{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Ansvar som heste ejer.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg kom til at tænke på noget fordi jeg blev lidt irriteret i et andet emne..
Jeg vil gerne høre om I er enige i min holdning eller om I synes jeg er for stor forlangende.
Jeg har den holdning at man som heste ejer har et ansvar i at holde sig nogenlunde ajour med hvad der foregår på området. Jeg mener ikke at man skal sidde med næsen nede i de forskningsresultater og konstant rode rundt på nettet efter nyt, eller abonnere på diverse, og være først ude med det nyeste nye. Men at man skal følge nogenlunde med.
Jeg bliver simpelthen forfærdet når man rigtig mange år efter det er alment kendt, endnu ikke har den viden eller sørger for at forebygge o.l som de fleste ved og gør.
Jeg troede egentlig at heste verdenen var begyndt at være ret opdateret..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ansvar som heste ejer..
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   11. dec 2017 Jeg forstår faktisk ikke helt baggrunden for din forargelse?

  • #2   11. dec 2017 AMT - der er desværre stadig mange der ikke ved betydningen af korrekt tilpasset udstyr, fodring, forebyggende tiltag ift sygdomme osv. smiley det opdager man jo ved diverse emner her inde.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   11. dec 2017 Team Tindur: der er da også mange ting du ikke ved, som nogen ville mene at man burde vide som hesteejer.

    vi er kun mennesker, og man kan ikke forvente at alle er opdaterede på al viden.
    den eneste måde hvor på at folk oplyses, er ved at sætte fokus på ting, eller "lade ting komme på mode", som du selv kalder det.

    Så snart ting bliver oplyst, så fanger det folk - og folk snakker, og på den måde spredes viden, og nyt forskning.

    netop derfor er det hammer godt at der sidder mennesker - som f.eks. Krikken, som virkelig er gået i dybden med mave sår - skrevet et kanon godt, velformuleret indlæg om netop denne overset problematik (på trods af at det faktisk er et kæmpe stort problem).

    du er selv inde på at det har været omtalt længe - og at du derfor ændrede måde at fodre på. Men fejlagtigt så tror folk stadig at mavesår primært opstår ved forkert fodring, det er bare ikke så sort hvidt, for det kan opstå at nærmest alt, og nogle heste vil være mere desponerede end andre - også selvom at de lever under forhold som virkeligt er forebyggende ned til mindste detalje.


  • #4   11. dec 2017 Nej det har jeg nu igen foragelse over. Og kan ikke se hvordan man kan blive det. Hvis man ikke sidder og læser alle de nyeste blade eller sidder og sider om trænning på nettet, eller hold om heste mm. Og ingen personer gør opmærktsom på det nej så kan jeg ikke se det.


    Og man kan sige nu er det utrolig mange måder og mening på og have heste. og hvordan har heste. Så det kan være svært.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   11. dec 2017 og helt ærligt. hvis der ikke er et problem ved den måde man vælger at gøre tingene på, og det derved fungere - hvorfor så ændre på det?

    Hvis sadlen ligger af h til, men hesten går Aller bedst med den sadel, hvorfor så købe en ny?

    eller hvis hesten fungere godt på ren havre, hvorfor så ændre på det?

    Så længe at hesten trives, bliver behandlet hvis nødvendigt, så mener jeg at man har gjort sin pligt som hesteejer.


  • #6   11. dec 2017 Hmmm så vil du blive forarget over mig, jeg ved ikke alt og læser ikke på diverse hestesider ud over hg - jeg er ikke opdateret med den viden man skal have inde for dansk rideforbund - hmm - nej jeg er ikke så nem at forarge, med mindre det er alm viden

  • #8   11. dec 2017 AMT - Det er bestemt ikke et angreb på Maria, dejligt at hun lægger dette emne op, og tager vare på mange artikler om diverse forskning. Forstår overhovedet ikke hvorfor du skulle drage hende ind i det da hun er en af de der virkelig holder sig opdateret!
    Og ja, jeg ved bestemt ej heller alt! Og minimalt om DRF smiley

    Mvh TT


  • #9   11. dec 2017 Altså det kommer meget an på hvad det er og hvad det gør ved hesten. Hvis der er nogle der stadig insisterer på at spiltov og nærmest ingen foldtid, er fint nok for hesten - så kan jeg godt blive forarget.
    Jeg kan da også godt studse over hvis folk bruger et alt for langt bid, eller udelukkende fodrer med halm som grovfoder eller lignende. Men der er faktisk stadig rideskoler der i hvert fald ikke virker opdaterede på ret basal ny viden.
    Det synes jeg da er ærgerligt... Men hvad kan man gøre andet end at prøve at rette fokus på det? smiley


  • #10   11. dec 2017 LM - nej vi kan ikke gøre så meget.. Men jeg har også svært ved at tro at det kun er mig den rykker i når man gang på gang læser om uvidenhed på noget så basalt som at feks.Halm ikke er grovfoder smiley

    Mvh TT


  • #11   11. dec 2017 Det lyder til, at emnet er opstået at noget helt konkret? Men jeg er delvist enig med både AMT og dig, TT.
    Jeg vil nok mere bredt formulere det til, at man som hesteejer skal være åben over for ny viden, når man har med et levende væsen at gøre. Det ér meget subjektivt hvornår man er tilstrækkeligt "opdateret" og hvad man burde vide som hesteejer. Det, der er en selvfølge for dig, er det ikke for en anden.

