{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tidligt at klippe?
  • #1   14. sep 2014 Hvis du ønsker og klippe hesten nu så skal du passe godt på
    om vinteren. så skal den osse have hals dækken på smiley


  • #2   14. sep 2014 Vil også give den dækken på også selvfølig et tykkere et senere hen smiley

  • #3   14. sep 2014 Du kan sagtens klippe nu. Og nej! Den behøver IKKE halsdækken om vinteren smiley

  • #4   14. sep 2014 Du kan klippe lige når det passer dig, og du skal så absolut ikke have halsdækken på ved alle heste - bare vær opmærksom på at den ikke fryser og du nok skal klippe et par gange mere i læbet af året

  • #5   14. sep 2014 Maria
    Er du godt klar over hvad da sket hvis du klipper en hest på halsen
    og det bliver for koldt om natten. og hesten ikke har hals dækken på


  • #6   14. sep 2014
    Hesten kan sagtens gå uden halsdækken selvom den er klippet på halsen, ligesom man kan klippe en hest på hals og bringe uden den behøver gå med dækken.


  • #7   14. sep 2014 Det som krikken siger.

    Der sker da vidst bare generel 'skade' hvis hesten står og fryser. Men fordi halsen ikke er dækket men den ellers fint holder varmen er den så absolut ikke dødsdømt.

    Har sjældent brugt halsdækken og klipper gerne året rundt - ingen døde heste her


  • #8   14. sep 2014 Jeg siger kun det her for din skyld
    her for nogle år siden da have jeg osse klippet min hest
    og han bliv så død syg at han fik feber og var hundekold
    selv om det var regnvej kun i vinteren pedeio . jeg måtte
    til sidst tilkalde dyrlægen ud og de sagde hans muskel
    var alt for kolde så skulle tag tre dækker på ham da gik
    tre mdr for han bliv sin selv igen..og måtte osse har en
    som kom ud og give ham massage. jeg siger bare pas på smiley

    hvad du vælger er op til dig selv jeg siger bare min mening


  • #9   14. sep 2014
    Det er jo også tilladt at åbne øjnene og holde øje med ens hest, nogle er mere starte end andre og mere udsatte end andre. Ligesom det er forskelligt hvilket forhold man har hesten under og hvad den er vant til.

    Hesten her så fx sådan her ud i frost vejr og ingen dækken, frøs ikke.
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1536/628/471/7679619-3-friske-laekre-fyre


  • #10   14. sep 2014 Hvad har det med klipningen at gøre? Det er da vidst bare dig der har været en klaphat og ikke set at din hest har stået og frosset.

    TS næsten alle heste mennesker klipper deres heste med gode resultater, bare husk at holde øje og mærke om den kan holde varmen, så kan du roligt klippe din hest overalt - også på nuværende tidspunkt.

    Som Krikken siger er det forskelligt hvor meget tøj der skal gives på, og nogen kan stå uden selvom de er klippede, andre skal have tykke dækker på, der findes desværre ikke nogen universal opskrift


  • #11   14. sep 2014 Team LL....
    Jeg har over 30 års erfaring med heste, så ja, jeg ved godt hvad jeg taler om!
    Og det er der flere i denne tråd, der også gør smiley


  • #13   14. sep 2014 Min bliver klippet i morgen .. smiley Og ja .. de behøver ikke have hals på .. mine har det nu altid om vinteren og ved muddertid ...
    For det er så træls med en hvid hest .. smiley smiley


  • #14   14. sep 2014 Jeg har klippet min, så det ka du sagtens
    Men du ska være opmærksom på vejret.
    Hun går on/off med regndækken.
    På de varme dage, har hun ik på, dage med overskyet og regnvejr, har hun det på.

    Halsdækken på nu, ej nu må du sgu lige... Der er jo ik engang koldt om natten.
    L-L er du osse en af dem der gir din hest 1500g på om vinteren?

    Min den gamle burde så ha været død nu, for hun gik uden hals i -10 grader.


