{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Græs sæsonen..Hvad er I fornøjet med? {{forumTopicSubject}}

God aften Hg.
Jeg har måske blevet lidt forvent da vi holdt til på stutteriet. Der varede tiden på sommergræs fra Maj til Oktober/November. Så nu er jeg overhovedet ikke fornøjet da de kun har gået 2 1/2 mnd på græs her hjemme. Hvad ser I på som acceptabel tid på sommergræs? smiley
Hvor længe går Jeres heste? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græs sæsonen..Hvad er I fornøjet med?
  • #1   16. sep 2017 Så længe vejret er til det smiley Så det svinger fra år til år.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   16. sep 2017 hvad menes der med sommergræs egentligt?

  • #3   16. sep 2017 Nu tænker jeg ikke på vejret for at gå Ude, men tiden med græs i stedet for hø/wrap smiley

    Mvh TT


  • #4   16. sep 2017 Sommergræs defineres i mine øjne som tiden hvor hestene har græs ad libitum som eneste grovfoder kilde smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   16. sep 2017 okay. blev bare helt i tvivl smiley

    ud fra din defiantion, så ville min (hvis jeg havde en), ikke komme på sommergræs smiley


  • #6   16. sep 2017 Vores går helt til oktober normalt, og sommetider også oktober med, men der er også rigtig meget plads, og det er emget nøjsomme racer. De er i hvert fald inde i oktober, før de er trappet helt op på fuld mængde wrap. smiley De holder op med at få wrap i foråret omkring april, men det er selvfølgelig afhængigt af vejret. Nogle gange er der sne ind i april, og så får de selvfølgelig stadig wrap. smiley

  • #7   16. sep 2017 April/maj til oktober/november - klart afhængt af vejret - men nu har jeg jo løsdrift - så ind i mellem har jeg wrap/hø på folden i sommerperioden - afhængig om der er meget regn -

  • #8   16. sep 2017 Den lille blandet flok jeg har i dag jeg har går ude så længe det er mugligt da de alle nyder det smiley
    Kan gå i læ og under tag ude .
    Kommer ind hvis vejret se meget slemt da min stald er her hjemme .
    Får selvfølig foder der efter ,som jo også kan ses på dem .:0)


  • #9   16. sep 2017 Dengang min Aida levede, så gik hun aldrig 'kun' på græs. Hun kom ind om natten og fik sit hø også. Så min kom dårligt på 'rigtig' sommergræs på noget tidspunkt.

    Kender faktisk ingen, hvis heste kun lever på græs i så lang en periode (eller det gør jeg så nu), hmmm...


  • #11   16. sep 2017 Synes at en måned eller to er rigeligt, og ofte undværer jeg det også helt. Hvis der er rigeligt med græs bliver de så oppustet og fede at det er en hel fest, og er der ikke nok græs til flere måneder skal man alligevel gå og fodre på dem og give dem hø ved siden af, og så falder pointen lidt til jorden. Min hoppe har det også med at blive ret urhesteagtig, og det er ikke altid en fornøjelse smiley så det varierer fra år til år, også afhængig af vejret smiley

  • #12   16. sep 2017 Ja hvis græsset er nyt og kraftigt og ikke er vokset højt nok så tager de på smiley det gjorde Tindur også på nogle af stykkerne. I år har jeg ladet græsset vokse sig højt, og de nye stykker har blevet græsset af langsomt. Og så har han holdt figuren også på fuldt foder ++ smiley
    Og fordelen er at i år behøver jeg ikke at langsomt vænne de til krybbefoder da de har fået det hele sommeren smiley

    Mvh TT


  • #13   16. sep 2017 Min tåler slet ikke græs grundet tidligere forfangenhed. Jeg kommer aldrig til at have en hest på fuld græs igen. smiley

  • #14   16. sep 2017 Mette - Det er jeg rigtig ked af at høre da jeg har den overbevisning om at hestene elsker sin græs periode, og det er min store forkælelse af de. Det er jo Ikke naturligt for de ift oprindelsen at gå på vores græs (og derfor mange problemer opstår) men jeg ved jo (af erfaring og af at studere de) at de længtes efter græsset når de først har oplevet det. Og derfor sætter jeg stor glæde i at kunne give de dette men ogsåmed øje for, og fokus på de problematikker der kan opstå.. så det er ikke for mig, bare bare at sætte de på græs.. Jeg følger nøje med, og tjekker efter puls osv den første lange tid smiley

    Mvh TT


  • #15   16. sep 2017
    Min kommer slet ikke på græs, hun går på samme fold hele året. Hun tåler det ikke. Ligesom mange andre og det er der intet ondt i, for heste er slet ikke skabt til masser at saftigt grønt græs.

    De heste der tåler det her på stedet kommer ud når vejret tillader det og ind når vejret er for træls. Som regel kommer de først ud efter Det Fynske Dyrskue og ind igen når det bliver for koldt og træls. De er ikke kommet ind endnu men jeg tænker at de nok ikke bliver ude hele oktober.


  • #16   16. sep 2017 Min går på græs hele året, men vi er begyndt at fodre med hø/wrap nu her, da vejret har udvandet græsset for fuld næring smiley Bare nogle skiver om dagen

  • #17   16. sep 2017 mine drenge kom på sommergræs da de begge havde været til plagskue i maj og jeg regner ikke med at de kommer på stald om natten før omkring 1/11. Jeg flytter dem hjem 1/10, hvor de vil blive fodret 1 x daglig fra og stadig vil gå ude om natten. Der er 1 ha og jeg har fået slået 2 slet wrap på for 14 dage siden, og græsset gror godt, så det har haft fri 1 måned når de kommer hjem...


