{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.384 visninger | Oprettet:

Pas på med elastikgjord! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Ville lige dele en grim oplevelse jeg havde for to dage siden. Det hele startede med at min egen pony skulle til kiropraktor, inden da skulle jeg lige op på en tilridningshest. (den har gået med på hold i skridt, trav og galop før, men så var det gået lidt tilbage, så derfor skulle jeg lige op på den, hvor vi tog det helt stille og roligt) Inden jeg skal op, tjekker både min underviser og jeg gjorden og den er fin. Jeg sætter mig op og skridter lidt rundt og det går rigtig fint. Min underviser beder mig om at sætte i trav, det gør jeg, det næste jeg husker er at jeg flyver, og derfra bliver alt sort og jeg husker ikke mere. Det næste jeg husker er at ambulancen kommer, de lægger mig på et spineboard og giver mig halskrave på. Jeg kommer ind i ambulancen og kører afsted med udrykning. De får mig undersøgt på skadestuen og finder heldigvis ikke det helt store. En lille hjernerystelse og et part trykkede ribben. Jeg ligger til observation i næsten 6 timer for hjernerystelse og andre skader. På vejen hjem fra skadestuen, kører vi forbi rideskolen for at snakke med min underviser om hvad der var sket, og hvordan hun oplevede det hele. Hun fortæller mig at hesten ikke har bukket, men derimod sat i trav da jeg bad den om det, den krummede ryggen hvilket den ikke har gjort før, min underviser var op på den dagen inden uden der var noget. Sadlen gled mere og mere frem, jo mere jeg prøvede at holde fast, for ikke at falde af, til sidst havde jeg ikke nogen mulighed for at blive på ,og falder så af. Hesten løber rundt med sadlen på nakken, til sidst ryger sadlen så langt frem, at hesten kan smutte ud af sadlen. Hverken gjord eller gjordstropper er sprunget, derfor er vi ret sikker på at dette er sket fordi det var en elastikgjord,så den har udvidet sig og gledet frem og hesten er blevet bange. Det ikke på nogen måde hestens skyld! Derfor ville jeg advare jer mod elastikgjord, så ikke noget lingende skulle ske igen. Heldigvis husker jeg ikke meget fra den oplevelse så nåede ikke at blive rigtig bange, men det er stadig en forfærdelig oplevelse, som jeg ikke ønsker skal ske for nogle!
Tusind tak til jer som har læst det hele!

Fortsat god dag til alle!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas på med elastikgjord!
  • #1   18. sep 2014 Det kan da umuligt være fordi det er en gjord med elastik?? Det kan da kun være hvis sadlen ikke ligger ordentligt, eller hvis den ikke er spændt ordentligt.. Elastikken i en gjord med elastik, giver sig jo ikke bare lige fra det ene minut til det andet... Så måske i blot ikke har fået spændt gjorden ordentligt??

    (elastik gjord er et langt stykke elastik, som bruges når man for eks. har tæppe på..)


  • #2   18. sep 2014 sikke en grim oplevelse! ønsker dig god bedring! smiley

  • #4   18. sep 2014 Det lyder bestemt ikke rart.

    Dog har jeg svært ved at tro på, at gjorden har udvidet sig, hvis den er tjekket efter, og gjorden ikke fejler noget. Jeg synes nærmere det lyder som om, hesten måske har pustet sig op under opsadling, og gjorden ikke er spændt efter inden I travede.
    En gjord, også elastik, skal godt nok være meget slidt, hvis den skal kunne udvide sig på den måde. Eller også skal den være alt for lang til hesten.

    Men under alle omstændigheder, så god bedring, og "op på hesten," så snart du er klar. smiley


  • #5   18. sep 2014 Grim oplevelse.
    Er du sikker på at det ikke er sadlen den er gal med?


  • #6   18. sep 2014 Tror heller ikke det er derfor. Tror bare det er fordi, at din hest/pony har pustet dig op, da du spændte gjorde, og når det så går lidt stærkere så glider den frem smiley

    Så enten er gjorden ikke blevet spændt ordenligt - ikke din skyld, når hesten sandsynligvis har pustet sig op - eller også ligger sadlen ikke ordenligt smiley

    Hov glemte helt et "god bedring" smiley


  • #8   18. sep 2014 Marie og prins
    Hvis du bruger den sådan, hvorfor bruger du den så?
    Mange tror fejlagtigt at elastikken skal være helt spændt ud, men hvad er effekten så?

    Ts
    Håber snart du er frisk


  • #9   18. sep 2014 Sandie L.: det var også en gjord med elastik jeg mente, tak smiley

    Gjorden kunne ikke spændes mere og skridtede i lidt tid syntes også selv det lyder vildt men den har gået med den sadel nogle gange nu og der har ikke været noget så at den så pludselig reagere forstår jeg ikke er hundred på at sadlen ikke kunne spændes mere! smiley
    Som sagt var min underviser op på den dagen inden uden nogle problemer hun har endda været op på den flere gange så at det kommer så pludseligt kan jeg kun se at det er gjorden selvom det lyder lidt vildt smiley

    Tak! er godt øm i kroppen nu men har været op på min egen pony og skridte og det var jeg ikke specielt nervøs for smiley


  • #11   18. sep 2014 Spændes mere fordi hesten ikke blev "tyndere", eller fordi der ikke var flere huller? Er du sikker på du/i har brugt en elastikgjord "korrekt"? smiley For der er ingen logik i den lige pludselig er blevet så slap? Og hvis det er, så er det jo heller ikke alle elastik gjorde der gør det, men måske er den bare i stykke?


  • #12   18. sep 2014 Heh.. Jeg har til gengæld lavet dette nummer på en tilridningshest. DEN bukkede, og jeg fløj mig en lille tur, men nok fordi gjorden sprang.

    profilbillede
  • #13   18. sep 2014 Benedikte wittenhoff: der var flere huller i gjorden, men gjorden var stram og jeg hev lidt i sadlen inden jeg steg op for at tjekke at den ikke gled rundt og man skal jo heller ikke klemme livet ud af hesten smiley
    Jeg skal ikke kunne sige med 110% sikkerhed at det var fordi at det var en gjord med elastik men i og med at hverken elastikken i gjorden eller gjordstropperne sprang kan jeg kun se at det skulle være elastikken som er skyld i at sadlen faktisk gled af hesten selvom det lyder vildt smiley

    Søster McFluff: hold da op! smiley Ser ikke godt ud håber ikke der skete dig noget!


  • #14   18. sep 2014 Derfor skal man altid efterspænde når man ER kommet op.

    Godt der ikke skete mere smiley


  • #15   18. sep 2014 Altså... hos min gamle part passede sadlen ikke helt 100 (no blame, ejeren gjorde ikke noget ved det, selvom det blev nævnt for hende), og den gled altså frem uanset hvor meget man spændte den. Derfor kan det sagtens have været det at sadlen ikke passede smiley

  • #18   18. sep 2014 Det lyder som om at sadelen ikke ligger optimalt smiley
    Tror ej halerem ville løse problemet smiley


  • #19   18. sep 2014 Nej for guds skyld ikke halerem, det giver bare spændinger i ryggen smiley

Kommentér på:
Pas på med elastikgjord!

Annonce