{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Notatteknik {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Hvis du tager noter i hånden, så læs meget gerne:
Jeg føler at jeg bruger alt for lang tid på mine læse lektier, og meget af tiden går med at tage noter.
Jeg skriver alt for meget ned, og synes til tider at det kan virke uoverskueligt. Jeg går kun i 1.g, så det burde jo ikke være uoverskueligt endnu..
Jeg tager noter i hånden, og det vil jeg gerne blive ved med, da det er det jeg har det bedst med.
Men det kræver jo også at man ikke skriver sådan halvdelen af stoffet ned for så bliver det jo rigtigt uoverskueligt og tager en evighed...
Er der nogle af jer herinde der tager noter i hånden i gymnasiet som har nogle gode råd til hvordan man kan gøre det mere overskueligt og ikke skrive næsten alt ned? Jeg ved godt at jeg skal nøjes med at skrive stikord, men jeg synes at næsten alt er vigtigt og skal skrives ned... (så ja, er virkelig dårlig til at skrive stikord)
Min mor forslår at jeg ikke tager noter hjemme, men derimod venter til timen og tager noter der, hvilket jeg godt kan se pointen i, jeg kan bare godt lide at have noter med ind til timen.
Vil altså gerne have gode råd og fif til at tage noter i hånden, og vil helst ikke høre alt muligt med at det er mere overskueligt på computer fordi det ved jeg godt, men jeg husker bedre af at tage noter i hånden smiley


Kommentarer på:  Notatteknik
  • #1   4. dec 2017
    Du nævner at computer ikke er dig - men programmet One Note der følger med i office pakken, synes jeg gør det en del lettere og overskueligt.


  • #3   4. dec 2017 https://youtu.be/E7CwqNHn_Ns
    Crash Course har generelt nogle gode videoer smiley

    Der findes flere bøger af forskellig størrelse, både meget billige og lidt dyrere som kan hjælpe. Der findes f.eks. en lille billig gul en der hedder notatteknik. Mon ikke også nogle af dem også kan lånes på biblioteket smiley


  • #4   4. dec 2017 Jeg tager ikke noter i hånden og læser også på universitet, men vi har haft noget om notatteknik, og det blev blandt andet forslået at man læser sin tekst og derefter skriver alt det ned, man kan huske fra den. På den måde bliver man også opmærksom på, om man har fået helheden med, men på samme tid kan man læse uforstyrret uden at skulle stoppe op smiley hvis jeg skulle begynde at tage noter, ville jeg helt bestemt anvende den teknik smiley

  • #5   4. dec 2017 Jeg går i 2.g stx og min veninde tager kun noter i hånden. Hun har bare et hæfte til de forskellige fag.

    Men personligt ville jeg også råde dig til at bruge One Note, det er langt mere "sikkert gemt" og overskueligt smiley


  • #6   4. dec 2017 Nu bruger jeg selv Word til noter, da jeg syntes det nemmest på Mac at søge i mm.
    Jeg kender dog flere som tager noter i hånden og det gør det, at: I undervisningen tager de hurtige noter ("sjuskede", men læselige) Her udover har de en stor notes bog hvor de skriver det pænt ind og sætter labels mm i.
    Det kunne være en løsning. smiley


  • #7   4. dec 2017 Jeg skriver selv kun de ting som jeg synes er vigtige ned smiley (Skriver også i hånden, da jeg husker det bedre så) smiley

    Og det er godt, at du skriver det ned i hånden - så husker man det bedre - Jeg mener vidst nok, at der er et sted i hjernen, som hedder: motor cortex. Og motor cortex gør at man husker noget, når man skriver det ned smiley


  • #8   4. dec 2017 Krikken: jeg prøvede at tage noter på onenote i en periode, men gik tilbage til at tage noter i hånden.

  • #9   5. dec 2017 I gymnasiet tog jeg aldrig noter til lektier (det var så heller ikke alle jeg fik læst). Jeg tog noter i timerne i stedet smiley

    Alt undtagen fysik og matematik skrev jeg i OneNote. Fysik kræver tegninger, som jeg tit lavede i hånden. Jeg forsøgte på computer, men min underviser havde en lidt håbløs tavleteknik og navngivning af ting. Matematik er bare nemmest og bedst i hånden, undtagen projekter (hvor vi brugte Maple).


  • #10   5. dec 2017 Sorry to say - men computere er fremtiden og vejen frem. Du kan lige så godt vænne dig til det, og også når du skal skrive afleveringer og projekt, det tvivler jeg på du kan gøre i hånden.

