{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
406 visninger | Oprettet:

Effekter af at stoppe på atipsykotisk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har været på antipyskotisk pga skizofreni i 4-5 år nu, Jeg har haft mange bivirkninger på de 3 præparater har været på, den mest synlige er en vægtøning på 60 kg. jeg er igang med at tappe ud på medicinen, og er i tvivl om hvad jeg skal forvente når jeg stopper på medicinene?

Kommentarer på:  Effekter af at stoppe på atipsykotisk?
  • #1   4. dec Er det en plan du har sammen med fagfolk?

• #2   4. dec Ja det er det, men min psykiater kunne ikke svare på hvad jeg kunne forvente.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 19 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.014
    #3   4. dec Tal med fagfolk. Og lyt.
    De ønsker dig det bedste, og gør hvad de kan for at hjælpe.

Typisk ser man, at bivirkninger klinger af først, og folk der stopper med antipsykotika imod givet råd er på dette stadie overbevist om, at det var det helt rigtige at gøre! (Pga denher "honeymoon fase" er der en del anekdoter du kan søge frem på nettet om, at det er så fedt at smide medicinen... Men de glemmer lige næste fase.)
    Efter nogle ekstra dage - uger bliver de psykiatiske symptomer, som man har holdt nede med antipsykotika - begynder symptomerne lige så stille og roligt at give stærkere og stærkere problemer....
    Og så får du en periode, hvor du har det psykisk dårligt, mens man trapper op i dosis på behandlingen igen.

Lov mig at du ikke autoseponerer imod givet råd. Det er kun ekstra besværligt for dig selv.
    Jeg aner ikke hvilke psykisk sygdom du har. Men psykisk sygdom er ikke mere mystisk end gigtsygdomme, sukkersyge og alt muligt andet mærkeligt folk kan fejle. Og ligesom de andre sygdomme, er der flere muligheder for behandling. Nogle mennesker er bare uheldige at de stille, roligt og systematisk skal prøve flere behandlinger af, før de finder det, som er det rigtige for dem.

Venlige hilsner herfra, og med al tiltro til at du finder det rette på et tidspunkt.

• #4   4. dec Jeg er skam klar til at tappe ud. Jeg vil bare vide om jeg skal forvente en masse negative bivirkninger ved at stoppe eller om jeg får let forværet symptomer, men at bivirkningerne fra medicinen stopper. Jeg er ret sikker på jeg bliver tappet ned over 3 måneder, og lige nu får jeg kun 8 mg om dagen tror jeg det er. og dem der får mest er oppe på 600 mg om dagen så jeg er på en meget lille dosisi.

• Doktor Who
    aug 2016

#5   4. dec I gamle dage troede man, at alle skizofrene var kronisk svært syge.
    I dag har man opdaget, at nogle bliver ved med at være svært syge.
    Andre får det godt - men bliver hurtigt dårligere når/hvis de smider behandlingen.
    Nogle få kommer af med skizofrenien efter en årrække.

Hvis du trapper ud efter aftale med din psykiater er det helt korrekt, at man ved aldrig om du er en af dem der kan klare sig uden medicin efter nogle år på medicin - eller om du bliver syg igen.
    Du er nødt til at vente og se hvad der sker.

Pas på dig selv.
    Jeg kan ikke gennemskue fra din tekst, om du udtrapper efter aftale eller imod givet råd - det sidste er risiko fyldt - lægerne har svært ved at hjælpe dig, hvis de ikke ved hvad der sker.
    Men der er mange behandlingsmuligheder tilbage (du har jo kun prøvet et par stykker) så du har ikke været det hele igennem endnu, så det lyder mærkeligt at trappe dig ud efter så relativ kort tid? Trappe ned, eller over på noget andet måske - men håbe på at seponering fungerer? Hm..

• Doktor Who
    aug 2016

#6   4. dec Bare vær ærlig overfor dine læger.
    Fremtiden vil fortælle dig hvad der sker.