    Jeg vil jo mene at man skal følge med tiden efterhånden som forskningen og vores videnskab udvikler sig, og det kan man jo godt gøre uden at have abonnement på diverse databaser og blade månedligt. Blot fordi noget fungerer betyder det ikke, at det er hensigtsmæssigt, også selvom der ikke lige er noget eksplicit problem.

    Så ja, jeg er da i grunden enig i, at man skal holde sig nogenlunde ajour med udviklingen i hesteverdenen hvis det er den verden, man beskæftiger sig med (selv på fritidsbasis).


  • #12   11. dec 2017 Ja noget helt andet er så rideskoler og diverse der lever af/tjener på det. Man har valgt en branche og forpligter sig hertil: de skal simpelthen være opdaterede på, hvad der rykker sig inden for hesteverdenen. Det er jo desværre langt fra størstedelen, der er det.

  • #13   11. dec 2017 Funke
    Helt enig - jeg kan simpelthen ikke lide at besøge rideskoler mere da jeg synes de stakkels elevheste ofte lever under kummerlige forhold.. Det er synd, for det er sjældent vildt meget mere der skal til for at ændre forholdene..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   11. dec 2017 Team Tindur: jeg har eller aldrig nævnt at det skulle være et angreb.

    men det emne er et ekstremt godt eksempel på hvordan man kan videregive vigtig viden, for at få så mange opdateret som muligt.

    og derfor forstår jeg ikke din forargelse. du har selv oprettet knap 1500 forum emner, med spørgsmål om ting (og selvfølgelig andet), så der er jo tydeligvis også rigtig mange ting du har styr på - skal folk også forarges over det?


  • #15   11. dec 2017
    Jeg kan ikke blive forarget over at folk gør tingene anderledes end mig.
    Det er mit liv for kort til - så længe folk ikke har heste der direkte misrøgtes med for lange hove, er for tynde mm. så lider hesten teknisk set ingen nød.

    Da jeg selv har en sær pony, er jeg stoppet med og generalisere og sige at " det duer ikke, det må man ikke, det er forkert " osv. - fordi der bare er så mange løsninger på alting.

    Så det der er forkert for den ene, er forkert for den anden.

    Der er mange ting i hesteverdenen der ikke er konkrete fakta på - og verden generelt.

    Det hjælper absolut intet at forarges, at pege fingre eller bombe folk med at de er forkert på den og ikke har fattet en meter - det får ikke nogen over på "ens side" overhovedet. Tværtimod, så skaber det mere afstand.


  • #16   11. dec 2017 Opdateret med hvilken viden? Enig med de andre; så længe hesten trives - intet problem. Men viden er mange ting for mange mennesker, og det vigtigste som forsker er at være åben for at få falsificeret sine hypoteser - hvilket er alt hvad viden er, selv indenfor naturfag. Jeg er sikker på at alle gør det der virker for dem og deres hest, og det bliver først rigtig farligt når man lukker øjnene for information eller råd der afviger fra ens eget fastgroede verdenssyn. Viden kan ikke opstå ved blind gentagelse af resultater, den opstår kun ved at være opsøgende og åben overfor at man ikke altid har ret. Beklager det blev langt, men for mig er det vigtigt at gøre opmærksom på, at viden er dynamisk, ikke statisk smiley

  • #17   11. dec 2017 Det handler overhovedet ikke om hvad jeg mener og synes, det handler om den faktuelle viden vi har fået i hovedet i åresvis. Der er ligeså mange meninger og måder at gøre tingene på som det er heste ejere, men det ændrer ikke på den faktuelle viden smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   11. dec 2017 Team Tindur: men den viden di har inden for nogle områder, er det ikke sikkert en anden rytter har, og omvendt.

  • #19   11. dec 2017
    Snakker vi hestens fordøjelse eller bag lod ting eller hvad snakker vi?

    For nej, hestens mave er ikke bygget til flere kilo stivelse, men Nanna Luthersons studier viser at de godt kan klare x antal kilo - altså er stivelse ikke forfærdenligt. Ligesom der heller ikke er nogen studier der påvirker skader af ridning bag lod heller.

    Hvis det er sådanne ting du tænker på fakta omkring - kom med nogle konkrete eksempler, så er det nok lettere at svare smiley


  • #20   11. dec 2017 Faktuel viden ændrer sig. Alle vidste! At jorden var centrum i universet, man kiggede på planeternes bevægelser, og med et bevægelsesmønster der involverede 40-50 elipser fik man det til at passe med jorden som centrum. Derfor Ockhams Razor - den enkleste forklaring er oftest den rigtige. Og da man ændrede fokus (meget mod kirkens vilje), kunne det forklares med een elipse. Viden er IKKE nagelfast, og det er farligt og meget lidt udviklende at tro det

  • #21   11. dec 2017 AMT - men det er basis viden jeg taler om. Jeg taler ikke om feks hvordan man lærer en hest en galoppiruette.. Det aner jeg intet om.. Jeg forventer ej heller at alle skal vide om hvordan man træner en specifik adfærdsproblem som feks en hest der stormer igennem en spring bane..
    Der jeg mener som minimum at folk bør have viden omkring er fodring, udstyr og røgt og pleje. smiley

    Mvh TT


  • #22   11. dec 2017 Krikken - intet specifikt som sådan, andet end det der er beskrevet ovenfor smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   11. dec 2017 Team Tindur: men der er jo ingen facit på hvad der er nødvendig viden vs. ikke nødvendig viden smiley

    Bare fordi at du syntes noget er nødvendigt, så er det stadig ikke sikkert at andre syntes.

    dit ord er jo ikke ret.


