{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Tips til longering? {{forumTopicSubject}}

Ja, har denne pony (Luckas), som ikke kan forstå at han skal gå væk fra mig, når han skal longeres.
Ved de andre skal jeg bare lade tovet være løst, og evt prikke lidt til dem med pisken. Men Luckas... Han forstår bare ikke, at han ikke skal gå sammen med mig. Har prøvet rigtig meget (synes jeg selv). Min grandkusine siger, at man skal gøre sig stor og være irritabel, så hesten ikke gider dig mere, og så går. Men Luckas er så idiotsikker, at han bare står stille, kun hæver halsen eller drejer lidt rundt på stedet. Jeg har også prøvet at gå ved siden af ham, og så give mere og mere tov. Men det hjælper heller ikke. Enkelte gange har han gået i en lille cirkel om mig, men når jeg så ville give mere tov eller drive, går han ind til mig igen. smiley

Han vil gerne løbe, fordi når han ikke har snor på på banen, løber han glædeligt rundt og har det sjovt. smiley

Har I nogle idéer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips til longering?
  • #1   21. aug 2014 Du kan jo ikke forvente at han lige med det samme, forstår at han skal fortsætte rundt på volten osv. Først er det jo vigtigt at han forstår "gå væk fra ejer" er den rigtige ting - og når du så har rost ham for det i et stykke tid, så kan man langsomt begynde at proppe mere og mere på, men så han alligevel hele tiden bliver mindet om når han gør det RIGTIGE smiley

  • #2   21. aug 2014 Har også prøvet over flere gange, problemet er bare HVORDAN jeg skal få ham til at gå væk? smiley
    tak for svar


  • #4   21. aug 2014 Okay tak, min grankusine kan nemlig longere ham, så må få noget undervisning af hende smiley

  • #5   21. aug 2014 Prøv evt her. Henrik har nogle mega gode videoer der viser hvordan du indlærer skridt for skridt. smiley
    https://www.youtube.com/user/Kaprioledk


  • #6   21. aug 2014 Det handler om hvor du ligger presset mod hesten. Forståes sådan at du skal have din krop ud for hestens bagpart og så selvfølgelig hele tiden flytte dig så hesten hele tiden er foran dig. du bruger longe pisken til at holde afstand til hesten og til at presse den ydeligere bag fra så den bevæger sig frem af. og brug stemmen hele tiden både til at drive med men også til at rose når den gør det rigtigt.

    der findes en masse gode videoer på youtube


  • #7   21. aug 2014 Jeg ville da synes, det var ærgerligt, at du blev nødt til at puste dig op og give hesten en grund til ikke at være sammen med dig - det virker lidt modsat alt andet vi arbejder for.

    Personligt har jeg simpelthen lært hesten at flytte forpart (du kan se en guide på www.mathilde-denning.dk). Så jeg stiller mig foran hesten, flytter skulderen ud og driver den frem - så går den allerede på volten. Og kommer den ind til mig, kan jeg let ved lidt duppen på skulderen få den ud igen, da den nu har lært at flytte skulderen. smiley


  • #8   21. aug 2014 Jeg har med en del ungheste af gøre, og generelt træning med heste. Mit bedste tip til dig er, bliv "bag" hesten. Du skal altid gå forskudt baude for hans skulder. Hesten er et flokdyr og vil derfor altid blive revet frem hvis du er bag den.

    Jeg benytter mig oftest af at stå helt henne ved deres bagpart når jeg indlærer en hest at gå i longe. Der prikker jeg til dem, bruger stemmen og roser når de går frem. Det vigtigeste er fremdivningssignalet og at du bliver "bag" ham. Så når han går frem, og du går med og søger mere ind mod midten af volten, så vær beredt på at han vil vende sin front imod dig igen. Træd tilbage for ham og søg hans bagpart.

