{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

"Ustyrlig" fra jorden. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået part på en lækker welsh cob hest på 152, som udemærket ved hvor stærk han er.
Fra ryggen er han en engel, men fra jorden er det en anden sag.
Han er ikke så gammel og bliver hurtigt skræmt, og det er bare ikke en god kombi med stædighed.
Så mit spørgsmål til jer er, hvordan jeg skal træne ham fra jorden til at lytte til mig, og at jeg bestemmer med meninger fra ham selvfølgelig?
For en uge siden, ville han bare hen og græsse, og så var jeg pludselig meget lille og havde ingen indflydelse, men da han så blev ret skræmt af et grantræ, så blev det lige pludseligt farligt.
Så hvad gør I?
Han lystre fint med bid fra jorden, men ikke grime.
Kunne rebgrime være en god ting?
Er åben for ideer smiley


Kommentarer på:  "Ustyrlig" fra jorden.
  • #2   16. feb 2014 Det kan være så svært at forklarer når man ikke har set hest og dig sammen. Omvendt betaler jeg mig fra at lære det og forbedre mig. Så vil jeg da klart anbefale. At ride og kommunikere fra ryggen er vigtigt i vores rideverden men at betale for undervisning så vi kan håndtere fra jorden er lige så vigtig hvis. Ikke mere vigtig. Hesten skal lære at respektere dig. Og samtidig skal han stole på dig og lytte til dig. Du må aldrig trække om kap med hesten, som det lyder til i har gjort her hen mod græsset. Så kan man svinge rebet bakke hesten få fokus på dig. Og vær sikker på du aldrig træner heste på tom mave, da du jo så opfordre til problemer. Gør det så nemt for jer at samarbejde som muligt. Godbidder syntes jeg er godt. Men igen med måde, så hesten ikke brager ind til dig, uden du invitere. Det ikke noget man lige lærer på 5 min. Hvis det er en part ville jeg starte med at få ejer til at vise hvordan hun løser det. Og ikke mindst lyt hendes ord hun bruger og se hendes kropssprog. Fødder skuldre øjne osv hesten ser det hele smiley

  • #3   16. feb 2014 Jeg ville nok ikke dele godbidder ud på sådan et tidspunkt. Man risikerer at rose ham for det forkerte, eller lære den at tigge.
    Istedet ville jeg nok tage en pisk med ud at gå. Nu tænker jeg nok mest på det der græsningsproblem, for ville bestemt ikke straffe ham for at blive bange. Der må man ligesom bare prøve at berolige ham.
    Men når han begynder at tage hovedet ned, så hiv det op og hvis du ikke kan, så dask ham lidt i siden med pisken til han lystrer. Det er bare ikke iorden at ignorere dig og græsse når du går med ham.
    Held og lykke smiley


  • #5   16. feb 2014
    Jeg har succes med godbidder :o). Syntes de er super gode til at få hestens fokus, den er opmærksom på ens næste move fordi den er motiveret for og få godbidden.
    Så med dem kan man distrahere hesten men også holde dens fokus.

    Har haft brugt dem i forbindelse med stopøvelser, en hest der måske er lidt nervøs og utryg og derfor gerne vil mase fremmad og ikke lige er til at holde ellers.
    Men med godbidder så er hesten meget mere opmærksom på at få fat i den godbid og stopper derfor når man beder den om det, end på og være bange og glemmer at den måske er gået 20 meter hjemme fra.


  • #6   16. feb 2014 Prøv at google "de 7 lege"
    dels vil du kunne lærer noget nyttigt og dels er det sjovt for både hest og menneske

    I min verden hører mad og træning slet ikke sammen. Mad (alt mad/godbidder mm) hører kun hjemme i krybben.
    Fordi hesten skal ikke forbinde det med at skulle lave noget med mad = hænder. For det du får ud af det er at hesten vil forsøge at bide dig hvis du ikke lige har nogle godbidder, hvis den syntes at det er tiden.
    Ros den og klap den. En hest er ikke dum og vil godt kunne forstå meningen af ros, på samme måde som med godbidder.
    Det lærte min hms træner mig. Jeg har dog aldrig brugt det. syntes at heste hurtigt forbinder hænder med mad, og dermed også kommer til at bide.


  • #7   16. feb 2014
    En hest der bider en for at få godbidder, er en hest man selv har belønnet for og tigge :o) Heste der tigger, er folk der ikke har timet signalerne ordentligt og indlært forkert adfærd selv - bevist eller ej.

