{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.110 visninger | Oprettet:

Ondt i fingre, gigt? Prøvet lignende? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg. Jeg har været hos lægen og fået taget blodprøver da jeg har begyndt at få ondt i fingrene..Min mor har gigt, og min mormor havde det også. Det gør ondt bare når jeg præsser lidt med fingertuppene når jeg skal vaske e.l. men blodprøverne var alle fine..
Jeg har tænkt mig at kontakte lægen igen.. men er der nogle af jer der har prøvet lignende..?? Hvad var der galt?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i fingre, gigt? Prøvet lignende?
  • #1   17. sep 2017 Jeg har gigt i adskillige led. Det er bevist via røntgen, men blodprøverne viser det ikke. Tilsyneladende viser blodprøver primært ledegigt, mens slidgigt ikke behøver gøre det.



  • #2   17. sep 2017 Mangel på D vitamin kan give led smerter.

    Når mam er ung kan gigt dog være svære at påvise. Det er også an på hvilken slags gigt vi snakker om.

    Nu har jeg selv leddegigt og dét var også svært for lægerne at finde frem tik i starten.

    Fik du taget dit D vitamin niveau og hvor højt/lavt ligger det på? Det er det første du skal spørger til. Derudover hvor dir CRP niveau ligger? Det er hvadder måler aktivitet og betændelses tilstand i blodet, fx er mit altid meget højere en normale pga leddegigten. Det er ikke altid det kan ses i blodet.

    Du skal have en henvisning til en reumatolog. Røntgenbilleder og skanninger.

    Så insistere på at lægen går videre med det.


  • #3   17. sep 2017 Slidgigt er netop ikke en gigtform, der påvises ved blodprøve, men typsisk ved røntgen (det er ikke en autoimmun sygdom, ligesom f.eks, leddegigt er).
    Men det gælder altså også andre typer gigt, at en blodprøve ikke altid kan be-/afkræfte gigt. F.eks. kan man ved leddegigt og psoreasisgigt OFTE men ikke altid se en gigtfaktor i blodprøven. Dvs. en negativ blodprøve IKKE kan stå alene som afkræftelse af en gigtlidelse.

    Så hvis der er symptomer på gigt, så ville jeg bede om henvisning til reumatologisk afdeling, så du kan få undersøgt det rigtigt.
    Jeg har leddegigt og har på ca. 13-14 år kun to gange fået målt en gigtfaktor i blodprøverne, mens alle andre blodprøver har været fine, og det uanset om de er taget, mens gigten var aktiv eller i ro.


  • #4   17. sep 2017 Der blev tjekket for vitaminer da lægen var obs på dette. Og alle prøver skulle være fine. Rigtig mange tak for at skrive hvad jeg skal bede om og have fokus på. smiley
    Jeg beder om tid til en af de andre læger der er dygtig på området. smiley

    Mvh TT


  • #5   17. sep 2017 Jeg tvivler på at det er slidgigt. Men tror det er ledigt. Min mor har både ledgigt og psoriasisgigt.. Jeg tror "kun" det er ledgigt jeg har da jeg ikke har eksem/udslet e.l.

    Mvh TT


  • #7   18. sep 2017 Har også været der men blev bare næsten hånet af min læge... Har haft kroniske smerter i mine fingre i over et år nu og frygter virkelig denne vinter. Jeg bruger nogle handsker fra back on track som kan dulme smerterne en lille smule men det langtfra holdbart. Mine blodprøver viste intet og blev kaldt for ung og at jeg skulle komme tilbage om 50 år. Jeg har haft 'hårdt' arbejde siden jeg var 12 (det som gigtforeningen beskriver som højt udsatte til at få gigt tidligt), men min læge nægter at få mine fingre ordentligt tjekket -.-'
    Hvis din læge er til at snakke med så synes jeg klart du skal få den henvisning til at få fingrene scannet. Held og lykke med at overtale din læge!


  • #8   18. sep 2017 Har været det samme igennem. En rheumatolog kunne se og mærke at jeg havde slidgigt. Ingen reaktion i mine blodprøver heller.

  • #9   18. sep 2017 Jeg har gigt i samtlige led i kroppen idag.
    det startede da jeg var 16 med ondt i fingrene, jeg fik taget blodprøve hos lægen, som intet viste..
    - Der gik så mange år med smerter i perioder, som gradvist bredte sig til, knæ, ankler, albuer, skuldre og idag også nakke og ryg.
    Jeg kom først til reumatolog for 4 1/2 år siden, hvor de fandt ud af det var gigt.
    Dette udfra forskellige undersøgelser, symptomer og ultralyds scanning.

    Jeg vil anbefale dig at få din praksiserende læge til at henvise dig til reumatologisk ambulatorie.

    - Ledsmerte kan komme af mange årsager, og ved længerevarende eller tilbagevendende ledsmerte, er det kun noget reumatologer kan udrede, ikke din praksiserende læge.