    I mest besværlige tilfælde med longetræning i starten, kan du risikerer at hesten stopper for hver gang du kommer for langt "frem" i forhold til dens skulder, og vender sig ind imod dig. her skal du atter starte forfra og gå om bag skulderen og bede ham gå frem igen. Når hesten først har fanget det, vil du bemærke at så snart bliver bag skulderen vil han søge frem og ud i longen, men havner du foran hans skulder vil han nok atter stoppe op pg søge dig. Prøv sig frem, men hav altid i baghovedet at du skal være bag hans skulder, for at få den fremdrift så han forstår (:


  • #9   23. aug 2014 Uha, det var sammen problem jeg havde da min unghest skulle lære hvordan man går i en longe.

    Jeg startede med noget han kendte: At gå ved siden af mig mens jeg går i en cirkel (15 m. i dia. ca.) Dette lærte jeg han at gøre mens han gik på begge sider af mig, men jeg gik altid inderst i "volten".

    Så lærte jeg ham at gå samme volte men nu med en strakt arms afstand. Begge volter, men jeg gik altid inderst.

    Så øges afstanden gradvist, og min kropsholdning ædrer jeg lidt. Jeg går stadig med rundt, hvilket jeg stadig gør selv om hesten er super fin til at gå i longe. Jeg opfordrer heste til at gå frem, og ikke mod mig, ved at jeg altid har min krop vendt mod ca. en meter foran hesten, og jeg går frem mod denne. Det er lidt svært at forklare, så spørg endeligt hvis det ikke giver mening.
    Den hånd som holder longen er samtidig den hånd der vender mod hestens front, dvs. i en venstrevolte er det venstre hånd der holder longen, og i højrevolte er det højre hånd. Denne hånd med longen bruger jeg til at dirigere hesten i den rette retning, hvis hesten søger indmod mig hæver jeg hånden, mest bare for at gøre hesten ops. på, at jeg ønsker den flytter sig væk fra mig. Dette skal ikke gøres på nogen truende måde, men blot ved at hæve armen så hesten ved at du mener det. Ikke for slattent men heller ikke truende.
    I den anden hånd har jeg en longepisk, den slæber jeg langs jorden når den er passiv. Jeg bruger den kun som back up, hvis mine signaler ikke virker tydelige nok. Jeg har lært min unghest at skifte tempo ved stemmen: Skriiiiiiiiteeee, travé (med tryk på det sidste e). Men hvis min hest ikke fanger mit signal ved tempoøgning, hæver jeg pisken, men heller ikke mere end det. Så plejer budskabet at trænge igennem.

    Jeg bruger så få og fine signaler som muligt, da jeg mener, at en hest lærer nemmest, hurtigst og mest effektivt når den er afslappet og ikke stresser over en pisk, råben, eller ved man ikke hele tiden viser hesten vejen frem, på samme måde som når man rider. Man sidder og retter hesten ind meget af tiden, og derved viser hesten vejen frem.

    Min erfaring er, at hvis hesten ikke kan læse på dit kropssprog hvad du vil have den til at gøre, så bliver den forvirret og søger ind til dig. Så derfor vader jeg stadig rundt mens jeg longerer, når min hest søger vedledning løfter han hovedet og kigger på mig, hvorefter jeg hæver den ene eller den anden arm alt efter om jeg ønsker han skal fortsætte frem, komme ind til mig eller øge voltens diameter.

    Spørg endelig hvis der er noget der virker uklart smiley


  • #10   23. aug 2014 Har først lige læst Camilla H's forslag smiley

    Jeg vil sige, at dét der virker for den ene ikke altid virker for en anden. Vi er alle forskellige mennesker, og hestene er også forskellige.

    Selv om vi har total forskellige longemetoder, er jeg sikker på at der ikke findes én rigtig metode. Jeg har al respekt for at vi ikke træner vores heste ens smiley


  • #11   24. aug 2014 .

Kommentér på:
Tips til longering?

Annonce