  • #24   11. dec 2017 AMT - Det har jeg ej heller sagt vel!?! smiley
    Men feks så var der et krav fra DRF om rytter mærke.. De besluttede hvad der var "nødvendig" viden. Så burde De danske dyrlæger feks. Kunne gå ind og lave en "nødvendigt at vide for at have hest" regel som alle heste ejere skulle kunne smiley

    Mvh TT


  • #25   11. dec 2017
    Det er ikke nødvendig viden der er i ryttermærker - det er praktiske ting der er en god ting og vide, fx er det en god ting og kende tegnene på kolik, det er ikke nødvendigt.

    " Der jeg mener som minimum at folk bør have viden omkring er fodring, udstyr og røgt og pleje. "

    Men igen hvad skal folk ha' viden om? Hvad er det konkret der er nødvendigt og vide? Alle heste folk ved noget, det er ikke sikkert at hverken du eller jeg er enige - fordi der er så mange måder og gøre tingene på, fordi der ikke er noget fakta på tingene.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   11. dec 2017 Team Tindur: det er sådan Ca. det du siger: Hvad jeg syntes er nødvendig viden, skal alle andre vide.

    Så du mener simpelthen at der skal udarbejde et kørekort til at måtte have hest?


  • #27   11. dec 2017 TT, jeg er ikke sikker på, hvad du mener. Hvordan skulle det foregå helt lavpraktisk? Dyrlægerne kan jo kun give råd ud fra det de er uddannede i, nemlig sygdomme smiley

  • #28   11. dec 2017 Krikken - netop derfor skrev jeg nødvendig i "". Er enig i at der er meget der ikke er nødvendigt.
    AMT - nej det siger jeg ikke! Derfor kom jeg med et forslag til hvem der skulle bestemme hvad der er nødvendigt. For jeg vidste det kort du smed der med "Hvad jeg syntes er nødvendig viden, skal alle andre vide. " ville komme smiley Kørekort.. Tja. Ikke nødvendigvis. Men det kunne være en løsning på en del ting smiley
    Funke - jeg håber da de har sat sig ind i lidt mere... Det har i hvert fald min dyrlæge gjort smiley

    Mvh TT


  • #29   11. dec 2017 TT: hvad er "lidt mere" specifikt ? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   11. dec 2017 Team Tindur: du har noget viden, og den viden mener du alle bør have (omkring fodring, grovfoder mm), er vi enige?

  • #31   11. dec 2017
    Du er nød til at specificere tingene og være mere konkret - ellers er det bare at danse rundt om den varme grød - så er det pænt svært og have en debat, når man ikke aner hvad der snakkes om.


  • #32   11. dec 2017 Funke - I min optik bør en dyrlæge i tillæg til den viden de får når de har taget sin uddannelse, også vide om forebyggelse af mavesår, muk, sur stråle, vide lidt om urter og virkning samt lidt foder forståelse. Og hvad der er styrkende og nedbrydende ridning smiley

    AMT - Den viden jeg har, er ikke unik. Den har (ud fra mit indtryk her inde) Ca 80% af Jer andre HG brugere også smiley selvfølgelig er der variabler da jeg ved noget du ikke ved, og vice versa. Men det er den viden på Ca 80% jeg tænker på. Ikke det der er "unødvendigt"

    Krikken - det er ikke noget specifikt jeg tænker på andet end det jeg har skrevet længere oppe!

    Mvh TT


  • #33   11. dec 2017 Jeg er helt enig i, at fakta er relative, og at vi bør uddanne hinanden, når vi får chancen, i stedet for at fordømme og ryste på hovedet.

    Men hvis man nu f.eks. tog koliksymptomer. Ville I synes, at det var ok at eje en hest uden at kende til de allermest almindelige symptomer på kolik (hesten vil ligge ned/rulle, holder op med at æde/skide, kigger/sparker på maven, sveder)? Hvis man nu havde hesten hjemme hos sig selv, og der ikke lige var andre i nærheden til at hjælpe.

    Jeg må indrømme, at jeg ville blive MEGET forbavset, hvis jeg hørte om en hesteejer, der ikke vidste, hvordan kolik ser ud. Det kan jo lynhurtigt blive farligt og er en superalmindelig sygdom. Hvis man ikke ved, hvad man ser på, så kunne man måske bare tænke "det går nok over, jeg ringer til dyrlægen i morgen" - ligesom vi tit gør med mindre haltheder, en forkølet hest eller lign.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   11. dec 2017 Team Tindur: hvorfor mener du så at folk ex. bør kende til fodring, og ved at halm ikke er grovfoder?