  • #15   15. sep 2014 jaja spil bare kloghoveder . smiley
    alle har sin mening og hvis det er et problemer for jeres mening
    at jeg har min mening... jeg siger kun det her til for ejeren skyld
    . jeg sku ligeglad hvor klog i er . det spiller ingen rolle noget som helst steder henne



  • #17   15. sep 2014 Astrid M Gørklintgårds Sunline
    min hest var under opsyn heller tiden . både om dagen og om natten
    det have intet med det og gøre min hest frosset.. han var under træning
    hverdag og fik røre sin. når du ikke kender til det så lad vær og udtale dig
    . han bliv frosset fordi jeg ´have klippet ham her i oktober mdr. men han have
    aldrig blive klippet før og det vidst jeg ikke. så han bliv meget syg og måtte
    gå med tre dækker på to sveddækker og et vinterdækken og alle tre dækker
    var med hals på. jeg siger kun det for at folk skal vide det . at man ikke bare
    lige hopper ud og klipper en hest . som har haft pelsen helle tiden uden at
    bliv klippe .


  • #18   15. sep 2014 jeg siger bare hun skal være passe godt på :=)

  • #20   15. sep 2014 Du kan godt klippe nu... du skal bare sørge for at tilpasse dækkener og dækken tykkelsen efter vejret, og mærke på din hest hvordan den holder varmen

    jeg klipper nok selv i oktober afhængig af vejret og hestens pelssætning


  • #22   15. sep 2014 Team L L

    Min islænder blev fuldklippet for første gang, for nogle år siden i oktober måned, han fik 200g på uden hals og det gik han med hele vinteren uden at fryse det mindste.

    Ts - klip du bare din hest smiley


  • #23   15. sep 2014 nej han svede meget så var bange for han bliv kold
    efter træning . han have dækken på heller tiden . smiley
    på 300g og et sveddækken indunder


  • #24   15. sep 2014 Nu har jeg de sidste to år arbejdet på et traver stutteri og klippet et utal af de nye heste der kom til, og dem der stod der fast. Nogle røg ud uden tøj hvis de allerede blev klippet nu, andre var kuldskær og fik tøj på så de ikke frøs - har ALDRIG i mit liv oplevet en hest med den reaktion du beskriver din havde, medmindre de havde for lidt tøj på og derfor fik begyndende nyreslag.

    Jeg har alene i år klippet et utal af heste som aldrig havde prøvet det før, ingen har været døden nær eller det mindste syge da ejerne med jævne mellemrum har tjekket om deres heste har frosset.

    Jeg siger ikke at det du siger er forkert, men at skrive at TS bliver nødt til at ligge hals på sin hest hvis hun klipper nu ellers bliver den syg er bare ikke korrekt, det er jeg ikke den eneste der siger, så måske du skulle lytte lidt til de forskellige erfaringer der er her i tråden.

    At du ikke selv har været opmærksom nok på at din hest har frosset er selvfølgelig beklageligt, og en slem lærestreg til dig - men ikke grundlag for at det sker for alle.


  • #25   15. sep 2014 . jaja den er god med dig

  • #26   15. sep 2014 jeg have en dame ude som have med heste og gøre i 40 år
    og hun var meget erfaringer med sådan noget. og det er sket for mange heste

    og min hest bliv ,meget forkølet og syg.og høj feber . og han var under
    opsyn heller tiden osse om dagen og om natten osse :8


  • #27   15. sep 2014 Jamen for søren da, jeg skærer det lige ud i pap - JA det kan ske, JA det sker nok for en del heste. Det jeg skriver er at det oftest (læs kun) sker hvis hesten i en længere periode fryser eller i forvejen er syg, det kommer altså IKKE sådan lige pludselig fordi hesten er klippet, men fordi der ikke er blevet taget hensyn til at man har fjernet dens måde at holde sig varm på - et halsdækken har altså INTET at gøre med om hesten bliver syg efter klipning eller ej



  • #28   15. sep 2014 du har din mening og jeg har min mening. mere lang er den ikke

  • #30   15. sep 2014
    Endnu en faktor der kan spille ind når man klipper sin hest, er kvaliteten af det dækken man putter på hesten.

