{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Vil hun kunne holde til det? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG smiley

En veninde og jeg vil gerne afsted på en en-dags tur med hestene, men så er jeg sku kommet lidt i tvivl om min hest ville kunne holde til det.

LIDT OM TUREN
Vi ville blive kørt til Bogense og derfra gå over på Æbleø. Da man kan gå over til øen, skal man ca gå 1,5 km i lavvand, og derefter en god km, på en tange med løst sand inden man kommer over til øen, der er belagt med græsstier overalt. Det er en god lang gåtur der både involvere vand, løst sand og bakker. Vi har tænkt os at være ovre på øen i flere timer, altså indtil det igen bliver lavvandet, så vi kan gå over.

LIDT OM HENDE!
Hun er 1 år og 5 måneder, og har aldrig motioneret før, andet end den naturlige motion når hun går på døgnfold og ellers vinter bliver trukket til og fra fold. Hun går i løsdrift vinter med fold i døgnets lyse timer. Lige nu står hun på døgnfold med en masse heste og arealet er meget stort, så de får gået en del. (deres ynglings græssted og deres vandsted er i hver sin ende af folden). Vil en sådan tur være for fysisk hård for hende?

Den anden hest er en ældre og mere erfaren hest og hun virker klar til nye 'udfordringer' - altså hun er slet ikke føllet oppe i hovedet mere, men meget fornuftig og rolig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil hun kunne holde til det?
  • #1   31. jul 2014 Ville tro at det bliver for meget når det er flere timer.

    Hvis det nu var en ældre hest, som er vant til at blive brugt ( Ridemæssigt) og har prøvet mere, og kan derfor rumme mere i hoved.

    Så ville sige det bliver for langt smiley


  • #2   31. jul 2014 Måske en lidt lang start-tur?

  • #3   31. jul 2014 Ja, det frygter jeg også, men hun ville også bare have godt af at gå i sådanne noget terræn mht. muskelopbyggelse, men som I siger, måske en lidt for hård start... Hmmmmmmm

  • #4   31. jul 2014 tror også hun måske ville blive træt i hovedet.. Det er mange ting den lige pludselig skal ud og se, prøver og gå..
    Jeg ville ikke selv gøre det, da jeg tror det ville være for meget for så unghest.


  • #5   31. jul 2014 Jeg begyndte også hårdt på Laban, han havde kun gået to små skovture inden vi gik flere kilometer i byen. Tog det pænt osv, men man kunne godt mærke en lidt kortere tur havde været bedre for ham. Og mig og min veninde. smiley

  • #6   31. jul 2014 Ja, du har måske ret Rebekka... Jeg overvejede bare turen, fordi hun tage alting så cool, at jeg godt syntes hun kunne bruge nye udfordringer, men tror jeg venter til hun er blevet større og mere moden. Så må hun nøjes med korte ture til stranden smiley Tak for jeres ærlige svar smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   31. jul 2014 2,5 km er jo ikke mange gange rundt på en ridebane - faktisk kun 15 gange rundt.

    Men for en hest hvor hverken sener, muskler eller noget er styrkede, trænede ol. Kan de 2,5 km godt blive rigtig rigtigt hårde, måske endda då anstrengende at du kan have en halt hest nogle dage efter..

    Det er god muskel opbyggende træning, men en gangs træning har alligevel ikke en videre effekt smiley


  • #9   31. jul 2014 Nej selvfølgelig ikke Astrid, men vi begynder så småt at supplere med lidt gåture osv, så hun ikke er helt muskelfattig hvis jeg vælger at stille hende til kåring som 2-års. Nu er der også meget forskel på terrænet - en ridebane er jo jævn, hvorimod turen har mange forskellige slags underlag, så det ville nok være hårdere .. smiley

  • #10   31. jul 2014 Selvfølgelig kan hun holde til det! 2,5 km er da ikke særligt langt.. Heste er skabt til at gå, bare afsted med jer , det bliver da en god tur...

  • #11   31. jul 2014 Jeg ville ikke være så nervøs for at hun fysisk ville kunne klare det, men det er mere psykisk. Jeg ville ikke selv byde nogen af dem jeg har med at gøre, samme tur, da de var i den alder..

  • #12   31. jul 2014 JustADreamer: som skrevet er hun meget voksen. Hun siger intet til det vi mødte på gåturene i vinters. Når en ældre hest er involveret, som kan guide og vise vej og jeg intet forlanger af hende, er jeg ikke sikker på at hun vil få det så slemt, psykisk? Der er selvfølgelig mange ting, men det er jo intet i forhold til dem der tager dem med på dyrskuer osv. Og på sådan en tur her, kan man indlægge de pauser hun har behov for.
    Jeg er mere bange for om det fysisk vil overanstrenge hende. Hun er jo en lallefed-sommergræs, muskelmanglende dame. smiley


  • #13   1. aug 2014 Hestene kan blive hurtigt trætte i knolden - hurtigere end vi lige tror smiley

    Red her for et par uger siden en 2 timers tur på en 4 års. Han er meget voksen og er van til at gå på banen 1 times tid. Turen var som sagt 2 timer, udelukkende skridt + en pause der var indlagt. Der var 5 andre voksne, stabile heste. Alligevel blev han træt i hovedet efter lidt over 1 time, simpelthen fordi omgivelserne var anderledes og han brugte sin energi på det, når det nu ikke var fysisk anstrengende.

    Så det er psyken før fysikken vil jeg mene smiley


  • #14   1. aug 2014 Det tror jeg, bliver for meget for så ung en hest. Her tænker jeg specielt på turen over vandet, og gennem sand - det er bare så meget hårdere, og så er 2,5 km - hver vej - pludselig meget langt. Hestens muskulatur er slet ikke klar til sådan en tur.

    Udover det, så er den ung, og så er det rigtig mange indtryk og nye ting man pludselig skal forholde sig til. Umiddelbart virker det som en tur, der vil overanstrenge hesten både fysisk og mentalt. Så hellere vente, til den er ældre smiley


  • #15   1. aug 2014 Jeg ville slet ikke begynde at træne med sådan en ung hest.
    ikke andet end at lære den at blive håndteret, altså striglet, få ordnet hove stå bundet osv.
    Du skal tænke på at hesten er i vækst, og hvis den bruger en mase energi på træning og lange gå ture så øger du risikoen for at den ikke vokser optimalt.


  • #16   1. aug 2014
    Jeg tror nærmere hesten bliver træt mentalt først end den bliver træt fysisk. Også bliver hesten måske utålmodig og ugidelig - også er det ikke sjovt at vente flere timer.

    En gå tur med et føl/plag er intet problem - men alle de ting sammen ville jeg ikke. Og især ikke både vand mm. når benene ikke er forberedt.


Kommentér på:
Vil hun kunne holde til det?

Annonce