{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

Uplejet føl - grime på? :/ {{forumTopicSubject}}

Der hvor min part står er der kommet et tinker hoppe føl i foråret (kan ikke huske præcise dato, men mener det var slut april eller start maj smiley ) som generelt er meget snakkesagelig og søger mennesker og det hele smiley
Men sagen er den at hun blev nusset og fik grime på så hun faktisk ikke var bange for det længere og alt det der, og så blev hende og hendes mor smidt på fold og er ikke passet siden...

Nu står vi i et problem med at hun skal have smed da hendes hive rent ud sagt aldrig er blevet passet eller andet, og det skal de så have gjort...
Men, hun vil ikke have hverken grime på eller tov om halsen - ikke engang et tov over nakken og hun bliver skræmt hvis det bare så meget som rør hende på siden eller andet...

Hun kommer og vil rigtig rigtig gerne, men tær ikke helt overlade det til mennesket og stoler ikke rigtig på mennesker helt 100% desværre... Men altså, fair nok, hun har ikke været i hænder siden sommerferien startede, så kan egentlig godt forstå at hendes instinkter tager over i de situationer smiley

Men er der nogen der har en effektiv måde at få en grime eller bare et tov om halsen på et føl der ikke har været i hænder i måneder? smiley
UDEN tvang eller omringede hvor hun bliver stresset og for en dårlig oplevelse, hvis hun ikke for grimen på inden for 14 dage skal hun bedøves for at få ordnet hovene, er bare bange for at hun mister den tillid der er bygget op? smiley

Hjælp tak! smiley

- K


Kommentarer på:  Uplejet føl - grime på? :/
  • #1   17. sep 2014 Hvad med at træne med godbidder og få hende til at forbinde det med noget godt i starten

  • #2   17. sep 2014 Er prøvet hun vil stadig ikke helt tage hovedet hverken igennem Tove eller ned i grimen smiley
    Og hvis hun så gør det tager hun hurtigt hovedet ud igen efter hun har spist godbidden smiley


  • #3   17. sep 2014 Altså problemet er, at den nærmest er lidt bange for, at få grime på? Og den stoler ikke 100% på, at menneskerne, der vil give den den på, ikke gør den noget? Eller er det helt forkert forstået? smiley

  • #4   17. sep 2014 Jeg tror det er en blanding af det at hun har levet som "vild" på en fold og der så kommer nogen hun ikke kender og vil give hende noget på/over hovedet og det vil hun ikke rigtig - hun er ikke som sådan bange for den, for hun kommer gladeligt tilbage igen efter hun er blevet lidt små-forskrækket og går normalt ikke mere end 2 meter væk for at vende om eller komme tilbage - eller engang imellem gemmer hun sig lidt bag mor smiley

  • #6   17. sep 2014 Hmmmm... Jeg ved det ikke, vel, men jeg tror måske ikke, at der er så meget andet at gøre end at få tvunget grimen på. Gør man ikke også det med føl, når de er et par dage gammel? En uge måske?
    Altså, den skal jo vænne sig til det på en eller anden måde. Hvis den ikke decideret er bange for grimen, men bare "ikke vil" have grimen på, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at det skal den bare. Jeg aaaaaner det virkelig ikke, har aldrig prøvet det. Men jeg tror måske, at det lidt er den eneste mulighed?


  • #8   17. sep 2014 Smed skal hun have - det skal lige siges at hun ikke er min eller noget - jeg har prøvet at træne med hende fordi jeg simpelthen ikke kunne holde ud at kigge på at de stod flere omkring det her lille føl for at få en grime på den... Så tvang på den måde er jeg nok ikke den bedste til...

    Hun har fået en snor om halsen 1 gang før efter den første måned her for et par dage siden, og ville så ikke have den af igen fordi hun var bange for dem der havde fået den på hende smiley


  • #9   17. sep 2014 Overskriften var lidt forkert - men kunne ikke rigtig komme på det rigtige ord da jeg skrev emnet smiley
    Men altså hun har ikke været i hænder og har gået på en fold kun med sin mor i 3 måneder - måske mere smiley


  • #11   17. sep 2014 Jeg er på ingen måde usikker når jeg er med hende smiley
    Jeg skal bare ikke have et spark i siden fordi hun vender rundt og losser ud efter mig hvis jeg prøver at holde fast i hende - er prøvet, heldigvis ramte hun ikke, men det var tæt på smiley


  • #13   17. sep 2014 Jeg havde nu gerne set at hun i det mindste var blevet snakket lidt med af ejer... smiley

