{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Hestens huld.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.

Som mange af jer allerede ved, så står jeg pt. Med en hest der overhovedet ikke har energi. Men hans huld er perfekt lige nu.
Så sidder jeg og tænker tilbage, og han har altid været "tykkere" end perfekt huld hvor hans energi har været god.
Tror I at det kan være/er meningen at nogle heste bare er "ment to be" tykkere end hvad man normalt ville mene er det perfekte huld?
Og nej jeg taler ikke om overvægtig overvægtig tyk. smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens huld..
  • #1   10. aug 2017
    Enten er en hest overvægtig eller også er den ikke.
    Og nej, jeg tror ikke nogen har det bedre overvægtig end ikke.


  • #2   10. aug 2017 Krikken - Tror ikke helt du forstår hvad jeg mener! Så vi bruger menneske eksempel.
    Lise har en ideal vægt (er slank) på 60 kg. Hun tager 5 kg på. Det synes, men er hverken skadeligt eller grimt. Hun kan fortsætte sit liv som normalt og har blevet i bedre humør og har mere energi.
    Karin har en ideal vægt på 60kg. Hun tager 5 kg på og får det dårligt og hårdt med de ekstra 5 kg.

    Du tror så ikke at det samme kan gælde heste eller andre dyr? smiley

    Mvh TT


  • #3   10. aug 2017 Jeg kan nu godt følge dig TT, selvom jeg rent logisk mener at krikken har ret smiley

    For min easykeeper af en ollebolleblanding skal sultes, hvis han skal være slank, så at man nemt kan mærke hans ribben. Og så er der ikke meget energi at komme efter.
    Får han lov til at være lidt til den kraftige side, så har jeg en hest der er glad og tilfreds, og som er i hopla i træningen.
    Det er dog en snæver balancegang, da jeg udemærket er klar over at han jo ikke skal slæbe rundt på "for meget overvægt" ifht de øvelser vi ligger og træner i dressur. På den anden side skal han have noget energi, for ikke at gå sig selv til en skade af "træthed".

    Det gør så også, at han er en hest, som ikke bare kan gå på græs 24/7 - så bliver han flommet og uenergisk.
    Jeg skal fodre fornuftigt udfra, at han fx ikke skal fyldes med roepiller, men have grovfoder i afmålt mængde. Og krybbefodermæssigt gå efter noget, som kan udfodres uden de store mængder, men som også indeholder noget sukker og stivelse, for at han ikke går kold i sine depoter under træningen.

    Det er MEGET nemmere med min dv'er, som man bare kan fodre med alt det man gider stoppe i ham - han kan gå på døgngræs, fodres tildels stivelses-/sukker lavt ect - han bliver aldrig overvægtig, og har altid rimelig med energi.

    Mvh Charlotte


  • #4   11. aug 2017 Charlotte - dejligt at høre, for ja jeg har forsøgt at overbevise mig at det logiske er det rigtige. For ja, det giver mest mening som Krikken siger..verden er dog ikke sort/hvid.. Men når jeg tænker på hans energi niveau så har han været mindre spids på hofterne end hvad han er nu og haft fin energi smiley derfor ville jeg høre om andre har erfaring der peger i den retning. smiley
    Så rigtig mange tak for at du gad at svare. Men som du siger er det en hårfin balance. smiley

    Mvh TT


  • #6   11. aug 2017
    Jeg tror ikke Lise har mere energi, fordi hun har taget 5 kg på ;o).

    Jeg er med på hvad du mener - jeg er ikke super trimmet selv, men jeg er heller ikke overvægtig og ligger i ideal vægtområdet, men det ville ikke skade mig at komme i form - selvom jeg ikke er overvægtig. Jeg ville få det bedre, mere energi og flere kræfter - selvom jeg ikke er overvægtig.

    Min kære pony, er ikke voldsomt overvægtig - men hun har et fedtdepot på skulderen, så hun kunne vel godt tabe 20-50 kg. Hun er altså ikke voldsomt overvægtig, men uanset om det er voldsomt eller ej, så er hun stadigvæk overvægtig og er en hest det ( eller mennesker ) er det mest optimalt hvis det er i form, i forhold til helbredet og kroppen - selvom man ikke er 100 kg overvægtig, hesten eller mennesket.


  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #7   11. aug 2017 Jeg kom til at tænke på, måske har den orm ?