    Det er jo netop DIN mening, og noget som DU mener andre skal vide. også bliver det jo netop "min viden er ret". - ellers var du højst sandsynligt heller ikke blevet forarget.


  • #35   11. dec 2017 Nej AMT! Det er ikke min mening, men fakta!

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   11. dec 2017 Gingerella: næh, jeg ville ikke engang undre mig hvis nogen ikke kendte til det.

    fordi at en syntes at noget viden er "hverdag", er det ikke ensbetydende med at andre gør.


    Det er underligt at man forventer at andre ved noget, bare fordi at man selv gør, og 80%andre også gør - men nogen skal jo være de 20% som knæet viden har på et specifikt område.
    sådan er det ved alle ting.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   11. dec 2017 Team Tindur: at du mener at folk bør vide noget om fodring, har intet med fakta at gøre.

    hvorfor vide noget om fodring, hvis det ikke interessere en, og man benytter en foderkonsulent til at udarbejde foderplaner??

    det kan godt være at du finder en ting vigtigt, men det kan man altså ikke forvente at andre gør.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   11. dec 2017 Men faktum er vel at heste trives, også er ejers viden totalt underordnet, eller?

  • #39   11. dec 2017 I mit eksempel dør hesten, fordi ejeren ikke har den nødvendige basisviden.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   11. dec 2017 Gingerella: men så bør alle læse til dyrlæge, for at kende til alle sygdomme.

    jamen, man kan ikke sige, at fordi en hest kan dø, så skal en person kende til sygdommen.


  • #41   11. dec 2017 Ville du tænke det samme, hvis vi snakkede om børn i stedet for heste?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   11. dec 2017 Gingerella: ja.

    Jeg forventer ikke at forældre ved alt om sygdomme, skader, udvikling, kost mm.

    - det ville da være super fint hvis alle vidste alt, men ret så urealistisk.


  • #43   11. dec 2017 Da jeg var barn i 80’erne var hestehold MEGET forskelligt fra i dag smiley
    På både godt og ondt smiley

    Jeg synes det er SÅ fint, at der er kommet ridemærker, hvor børn lærer at omgåes heste på en mere sikker måde, end den gang jeg første gang stavrede ombord på en stor ollebolle ude på en mark, og “lærte” at ride, nok nærmest udfra devisen om at falder man ikke af, så er det fint smiley De fleste red ud ridehjelm smiley

    Nu har jeg haft omgang med heste i snart 32 år, og jeg laver altså en afslappet blanding af “hvad virker”, “hvad lyder fornuftigt” - og så kombineres det med mine muligheder både fysisk, psykisk og økonomisk.

    Ja jeg tror da gerne på, at heste ikke har godt af at stå på Tom mave i mere end maks 4 timer.....
    Men rent fysisk er jeg altså på arbejde nogle gange fra kl 07-18. Psykisk er jeg opmærksom på at min ene hest en easykeeper, og ikke må bliver “for tyk”. Og økonomisk bruger den anden hest ad lib hø/wrap til at tisse og skide i, når det flåes ud af slowfeederen - og det har jeg ikke råd til.
    Så resultatet er, at hesten får halm ad lib, og så 6 kg hø/wrap ud på folden om morgene - og så må de altså klare sig.
    Det virker til de trives smiley

    Sadelmager - det lyder som om at man bør have en sadelmager ud hver 1/2 år, hvis man ønskerne beholde en sund og rask hest.
    Min erfaring er, at hvis du ved noget om sadler, og hvis din hest ikke er øm/utilfreds med gjordspænding/slårfra i ridning ...... ja så passer sadlen smiley
    Jeg er rent faktisk så “grov” at både Caspian og Pinot går med den samme sadel - og de har haft den siden de blev tilredet.
    Jeg har talt med sadelmager og flere forskellige beridere - og alle ser på mig som om jeg er tosset, når jeg snakker om at få en ny sadel. Hvis det virker så lad være med at gøre noget !

    Havreforskrækkelse - havre er af det “onde”, stivelse bør begrænses....jo ja måske, men der er jo lige så stille kommet artikler om, at havre i alm mængder slet ikke er så dårligt endda.

    Osv osv osv .......

    Jeg må indrømme, at jeg har “ældre venner”, som holder heste på måder, som jeg nok ikke synes er optimalt. Men hestene trives og har det godt.....så det....

    Mine egne heste går på store fold minimum 8 timer om vinteren, 10-14 timer om sommeren, fordi det er godt for dem og bla bla....
    Men når de er i træning hos min berider, så kommer de ude 2-4 timer dagligt på en 20x20 M jordfold - og de trives og virker dejlig afslappede og glade, når man kommer på besøg.

    Jeg ville blive irriteret, hvis nogle ville blande sig i, hvordan jeg passede mine heste - og hvem skulle have “lovhjelmel” til at udøve “det må du og det er godt at gøre hint og dint” - beridere, dyrlæger, smede, BBH trænere, ARR trænere, western, islænder....osv.