• #7   4. dec jeg er selv på seroquel 400mg. Prøvede at trappe ned for et par måneder siden, men det gik ikke ( er bipolar og får det pga manier) . Kender andre det er gået fint for, men det gælder om at være ærlig overfor sig selv. Hvor ebd man gerne vil være medicinfri skal set ikke være på bekostning af alt. Fysisk fik jeg det som abstinenser: rystede på hænderne, skiftevis svedte og frøs og svimmelhed

• #8   4. dec Jeg kan ikke svare på hvordan du får det efter at være væk fra antipsykostisk, men kender det godt selv at være på antipsykostisk medicin (risperidon og abilify ) Da jeg selv lider af samme sygdom. Med hensyn til vægt øgning er det meget normalt tog selv 30 kg på på 1 1/2 år men er heldigvis ved at smide dem igen Jeg fungerer godt på min medicin men hvis jeg selv skulle af medicinen igen ville jeg nok forvente at få en lidt forværring i symtomer (men måske er det fordi jeg fungerer så godt på min medicin) hvis du nu ikke har fungeret godt på din medicin kan det jo godt være anderledes?

• #9   4. dec Tænker det er ret forskelligt - men når nu det sker i samarbejde med fagfolk, så er jeg sikker på, i sammen kan fange det i opløbet så at sige, hvis du skulle gå hen at få begyndende psykotiske symptomer igen
    Jeg går ud fra, at der er lagt en passende udtrapningsplan, så ophøret i sig selv burde gå langsomt nok til ikke at give negative effekter (men sygdommen kan jo gøre det, hvis den blusser op igen).
    Det kan også være, at de redskaber du forhåbentligt har fået ved siden af medicinen, er nok til, at du kan tackle eventuelle tilbagefald uden medicin (eller på andet medicin). Det ER jo faktisk folk der bliver raske igen, selvom skizofreni jo ellers har været betragtet som en uhelbredelig sygdom.

Og jeg kan simpelthen ikke tro, at psykiateren ikke kan fortælle dig om mulige symptomer du skal være opmærksom på under udtrapningen, så jeg ville spørge igen.
    Du må også have en kontaktperson (sygeplejerske eller anden behandler måske?), som du kan kontakte og vende dine tanker/bekymringer for udtrapningen med.

Vigtigt er det i hvert fald, at du kontakter din behandler ved behov, hellere en gang for meget end en gang for lidt, så i kan nå at vurdere og evt. handle på det, hvis der skulle dukke symptomer op.

Held og lykke med udtrapningen, håber for dig, at det kommer til at gå godt

• #10   4. dec Det kommer jo lidt an på, hvad du tager. Men influenzalignende tilstande er i hvert fald normalt ved de fleste præperater. Søvnløshed også.

• #11   4. dec Jeg har siden jeg var 7 fået piller mod ocd også antidepressiv. Det har også haft mange bivirkninger såsom øget appetit

Jeg er nu som 24 årig begyndt at trappe ud og jeg kan mærke at det påvirker mit humør og så kan jeg godt føle at jeg er lidt i en bobbel og får en form for små stød i kroppen, har også hovedpine og skære tænder

Desværre er medicinindustrien så smart at de gør at man bliver afhængig af pillerne og de kan derfor være rigtig svære st komme af med

• #12   4. dec LPS - de gør altså ikke noget så man bliver afhængig af medicinen, afhængighed er jo ganske enkelt en bivirkning ved noget medicin, ikke fordi medicinalindustrien har gjort noget men slet og ret fordi, at hvis man vil have en given virkning, så er det samtidig afhængighedsskabende.
    Formålet med morfin er jo f.eks. ikke, at man bliver afhængig, men endnu har det altså ikke været muligt at fremstille morfin (eller noget med samme virkning) uden risikoen for afhængighed. Man troede man havde gjort med med Tramadol, men det har jo vist sig, at disse også kommer med risikoen for afhængighed.
    Det samme gælder for noget psykofarmaka.

