{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.223 visninger | Oprettet:

Lave karakter - vil i gymnasiet? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke om det her er et dumt spørgsmål, men nu prøver jeg alligevel....

Jeg har fået 02 i de fleste af mine standpunktskaraktere og eftersom jeg overvejer kraftigt at tage i gymnasiet, gør det mig ekstrem vred.. For som jeg har forstået, er det ret svært at komme på gymnasiet med lave karakterer.

Min holdning er - Hvis jeg sætter mig for noget, f.eks. at gennemføre gymnasiet også gør jeg det sgu -.-
Og jeg forstår ikke hvis mine karakterer skal stå i vejen, for at jeg kan gøre noget jeg gerne vil.


Min skolegang har været ret hård og trist, derfor fratager jeg mig meget af mit ansvar for at få de ringe karakterer.


Og heeeelt ærlig, irritere det mig at nogle skal på den måde bedømme mig om jeg er god nok eller ej!

Jeg VED at man får mange lektier i gymnasiet, og jeg ved at det er hårdt!

Men i projektopgaven i 9. klasse fik jeg 12, og det viser jo bare at jeg er god til at arbejde med noget jeg sætter mig for!

- Undskyld hvis jeg er et brokkehoved, men kan det være rigtigt??? :s


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lave karakter - vil i gymnasiet?
  • #3   4. jan 2011
    De vælger IKKE efter karaktere. Eller de må egentligt ikke.
    Og når man tilmelder sig gymnasiet så har man jo ikke afsluttet 9klasse så ens karaktere der kan være ret ligemeget.

    På mit gymnasium kommer det an på hvor langt væk fra man kommer fra og hvilke linjer man søger ind på, dem der bor tættest bliver optaget først.
    Karakterblad havde alle med men vi blev fortalt at det brugte de ikke mere.

    Den der skal sige ok for at du starter på gym er din uddannelsesvejleder der også hjælper med tilmeldingen til gymnasiet og andet uddannelser. Slf. kan han ikke stoppe dig men snakke med forældre osv. om evt. andre idéer han syntes er bedre.

    Gode karaktere er heller ikke = man klare sig godt i gymnasiet. Det handler om indsatsen. Går i 2g og jeg laver ingenting.
    At score højt i folkeskolen er nemt så det gjorde jeg også - men har få 7 taller nu og er dumpet i matematik og NV ( NV tæller dog ikke ).


  • #4   4. jan 2011 hmm det de mener med det er jo at niveauet bliver skruet op, så er du fagligt ustabil kan det hurtigt blive en nedtur for dig. og ingen kan forbyde dig at komme ind. din skole kan indstille dig til prøve, og så skal du til en prøve der ude, men ellers ikke. men vil nok sige at personligt og sån ville jeg tage et år inden gymnasiet hvis du er fagligt svag og så knokle med det, for det nytter ikke noget på gymnasiet, selv går jeg i 1.g nu så jeg ved da lidt om hvordan det er at starte på gym

  • #5   4. jan 2011 Anne - tak! Er glad for du skriver at hvis jeg VIL, så kommer JEG det!
    Krikken - Også tak til dig.

    Jeg går i 10. klasse på efterskole, men her har jeg ikke fået andet end de 02'er i standpunkt. smiley


  • #6   4. jan 2011 hmm hvad fik du i 9. og hvis du vil kan du helt sikkert, og så må du prøve at knokle næste halve år

  • #7   4. jan 2011 Dine lærere kan godt melde dig som ikke-gymnasieegnet, og så er de top til det enkelte gymnasium om du skal til optagelselsesprøve så de kan vurdere om de vil have dig ind. Langt de fleste der søger ind på gymnasiet kommer dog ind.

    Gymnasiet ER meget hårdere, men det er også en meget anden måde der bliver undervist på og givet lektier for. Jeg kunne meget bedre li' gymnasiet end folkeskolen rent undervisningsmæssigt, fordi man får nogle bedre og mere kompetente lærere. Fx var jeg virkelig dårlig til matematik i folkeskolen og hadede det. I gymnasiet kæmpede jeg virkelig for det, fordi jeg ville bevise overfor mig selv, at jeg godt kunne. Endte med at få 12 til eksamen. Det var virkelig en sejr!
    Så hvis det er noget du vil, og er klar til det, så skal du selvfølgelig bare gøre det. Men hvis du tror, du stadig har det svært (jf., du siger, du har haft en hårdt år) så skal du måske vente et år mere??