    Jeg tror på, at man kun kan få folk til at ændre sig, hvis de har lyst til at ændre sig/ eller straffen er så hård at de ikke tør andet smiley

    Så oplysning er vejen frem - ikke regler og deraf straffe for ikke at følge regler.

    Mvh Charlotte


  • #44   11. dec 2017
    Der er en grund til at folk ind imellem dør - fordi de ikke aner noget som helst om sygdommen fx mæslinger. Så kommer det op i medierne også bliver folk klogere på symptomerne, men der døde folk før vi anede noget om hvad sympotomerne på mæslinger var.

    Jeg forventer ikke at folk aner hvad symptomerne på kolik er - ligesom jeg ikke forventer at folk ved hvad symptomerne på mavesår er.

    Hestefolk derimod er rigtig gode til at spørge hvis de er i tvivl - facebook er her en genialt ting og man kan få råd og evt. kontakte dyrlæge hvis man ikke vidste at det var nødvendigt.
    Også er hestefolk også gode til at fange når deres heste er anderledes, ikke helt som de plejer og at tage hånd om det.


  • #45   11. dec 2017 Folk undlader også at vaccinere deres børn - potentielt er det dødbringende. Omvendt ser andre på det at vaccinen er farlig. Uanset hvad vi gør, så vil vi komme i situationer hvor vi ikke gør det der senere viser sig at være det rigtige smiley derfor argumenterer jeg for åbenhed fremfor dogmer, så længe man er villig til at lære/forandre sine opfattelser kan man blive klogere smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   11. dec 2017 Det eneste jeg faktisk forventer at hesteejere, er at de kender nummeret til dyrlægen, og ringer til denne hvis de er i tvivl om hesten fysiske tilstand, og psykiske i nogle tilfælde. (selvfølgelig før de opretter et emne på hestegalleri)

  • #47   11. dec 2017 Jeg kan da forresten komme med et konkret eksempel:
    Fornylig var der en tråd, hvor nogle sagde at man ikke måtte fjerne klipperen fra en skræmt hest. Rådet gik på at man skulle holde klipperen indtil hesten var rolig. Det fænomen kaldes flooding og det er ret velkendt, ligeså er tillært hjælpeløshed.
    Der er dog stadig mange, som er uvidende om de træningsmetoder de bruger, og jeg kunne da godt tænke mig, at sådan noget blev almen viden for hesteejeren.

    Men om jeg synes det er en pligt? Jeg bryder mig ikke om at skulle tvinge nogen til noget, de alligevel ikke får noget ud af. Så som et slags udvidet obligatorisk ryttermærke synes jeg heller ikke er optimalt. Jeg forstår dog godt hvor du kommer fra, TT; uhensigtsmæssige metoder bliver anbefalet i flæng fordi folk netop ikke søger viden.


  • #48   11. dec 2017
    Men Fünke - der er jo ikke nogen fakta på træning.
    Fordi folk gør det anderledes end man selv gør betyder det jo ikke at det er forkert eller dårligt.

    Vi kan være enige i at det at banke en hest synder og sammen er forkert - men der ligger SÅ mange forskellige måder og træne på/om/med inden man når til det.


  • #50   11. dec 2017 Tak for jeres svar på mit spørgsmål! Det er spændende at høre, hvordan folk forholder sig smiley

    Jeg er ikke selv sådan en, der kan se De Unge Mødre uden at tabe kæben og tænke "Ej nu.."! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #51   11. dec 2017 Gingerella: Det kan jeg heller nu heller ikke. Men de medvirkende i De Unge Mødre, er ofte også på et niveau, hvor De udtaler sig så dumt, at det ikke bare er normal uvidenhed, men nok nærmere mangel på intelligens.

    Det er selvfølgelig også relevant, at tale om i hvilken grad der forekommer uvidenhed. Er det en person med stor viden, men som mangler viden på nogle punkter (ex. om kolik), eller er det en person som knap kan se forskel på en hest og en ko.
    Ved sidst nævnte der tænker jeg også mit..


  • #52   11. dec 2017 Krikken: derfor har jeg helt bevidst ikke skrevet at noget er "rigtigt" eller "forkert", men uhensigtsmæssigt - og ikke fordi at det gøres anderledes end mig, men fordi det ofte har uetiske (og egenlig uønskede) konsekvenser.


  • #53   11. dec 2017
    Men med den formulering har du jo stadig taget stilling til at det er forkert.
    " uhensigtsmæssige metoder bliver anbefalet i flæng fordi folk netop ikke søger viden. "

    Du mener de er uhensigtsmæssige, andre er måske uenige :o). Det har jo ikke noget og gøre med ikke og søge viden - folk kan have valgt og gøre som de gør, fordi de mener det er den bedste måde og gøre det på.


  • #54   11. dec 2017 Uvidenhed vs. mangel på intelligens - det er så et helt nyt emne smiley

    Men du har så også din grænse for, hvornår du begynder at tænke "aaarh, det burde du vist vide, hvis du var normalt begavet" smiley


  • #55   11. dec 2017 Jeg har ikke læst mange af svarene, men min holdning er, at man skal undgå at blande sig for meget i folks måde at holde hest på og ride på. Hvis man ser decideret vanrøgt eller mishandling, så burde man gribe ind (hvilket man vel har pligt til?), ved at kontakte hesteejer/rytter eller politiet, ikke ved at tage en masse billeder/video og smide i facebookgrupper/på hestegalleri som de fleste vælger at gøre (lidt et sidespor, men det er bare interessant hvordan folk oftest prioriterer at lægge forkert behandling af heste på nettet, før de har været i dialog med ansvarlige eller højere magter).

