{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
525 visninger | Oprettet:

urolig og ukontreret unghest {{forumTopicSubject}}

Kære hestemennesker.

jeg har brug for lidt sparring.
Jeg er den heldige ejer af en lækker 4 års DV'er som virkelig elsker livet som som synes at alt køre for ham.

MEN.. under ridning kan han være noget af en plage. Han er bange for mange ting rundt på ridebanen, og kigger enormt meget. hver gang han gør det så smider han ryggen og forbindelsen fortil ryger også, og så vil han rigtig gerne trave stærkt. jeg kan sagtens holde ham og stoppe ham men så går han brat ned i en meget akavet og sammenpresset trav med hovedet i en mega indspændt holdning, så beder jeg ham om at gå mere frem igen for at han skal ligge sig på tøjlen pænt og dybt igen og give mig ryggen, men så løber han afsted igen. og sådan fortsætter vi.

Der er steder rundt på ridebanen hvor det går super og hvor han er rigtig godt afbalanceret, rundet og i en dejlig arbejdstrav. så når vi til de steder på ridebanen hvor han mener der er farligt og så kan vi starte forfra.

han er ikke øm nopgen steder jeg ved af, jeg tjekker både ben og ryg hver gang og sadel er tilpasset. jeg tænker om det kan hjælpe at skifte biddet til et mildere et?? jeg rider lige nu med et helt almindelig 3-delt bid.

hvad er jeres tanker??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  urolig og ukontreret unghest
  • #1   11. sep 2014 hvor længe er den redet på den ridebane?
    Jeg tænker at som 4 års, kan der vel være utrolig mange løver gemt rundt omkring sådan en ridebane smiley

    Jeg tror bare jeg ville give den tid, jeg ville slet ikke have så travlt med at få den til at gå korrekt, men måske for en tid få den vænnet til forskellige ting istedet. Er den van at komme ud og på tur?


  • #2   11. sep 2014 Måske du skal fokusere på at præsentere din unghest for en masse potentielle "farer". Observer, hvad din hest bliver nervøs for, og hav måske en eller to faste træningsdage i ugen, hvor du træner alt det uhyggelige!

    Det er altid godt at introducere hesten til en masse farligt, for den vil langsomt begynde at "generalisere". Se ligheder mellem ting. Og derfor blive mere frygtløs.

    Og så kan du måske prøve at trække ham nogle runder rundt på ridebanen inden du begynder ridningen. Eventuelt i alle tre gangarter. Hvor du viser ham, at intet på ridebanen er farligt - ridebanen er et godt sted!
    Hvis der er noget, han hver gang bliver bange for, så lad ham hilse på det. Lad ham snuse, ros ham, fortæl ham, at det ikke er farligt smiley

    Og så hjælper det også, hvis du og andre mennesker, der er i kontakt med ham, er rolige i omgangen med dyret. Nede på jorden. Hesten er dit spejlbillede. Er du selv nervøs, når du rider ham?


  • #3   11. sep 2014 Han har været redet på ridebanen siden marts. Det er særligt træer og den ene ende af banen hvor cyklister kommer forbi som nærmest slår ham ihjel. Jeg har en fast rutine der hedder at vi trækker en til tre runder på banen inden vi går igang og her er en forholdsvis rolig.

    Det er især cyklister og folk der løber en tur som pludselig kommer forbi banen som slår ham helt ud af den.


  • #4   12. sep 2014 Ja okay - så skal du måske nok ud på nogle ture med ham, hvis det er sådanne ting, der slår ham ud. Måske du kan få en til at komme forbi jer flere gange på cykel og løbende? Evt. pludseligt frem fra hjørner, så det er endnu mere pludseligt. Måske skal du fremprovokere, at han bliver forskrækket, og hvis det sker nok gange, så bliver det måske bedre.

    Men du svarede ikke lige på mit sidste spørgsmål smiley Hvordan er du, når du rider på ham? Er du selv opmærksom?
    Kan selv komme med et eksempel; For et par uger siden, havde det været kraftigt regnvejr. Min unghest er i forvejen ikke glad for vandpytter, og da jeg så prøvede at gå på tæer igennem en vandpyt, fordi jeg havde løbesko med net i på, ville hun slet ikke igennem. Jeg tænkte ikke over, at jeg på den måde viste hende, at jeg også synes, at vandpytten er farlig. Da jeg selv trådte normalt igennem - og fik våde fødder - gik hun villigt igennem helt uden at kigge.

    Kan du, eller andre, have vist ham, at det er farligt? Eller er du opmærksom på at "nu kommer der en cykel, nu bliver han bange"? smiley


  • #5   12. sep 2014 Min gamle idiotsikre hest kunne blive slået ud af cyklister/alm mennesker som gik ude bag træerne på ridebanen, og især hvis den så ikke er van at komme ud og se det uden træerne, så kan jeg da godt forstå den bliver et pjok smiley

    Jeg ville også mene, at det bedste du kan gøre, er at få redet nogle ture på den, hvis jeg ikke kom ud og så verden, så tror jeg da faktisk også at jeg ville blive en anelse bange for det jeg ikke kendte til smiley

    Ud og vis den verden, det vil den have hamrende godt af smiley


  • #6   12. sep 2014 Det handler ikke om de farlige ting. Som du selv skriver "Han er bange for mange ting rundt på ridebanen, og kigger enormt meget. hver gang han gør det så smider han ryggen og forbindelsen fortil ryger også". Det er det sidste af sætningen, jeg hæfter mig ved (det er i øvrigt fint at du er bevidst om det). Han formår at blive indlæringsmæssigt positivt forstærket hver gang han laver det nummer. Og på så ung en hest vil grænsen for hvornår det dukker op vil sikkert komme til at rykke sig så det bliver værre og værre - det er sinkert startet med at den faktisk var bange for noget, men efterhånden kommer det til at dreje sig om hvem af jer to der har fat i den lange ende (der er intet ondt/personligt i det fra hestens side, men en af jer skal være leder).

    Du har brug for noget kvalificeret undervisning. Jeg elsker fx at arbejde med den slags (og har levet af det alene i en årrække) - se evt. min hjemmeside: www.thehorseumbrella.dk

    Indtil du systematisk har forsøgt at lære hesten noget andet end hidtil (ifht. "De farlige ting som giver ham styringen"), er der ingen grund til at tænke i bidskift og kiropraktor eller andet.


Kommentér på:
urolig og ukontreret unghest

Annonce