  • #14   18. sep 2014 Jeg ville tage hoppen i en boks så følger føllet vel med og så arbejde derfra, så er det nemmere at få tillid når det er mennesker der kommer med mad osv og så bare nusse glem alt om grime indtil i har fundet tillid ved hinanden smiley

  • #15   18. sep 2014 Nu står jeg på gården, og føllet følger IKKE efter hoppen ind i stalden. Den dag hun blev født, blev de taget ind, af en anden på gården, da det var helt ekstremt dårligt vejr, og hun blev født ude. De tog hoppen i håbet om, at føllet fulgte med (denne person har selv haft flere føl gennem tiden), men føllet stak af i modsat retning, og hoppen forsøgte at følge trop. Føllet har været helt vildt selvstændigt fra dag 1.

  • #18   18. sep 2014 Jeg syntes bare det lyder meget voldsomt? smiley
    Er det virkelig sådan man normalt gør? smiley


  • #19   18. sep 2014 Ja, føllet skal altså have grime på. Jeg tror mange "fanger" føllet i boksen, måske i et hjørne, og så giver den grimen på. Det duer bare ikke at være sød i den sammenhæng. Føllet skal bare have grimen på. Hvis den en dag stikker af ud fra folden, så kan andre ikke fange den uden grime. Og en fri hest uden grime = ingen forsikring dækker, hvis den laver skader på sig selv eller andre.

  • #20   18. sep 2014 Første gang min føller fik grime på, lå han ned. Jeg kom ind til ham, mens han lå, prøvede give ham den på, hvortil han prøvede at komme op, men med bare 2 lette tryk på halsen blev han liggende.. Så på kom grimen, og han har aldrig haft problemer med det siden smiley er nu halvandet..

  • #21   18. sep 2014 Det er rigtigt, at vi andre ikke har haft med føl at gøre før, men selv dem på gården, der selv har avlet og trænet FLERE føl, kan ikke komme i nærheden af den med en grime, og der er ingen der bryder sig om, at skulle bruge så voldsomme metoder, som at tvinge føllet ind i et hjørne, eller lægge det ned og holde det nede.

  • #22   18. sep 2014 det er svært at sige hvad i præcist skal gøre, når man ikke selv står overfor føllet, der er jo rigtig meget i dens reaktion der fortæller dig om den bare ikke vil eller om den er bange, men mit bedste bud er at du skal igang med snurre teknikken, så føllet hele tiden har dig i sin zone og er i bevægelse og du på den måde vender den til at du er til stede uden at provokere dens flugtinstinkt

  • #23   18. sep 2014 Jeg følger lige med her. min er 3 mdr, og har for nyligt haft smed. Vi fik alle 4 føl på stedet op i bokse (med mødre), og de 3 var relativt simple at få grime på. Den sidste (min egen) måtte jeg adskille fra mor, da han blev ved med at løbe rundt om hende. Så var det ellers at få ham i et hjørne og på med grimen, og han ville bare IKKE. Han er bygget som en kampvogn, og er overhovedet ikke bange for at kaste rundt med alle kiloerne.

    Mor kom ind igen da grimen var på, vi fandt en relativt behagelig stilling, smeden sang en sang for ham, og det gik altsammen... Men altså, han er ikke glad for mennesker, og det vil jeg gerne fikse.


  • #24   18. sep 2014 Jeg har stået med en 8 md. gammelt varmblod hoppeføl som kom med tænder og forhove når jeg nærmede mig hende i boksen. Jeg brugte 2 md. på at nærme mig hende på folden men syntes ikke der skete fremskridt. Der måtte andre metoder i brug . Så begyndte jeg at lukke hende ud på staldgangen og give hende æbler, hun kunne "flyge" men kun lidt, det gik så meget roligt fremad. Jeg gik ud og trænede ca. 10 min. pr time i 4 timer om dagen ( Aftenen) i 14 dage . Jeg havde så til sidst æblestykkerne så hun skulle have næsen gennem grimen for at få dem og en dag kunne jeg bare lægge den på og skal da lige love for hun blev en kælepot smiley .

    Jeg havde også fået råd om de lidt mere grove metoder og dem havde jeg nok også brugt hvis hun ikke gav sig . Grunden til jeg ikke gjorde var at jeg var bange for at hun fik uoprettelige skader .

    I får lige et billede af føllet .


    profilbillede
Kommentér på:
Uplejet føl - grime på? :/

Annonce