    Jeg er ikke enig i, at man behøver at holde sig opdateret hele tiden. Hvis noget fungerer godt for en og hestene, ser jeg ikke nogen grund til at man skal ændre det fordi der er kommet ny viden.

    Og så synes jeg, at man skal passe på med at bruge alt for meget energi på hvad andre mennesker gør. Man skal huske på, at heste og ridning er en dyr beskæftigelse. Derfor bør man gå udfra, at langt de fleste som holder hest/rider har interesse i at gøre det bedste for deres hest. Det virker ulogisk at betale massere penge på at have hest, men slet ikke have nogen interesse i at hesten trives. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #56   11. dec 2017 Gingerella: Ja, selvfølgelig har jeg en grænse.. Men jeg bliver ikke forarget over "mangler" i folks viden.

    Næh, jeg syntes egentligt at det er ret relevant, at tale om hvor vidt man forarges, over en person der ved en masse, men måske ikke har styr på noget, der for de fleste er normen at vide. Eller om man forarges over en person som har anskaffet sig en hest, som intet ved, og som som er så uintelligent at denne, ikke engang kan se forskel på hoved og hale.

    jeg forstår ikke at man forventer at en der ved rigtig mange ting, skal vide endnu mere. Men jeg kan godt forstå, at man forventer at man er så begavet, at man kun anskaffer sig et dyr, hvis man ved hvad man har med at gøre.


  • #57   11. dec 2017 AMT: Det kan du have ret i smiley
    Undre sig, kan man jo altid, hvis man selv mener, at det er basisviden, men man skal passe på med at dømme uden at se på omstændighederne.


  • #58   11. dec 2017 Krikken - men nu snakker vi hvad der gennem en årrække videnskabeligt er afprøvet og observeret af konsekvenser, ikke "jeg har min holdning" smiley Jeg valgte det som eksempel fordi træningsmetoden bygger på et velkendt og afprøvet fænomen, og altså ikke bare holdninger, så der er noget konkret at vurdere på.

    Og som sagt bryder jeg mig ikke om en checkliste eller obligatorisk kursus, men det var - i tråd med emnet - for at nævne et ellers "alment kendt" område, jeg gerne så flere hesteejere være mere opsøgende omkring.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   11. dec 2017 men så igen, man kan ikke forvente at en ikke-begavet person, skal vide at der følger et vis ansvar, og forpligtigelser med til at have hest (baby, hund what ever).

  • #60   11. dec 2017
    Har du noget link til konsekvenserne ved flooding i forbindelse med fx. klipper nu du selv nævner det? :o)


  • #61   11. dec 2017 Nu er der flere af jer, der skriver at så længe hesten trives, så kan kan gøre hvad man vil, hvilket jo i bund og grund også er fint nok.

    Jeg synes dog ofte at opleve at folk ikke opdager eller eventuelt vil indse at deres heste mistrives. Det er nemmere at se den anden vej og komme med undskyldninger, end at gøre noget ved det.

    Jeg har arbejdet på ridecenter, hvor jeg hver dag så heste, som tydeligt var stressede, men hvor ejerene ikke ville indse det, måske pga uvidenhed, måske pga ligegyldighed.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   11. dec 2017 Guldhesten: Korrekt. Men så trives hesten jo heller ikke smiley



  • #63   11. dec 2017 Det egentlige problem er, efter min mening, at der ikke findes forskning, der passer på alle. Man kan have forskning, der siger en ting, men reaktion fra hesten (eller mennesker) der taler i mod det smiley

    TT nu bemærkede jeg i en anden tråd omkring bid, at du selv skriver at du står med en hest, der ikke responderer positivt, hvis du sætter biddet, som hestemund foreskriver. Men det er jo sådan forskning har vist at biddet skal/bør sidde for at være optimalt, så faktisk går du jo imod hvad andre anser for korrekt viden og nogle ville måske blive forargede over at du “ikke har den korrekte viden”-

    Du må ikke tage det som et angreb, men jeg konstaterer blot at vi alle sidder med en viden, som vi agerer efter, men resultaterne vi opnår er ikke altid, det der stemmer overens med det vi gerne ville have, og så er man nødt til at “gå imod” gængs viden og forskning.

    Jeg har også en veninde, som faktisk helt reelt er ved at dø af betændelse, hvis hun skal opereres. Flere læger har før operation fortalt hende at det ikke er “normalt” og næsten at hun og hendes læge overdrev og selvom, der står i hendes papirer at hun skal have antibiotika i drop inden og under operation, og derefter i lang tid, så har hun været indlagt flere gange i livsfare, fordi de IKKE læser. Det passer ikke ind i gængs forskning at hendes krop reagerer sådan, men det gør hun (hun har været igennem en del operationer, så det er ikke blot 1-2 gange, men nærmere 7-8 gange).