Og så er der også den hage, at der ikke nødvendigvis er tale om en egentlig fysisk afhængighed, men simpelthen at man f.eks. vænner sig til at få taget toppen af følelserne (som jo kan være ønskeligt i nogen situationer), så man først skal vænne sig til at mærke sine følelser fuldt ud, når man fjerner medicinen.
    Eller at man er vandt til at få en hjælpende hånd til at falde i søvn, få ro på tankerne osv. om aftenen, så selvom man ikke fysisk er afhængig af medicinen, så skal man først lære at falde i søvn uden medicin, når man dropper medicinen.

• #13   4. dec Jeg er lige trappet ned i mit og det har ændret mig meget at gøre det.
    Jeg havde den bivirkning at jeg blev MEGET træt af min medicin og det var et kæmpe handicap i min hverdag kunne ikke have en hverdag der fungerede. Jeg kunne hverken passe hest eller skole og på grund af det fik det alle mine symptomer til at blusse meget op.
    Da jeg trappede ned var det som at vågne fra en medicin døs.
    Jeg var meget mere vågen og følte mig for første gang i lang tid glad. Det var som om man kunne føle igen og mærke alting meget klart. Det rigtig rart man føler man lever igen men der er for mit vedkommende mange bivirkninger.
    Jeg sover meget dårligt vågner mange gange om natten og kan ikke falde i søvn selvom jeg får sovemedicin
    Jeg kører i et over gear, min nerver er hyper-sensitive dvs. Til tider irriterer alting mig fordi jeg lægger mærke til alting, og lige pludselig er alting for meget alle lugte, lyde, lys osv.
    Jeg har også en indre uro mit hjerte banker hurtigt og det føles lidt som om min krop ryster(hvilket den også gør nogen gange) Jeg har følelsen af at have et kæmpe psykisk hul i maven og spænder meget i mine tænder. Til tider føles det som om jeg er på stadiet til et angst anfald(lider af angst) og nogle af mine psykotiske symptomer er der stadig men kan godt abstrahere fra det så det er ikke så slemt.
    Trods symptomerne fortryder jeg ikke jeg er trappet ned for nu føler jeg jeg har et liv igen, og jeg ved at hvis det bliver alt for slemt har jeg mit PN jeg kan tage og så er der ro på
    Jeg er højst sandsynligt bipolar så det kan være derfor at mine symptomer er så kraftige som de er

• #14   4. dec til maria R (og alle andre egentligt på medicin ) Jeg har også oplevet at man bliver lidt til en "zombie" på medicin - det gjorde jeg også. Nu ved jeg ikke hvor længe du havde været på det men man komer ud af den medicinkoma igen. Det gjorde jeg nemlig og fungerer fint på det den dag i dag men det tager sgu noget ærgeligt tid

• #15   4. dec Jeg har også oplevet at være zombie agtig på medicin, men det var mere det præparat der ikke var godt til mig. Jeg er også diagnosticeret skizofren og har været på en helvedes masse forskellig medicin.

Vil da gætte på at din psykiater mener der er chance for at du kan klare dig uden, ellers ville han/hun ikke trappe ned.

• #16   6. dec Kan du ikke få abilifay der er mindre komplikationer i forhold til andet antipsykotika
    Hvis du er skizofren kan du altså blive psykotisk når du stopper med din medicin

• #17   6. dec Minna - men når der er fagfolk med i forløbet med udtrapning, så er det jo noget, man har med i overvejelserne, før man trapper ud. Jeg kender ikke TS, men jeg gætter da på, at hendes behandlere har vurderet, at risikoen for tilbagefald ved udtrapning ikke er så stor, at man istedet bør lave medicinjusteringer eller medicinskifte.
    Man KAN jo faktisk "vokse fra" skizofreni og blive rask, så måske TS har det så meget bedre, at lægen vurderer, at en udtrapning er ok at prøve.

• #18   6. dec må håbe der beste for hende ....

• #19   6. dec abilifay virker ikke på mig.

• #20   7. dec må jeg spørge hvilke udfordringer du har ifht din skizofreni, dette for at høre mere om hvad medicinen skal kunne hjælpe dig med.

Kommentér på:
Effekter af at stoppe på atipsykotisk?