{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.339 visninger | Oprettet:

Galop- Styrke og balance {{forumTopicSubject}}

Jeg har et problem med min den gamle(19 år). Hans styrke og balance er helt elendig i galop. Når jeg laver et anspring, kan vi galopere en volte(det gør jeg, for ellers løber han med mig) og så mister jeg kontrollen over ham. Han bliver svær at stoppe, han spænder op, med hovedet i sky og han løber med mig. På langsiderne smækker han bagparten ind i volten. Jeg har prøvet 1000 ting de sidste 3 år, tur, longe med indspændinger, longe uden indspændinger, galop på tur og i bakket terræn. Jeg er faktisk løbet tør for ideer. Han har ikke ondt, han er tjekket, sadlen ligger som den skal.
Håber i kan give mig nogle brugbare øvelser, metoder ell. lign.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galop- Styrke og balance
  • #1   21. mar 2014 Får din hest nogensinde massagde? Måske han har en masse spændinger som gør ondt. Bare et gæt.

  • #2   21. mar 2014 Ellers vil jeg sige du måske skal starte fra bunden med at træne stop signalet igen, så han forstår det.

  • #3   21. mar 2014 Han kan stopsignalet i skridt og trav, fuldstændig. Jeg skal så meget som bare tænke på at stoppe, og så gør han det.

  • #4   21. mar 2014 Måske i skal træne noget galop arbejde i en longe?

  • #5   21. mar 2014 Som skrevet ovenover, er dette prøvet. Både med og uden indspændinger. smiley

  • #6   21. mar 2014 Når den smider bagparten ind i galoppen så stiller du den ind i mod midten og holder indvendige ben ved = bagparten bliver tvunget ud smiley

    Det med volter det er blot træning..

    Det du pt skal træne er OVERGANGE overgange og overgange smiley


  • #7   21. mar 2014 Jeg synes bare at når jeg gør det, løber han endnu mere. smiley Tror måske også det er overgangene jeg skal have fat i selvom han hidser sig op efter en overgang.

  • #8   21. mar 2014 Det her bliver nok langt men her får du en forklaring på hvad jeg gør smiley

    Når du galopere op af langsiden så snart den løber laver du en 10 meter volte. Rider volter indtil han slapper af. Fortsætter den med at løbe skal du stoppe den op og bakke. Hver gang den løber rider du en volte og slapper den ikke af, så stopper du den og laver et nyt anspring. PÅ den måde lærer den at vente smiley

    En anden måde er at ride volter og stille den ind og og ride rundt på to spor både den ene og den anden vej så den lærer at flytte sig for dine ben både den ene og anden vej uden at løbe frem af (start i trav).

    Her ud over så overgange parader, tilbagetrædninger mv. Hele tiden lig og rid en 20 meter volte og så hele tiden hver gang den bare løber det mindste sætter du i trav indtil den slapper af så i galop igen. VIl den ikke slappe af i løbet af en halv volte i trav så det ned i skridt eller parade smiley

    Ved ikke om du forstår hvad jeg mener, men det har virket på min smiley


  • #9   21. mar 2014 Hvordan er hans signalindlæring??? Mange ryttere gør den fejl at de holder konstant stramme tøjler og ikke giver efter når hesten går som ønsket. Dette gør at hesten efterhånden ignorerer stopsignalet, især hvis den bliver ophidset/glad/fremadgående e.l. Når en hest rides optimalt så bruges tøjlen kun til at vejlede retning, få ned i tempo og stoppe med. Når hesten gør det ønskede/er i det ønskede tempo skal den roses ved at få løse tøjler/give efter på tøjlen. Gøres ikke dette (fordi man er bange for at tempo sættes op) lærer hesten at ignorere det mindste træk i tøjlen da den ikke forstår betydningen til sidst smiley
    Mvh TT


  • #10   21. mar 2014 Jeg rider ham faktisk mest for sædet. I trav giver jeg efter konstant, man jeg tror mit problem som rytter er at jeg ikke tør i galop, fordi jeg er sikker på han løber afsted med mig. Så jeg tror du har ret, TT.

