{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Op på pallen hest! {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg ville høre om nogen herinde har nogle super gode råd til at træne en hest til at stå på en palle eller lignende.

Min hest er generelt nem og kan få ham til det meste. Men jeg kan bare ikke få ham til at placere sine ben på noget han synes er småt ala en palle.

Det er ikke noget problem at få ham hen til pallen. Men hvis jeg så fx prøver på at løfte hans ene forben op, så sætter ham det på pallen uden at lægge vægt på det. Og jeg kan bare ik få ham til at lægge vægt på benet. Prøvede at klikke lidt med ham i går uden den store effekt. Jeg bruger altid godbidder i min træning.

Jeg kan sagtens få ham op på noget større. Ala på fotoet her hvor han står på en vippe. Der skulle jeg egentlig bare sende ham derop, så det var ikke svært.

Så hilfe? Ender med at jeg må betale min træner for at se om hun kan, for nu er jeg blevet stædig, så han skal op på den palle før eller siden lol.

På vippe:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Op på pallen hest!
  • #1   10. sep 2014 Altid have nogle guffer på dig. Du kan starte med at lade hesten snuse til pallen. Så derefter kan du løfte hans ene ben og sætte det op på pallen og derefter prøvet lokke ham op. Husk ikke at tvinge ham op. Og ros ham nå han får bare et ben op på. Så forstår han det bedre. Har lært alle mine 4 heste det. Både små og store og de går altid op på dem selv om jeg ikke hr bedt dem om det xD ret sødt. Det kræver tålmodighed. Men det er en mulighed smiley sådan har jeg lært mine det.

  • #2   10. sep 2014 Hvis han gerne vil hen til dig så gå rundt om pallen når han går udenom, således den eneste vej om til dig er over pallen, tålmodighed, det virkede for min

  • #4   10. sep 2014 Bettemus, noget bedre forklaring, men ca. det jeg mente smiley

  • #5   10. sep 2014 Da jeg lærte vores gamle shetter det, stod jeg på den anden side af pallen med godbider, og holdte et fast pres i træktorvet, hvis bar han bevægede sig lidt den rigtige vej, tog et ben op eller noget fik han godbid, ros og tog ham væk igen..

    Han endte med at kravle op på 3 stablede paller ganske frivilligt smiley


  • #6   10. sep 2014 Jeg tog bare det ene ben og satte det på pallen (han lagde heller ikke vægt på), så sagde jeg løft og tog fat i det andet ben (han har lært at 'løft' og berøring betyder at han skal flytte vægten og løfte benet, og det gjorde han bare. Til at starte med skulle han lige se det an, og så lagde han mere og mere vægt på benet på pallen, og til sidst løftede han og placeret ben nr. 2 ved siden af det andet, og så hele tiden rose med godbid. Inden længe stod han med begge forben på pallen og nu går han op på en dobbeltpalle (2 paller ovenpå hinanden) og bakker fint ned, kun på kommando 'op' og 'ned'.
    Det samme gjorde jeg med et shetlænder og det gik også nemt smiley


  • #7   10. sep 2014 Det er et spørgsmål om tillid. Hvis den først er helt på plads, så vil hesten følge dige gennem/på alt.

    Avlshingst Stormy
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/435767-stormy_paa_agility_banen_

    2 hopper med 2 nye handlere, de ikke kender.
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/448036-agility_i_blaese_vejr

    Med rytter
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/448435-mellem_bygerne


  • #8   10. sep 2014 Tak for alle jeres råd smiley

    Jeg synes lidt, jeg prøvede det du foreslår Bettemus (hvis jeg forstod dig rigtigt), men det resulterede bare i at han enten stoppede foran pallen eller gik udenom.

    Problemet er netop, når den ting han skal op på i hans øjne er lille (i hvert fald sådan jeg tolker det). Jeg har også problemer med en anden agilityøvelse, som er at sætte forbene i et tøndebånd. Der er han heller ikke vild med at få placeret sine ben i tøndebåndet, så måske er det noget med at flytte hans forben, jeg skal arbejde på? (gode råd til dette?)
    Jeg har prøvet at løfte hans andet ben for at få ham til at flytte vægten. Det føltes lidt ligesom at prøve at flytte en elefants vægt og virkede derfor ikke smiley

    Måske er jeg for utålmodig og skal sige det er fint for i dag, hvis han bare sætter en hov på uden at lægge vægt i? Altså tage det i mikro skridt, nu hvor han har svært ved det.
    Hvad tænker I?

    Jeg har lige uploaded en video af da vi prøvede agility, her på en buet bro. Den synes jeg faktisk var enormt nem og efter at have leget på banen i 20 min kunne jeg longere ham over den (altså sende ham over den hvor jeg selv stod et par meter væk). Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=3EFDHF-aGAU&feature=youtu.be
    (apropos tøndebånd, så er det den cirkel I kan se på jorden i videoen)


  • #9   10. sep 2014 Hvad er det nu et tøndebånd er ?.:

  • #10   10. sep 2014 Se videoen. I starten er der en sort cirkel på jorden. Det er den.

Kommentér på:
Op på pallen hest!

Annonce