  • #8   4. jan 2011 Prøver alt, hvad jeg kan. smiley


  • #9   4. jan 2011 Jeg er selv droppet ud af gymnasiet efter et halvt år.

    Jeg var top-elev i folkeskolen, 12 i dansk, engelsk, 10 i resten.

    Da jeg kom på gym dumpede jeg i flere fag, og var ved at gå ned med en depression.

    Men hvis man vil, så kan man, - jeg ville ikke.



  • #10   4. jan 2011 Du skal jo have et gennemsnit på, jeg mener, 6,?? for at komme direkte på gym, ellers kan du stille til optagelsesprøve, eller tage en 10. klasse og forsøge at forbedre dine karakterer.
    At det kræver et vist karaktergennemsnit, er jo kun bestemt for ikke at skuffe og spilde elevers tid, da de har en fornemmelse og erfaring med, at elever der i folkeskolen får forholdsvis lave karakterer, dumper ud på gymnasie. De siger at man helst skal have mindst 7 over hele linjen, får man 4 i enkelte fag, kan det lige gå, hvis det ikke bliver ens linjefag.
    Jeg mener at man altid selv har et ansvar for hvilke karakterer man ender op med, man får ikke 02 uden grund, jeg synes du skulle spørge dine lærere om, hvad du kan gøre bedre for at hæve karaktererne, er sikker på at de ikke bare har "set sig gale på dig".


  • #11   4. jan 2011 Du må bare give det en ekstra skalle og så sige en masse i timerne, det går de virkelig meget op i på gymnasiet smiley sørg for at lave alle dine ting, så der ikke er noget at komme efter der. Dine lære kan som tidligere sagt godt sige at du ikke er egnet, og så er det op til gymnasiet om de vil tage dig ind, jeg kender et par stykker der kom til en samtale og en prøve og så kom de ind alligevel smiley

  • #12   4. jan 2011
    Du SKAL ikke have et gennemsnit - det er bare et anbefalet snit.
    Du skal have afsluttet en række fag.

    Man kan intet finde om krav om snit ved søgning på google.
    Som sagt så kender gymnasiet heller ikke ens snit når de får ens tilmeldning og laver klasserne.


  • #13   4. jan 2011
    Optagelseskrav til STX er disse:
    Optagelseskrav til det almene gymnasium (stx)


    Du kan optages umiddelbart efter afslutningen
    af 9. eller 10. klasse
    Du skal have aflagt folkeskolens obligatoriske afgangsprøver
    efter folkeskolens regler herom
    Du skal have modtaget 2-4 års prøveforberedende
    undervisning i fransk eller tysk
    Hvis du går i 10. klasse, skal du mindst modtage undervisning
    og aflægge prøve i dansk, engelsk og matematik
    Din uddannelsesplan skal være godkendt
    med henblik på optagelse i gymnasiet

    Dvs. ingen snit kræves.


  • #14   4. jan 2011 fra 0. - 7. blev jeg svigtet af lærerne, først da jeg skiftede skole i 7 klasse, lærte jeg omkring 4 års pensum. Karakterer siger mere om læreren end eleven! Hvis lærere kan undervise ordentligt, ville alle elever jo være lige gode! Jeg er så vred over det svigt jeg oplevede, for hvordan i h*****.. Er jeg så bare en taber nu, fordi mine lærere ikke kunne finde ud af at undervise mig nu? -.-

  • #15   4. jan 2011 Aaargh Nanna den holder ikke helt den der.. Hvis en lærer er skide god betyder det ikke at der ikke vil sidde nogen enkelte i klassen og ikke selv gide osv, min klasse får sådan i det store hele gode karakter, undtagen 3-4 stykker som virkleig er ligeglad med skolen og gider ingenting, og der er jo forskel på folks indlæring så selvom læren er pisse god for 3/4 dele af klassen så kan den sidste fjerdedel godt være dårlig eller mindre god smiley