    Jeg går på uni og der er også ca 2 på mit hold der skriver i hånden, men det er jo selvsagt at de ikke får skrevet halvdelen ned af det vi andre gør. Så man skal kunne huske godt hvis man skal gøre det i hånden. Det kræver bare meget mere tid i hånden, og på de fleste uddannelser er det med at udnytte tiden bedst muligt, hvormed dette godt kan være spild af tid.

    Det kan godt være at du tænker at du lærer det bedst ved at skrive det ned i hånden, men det handler jo bare om at vænne sig til at bruge coputeren smiley


  • #11   5. dec 2017 Og så går jeg stik imod flokken.

    Men kan sagtens lave noter i hånden!
    Jeg har gået på universitetet, indrømmet fra 2002-2010 og har taget mine noter i hånden, og det gør jeg stadig.

    Nogle lærer ved at se.
    Andre ved at høre
    Nogle ved at gøre, have I hænderne

    Noter er for nogle mennesker noget der gemmes for at have komprimeret fagstof.
    For andre er det en metode til at forholde sig aktivt mens man læser eller mens man har undervisning.
    Jeg lærer ved at gøre, have det i hænderne, anvende kroppen - kombineret med at se. Computer noter er derfor næsten værdiløse, da de ikke giver mig noget i fingrene og jeg kan ikke lave mine tusind frihånd tegninger af sammenhænge... En god tegning får jeg meget ud af at tegne...
    Til gengæld smider jeg noter ud efter et par dage - for jeg ser ikke på dem igen stoffet er jo indarbejdet i mit hoved.

    Du skal afgøre, hvad DU bruger note teknik til. Og så kan du lytte til råd bagefter.

    - men noter handler om at udvælge det væsentligste. I nogle bøger skal der faktisk rigtig meget med


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #13   5. dec 2017 Jeg er ved at starte min kandidat og har igennem hele min skoletid altid taget noter i hånden. Jeg bruger det ikke hvis det er på computer, og det er nemmere at lave pile og sidenoter i hånden, efter min mening. Jeg har det samme, hvis jeg skriver til noget jeg læser ender jeg med at kopiere bogen. så jeg tager kun noter i klassen. hvis set er en PowerPoint præsentation som det altid er i Uni, så skriver jeg en reference til slide nr. så jeg ikke behæver kopier teksten men kun kommentaren. Jeg bruger dog sjældent mine noter hvis der ikke står eksempler for udregninger på.

    i gymnasiet tog jeg IB og vi måtte derfor ikke have hjælpemidler med til eksamenerne og de var også i hånden. så der lærte jeg hurtigt at stole på at den litteratur læreren har givet os havde alt den info vi skulle bruge, så jeg ledte altid der frem for i mine noter hvis jeg skulle løse noget.

    TL:DR jeg skriver mine noter, men bruger dem sjældet senerer. tilgængelig søger de for at jeg lytter i timen.


  • #14   5. dec 2017 Jeg har lige læst det første år af husdyrvidenskab på KU og min kæreste læser kemi på 2. år. Min kæreste skriver i hånden og det gør langt de fleste andre på kemi også, for det er det der virker. På husdyrvidenskab svinger det lidt hvad folk gør alt efter emnet. Jeg hentede en app der hedder Notability til min iPad og så skrev jeg der. Det gjorde at jeg kunne skrive med tastatur det ene øjeblik og det næste kunne jeg sidde og tegne/skrive, og så var mine noter samlet. Jeg tegnede/skrev på slides til forelæsningen for det meste, så havde man det hele samlet. Jeg vil sige det er nemmest ikke at blive distraheret og koncentrere sig når man skriver i hånden. Derudover er det bevist at man bedre forstår og husker stoffet når det har været ud igennem hånden ved håndskrift.
    Så godt som alle eksamener er i hånden men mange gange må man have hjælpemidler med, MEN til størstedelen af eksamenerne har man ikke mulighed for at oplade sin computer. KU bruger ikke elektroniske eksamener ret meget da de ikke gider alt det med print. De få der er elektroniske er for det meste noget multiple choice på KUs egne computere, typisk uden hjælpemidler. smiley


  • #15   5. dec 2017 Jeg prøver lige at skrive på computer i en uges tid og ser om det fungere bedre. Folk herinde har meget forskellige meninger smiley

  • #16   5. dec 2017 De har forskellige meninger fordi det er forskelligt hvad de bruger notat tagning til.
    Og fordi de arbejder i forskellige brancher / fag.