  • #18   16. sep 2017 Vores kommer så heller aldrig på fuld sommergræs i den forstand. Den lille pony var forfangen for 2 år siden, og han kan lige gå på sparsomt græs uden problemer hvis han har mundkurv på om natten. Min den store bliver fed bare af at kigge på græsset.
    Så her har vi hel-årig sparsomt græs med stribegræsning indtil de er på fuld foldstørrelse, og så får de hø året rundt. Hellere det end forfangne heste smiley


  • #19   17. sep 2017 Heller ingen fuld sommergræs her - de tåler det desværre ikke. De har heller ikke stået ude om natten i år - kun gået ude fra tidlig morgen til aften og så fået hø indendørs smiley

  • #20   17. sep 2017 Mine har gået fra maj/juni, til 1 september, på døgn og så fra september til oktober kommer de på græs men stadigvæk sommergræs smiley

    Fremover vil de komme på græs fra april til oktober, men stadigvæk ind på boks om natten smiley

    Men det kommer helt an på vejret smiley


  • #21   17. sep 2017 Min har ikke været på græs de sidste to år. Og skal jeg være helt ærlig gør det mig ikke noget. Man får ikke de sommervommede halvdvaske heste. Jeg græsser lidt med hende for hånd en gang i mellem, og det er det hun har fået.

  • #23   17. sep 2017 Mine har altid gået på døgnfold med fuld græsning fra maj-oktober/november, afhængig af græsmængden, de får dagligt vitaminer og mineraler. Det har været rideheste, ungheste,føl og ponyer. De har en lade de kan gå ind i, men bruger den kun hvis der er for mange insekter eller for varmt. Fra november inde om natten men på græsfold fra 07-17.

  • #24   17. sep 2017 Vores (dvs ikke mine to, men opstalderne) har gået på græs fra omkring 1. juni og regner med de skal ind til næste weekend. De lever stadig af græsset og mangler bestemt ikke noget.

  • #25   17. sep 2017 Jeg har for første gang i år haft græs nok til at mine har gået siden maj og til i mandags, før jeg måtte overgive mig og begynde med wrap. Jeg plejer at være nødt til at supplere med wrap næsten hele sommeren, men vi har noget færre heste i år end førhen, så det er virkelig lækkert!

  • #26   17. sep 2017 Det er i år første gang santos ikke er på fuldtids græs, hvilket faktisk har været en succes, Han bliver kugle rund bare af at kigge på græsset!

    Tilgengæld er det en græsfold han er kommet ud på nogen timer om dagen.

    De år han har gået på døgnfold har det ca været fra 1. maj til 1. oktober herefter var det stald om natten.


  • #27   18. sep 2017 vores går i løsdrift hele året, vi har ikke ret meget fold så de har fri adgang til hø hele året og derfor kommer de heller ikke som sådan på sommergræsning, dog får de fra ca. maj/juni gradvist adgang til græs ind til det begynder at blive mudret, tror ikke det varer længe før der bliver lukket af til græs folden, muligvis til 1. Okt.

  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.865
    #28   18. sep 2017 Vore heste går på græs hele året - jeg mener at jordfolde er noget, fanden har skabt smiley
    De fodres dog også hele året. De bruges i sporten, og har brug for al deres energi - så kan det ikke hjælpe, at de står og bliver slappe og oppustede på ren græsdiæt. Jeg tror i øvrigt at de ville se det som en alvorlig forringelse af vilkårene, hvis jeg nægtede dem deres aftensmad smiley


  • #29   18. sep 2017 Jeg har stadig masser græs, og mine lever af det endnu

    profilbillede
  • #30   18. sep 2017 Min har desværre kun været på græs (i dagtimerne, og hele døgnet de to uger, hvor jeg har været på ferie) i 1½ måned ca. Simpelthen fordi, der ikke er heste nok, og folden først åbnes i juli..
    Mit tidligere opstaldningssted, havde altid alle hestene på døgnfold (sommergræs) som minimum fra og med maj måned, til og med september, medmindre man selv ville sørge for fodring, ind- og udlukning og lignende. smiley


  • #31   18. sep 2017 Vi har egentlig ikke jordfolde som sådan.. Eller jo, men der er stadig lidt græs på dem.. Det svinger meget hvornår de kommer på jord. Sidste år var det fra December. Så selvom de kommer på boks og får wrap, så går de stadig på græsfolde langt det meste af tiden..

  • #32   18. sep 2017 Vores kom på sommergræs i maj mener jeg og de er ikke kommet ind endnu, hvilket jeg synes er super fint smiley
    De har haft hø/wrap hele sommeren, som de gladeligt spiser af, selvom der er rigeligt med græs.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #33   19. sep 2017 Bruger ikke sommergræs, de går mest muligt ude men på,den samme fold det meste af tiden, i pr har der været for meget græs til de 2 Tønder og min himmelhest blev forfangen så hun fik en gennemharvet jordfold med tørt hø

    Vi har indført et nyt koncept efter inspiration fra en af dyrlægens kunder på Bornholm, det er julemærkehjem for heste smiley

    Vi har en stor kuperet fold, den er primært sandjord så græsset er ikke noget med synderlig næring og de får gode muller af at kravle på bakkerne, resultat de har begge tabt sig markant trods de stadig får deres normale mængde hø/wrap i net.

    Problemet er så bare at græsset nu vokser ret meget her da vi har varme solrige dage og de kan ikke gå på bakkerne hele året men den tid den sorg smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Græs sæsonen..Hvad er I fornøjet med?

Annonce