  • #16   4. jan 2011 Krikken: Okay, mener jeg bare at have hørt, men du har ret smiley

    Nanna: Jeg har aldrig sagt noget om at nogle er tabere, jeg mener bare at man under alle omstændigheder selv har et ansvar og kan gøre noget ved det.
    Der er selvfølgelig ikke noget at gøre ved det nu, men på de 8 år, kunne man så ikke have sagt fra noget før?
    Synes du skulle få en snak med dine lærere evt. sammen med dine forældre, for at høre hvad du kan forbedre, og så bede lærerne om at være opmærksom på dig, så du kan få vist at du også er engageret, og så evt. få noget ekstraundervisning.
    Det er der et par stykker der får i min klasse, og de er rigtig glade for det. Det kunne muligvis også være en mulighed for dig, hvis din klasse kan få tildelt det? Hos os foregår det sådan, at 3-5 elever får en ekstra lærer i nogle timer, og så sidder de selv og arbejder udenfor, så de har mere tid med læreren.

    Ellers synes jeg da du skal tage et 10. klasse år, så har du jo mere tid til at rette op på det "forsømte", så at sige, og får nye lærere og en frisk start.


  • #17   4. jan 2011 Gymnasiet handler også meget om at virkelig ville det. Hvis du virkelig har viljen skal du nok klare det, hvis du synes du har en god forståelse for fagene, selvom du ikke får gode karaktere.
    Men prøv at tage 10. klasse og giv den en skalle, og se om du kan gøre noget ved karakterene.
    (men du kan godt komme i gymnasiet selvom du ender med et elendigt gennemsnit, de vælger ikke ud af karakere, men om dine lærere erklærer dig egnet eller ikke egnet, hvis du ikke er egnet, skal du til optagelsesprøve)


  • #18   4. jan 2011
    Lærer kan meget - men ikke alt.
    Min lærer på min 2 skole kæmpede for at jeg skulle lære matematik og prøvede på alle tænkelige måder at hjælpe. Det fes bare ikke ind.
    Men credit for hendes prøven skal hun ha.


  • #19   4. jan 2011 Hvis ikke du skal bruge gymnasiet til noget specifikt vil jeg ikke kæmpe mig igennem med chance for at knække nakken, og har også den holdning som andre at man selv er ansvarlig for ens karakter udelukkende.

    Du skal også spørge dig selv om du bare vil gennemfører eller om du skal bruge det til noget. Mange af dem jeg gik i klasse med (afsluttede i sommers med biologi/mantematik/kemi som hovedfag) trak kun lige røven over vandskorpen dvs. bestået på gennemsnitttet, og hvis det er svært at udnytte sådan en karakter til videregående uddannelse på UNi.

    Man skal virkelig være skoleglad og have gå på mod, hvis man lader sig slå ud af et enkelt slag i nakken er det ikke det gymnasiet man skal tage, for det giver slag.

    Hvis du har mod på det og overvejet tingene synes jeg du kan prøve, ellers prøv at snakke med en studie vejleder.

    Held og lykke


  • #20   4. jan 2011 Hvis dit niveau ligger på de karakterer der, bliver det meget svært for dig at klare dig i gymnasiet tror jeg. Hvis en lærer giver dig 02, kan man jo ikke ligge på 10 eller 12, altså så ligger man jo dernede af. Du må endelig ikke misforstå det, for det er ikke negativt ment, men et er virkelig hårdt, og det er altså noget sværere end folkeskolen på gymnasiet.

    Der hvor jeg går, kender jeg altså flere som ikke kom ind, fordi deres karakterer simpelthen ikke var gode nok. Dog er der også utrolig mange 1.g'er i år, i forhold til ellers, så det kan godt have noget med det at gøre.