    Hvis man nu fx ikke sørger for at have et dækken af god nok kvalitet, så kan man opleve at hesten fryser voldsomt, på trods af mængden af fyld i frakken.
    De billigere dækkener har tit problemer med at fyldet skrider og derfor ikke varmer jævnt over hele kroppen på hesten.
    Ældre dækkener der måske ikke er blevet vasket i stor nok maskine/tørret forkert kan også ofte have disse problemer med fyldet.

    Det Team L-L beskriver kunne jo sagtens lyde som et eksempel på disse problematikker...


  • #31   15. sep 2014 Jeg klippefe min fjordhest i fredags, af helt samme årsag - begyndte at svede efter ti min. Og min får hals på når det regner og bliver vinter koldt

  • #32   15. sep 2014 jeg har jo ikke snak hun ikke må . jeg sagde bare hun skulle passe godt på smiley og som jeg selv sagde så kan det godt være at mine dækken har været alt for lidt men nu var vinteren osse slem for de tre år siden. og nej jeg vil slet ikke skræmme for noget som helst

  • #33   15. sep 2014 Det har jo da ikke det fjerneste med meninger at gøre - jeg giver dig ret i at en hest godt kan blive syg af at blive klippet, men kun hvis den ikke får tøj nok på bagefter eller i forvejen har skræntet.

    Som Lisette skriver er det super ærgerligt at du 'skræmmer' med at det du har oplevet sker hvis ikke man ligger hals på, for det er rent teknisk ikke sandt. JA, det kan ske, men så er årsagen ikke selve klipningen, men hvordan man forholder sig bagefter...

    Bliver sgu en smule irriteret når det overhovedet ikke er en holdningssag, og alle er enige undtagen dig, og der er jeg jo så alligevel enig med dig, for selvfølgelig kan det du har oplevet ske - men lad da vær med at male fanden på væggen og fortæl at den eneste måde at undgå det på er et skide halsdækken når det altså ikke er sandt.

    *bøøøøøvs*


  • #34   16. sep 2014 jeg giver ikke og snak mere om det..
    mere lang er den ikke. slut herfra. .


  • #35   19. sep 2014 Team L L

    Stop nu med at oplyse fejl informationer og skrækhistorier. På den måde bliver myter dannet som så florere rundt i evig tid igen.

    Nej man behøver ikke halsdækken, mening eller ej.

    I de 10 år jeg ahr haft fuldklippet hest har der aldrig nogensinde været halsdækken på og intet er sket. Jeg smider trods alt heller ike bukser på dem fordi de er klippet på benene.

    Ud over det, at like dine egne kommentare kan ses smiley


  • #37   19. sep 2014 Har klippet min pony smiley og hun er ihvertfald ikke død endnu smiley

    DD hun er vel enig i hende egne kommentare smiley


  • #39   19. sep 2014 Mine for ikke hurtigere pels på halsen, så det kan jeg ikke svare på Tina smiley

  • #41   19. sep 2014
    Heste sætter pels efter lyset Tina :o). Det findes der et par artikler omkring. Fx har man lavet undersøgelser ved og opstalde heste i bokse hvor lyset er tændt det meste af døgnet når de er inde vs. heste hvor lyset er slukket det meste af tiden. Dem med mindst lys satte mest pels.


  • #43   19. sep 2014
    Jo, jeg er klar over at den fryser hvis man fratager den pelsen og ikke propper dækken på :o). Men som skrevet, så har jeg oplevet det er individuelt hvornår hesten fryser. At nogle sagtens kan have klippet hals og bringe - og måske mere uden og fryse om vinteren i frostvejr. Og nej, ingen ømme muskler e.l og ingen pels der blev sat igen på en måned.


  • #44   20. sep 2014 Hvorfor er mit svar flabet?

  • #45   20. sep 2014 Hvis du ønsker og klip din fjordhest så er da helt iorden . smiley
    jeg kan jo ikke sidde og sige du ikke må. jeg skrev bare
    du skal passe godt på . og tag helst halsdækken på men
    det er jo selv op til dig selv hvad du vælger smiley


  • #46   20. sep 2014 Det var på ingen måder ondt ment min kommentare smiley alle har ret til at fortælle sin mening selvom andre ikke er enige smiley

Kommentér på:
For tidligt at klippe?

Annonce