  • #8   11. aug 2017 Definitioner på overvægt er statistike begreber, som dækker over, hvordan sammenhængen imellem sandsynlighed for sygdom og vægt/vægt ift højde, fedtprocent, taljemål mv.

    På individ niveau giver det ikke helt så meget mening. Vægt fortæller ikke om det er fedt eller muskel der vejer til. Og så er der individuelle forskelle på, hvilke vægt folk lægger på, hvis de spiser varieret og dyrker noget sport. Det er dels genetisk præprogramneret - nogle få vil altid lægge sig til den tynde side, nogle vil altid være lidt overvægtige.
    Men det fordeler sig som en normalfordeling, så ekstremerne er sjældne.

    Jeg havde da prøvet at lade min hest gå en smule op i vægt. Og hvis det virker, holde den der.


  • #9   11. aug 2017 Ja, jeg tror godt man kan sammenligne det lidt med menneskerne..

    Men tror du skal prøve at glemme at ville fodre stivelses- og sukkerfrit..
    Selv topatleter skal have sukker og de spiser pasta simpelthen for at få noget energi.
    Så i stedet for at ville finde et foder uden, så find et foder der skal doseres lidt, men som indeholder stivelse og sukker. Så tror jeg altså det kommer af sig selv smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   11. aug 2017 prøv at kig på din foderplan, der er ingen energi i overhovedet.

    en hest skal aldrig være til den tykke side. jo mere vægt, jo mere belastning.


  • #11   11. aug 2017 Sanne C - Han har lige (knapt to uger siden) blevet behandlet for orme da han havde alt - blodorm.
    Sanne K - Ja jeg har tænkt tanken, men er jo bange for at få en meget overvægtig hest og at det vil skade ham på sigt...
    Dr.Who - Ja jeg er med på hvad du siger. Og det er derfor jeg tænker på om jeg skal lade ham tage mere på...
    Alt jeg ønsker er en hest i trivsel og energi som synes arbejde ikke er en pestilens. Jeg er rigtig rigtig ked af det da min hest ikke er okay pt. Derfor tager vi den fra en ende til anden.
    Han får nu en deciliter Epona olie i foderet, jeg håber at mærke en forskel til undervisningen på Tirsdag. Jeg skal ligeledes til foderaften den aften og går i tanke om at kigge på andet foder..dog skal jeg tage højde for at han skal på wrap omkring oktober + måned så han ikke bliver det der er overvægtig i mine øjne..

    Mvh TT


  • #12   11. aug 2017 Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen: jeg giver ikke ret meget for din måde at fodre på smiley
    Du får hvad du kan forvente, med andre ord.
    Og nej, en hest bør ikke være overvægtig - men den skal heller ikke være spids på hoftehjørnerne. Rammerne skal være fyldt ud. En helt almindelig hobby-ridehest skal ikke nødvendigvis ligne en toptunet væddeløber.


  • #13   11. aug 2017 Mimre - okay smiley hårde ord.. Men fair smiley
    Mener du så at han skal se ud som dette billede? smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #14   11. aug 2017 Sådan ser han ud nu smiley

    profilbillede
  • #15   11. aug 2017 For lidt og for meget fordærver alting, siger man jo smiley
    Jeg synes at han fylder lidt for meget på det første billede, men ville ikke være bange for at lade ham tage lidt på i forhold til det nederste.
    Men altså: så længe hans grovfoder udgøres af noget gammelt, vissent græs så kommer der ikke meget energi ud af det...

    Vi har jo robuste/kraftige ponyer, og de er "runde i begge ender", som man siger. For mange år siden, da vi begyndte at køre konkurrencekørsel, var der nogen som sagde til os, at de hopper dér, de var altså for tykke til rigtig at kunne løbe stærkt i maraton'en.
    Det var garvede kørefolk, så vi lyttede naturligvis til dem, og slankede hestene. Det var en fejl. Én ting var, at de blev sådan lidt "tørre" at se på, det gør topatleter jo også - men de mistede altså en stor del af deres power. Hvor de før stæsede med fuld kraft både ind og ud af forhindringerne, så kørte de trætte, og tøffede ud igen - og det mister man tid på.
    Ergo: vi lagde de forsvundne kilo på dem igen, og fik vore runde, glade, hurtige og stærke ponyer tilbage....
    Disse første køreponyer blev 20 år gamle, før de blev pensionerede, og ingen af dem havde én eneste sygedag - og det er bevis nok for mig.