    Man kan anskaffe sig en viden, der passer til ens egen overbevisning og så kan man opdage at der er faktorer, der gør at den viden slet ikke er brugbar.

    Jeg tror på at man ikke kan putte hverken dyr eller mennesker i kasse, vi er alle forskellige og har forskellige forudsætninger, så på samme måde som ikke alle heste trives optimalt på samme foder, tror jeg heller ikke på alle mennesker, trives optimalt på samme foder.

    Det bedste man kan gøre er at se på sine heste, er noget “galt” agerer man efter det, jeg tror på at nogle er mere sarte end andre, men det betyder ikke at de alle skal pakkes ind i vat, hvis det ikke er nødvendigt smiley


  • #64   11. dec 2017 Krikken - hvis du har adgang til PubMed så ligger der en del derinde smiley ikke med klipper, men flooding som metode (og konsekvenser).

  • #65   11. dec 2017
    En hest der stresser er for mig ikke vanrøgt/misrøgt. Altså kan en hest stadig fint trives udover det der lige udløser stressen.

    Hesten kan have pæn huld, pæne hove og generelt ser pæn ud - så kan boksen ligne en bunke møg, den kan stresse i nogle situationer, den kan mangle grovfoder x antal timer, stå på boks i 20 timer om dagen. Det er ikke noget jeg vil blande mig i eller prædike om der er noget forkert eller rigtigt, da det bare er forskellige måder og gøre tingene på.

    Så længe det ikke er en dyreværnssag, så blander jeg mig uden om :o).


  • #66   11. dec 2017 Altså da jeg var barn og have hest der viste jeg intet om kolik. burde jeg så ikke have hest dengang eller hvad,

    Jeg var 14. min hest fik kolik mine forældre var ikke hjemme. ( som derud over INTET viste om heste) Jeg ringede til dyrlægen fortalte om symtomeren. de sagde det nok var kolik og jeg skulle gå med hesten og den ikke måtte lægge sig. og de ville se om de kunne komme hurtigste muligt (kom efter 2 timer) Jeg vader rundt med min hest i de 2 timer. hesten fik dyrlægen kom sig meget hurtig efter noget smertestillende. og lidt olie ind.

    Så lærte jeg noget om det til en anden gang og lånte en bog omkring før dyrlægen kommer eller hvad fuck den hed og læste lidt i den.

    Så nej man behøver ikke vide en skid om kolik eller andet hvis man bare kan finde ud af og ringe op til dyrlægen.


  • #67   11. dec 2017 Pointen er jo netop, at en hest som fx stresser over manglende mad, for lidt foldtid etc jo netop ikke trives, men ofte vil ejeren ikke se det og holder hårdnakket på, at hesten trives udemærket.

  • #68   11. dec 2017 Tja, jeg må indrømme at jeg nok er sådan en der kan vække forargelse hos TT.
    Jeg har redet hest siden jeg var 6 år gammel - haft min egen hest i små 10-11 år af dem.
    Jeg begyndte sidste år at få ansvaret alene for mine heste. Min søster har nemlig flyttet sin trælse traver, så nu står jeg alene med det. Og jeg er ikke blevet rådgivet nok af min søster, for hun har altid klaret tingene.
    Derfor har jeg flere gange stået:

    - Hvordan plejer jeg mit udstyr?
    - Hvor ofte skal hesten tjekkes for orm?
    - Hvor ofte skal sadlen tjekkes? (-konkret eksempel: Hope havde ingen muskler i højre skulder pga. sadlen lagde forkert fortalte fys' som jeg havde ude til hende. Jeg har ikke fået sadlen tilpasset siden vi købte Hope for 2 år siden. Jeg har derfor redet uden sadel siden August 2016 fordi at jeg blev opmærksom på at det var derfor hun ikke ville have noget med sadlen at gøre.)
    - Hvordan tjekker jeg at bidet passer? (Min søster købte et bid str 13,5. Jeg klager over at jeg ikke kan få kontakt til Hope - biddet er mange cm for stort. Jeg har sidenhen købt mig fattig i bid, for at finde et der passer. Str 11,5 er vi nede på.)

    Det er helt basale ting, som jeg står og skal lære som 19 årig, alene af den grund at der er ingen der har lært mig om vigtigheden af de her ting.
    Det eneste mine forældre hjælper med at huske er at hestene skal ha smed hver 12. uge, og at de skal vaccineres hvert år.

    Der er ingen grund til at slå folk der ikke ved sådanne ting i hovedet, vi skal alle lære, og det kan vel ligeså godt være herinde. Jeg lærer blandt andet om hunde via hundegalleri.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #69   11. dec 2017 Guldhesten: Man kan ikke sige at en hest mistrives, fordi at det stresser i momenter.

    Alle heste mistrives i momenter, det kan næppe undgåes.

    For mig at se, så mistrives en hest, hvis den stresser konstant, uanset hvor og hvad den foretager sig.