  • #10   18. sep 2017 Ikke alt gigt kan tjekkes i blodprøver - jeg har gigt og fik det konstanteret i en alder af 21 år - mit er psorersis (staves) det blev fundet ved røntgen - og det viser sig ofte ved vejrskift - mine hæver også op og bliver sort/blå - bed om at kom på gigthospital - Gråsten - DE ved hvad de har med at gøre og der bliver du virkelig tjekket grundigt igennem

  • #11   18. sep 2017 Du behøves ikke få udslet af psorerisis - men hvis du slår dine hænder - hæver de så op? Jeg havde ikke udslet før jeg fik gigten - netop lige modsat - gigten først og i meget lille grad udslettet (hud) og ifølge lægerne i Gråsten og Sønderborg har de 2 ting intet med hinanden at gøre

  • #12   18. sep 2017 Noget af mit gigt er diagnostigseret som PSORIASISgigt udelukkende pga at jeg få gange har haft en lille plet, som slet ikke lignede psoriasis. Så man kan altså sagtens have gigten uden de typiske udslet.



  • #13   18. sep 2017 Little John- nej ingen særlige ting hvis jeg slår mig... Mange tak for at I fortæller jeres historie da det gør at jeg kan fortælle lægen om at jeg har hørt fra mange at deres gigt ikke blev fundet i blodprøver.

    Mvh TT


  • #14   18. sep 2017 Det var også i fingrene min gigt (børneleddegigt) startede, så det kan meget vle være det der er galt smiley

  • #15   18. sep 2017 kan det være fordi du overstrækker dine led i dine fingre

  • #16   18. sep 2017 Ina- overstrækker? Hvordan? Jeg gør intet som jeg ikke har gjort tidligere.. Og intet er unormalt ift andre mennesker..

    Mvh TT


  • #17   18. sep 2017 at fingrene kommer ud i de "usunde stillinger"

    profilbillede
  • #18   18. sep 2017 at man kan få tommelfinger ned og røre armen (som jeg ikke kan ) (mærkeligt nok)

    profilbillede
  • #19   18. sep 2017 Nope..ingen usunde stillinger smiley

    Mvh TT


  • #20   18. sep 2017 Har du snakket med din læge om seneskedehindebetændelse? Det kan dukke op ved overanstrængelse af håndled fingre. Jeg har haft slemme tilfælde af det i begge hænder, hvor jeg virkeligt havde så ondt og svært ved at løfte kniv og gaffel. Jeg undgik dog en operation ved at hyppigt bruge specielle håndbind (til fingre og håndled) og daglige øvelser - selvom det gjorde ondt!
    Mit dukkede især op af for meget fingerarbejde med mus/museplade/tegning og hestetræning.


  • #21   18. sep 2017 Hvilsted - hvordan tjekker man det? smiley

    Mvh TT


  • #22   19. sep 2017 Jeg har gigt i mine fingre. Mine led ved knoerne er fortykkede og ofte kan jeg ikke bukke mine fingre sammen til en knytnæve. Det bliver værre når det er koldt.
    Udover det har jeg også fibromyalagi, diskusprolaps og sådan lidt.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #23   21. sep 2017 jeg er sikker på at jeg har gigt i mindst 2 fingre, for det første gør de ondt, for det andet er især den ene hævet og blevet "skæv". Og så kan jeg heller ikke bukke dem sammen, så kan have svært ved at holde noget fast i hånden.

    Har dog ikke gået til lægen med det, kan lægen overhovedet gøre noget ud over at det bliver konstateret?


  • #24   21. sep 2017 Man kommer på medicin der udskyder det og kan få noget der lindrer smerterne smiley
    Og jeg har kontaktet lægekontoret igen og bestilt tid hos en læge der har mere erfaring på området. Jeg har desværre først en tid 12/10... men jeg skal simpelthen bare igang med behandling da jeg gerne skulle holde til at være rytter til jeg er 75 år. smiley Og for ikke at tale om arbejdslivet smiley

    Mvh TT


  • #25   21. sep 2017 Hvis der er tale om slidgigt får man smertestillende. Man skal dog være indstillet på at det kan give øget risiko for mavesår, så det er en afvejning om det er nødvendigt. Jeg levede i mange år uden, og ift mine fingre er det stadig ikke nødvendigt, men min gigt i ryg, nakke og hofter er desværre så invaliderende, at jeg er nødt til dagligt at tage både nsaid og paracetamol. Men jeg ville virkelig helst være fri.



  • #26   21. sep 2017 Helle - ja, man kan gøre noget. Hvad og hvor meget afhænger af, hvilken slags gigt det er. Det kan være alt fra piller til operation - og med en henvisning til ergo- og/eller fysioterapeut kan man såmænd også få hjælp til bl.a. træning (der holder leddene smidige og forhindrer atrofi af musklerne, som jo ofte følger med når man skåner de ramte legemsdele), hjælpemidler (til f.eks. at lukke emballager op o.l.) samt ikke-medicinsk smertelindring. Jeg har f.eks. haft stor glæde af en balje med varme sten (altså sådan noget grus-agtigt der bruges til akvarier) at stikke fingrene i og bevæge dem i samt mange af de andre tips, jeg fik ved ergoterapeuten.

Kommentér på:
Ondt i fingre, gigt? Prøvet lignende?

Annonce