    Hvis du giver den en ordentlig skalle nu, og virkelig har viljen, kan du sikkert godt komme ind. Det er i hvert fald forsøget værd! smiley


  • #21   4. jan 2011 Line V - Jamen, før 7. klasse anede jeg da ikke at skolen var vigtig -.- mine lærer og eleverne var onde, jeg blev mobbet og alle de ting. Tro mig, så er man sgu RET ligeglad med det faglige! .. Og som sagt, i 7. da jeg flyttede skole. Fik jeg nogle lærere der formodede at lære mig omkring 4 års pensum, selvom jeg var røvligeglad med skolen, holdte mig fast, hjalp mig og det HELT modsatte af at svigte mig. Min mor er tidligere lærer, og har sagt at de var nogle RIGTIG gode lærer. Det var de sgu også, og er godt klar over at jeg ikke kommer til at opleve særlig mange som dem mere.. Tror man skal have oplevet de ting jeg har oplevet, for at forstå mig på det område.

    RORK - Jeg går i 10. på en efterskole! Og prøver så godt jeg kan at blive bedre, det var i 9. klasse jeg havde en projektopgave og fik 12. Da jeg skiftede skole startede jeg med -3 og sluttede med 4 (tæt på syv) i matematik, og det er noget jeg er rigtig stolt over. Og på den her efterskole er der desværre ikke ekstraundervisning. i 8. og 9. gik til ekstra engelsk i fritiden (på ungdomsskolen) og fik meget rigtig meget ud af det! :-). Det kan være rigtig fedt at have!


  • #26   5. jan 2011 SRA - Det var rigtig fedt sagt! For ja, jeg er sgu blevet vant til at når jeg får 4 eller 7, bliver jeg SÅ glad! Jeg kæmper rigtig meget og jeg har også en mor som hjælper og støtter mig rigtig meget!

    emma&freja - Ja, det kan jeg jo overveje for lige pt. fik jeg faktisk bedre karakterer i 9. end jeg gør nu!

    Biologist.. - Ja, men jeg gider ikke have folk skal udelukke mig fordi nogle valgte at svigte mig! Det synes jeg kraftedme er for ledt!

    Louise s - Tak for din forståelse! smiley


  • #27   5. jan 2011 folkeskolen kan mange steder være en joke! smiley jeg gik selv ud af gym sidste år og jeg har da flere gange fortrudt at jeg ikke tog et år inden, enten i 10 eller noget andet - egentelig ikke fordi jeg fagligt havde problemer, men fordi jeg rent mentalt godt kunne have brugt en pause smiley

    og gym er virkelig en omvæltning fra folkeren! niveauet er højere og undervisningen er meget anderledes! og der er meget mere selvstendigt og hjemmearbejde...

    men hvis dig gennemsnit er 02 nu vil du virkelig få et chok når du kommer på gym.. men hvis du siger at du 'kan hvad du vil' så sig til dig selv at du vil forbedre dine karaktere nu - og så evt lav en aftale med din studievejleder,,, og tag evt en snak med dine lærere (ofte giver det også et plus bare at tilkendegive at man er indstillet til at forbedre sig) om hvad du kan gøre*/mangler for at få bedre karaktere smiley

    og ellers er gym jo ikke den eneste videregående ungdomsuddannelse smiley


  • #29   5. jan 2011 Sabine - ja, kan godt se hvad du mener.

    Alica - tak for opbakningen! Det hjælper smiley

    Jacqueline Tversted - Jeg går jo på efterskole i 10. klasse, men har taget engelsk og fysik på 9. klasse's niveau, også kan man ikke det.. smiley Så det er desværre ikke en mulighed!


  • Dejla D
    Dejla D Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #30   5. apr 2016 Det første karakterblad skulle sendes ind på gymnasiet, og der havde jeg et snit på 6. (Desuden er jeg vurderet uddannelsesparat)
    Det næste karakterblad fik jeg 7,7 - Har det nogen betydning? Er det sikkert, at jeg kan komme ind på gymnasiet?


  • #31   6. apr 2016 Mit bedste bud er at tage 10. om igen for at rette lidt op på det forsømte og MEGET gerne en skole der har niveau opdeling smiley

  • Dejla D
    Dejla D Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #32   6. apr 2016 Hvad mener du med at jeg skal tage 10. Om igen?

  • #33   6. apr 2016 Hvis du går i 10. i år kan du sagtens tage 10. igen næste år hvis du er under 18 ved skolestart.

Kommentér på:
Lave karakter - vil i gymnasiet?

Annonce