{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Genoptræning - dårlig kondi? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg skal til at genoptræne min unghest.
Hun havde låst bækken i højre side, så hele hendes højre side er meget svag. Hun har haft osteopat og fysioterapeut, og er rettet op igen, men den låste bækken gjorde at hendes højre bagben sad længere fremme end det venstre..
Igår startede jeg genoptræningen, og kan let mærke, at hun er svag i højre side. Hun har svært ved at gå lige ned ad langsiden, og bliver udmattet efter 20 min. I skridt og trav, og svedte ret meget.
Ostepaten sagde, at der var vigtigt, at jeg fik galoperet på hende, men fordi hun har haft problemer med højre side altid (er blevet rettet op før men stoppede med at virke efter et halvt år), så har næsten ikke galoperet på højre volte, så ikk bare det, at hun er svag på højre volte, så har hun svært ved at anspringe til galop på højre volte.

Hendes sadel er blevet skiftet ud siden første gang hun havde problemer, og sadlen er tjekket, og der er intet.
Osteopaten siger, at hun har svært ved at bruge sin krop korrekt, og derfor har brug for min hjælp til at blive stærkere, og lære at bruge kroppen korrekt. Det er formodentlig fordi hun er tidl. Mishandlet, så hun har været udsultet, og haft misrøgtede hove, og derfor gået forkert.

Mit spørgsmål:
Hvad ville i gøre, for at hun bliver stærk? Og for at hun kan galopere på højre volte?
Har i nogen gode genoptrænings øvelser, som kan hjælpe hende styrke højre side?

Igår red jeg på hende, hvor vi også var ude på tur, så hun kunne gå op og ned ad bakke. Hvor billedet er fra.
Håber i kan hjælpe mig!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning - dårlig kondi?
  • #1   28. aug 2014 Det skal nok lige siges, at hun har stået stille i en måned, og har ikke brugt sin krop korrekt i 4 måneder. Dette kunne slet ikke mærkes. Jeg opdagede der kun fordi hun smed højre sko 4 gange i træk, og skoen nåede ikke engang være på i 24 ad gangen. Dette var fordi hende højre bagben gik for langt frem.

  • #2   28. aug 2014 Jeg ville longere hende 1-2 gange ugentligt, hvor der bliver fokuseret på at hun slapper af - gerne med en fast chambon en gang imellem, da den er et godt hjælpmiddel til at vise hvordan hun skal bruge kroppen (med næsen foran lod) (:
    Men ellers, så en masse lange skovture og så ville jeg altså også bare gå igang med at få galloperet på banen/ridehuset, og så bare lade det være et par skridt i galop i starten (:


  • #3   28. aug 2014 Jeg ville netop træne galoppen til højre, og måske kun minimalt til venstre, netop fro at styrke den side hun er svag i.
    Men dog kun i intervaller af 2-5 min af gangen for ikke at over belaste hende. og måske maks 30 min her i starten til hendes kondi bliver bedre.
    men som sagt ride hende på bane/ridehal og træne galoppen til den svage side, med masser at skridt pauser og så på tur 2-3 gange om ugen hvor du rider både skridt trav og galop, dog husk at ride højre galop.
    ang at hun har svært ved anspring, så hold udvendige skuldre på plads (udvendige tøjle) tag igennem i indvendige, og læg indvendige ben til og få vægten godt over på indvendige sædeben, og så lav anspringet i hjørnet. Det syns jeg er en god metode til at få dem til at springe an hvis de har lidt svært ved det. og spring an fra skridt, det er tit nemmest.
    og bliver det forkert, så ned i skridt igen og start forfra til det bliver rigtigt, så hun ikke "slipper" afsted med at springe forkert an.


  • #4   28. aug 2014 Tak.
    Jeg rider bidløst, så chambon kan jeg nok ikke bruge. Bryder mig ikke så meget om det hjælpemiddel.
    Mette: problemet er at hun skyder højre skuldre, og kan simpelthen ikke få bøjet hende, nå hun først har opdaget vi skal galopere. Men prøver anspringe fra skridt. Tvivler bare på at hun kan.


  • #5   28. aug 2014 Hvad med bom ridning? Det har jeg også overvejet. Der får hun jo løftet benene godt, og får brugt ryggen.

  • #6   28. aug 2014 Ja, noget bomtræning, gerne på buede spor, er også godt smiley

    Men du kan meget vel ride, i hvert fald, 3 ture i bakker om ugen, alt efter hvor meget du rider smiley


  • #7   28. aug 2014 Så har jeg redet! Er så glad! Mette det hjalp det du sagde. Dog ikke fra skridt. Jeg galoperede 1-2 min ad gangen, og galoperede 4 gange. Hun faldt selv ned i trav igen, fordi hun rider mod højre og mister balancen. Støttede hende så godt som jeg kunne. Hun havde svært ved at holde sig på hovslaget efter hun har galoperet, så vi brugte omkring 3 min hver gang for at komme ud til hovslaget igen. Hun satte i venstre galop 2 gange, men de to første anspringninger var korrekte, så hendes muskler var nok bare ved at være trætte smiley og så skridtede vi en lille tur.
    Men kunne se hun havde arbejdet godt med bagdelen, for hun skummede mellem ballerne smiley


  • #8   28. aug 2014 Men satte hende selv ned i trav igen sidste gang vi galoperede smiley
    Vi galoperede dog kun på højre volte, for det var det vigtigste, og hun var for træt til at galopere på venstre volte også:)


  • #9   28. aug 2014 (link fjernet)



    Måske , kunne dette være en mulighed, men snak med din osteopat og dyrlægen først smiley


  • #10   28. aug 2014 Bemedicte: det ser og lyder skide smart. Men tror jeg vil lave noget bom træning i stedet for. Har en meget følsom hest. Som du også kan se på billedet.
    Nå jeg springer har jeg også lammeskind på næseryggen, da jeg skal støtte hende ekstra meget med faste tøjler. Hun får desv let slidesår, så tror ikke det er så godt desv smiley men tak alligevel!:D


  • #11   28. aug 2014 Det var godt at høre. Er glad på dine vegne, og er glad for at du kunne bruge mit råd smiley Bare fortsæt det gode arbejde i en måned eller to og så er jeg sikker på at både du og din hest bliver stærkere og i bedre form smiley

  • #12   28. aug 2014 Okay det er ikke så let at se på billedet der. Men rider også med et trygfordelende underlag med lammeskind på undersiden.

  • #13   28. aug 2014 Mette: tror jeg også. Tak smiley glæder mig til at kunne starte med at springe igen. Men det vil jeg ikke før hun er blevet stærkere. Vil måske løsspringe hende lidt, med små spring:)

  • #14   28. aug 2014 Bare helt i orden smiley Min er også meget følsom både mht hud og sind og der er endnu ikke sket noget smiley

    Pøj med genoptræningen smiley smiley


  • #15   28. aug 2014 Jo tak smiley

Kommentér på:
Genoptræning - dårlig kondi?

Annonce