  • #11   21. mar 2014 Rid volter og hver gang du ''holder'' i ham så klapper du ham lige på halsen med indvendige hånd (på den måde giver du efter uden selv at tænke over det) smiley når den lærer at du giver efter stopper den med at løbe smiley

  • #12   21. mar 2014 Så vil jeg anbefale dig at du træner små volter og ottetaller for at styrke balancen og at ride i kuperet terræn. Dette meget gerne i trav. Øv også på galop. Sæt den i galop og giv efter på tøjlen, ros meget i det ønskede tempo. Med det samme han sætter farten op/du mærker han er på vej, sæt ham på røven og gå ned i skridt. Forsøg dette igen helt til han holder tempo. Når han holder tempo, ros MEGET. Fortsæt på denne måde så vil det lykkedes jer smiley

  • #13   21. mar 2014 Tusind tak for jeres hjælp! smiley Det kan være der er lys for enden af tunnelen alligevel smiley

  • #14   21. mar 2014 Først og fremmest: Grunden til at din hest løber i galop er at den ingen balance har. For at en hest kan balancere kræver det at hesten er løsgjort!

    Nu ved jeg ikke hvilket niveau du og hesten ellers er på? Men mit råd må være at du arbejder med løsgørende øvelser i skridt og trav og så kun galoperer på lige spor, hvor der er god plads til hesten. Ingen små volter eller snævre vendinger, da det får hesten til at kompensere og skyde bagparten ind eller at løbe hurtigere.
    For at løsgøre er det vigtigt at hesten er skridtet godt varm, og dernæst handler det om at finde et fornuftigt tempo, hvor hesten er energisk uden at jappe afsted. Og så skal man forsøge at få hesten til at strække halsen frem ud af kroppen og sænke nakken. Ved at ride overgange fra trav til skridt og frem i trav igen, får man musklerne i overlinjen til at trække sig sammen (og blive fyldt med blod) og dernæst slapper de af igen, og blodet løber fra musklerne igen og "skylder" affaldsstofferne væk. (affaldsstofferne/mælkesyren, som får musklerne til at blive stive).
    Når hesten på lige spor er løsgjort og søger frem til tøjlen og er afslappet over ryggen med god sving og begyndende bæring, kan man begynde at arbejde på buet spor samt med vendinger. Men igen her skal man sørge for at hesten hele tiden sporer lige - dvs. træder lige op i forbenenes spor med bagbenene uden disse svinger enten på ydersiden eller indersiden af forbenene.
    Jeg ville vente med at træne galoppen til hesten som minimum er løsgjort i traven på ligespor og arbejdet på buet spor i trav er påbegyndt.

    Held og lykke med arbejdet. Du er velkommen til at skrive til mig i PB for yderligere hjælp smiley


  • #17   21. mar 2014 Er ret forvirret?

    Hvorfor forslår mange 10 meter volter vis hesten har dårlig balane?


  • #18   21. mar 2014 Kailie - Fordi små volter i trav forbedrer balancen så hesten efterhånden kan have balance til at galopere lidt større volter eller bare klare banen rundt uden at spurte af gårde smiley

  • #19   21. mar 2014 Så hajeg åbenbart misforstået kommentarene for troede de/i mente i galop drfor blev jeg noget forvirret smiley

  • #20   21. mar 2014 Jeg mente kun trav smiley Galoppen skal øves først på lige strækning og efterhånden som TS har styr på at han ikke løber så tag svingerne med og efterhånden på store volter der gøres mindre og gerne galopere i cirkler på en bakketop smiley

  • #21   21. mar 2014 Volter og små buer på en hest uden balance, og som ikke er løsgjort er i min verden! helt hen i vejret!

    Hesten vil kompensere og undgå at træde lige ind under sig og på den måde vil den overbelaste sig unødigt! smiley


Kommentér på:
Galop- Styrke og balance

Annonce