benene mere tunge (fedt, protein og meget langsomme kulhydrater(træstof)). Så vil det jo alt andet lige give en mere rolig hest. Hvilket kan være at foretrække med en i forvejen varm hest. Men med en hest som i forvejen er ret behersket i dine udfoldelser, kan den jo godt gå hen og blive noget tung at danse med.

    Bare en tanke.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   9. aug 2017 Jeg bruget HorsePro Elite til hele banden, der er intet fedende i da det er et tilskudsfoder med protein.

    Tindur ville sku have ca 750 Gr så kan du selv tilsætte energi kilden,

    Ponyen kun Elite
    DV foldbums Elite og Fiberpiller efter huld
    Travhesten 900 gr Elite, fiberpiller, havre, byg

    Jeg ved godt at de fleste får tiks når man skriver havre men det er stadig den lettest optagelige energikilde og det feder ikke, så var det mig så ville jeg nok tilføre 1/2 kg Per dag og se hvordan det virker, det kan jo altid tages væk hvis han så får for meget energi.


  • #20   9. aug 2017 Han er som sagt en MEGET nervøs dreng der nemt stresser op.. Så havre vil jeg ikke bruge på ham, men jeg ved rigtig godt hvad du mener JM. Og havde han ikke været så nervøs ville jeg ikke være bange for at bruge havre.. Men på ham dugger det ikke! smiley

    Og alle de gode råd gør det sku ikke nemt smiley

    Mvh TT


  • #21   9. aug 2017
    Nu kan det godt være jeg spørge dumt. Men jeg oplever aldrig nervøse heste uden energi - heste der er rolige, er tit dem der er svære og få "gnist" i fx i dressur eller spring. Fordi de er så kolde i bagdelen over for alt og også tit ikke er motiveret for at komme af med pres.

    Min er også en nervøs en og virkede også til den lade side i dressuren, men efter vi er begyndt på undervisning og har fået styr på at hun ikke skal være bag mine ben, men reagere på signalerne, så er damen gevaldigt frisk og oplagt og har fået en gnist i dressuren.

    Så hvordan kan han være nervøs - men uenergisk?


  • #22   9. aug 2017 Han har "tvunget" energi i skoven da han er mere vågen og nervøs der ude. I ridehuset/banen er han død medmindre han bliver bange.. Han har før haft en dejlig energi i ridehuset og på banen, uden at være bange. smiley

    Mvh TT


  • #23   9. aug 2017
    Det kunne godt lyde som noget der kan trænes ud af, hvis energien før har været der.

    Evt. pille ham af græsset, hvis han havde energi tidligere uden græs.


  • #24   9. aug 2017 Han havde energi på wrap ad libitum. Jeg tænker det skyldes at der ikke er så meget næring i græsset da det er "gammelt" græs. Også vil jeg hellere give ham noget i krybben da det er nemmere at kontrollere.. smiley

    Mvh TT


  • #25   9. aug 2017
    Gammelt græs kan sagtens have masser af sukker og næring - det er vejret der afgør det.

    Hvis han ikke er EMS, cushing, forfangen eller mavesårs hest, så havde jeg nok forsøgt med havre - om end nok også fokus på træning af signaler.


  • #26   9. aug 2017 Min bog om grovfoder dyrkning er ikke helt enig i, at der er meget næring i gammelt græs.

    Når vi er i august er der sket et ret stort fald i produktion se billede den lige streg. Det er kun rajgræs som virkelig producere, og det er der vel ingen der har heste gående på.



    profilbillede
Kommentér på:
Energi foder med meget lidt stivelse og sukker..

Annonce