    Og nej, ikke alle heste forstår at klap er = ros, overhovedet. Min fatter bjælle af det fx. og har heller intet godt klø sted man kan bruge.


  • #8   16. feb 2014 Nu betyder pisk jo ikke trist hest. Og jeg har da heller ikke sagt at hun skal skræmme den med pisken.
    Hvis en hest bliver skræmt eller ked af at få et dask i siden, så er det da en "svag" hest, om man så må sige.


  • #9   16. feb 2014
    Næ, ikke en svag hest - bare en hest der er følsom og ikke fan af store bevægelser :o). Hvis du klapper til min, så får du absolut intet ud af det. Straf løser intet der overhovedet, især ikke hvis hun er skræmt så får man bare en hest der er endnu mere skræmt, fordi man lige har påført den ubehag = fortalt hesten at situationen er ubehagelig.

    Klappede man hende en i hovedet, så havde jeg en hovedsky hest den næste uge.


  • #10   16. feb 2014 De fleste heste jeg kender farer da ikke op over et lille klap med pisken. Tværtimod. De lystrer pænt efter et lille klap smiley

  • #12   16. feb 2014
    Så det godt mit dyr ikke er dit ;o)


  • #13   16. feb 2014 Kom nu lige ned på jorden igen i to og tag glorien af.
    Der er ikke noget farligt eller ødelæggende ved et lille klap med en pisk. Det har man gjort i generationer.


  • #14   16. feb 2014
    Man har også slået børn, kigget på sorte folk i zoo og fodret med havre i store stimer og lidt hø - men hey, vi er kommet videre ;o).

    Pudser ingen glorie, foretrækker bare at undgå og straffe hesten så længe den ikke er livsfarlig og situationen kan klares på andre måder. Især hvis man har en hest, der ikke reagere særligt positivt på straf, men bedre på ros og positiv forstærkning :o)


  • #15   16. feb 2014 Ok krikken. Som om hesteopdragelse kan sammenlignes med børneopdragelse på nogen måde. Og hvem siger at der er en straf?

  • #16   17. feb 2014
    Vil kalde det en straf når man klapper til hesten med en pisk, som hvis man klapper til den med en hånd når det er med den mening at korrigere hesten adfærd/får den til at stoppe/straffe den :o).

    Du forstår vist ikke helt. Meningen med sammenligningen var at vi gjorde en masse ting for 50 år siden - men at vi da er blevet klogere og har udviklet os og hurra for det :o).


  • #18   17. feb 2014 Krikken jeg kan ikke se at vi har udviklet os specielt meget. Der er da tons vis af ryttere der stadig rider efter de "gamle metoder".
    Jeg vil ikke sig at det behøver at være straf. Hvis du sidder og snakker med nogen der så falder i staver fx og du så puffer til dem med albuen er det så også en straf?

    Totten igen vil jeg sige at børneopdragelse er langt væk fra dette emne. Og jeg synes ikke alle skulle rende rundt og lege at deres heste var hunde, ride dem i ingenting og behandle dem som børn (som i jo så fint perspektiverer til).
    Jeg siger ikke at jeg tæver min hest, men i kan da ikke mene at et lille dask med pisken betyder straf, skræmte heste og dårlig adfærd, for så er der da noget i har misforstået.


  • #19   17. feb 2014 Jeg kan da så fortælle min hest er bange for pisken! Og han er bestemt ikke svag!

  • #21   17. feb 2014 Jeg ville også bruge godbidder. Måske gøre det sådan at når han maser frem, beder du ham om at bakke og godbid når han bakker. Giv ham godbidden ved jorden eller bringen hver gang, så maser han ikke for at få godbidden. Hvis man bare giver godbidder ud af det blå fordi hesten ser sød ud, vil man få en hest der ikke forstår hvornår godbidsautomaten virker og derfor kan finde på at bide. Hvis man timer det helt rigtigt og lærer hesten at den får en godbid ved korrekt udført øvelse, vil de fleste heste ikke tigge e.l. Til gengæld vil de være opmærksomme på træneren.
    Hvis godbidder så slet ikke er en mulighed ville jeg trække ham i trensen til han har lært at gå pænt ved siden af. Alternativt ville jeg foretrække en kapsun fremfor rebgrimen.


