{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Hvilken studieretning skal jeg vælge for, at blive dyrlæge? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er lige kommet direkte fra 9 klasse til en STX, og skal nu vælge den endelige studieretning. Jeg har en lille drøm om, at blive dyrlæge. Derfor står det mellem biokemi (biologi A, kemi B ) eller bioteknologi (Matematik A, Bioteknologi A og fysik B ). Kan nogen af jer med erfaring fortælle mig hvilken retning der er bedst til at blive dyrlæge, og om der overhovedet er en forskel? jeg ved, at for at blive dyrlæge skal man også have Matematik A og Fysik B, men dem vil jeg bare opgradere, så det passer med adgangskravene, hvis jeg nu skulle ende med biokemi. Jeg kan godt have lidt svært ved matematik og fysik, og det er derfor også med i min overvejelser, men adgangskravene siger jo at man skal have det, og dyrlæge er virkelig noget jeg gerne vil være. Skal jeg så kæmpe en hel masse på A-niveau (matematik) og måske få dårligere karakterer, eller skal jeg tage det på B-niveau, og måske få lidt bedre karakterer? Ens gennemsnit skal jo også være på plads, hvis man ønsker at blive dyrlæge....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken studieretning skal jeg vælge for, at blive dyrlæge?
  • #1   10. okt 2017 Du skal vælge den linje hvor du vil få det højeste gennemsnit. Du kan altid læse de fag og niveauer op som du mangler efter gymnasiet. Men dit gennemsnit er vigtigt og det kan du ikke ændre - der er kun et forsøg smiley

  • #2   10. okt 2017 Der ikke noget endegyldigt svar, og vejlederne kan være glade for at sige du skal tage fag som motivere dig for så får du bedre resultater og det er til dels også rigtigt, men nogle gange får man så også bare de svære fag med også.


    Hvis du har planer om at søge kvote 1, så skal du gå benhårdt på snittet vil jeg mene og så må du læse resten op bag efter.
    (bare huske at tjekke hvor meget det er man kan læse op, mener kun det er et niveau ad gangen C->B eller B->A, så skal du have det to niveauer op tager det længere tid + kan man læse et fag til C-niveau hvis du slet ikke har faget + det kan koste penge fordi du ikke har uendelig ret til at læse fag op)

    Hvis du vil søge kvote 2, så havde jeg taget en linje med relevante fag fordi det viser du har gjort overvejelser ifht. hvad du vil i fagvalget fordi drømmeuddannelsen er veterinærmedicin. Men husk det også skal være lidt sjovt i de år, så lad være med at skabe større problemer for dig selv end der er til at overkomme. smiley


    Men du skriver du vil læse Mat og Fys op hvis du vælger biokemi, har i ikke også Mat A på biokemi? Nu kan studieretningerne jo variere fra gymnasium til gymnasium, så det er ikke sikkert det er som jeg husker det fra mit.

    Lige en bemærkning omkring bioteknologi, men tjek lige om det er todelt undervisning(hhv. biologi-delen for sig og kemi-delen for sig) eller om det er sammenkørt undervisning. Det kan virkelig gøre en forskel i hvordan faget er at have smiley


  • #3   10. okt 2017 Jeg stod i samme situation - og jeg skyndte mig at skifte da jeg fandt ud af ovenstående, havde jeg valgt en ren naturvidenskabelig linje, så havde mit snit være ufatteligt lavt, valgte derimod en sproglig (da det et de fag jeg ville få højest gennemsnit i) og endte på 5 - biologi uddannelsen kræver 7 på kvote 1 fra 2018, men søger ind på 2. Skal selv læse en masse fag op, men de skal bare beståes.

  • #4   10. okt 2017 Men du skal selvfølglig også tænke på at du kan med de personer du kommer i klasse med og at det interessere dig, ellers bliver det 3 laaaange år og for meget af det sure smiley

  • #5   10. okt 2017 Hvad har du af mat/fys på biokemi? Jeg synes den giver mest mening for dig smiley

    Jeg er snart dyrlæge, og jeg vil sige, at selvom biologi ikke er adgangskrav, så er det et fag, som er godt givet ud(ift cellebiologi, avl, histologi, fysiologi mm)! Kemi er også rigtig dejligt at have styr på(specielt ift farmakologi og toksikologi) smiley Begge fag meget mere givende end mit fysikB, jeg fatter ikke det er et adgangskrav mens biologi ikke er smiley


  • #6   10. okt 2017 Der kom nye/ændrede adgangskrav på mange naturvidenskabelige uddannelser for et par år siden, også på veterinærmedicin. Derfor behøver man nu kun fysik på c-niveau hvis man har biologi på A-niveau. Med bio-kemi linien mangler du kun matematik A-niveau for at opfylde adgangskravene (såfremt der indgår fysik c-niveau på den).

    https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/naturvidenskabeligebacheloruddannelser/biologigeografigeologimv/veterinaermedicin


  • #7   10. okt 2017 http://studier.ku.dk/bachelor/veterinaermedicin/adgangskrav-og-optagelse/ her står fag-kravene smiley
    Her er uddannelsens forløb, jeg synes du skal gå ind og læse om kurserne så du er sikker på at det virkelig er noget for dig smiley (jeg læser husdyrvidenskab på KU lige ved siden af veterinærmedicin og troede egentlig jeg skulle være dyrlæge, det skal jeg ikke fandt jeg ud af smiley ) http://studier.ku.dk/bachelor/veterinaermedicin/undervisning-og-opbygning/


  • #8   12. okt 2017 Lige med dyrlægen ville jeg fokusere på at vælge de fag, du er bedst til smiley Du kan evt. hvis du har svært ved mat a eller fysik eller hvad ved jeg læse det op bagefter i sommerferien på et lynkursus, (det tæller faktisk heller ikke med i dit snit).

    Man skal tænke en del snit, hvis man vil være dyrlæge. Mener kvote 1 lå på 10,6 sidste år. Så vil man igennem på kvote 1, skal man have sit snit lidt i baghovedet. Dog må du jo gange snittet lidt, hvis du søger indenfor de første 2 år.

    Ellers så er det jo selvfølgelig bare smart at vælge den studieretning, der gør, du kan opfylde adgangskravene og så stadig have snittet smiley

    Selve linjen betyder ikke så meget - medmindre du skal ind ad kvote 2, så kan det være, det har betydning. Ved jeg desværre ikke noget om smiley


Kommentér på:
Hvilken studieretning skal jeg vælge for, at blive dyrlæge?

Annonce