{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.082 visninger | Oprettet:

gennemgang af digt? {{forumTopicSubject}}

jeg har skrevet en gennemgang af et digt :') vil bare lige høre hvad i synes om det, og hvad jeg muligvis kan gøre bedre

dette er digtet

Det døende Barn

Moder, jeg er træt, nu vil jeg sove,
Lad mig ved dit Hjerte slumre ind;
Græd dog ei det maa Du først mig love,
Thi Din Taare brænder paa min Kind.
Her er koldt og ude Stormen truer,
Men i Drømme, der er Alt saa smukt,
Og de søde Englebørn jeg skuer
Naar jeg har det trætte Øie lukt.

Moder, seer Du Englen ved min Side?
Hører Du den deilige Musik?
See, han har to Vinger smukke hvide,
Dem han sikkert af vor Herre fik;
Grønt og Guult og Rødt for Øiet svæver
Det er Blomster Engelen udstrøer!
Faaer jeg ogsaa Vinger mens jeg lever,
Eller, Moder, faaer jeg naar jeg døer?

Hvorfor trykker saa Du mine Hænder?
Hvorfor lægger Du din Kind til min?
Den er vaad, og dog som Ild den brænder,
Moder, jeg vil altid være din!
Men saa maa Du ikke længer sukke,
Græder Du, saa græder jeg med Dig,
O, jeg er saa træt! – maa Øiet lukke –
– Moder – see! nu kysser Englen mig!


opgaven:

Gennemgang af ”det døende barn”
Præsentation
- H.C. Andersen
- Det døende barn
- 1827
Genre
Det er en blanding mellem et episk og et lyrisk digt, fordi at det fortæller en historie men samtidig rimer det, og der beskrives en masse følelser.
Referat
- Sorg, død, tristhed og følelser
- Det handler om et lille barn, i starten ved man ikke noget om, at det er et døende barn, i anden strofe begynder man, at høre om at barnet er ved at dø, fordi det siger ”moder, seer du englen ved min side?”, i 3 strofe hører man så om, at nu dør barnet, det ved man fordi, at det siger ” o, jeg er så træt, øjet må lukke” altså det betyder barnet lukker øjet for ikke at åbne det igen.
- Jeg syntes der er en tredeling i digtet, fordi man i første strofe hører om at barnet sidder ved moderen, i anden strofer svæver han mellem liv og død, i tredje strofe er barnet så død, man det ligger stadig ved sin moder.
Personkarakteristik / fortællerforhold
- Der er et lille barn, som er døende, det barn siger meget om at hans mor ikke må græde. Det virker på en måde lidt bange for at dø, men alligevel ikke, det virker mere som om at det er moderen der er mest bange. Moderen virker meget ked af det over at barnet skal dø, men det kan man jo godt forstå det er jo hendes et og alt, der ligger der og er ved at dø. Derudover virker det som om, at det er barnet det trøster moderen. Derudover er der en symbiose mellem barn og moder, fordi at lige meget hvad der sker, vil barnet altid tilhøre moderens hjerte.
- Det lyriske jeg er barnet, fordi man hører om hvad der ser og tænker.
Miljø
- Det forgår nok hjemme ved barnets seng, det virker som et meget trist miljø. Det virker også som om at det er et meget fattigt miljø, de bor i, fordi at man hører at barnet er døende.
Sprog
- Sproget er meget høj stil, fordi det er et meget gammeldags sprog, som gør at det kan være lidt svært at forstår, derudover bruges der slet ikke slang eller fremmedord, netop fordi det er høj stil.
- Digtet er skrevet i nutid, det vil sige, at det er noget, der forgår nu og her.
- I digtet er der både mange denotationer og konnotationer, det kan man se ved at man direkte ud fra teksten kan læse hvad der strå, men digtet giver også rigtig mange associationer.
- i digtet er der krydsrim, altså 1-3 2-4, jeg syntes at det giver en rigtig god effekt, da det på den måde ikke kommer til at lyde barnligt, men alligevel kommer man til at tænke på at det skal forstiller at det er et barn det siger det.

Billedsprog
- der er ikke rigtigt noget billedsprog i digtet, men alligevel er det lidt.
 Den er våd, og dog som ild den brænder
 Thi din tåre brænder på min kind
- Derudover er det nogle symboler i
 Englen, som symboliserer fred, kristendom og den kan også symbolisere den menneskelige ånd, som den gør i teksten
 Hjerte, der symboliserer kærlighed

Fortolkning
- Digtet udtrykker et lille barn som er døende, men som siger til sin moder at hun ikke må græde fordi, græder hun, græder barnet. Jeg synes at englene passer rigtig godt, ind fordi det får på en meget dyster stemning frem, men alligevel ikke. De engle, er der jo for at hjælpe barnet, det vil jo hjælpe det med at få det bedre.
- Jeg syntes at budskabet er rigtig godt, fordi at det ligesom barnet som det er ved at dø, men det er moderen der er mest bange. Derudover synes jeg det er rigtig godt, han får englene ind på den måde som han gør.
Vurdering
- Jeg synes at det er et rigtig godt, fordi det får mig virkelig til at tænke over tingene, det får mig også til at tænke på at der faktisk er nogle som oplever dette, det må da være forfærdeligt. Bare ved at jeg læser digtet bliver jeg helt trist.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gennemgang af digt?
Kommentér på:
gennemgang af digt?

Annonce