  • #16   11. aug 2017 På det øverste billede var han i god energi og havde været på 10 km, hvor mindst 6 km var i trav/galop. Det er den huld type hvor han har ligget ret stabilt og haft okay energi. smiley

    Mvh TT


  • #17   11. aug 2017 Har du tjekket ham for mavesår?

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #18   11. aug 2017 Min tanke her er du skriver han har været ramt af alle orm, deri tror jeg noget af svaret ligger på den manglende energi, jeg kan klart bedre lide hans form på det nederste billede, men som jeg har skrevet i en af de tidligere tråde og som andre også har påpeget du fodre med lavenergi foder det skal ændres, han er muligvis en easykeeper men pt mangler han den energi han ikke får via foderet.

  • #19   11. aug 2017 Jo - nej min dyrlæge mente bestemt ikke han havde mavesår da han ikke har nogle af tegnene og har haft fri tilgang til wrap det meste af sit liv. Men hvis foder ikke hjælper så bliver der taget blodprøver, så mavesår til sidst. Vi tager det fra en ende af. smiley

    Mvh TT



  • #20   11. aug 2017
    Når han ikke har hverken EMS, forfangenhed, cushing eller mavesår ( ikke testet endnu ) så ville jeg ikke bekymre mig for at give en slat havre til ham inden ridning. Det feder ikke voldsomt.

    Eller forsøge og sætte ham på noget foder med lav tildeling men lidt mere stivelse fx Natur Müsli.

    Har han mavesår, så reagere han nok også på skiftet - min forsøgte det i tre dage også kom symptomerne med sur på ben, som var hendes eneste symptom på mavesår, dyrlægen troede det heller ikke men fik en sms om det var godt jeg fik det tjekket og troede på mavefornemmelsen selvom hun ikke lignede en mavesårs hest.


  • #21   11. aug 2017 Han reagerer ikke på foderskift e.l. Men vi tager som sagt en ting af gangen. smiley

    Mvh TT


  • #23   11. aug 2017 Karen - Se her smiley
    Men jeg havde olien stående, og tænker jeg vil tage en snak med foder konsulenten på tirsdag for ja, olie er jo fedende smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #25   11. aug 2017 TT: tror ikke du skal tænke aå meget over om den skal tage på eller ej.. Den skal have noget energi indenbords...

  • #26   11. aug 2017 Sanne - jeg tager en snak med foderkonsulenten på Tirsdag smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   11. aug 2017 øger enrgi niveau = kan klare mere arbejde = vil tabe sig.

    så det hele går op i en højere enhed.

    igen, 1-2 håndfulde havre inden arbejde, det plejer at give pote.


  • #28   11. aug 2017 Min gamle pony var meget doven tæt på arbejdssky, og der hjalp Epona olie.

    Hellere en tyk glad hest, der har energi til arbejdet, end en total strømlinede hest, der konstant er sulten og ingen energi har, er min holdning.

    Så giv Tindur noget mad med lidt mere energi i. Og vær total ligeglad med at han ikke ligner en veltrimmet væddeløbs hest.


  • #29   11. aug 2017 AMT - Jeg giver ham ikke havre da der ingen grund er til at øge hans nervøsitet.. Så hellere majs e.l. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   11. aug 2017 Team Tindur: har du givet ham havre før da, siden du mener at det øger hans nervøsitet.

    Desuden er der stor forskel på om man giver Havre konstant, eller som Energi inden træning.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   11. aug 2017 Men det ville nok være smart at få lagt en bedre foderplan, med mere energiholdigt foder.

    En hest behøver ikke ikke skulle øge vægt for at få mere energi, det gælder bare om at finde den rigtige foder smiley

    At han havde mere energi, tænker jeg syntes at han har fået mere eller andet foder/wrap, eller bedre græs end hvad han gør nu.


  • #32   11. aug 2017 Ja han havde mere energi da han fik wrap. Han fik havre et år da han var plage(2 års) der lå i en foderplan lavet ud fra hvad wrappen indeholdt. Det var ikke ret godt.
    Ja jeg er med på at græssets næringsindhold har betydning, men jeg har ikke mulighed for at lægge alle folde om på en gang, samt at jeg er bekymret (da han er så nøjsom) for forfangenhed. Så jeg ønsker heller at kontrollere vægten i krybben end af græsset smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hestens huld..

Annonce