  • #22   17. feb 2014 Nu kan jeg selv welsh cobs så kender racen ret godt. Det hedder tit hård kærlighed med dem.. nemlig at du skal være bestemt og kontant uden og og være ond med hesten eller tæske den. Men du bliver nød til og sætte dig lidt igennem da de nogle godt bare kan finde ud af og tromle en ned ellers.
    Og har selv haft en 3 års som kunne være en trumle starten. Og jeg måtte simpelthen bare satte mig igennem til hende.. Hun fik en rebgrime på nå jeg gik tur med hende og i det hele taget trænede for jorden fordi hun repekterede trykket fra rebgrimen noget mere end en normal grime.

    Nu bruger jeg sjældent pisk til mine heste og forstå slet ikke folk som har behov for at gå tur med deres heste med en også vidre..

    hvis hesten er helt i hampen bruger jeg anden af træktovet lige til og daske hesten en med hvis der er noget.

    men jah nu her lidt over et år efter har en en super dejlig welsh cob hoppe som stadig godt kan have sine egne meninger om tingene men hun trumler ikke mig ned men respektere mig og mit rum. hun er super sød og gå med og at læsse og vi har været til et par shows hvor hun bare var SÅ sød og dygtig og jeg endda blev nomineret til best handler.
    Den første gang jeg trænet med og mønstre min hoppe der gad hun ikke den vej jeg ville så hun maste mig bare ved og løbe skråt ind i mig og trådte på min fod og brækkede min lille to ( hvad hun også havde gjort nogle måneder før!! ) Jeg måtte så ind og hente min show pisk (ikke som en normal pisk og ikke en man kan slå hesten med ) Da jeg så trænede igen skulle hun til det engang til hvor jeg skyndte mig og række piske ud i lang arm op i hendes hovedhøjde så fandt damen ud af efter et par omgange at man altså ikke bare kunne skride hvis man havde lyst.

    Så jah kort og kontant men ikke ens betydne med man skal slå eller gøre alt muligt mærkeligt andet..
    Derud over giver jeg aldrig godbider til mine hest kun nogle gange for hyggens skyld men aldrig i form af trænning eller andet.. ser for man heste som så ikke kan styrer sig og derved bider ud og andet for at få de godbider..


  • #23   17. feb 2014 Jeg ville ikke bruge mange godbidder, og ikke pisk. Jeg ville få fat i en Dually grime i hestens størrelse, og træne med Monty Roberts metoder, som får hesten til at se dig som leder, uden at bruge brutale metoder. Godbidder frarådes, da hesten bliver rost, når den lytter via grimen. Den har hjulpet på vores, og giver en eksemplarisk hest. Jeg kan nu heller ikke bruge godbidder, da min hest tror jeg har nogle hver gang, og nogle gange er han begyndt at nappe efter længere tid med godbidder fra hånden smiley

  • #24   17. feb 2014
    Netop Birkelund, som du skriver de BURDE have styr på det.

    Men bare fordi man er proff og underviser betyder det ikke man har.

    Og Mette, nej det er ikke straf. Men i den forbindelse du ville bruge pisken til hesten, der kalder jeg det straf.


  • #25   17. feb 2014 Okay, nu har jeg selv stået i en situation hvor jeg brugte pisk, og det har ikke fået hende til at miste tilliden til mig. Derudover synes jeg overhovedet heller ikke at det er en straf.
    Jeg skulle trække min hest på fold og folden er mega mudret. Hun stopper stædigt da hun ikke ville ud på folden. Jeg kunne hive og trække i hende så meget jeg ville. Men tog jeg en pisk/et tov og dasker hende på bagparten lytter hun straks til mine signaler.


  • #26   18. feb 2014 Tak for hjælpen alle sammen, tror ikke pisken er den ideale metode for ham her.
    generelt ungheste tror jeg ikke er en god blanding med pisken og nervøsitet.
    men alt med måde selvfølgelig.
    Det eneste er, hvis jeg går med hovedtøj med bid, så går han helt fint.
    Kun hvis han keder sig meget kan han finde på at trække mod græsset, men det er ikke svært at få ham på andre tanker.
    Han har det med at blive lidt " aggressiv" når han ikke ved hvad han skal og man har godbidder foran ham.
    Så tror også det er en masse træning, da han generalt bare ikke er så god fra jorden af.. Lidt en ego centreret hest jeg har fået mig smiley


Kommentér på:
"Ustyrlig" fra jorden.

Annonce