    I naturvidenskab er en håndtering af et hormonelt feedback system bare mere information tæt end tusind ord... Fx...
    Bruger du kun ord er computer måske fint?


  • #17   5. dec 2017 Altså jeg tænker at jeg begynder at tage samfundsfag, dansk, historie, biotek osv på computer, fordi der er meget læsestof, men bliver ved med at skrive i hånden i fysik og matematik.

  • #18   5. dec 2017 når jeg tager notater, så er det kun i hånden.
    og jeg er næsten færdig som jordbrugsteknolog.
    og er meget blandet med hvordan folk tager notater på min linje.


  • #19   5. dec 2017 Du kan sagtens tage notater i hånden - men du skal være effektiv.
    Dvs. du skal lære at have overblik over din litteratur, hvad du skal læse, hvad du skal have ud af det. Plejer du bare at slå op på siden og så gå i gang? Brug tid på at bladre og dan dig et overblik over den litteratur du skal igennem.
    Læs et afsnit - skriv emner og nøgleord ned. Læs næste afsnit - skriv emner og nøgleord ned.

    Ikke fordi, at jeg selv er særligt god til det, og jeg skriver også selv på computer. Men det handler simpelthen om effektivitet og overblik, og du skal acceptere, at du ikke kan (eller skal!!) skrive blokke af tekst ned. Emner og dertilhørende nøgleord, muligvis enkelte citater der præciserer budskabet, og så er du godt på vej. Nu er volumen af litteraturen ikke så voldsom i gymnasiet, men teknikken holder stadig.

    Youtube har en masse rigtig inspirerende videoer om notatteknik, og hvis du lige er ekstra interesseret så anbefaler jeg mnemonics, nogle bestemte "huske-teknikker" der er enormt gavnlige og relevante smiley


  • #20   5. dec 2017 Jeg har altid skrevet noter ned i hånden - både på gymnasiet, universitetet og i mit arbejdsliv (arbejder som oversætter - mit skrivebord er fyldt med farverige post-its og papirlapper). Et hæfte til hvert fag fungerede upåklageligt i studietiden. Og selvfølgelig KAN man det - at sige, at det er umuligt på uni giver ingen mening - bærbare computere er jo kun blevet allemandseje inden for de sidste 15 år. Jeg havde ingen i min gymnasietid!
    Jeg fører også en fysisk kalender i dag, selvom jeg sidder ved computeren hele min arbejdsdag og sagtens kunne have en digital kalender. Men sandheden er bare, at jeg husker LANGT bedre, hvis jeg skriver ting ned i hånden - både noter og aftaler.

    Hvis du har problemer med at fatte dig i korthed, så bestem på forhånd, hvor mange linjer/sider notater du vil have per fx 10 siders læsning. Skær ned til benet - hvad er relevant, hvad er ikke. Ingen hele sætninger - det er simpelthen ikke nødvendigt. Prøv med forskellige farver kuglepen, så det ikke bliver en lang køre. Skriv i punktform!


  • #21   6. dec 2017 Jeg blev færdig som lærer i sommers og læser nu en kandidat. Jeg har altid taget noter i hånden. Gennem lærerstudiet tog jeg kun meget få noter, det var simpelthen ikke nødvendigvigt med særligt mange. Nu tager jeg en del noter, både når jeg selv læser og til forelæsninger.
    Jeg foretrækker noter i hånden af flere grunde. Bl.a bliver min skriftlighed styrket og vedligeholdt på en anden måde end ved computeren. Jeg oplever også, at jeg husker stoffet meget bedre, når jeg skriver i hånden. Derudover er en af de væsentligste grunde, at jeg ikke ønsker hverken at 'gemme' mig bag en skærm eller have potentielle distraktioner så tæt inden for rækkevidde.

    Selvfølgelig kan du skrive notater i hånden og lave afleveringer på computer. Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være et problem.


  • #22   6. dec 2017 Jeg skriver noter i hånden og laver afleveringer på computer. Det er intet problem.

    Når jeg læser lektier (hvilket ikke altid lige sker smiley ), så tager jeg kun noter hvis det er noget jeg mener der er super vigtigt, ellers tager jeg kun noter i timen. Vi gennemgår alligevel det samme, så for mig er det fint med kun noter i timen.


Kommentér på:
Notatteknik

Annonce