  • #70   11. dec 2017 Gingerella: eksemplet med kolik er rigtig godt. Dengang jeg var ung var det almen viden at de ikke måtte rulle sig, og at man skulle tvinge dem til st gå. Idag er anbefalingen ofte det modsatte; lad hesten ligge, den er syg og udmattet, og det er hårdere for den at bruge energi på at gå rundt. Viden ændrer sig, men helt enig i, st det er vigtigt at vide hvornår man ikke ved nok - så skal man søge hjælp/input smiley

  • #71   11. dec 2017 Haha - jeg kan se, at jeg har skrevet, at fakta er relative, Inden der går ren Trump i den med "alternative facts", så mente jeg altså viden smiley

  • #72   11. dec 2017 AMT

    Det er jeg så ikke enig i smiley Hvis hesten står inde i fx 20 timer og stresser over det, så vil jeg absolut mene at den mistrives.


  • #73   11. dec 2017 Har man et ansvar for sine dyr?
    Selvfølgelig!

    Er det svært, grænsende til umuligt at passe dyr godt uden viden og indsigt - tjae, det må da være svært.

    Men hvis vi skal være reelle skal vi stå ved, at "man skal lære lige så længe man har en lever"... Og i den forbindelse er sund logik og kildekritik måske en god ting - fordi noget gentages betyder det ikke, at det er rigtigt fordi det er gentaget mange gange - så der er ting som gentages i kildeløse miljøer (fx her) der ikke nødvendigvis er højkvaliter viden. Men det kræver selvindsigt og selvkritik at kunne se forskel.
    Og det skal man kunne se forskel på førend man kritiserer andre.

    Viden er godt.
    Reel viden er bedre - og hvornår har vi det?


  • #74   11. dec 2017 Dr Who - Hvad der er reel viden kommer jo an på om man har et valibelt forskningsresultat smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #75   11. dec 2017 guldhesten: når jeg siger momenter, mener jeg måske 30 min - 1 time. (ret relevant at nævne), ikke hver gang at hesten er inde eller lignende smiley

  • #76   11. dec 2017 Og hvis man skal se forskel på om noget er myte eller viden, kræver det at man kan følge oprindelsen en smule tilbage.

    Det er vi dårlige til her på fx Hestegalleri.
    Ligesom en del journalister er i aviserne.
    Og så kan man ikke sige at genfortalt er synonym med fakta. Men det er genfortælling vi møder.
    Så - vi har alle godt af lidt ydmyghed.


  • #77   11. dec 2017 AMT
    Ah ja okay, det jo noget helt andet, at hesten en gang i mellem i kortere tid af gangen, mener jeg ikke er mistrivsel.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #78   12. dec 2017 guldhesten: kan se at jeg vidst mistolkede "manglende mad", og forstod det som de heste der stresser lidt når der bliver fodre, og de endnu ikke har fået smiley

    derfor min snak om momentvis stress smiley


  • #79   12. dec 2017 Nu har jeg været i hesteverden i over 40 år, og der er sket rigtig mange ting.
    Da jeg startede fik hestene 1 spand hakkede roer og lidt kerne, som kunne være harve/ byg, hø eller frøgræs og alle stod på halm.

    Så kom alt det fancy fuldfoder og det var da fuldstændigt håbløst at fodre med roer….

    Så skulle vi ride med 3 delte bid, så skulle vi ride med tynde bid, så skulle ride med tykke bid, muffebid osv.

    Så jeg oplever at der er mange ”mode” luner, og så går det lige så stille i sig selv igen.

    Derfor tage jeg ”den seneste viden” med et gran salt, og laver ikke straks om på alt fordi at nu skal hesten kun have dit eller dat….

    Jeg putter ny viden på lager, og hvis jeg kommer i situationer, hvor jeg kan have glæde af viden fra mit lager, så opfrisker jeg lidt på det, for at se om det er noget jeg kan bruge.

    Mange ved ikke noget om fodring og pasning, da deres heste stå opstaldet, hvor disse ydelser er incl. Mange kan ikke muge en boks, for det har de aldrig prøvet.

    Vi har alle forskelligt udgangspunkt, men vi har glæden til heste fælles. Vi forsøger alle efter bedste evne at gøre det bedste for vores heste.

    (Min hest går på fold, får efterset sin sadel min en gang om året, går med 3-delt bid, nakkepolstring på trensen, får 12-15kg wrap om dagen, står på træpiller – bare han overlver smiley )


  • #80   12. dec 2017 klogt svar Karin J

  • #81   12. dec 2017 Må indrømme jeg sjældent bliver forarget over hvad folk ikke ved (for hvad jeg synes er åbenlyst er ikke nødvendigvis åbenlyst for andre), jeg kan dog godt undre mig nogle gange at man ikke har sat sig mere ind i tingene eller synes folk beslutninger er mærkelige men det må jo være op til dem da det er deres dyr.

    Hvis jeg endelig skal finde noget hvor jeg kan sige jeg bliver forarget så er det når folk overser (eller måske direkte ser bort fra/ignorere) at deres dyr mistrives. Ikke nødvendigvis at de skal vide hvad der skal gøres for at rette op på det men at man som minimum anerkender der er noget som ikke virker rigtigt med dyret.

    Men igen så der mange niveauer af mistrivsel, hvor jeg nok mere kan leve med noget mistrivsel end andet og der forskellige holdninger til hvornår det er mistrivsel eller det bare en måde at være på for dyret.


Kommentér på:
Ansvar som heste ejer..

Annonce